Tulipa ostettua 80 €:n untuvahöyhentakki: roskiin on heitettävä ensimmäisen pesun jälkeen jälkeen
Siinä oli *****na P-merkki, jota en tajunnut pesukoneeseen sen laitettuani. Koko takin sisällys meni sellaiseksi litistetyiksi paloiksi, suurin osa takkia tuntuu kuin olisi pelkät kangaskuoret.
Ihan kusetusta nämä halvat takit, joissa on tuo P-merkintä. Kolme viikkoa ehdin käyttää ja nyt roskiin. Kyllä se olisi vaan Helly Hansen pitänyt hakea vaikka kukkaron nyörejä saa avata luvattoman paljon. Kalliiksi tuli säästää.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi pitämään untuvatakkia. Ajattelisin koko ajan niiden lintuparkojen kärsimystä. Samasta syystä en osta mitään missä on angoraa.
Tämä. Nypitään eläviltä eläimiltä untuvat ja angorakarvat. Eläintenkidutusta.
Untuva ja angora kestävät aikaa , joten jos haluat kunnioittaa jo henkensä menettäneiden eläinten elämää ostetaan hyvää laatua ja hoidetaan niin että käytät niitä vielä 50 vuoden kuluttua. Älä siis päästä angoratuotetta roskiin, jos se tulee sinua vastaan kirppiksellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinulle kukaan kertonut, että sitä pitää pöyhiä kuivumisen aikana? Ne untuvakasat nypitään käsin sen verran irralleen, että kuivuvat.
Ethän laittanut huuhteluainetta?
Laitoin huuhteluainetta. Miksi?
AP
Tän on pakko olla trolli... Ei kukaan voi olla noin pihalla, eihän?!
No onpas hienoa. Linnuilta revitty höyhenet irti ihan vain, että pääset heittämään takin heti roskikseen. niin sitä pitää.
Minä vien pesulaan ja hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä teit siinä takissa, kun kolmen viikon käytön jälkeen piti pestä?
Jouduin siirtelemään raskaita tavaroita ulkoa sisään ja hikoilun sen verran, että takki alkoi haista. Ajattelin tehdä lyhyen pesun. Olin yllättynyt, kun linkousta ei oltu kielletty, joten linkosin. Ensiksi ajattelin, että se oli virheeni. Kunnes huomasin tuon P-merkin eli olisi pesulassa pitänyt pestä. Takin merkki on McKinley.
Ei ole aikaisemmat talvitakit näin käyttäytyneet. Eli huoletta on voinut pestä. Noh, katsotaan nyt, kun kuivuu.
Virheesi oli alkaa siirrellä raskaita tavaroita liian lämmin takki päällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi takki pitää pestä kolmen viikon käytön jälkeen?
Puski vähän viinaa ja höyrymakkaraa rinnuksilleen viikonloppuna.
Joku lappalainen. Muualla on ollut viime yöhön asti plusasteita.
Nyt on Uudellamaallakin -5
On taas ollut viisaus huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin siirtelemään raskaita tavaroita ulkoa sisään ja hikoilun sen verran, että takki alkoi haista. Ajattelin tehdä lyhyen pesun. Olin yllättynyt, kun linkousta ei oltu kielletty, joten linkosin. Ensiksi ajattelin, että se oli virheeni. Kunnes huomasin tuon P-merkin eli olisi pesulassa pitänyt pestä. Takin merkki on McKinley.
Ei ole aikaisemmat talvitakit näin käyttäytyneet. Eli huoletta on voinut pestä. Noh, katsotaan nyt, kun kuivuu.
Ja pitäisi laittaa joku aluspaita sinne takin alle, jos on noin hikoilevaa tyyppiä. Hiukan outoa muutenkin laittaa päälle uusi untuvatakki kun alkaa siirtelemään tavaroita pihalta sisätiloihin. Siinä hommassa ei ulkotakkia tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varmaan 5 untuvatakkia, halpoja ja aika kalliita, ja kaikki ovat tulleet hyvän näköisiksi pesun jälkeen. Nyt meillä on kuivausrumpu, mutta sitä ennen ihan tasolla kuivasin takit ja välillä rumpsuttelin takkia eri kulmista. Untuvatakit, liivit, tossut, peitot ja makuupussit ovat ihan parhaita.
Viisi untuvatakkia? Tässä voisi minun mielestäni vähän miettiä maailmaa, luonnonvaroja ja eläinten kärsimystä.
En ole itsekään synnitön, mutta minulle riittää yksi takki, yksi peitto ja yksi tyyny, jotka pyrin hankkimaan sertifioidusta untuvasta. Kevytuntyvatakkia olen harkinnut, mutta tässä painaa juuri tämä näkökulma, että kyseessä on eläinmateriaali, ja hyvälläkin merkeillä on paljastunut julmuuksia.
Mulla on neljä untuvatakkia, joista vanhin on on ollut joka talvi käytössä jo yli kolmekymmentä vuotta.
Miten se, että omistaa yhden takin kerrallaan, jotenkin automaattisesti on ympäristöystävällisempää ja vähemmän kuluttavaa?
Tuotteen pitkäikäisyys ja elinkaariajattelu on aina ekologian kannalta ratkaisevinta. Meidän perheessä käytetään myös kuuskyt vuotta vanhoja lammasturkkeja ja viiskyt vuotta vanhoja villakangastakkeja.
Tästä syystä en osta enää untuvatakkia. Tai no itsellä vielä menee, mutta joskus tein sen virheen että ostin lapselle vaalean untuvatakin. Joka pesun jälkeen helkkarinmoinen operaatio että sai takin jotenkin pöyheäksi jälleen.
Yritä laittaa kuivausrumpuun tennispallojen kera jos pöyhistyisi
Hyvä vitsi, pakko olla trolli kun niin uusavuttoman kuuloista. Jotkin vaatteet nyt vaan on tuuletettava ja pestävä tahrat käsin tai vietävä pesulaan jos ei ite jaksa. Eikö oo äiti ollu opettamassa ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pitäisi laittaa joku aluspaita sinne takin alle, jos on noin hikoilevaa tyyppiä. Hiukan outoa muutenkin laittaa päälle uusi untuvatakki kun alkaa siirtelemään tavaroita pihalta sisätiloihin. Siinä hommassa ei ulkotakkia tarvita.
Tuuletus ulkona auttaa hajuun!
Vierailija kirjoitti:
En pystyisi pitämään untuvatakkia. Ajattelisin koko ajan niiden lintuparkojen kärsimystä. Samasta syystä en osta mitään missä on angoraa.
Ehkä jossain Kiinatuotteissa on tuollaista mutta nykyään paremmissa tuotteissa on ruuantuotannon sivutuotteena tullutta untuvaa. Eli kun ne hanhet ja ankat teurastetaan joka tapauksessa ravinnoksi, niiden untuvat ja höyhenet otetaan talteen. En syö ankkaa tai hanhea mutta mielestäni on tärkeää, että ravinnoksi tuotetuista eläimistä käytetään kaikki osat teurastuksen jälkeen.
Joskus joku id*ootti jossain kirjoitti niin, että selvisi hänen kuvitelleen untuvatuotteiden untuvan tulevan untuvikoista. Siis että lintuja kasvatettaisiin vain untuvikkoina tap*ttaviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varmaan 5 untuvatakkia, halpoja ja aika kalliita, ja kaikki ovat tulleet hyvän näköisiksi pesun jälkeen. Nyt meillä on kuivausrumpu, mutta sitä ennen ihan tasolla kuivasin takit ja välillä rumpsuttelin takkia eri kulmista. Untuvatakit, liivit, tossut, peitot ja makuupussit ovat ihan parhaita.
Viisi untuvatakkia? Tässä voisi minun mielestäni vähän miettiä maailmaa, luonnonvaroja ja eläinten kärsimystä.
En ole itsekään synnitön, mutta minulle riittää yksi takki, yksi peitto ja yksi tyyny, jotka pyrin hankkimaan sertifioidusta untuvasta. Kevytuntyvatakkia olen harkinnut, mutta tässä painaa juuri tämä näkökulma, että kyseessä on eläinmateriaali, ja hyvälläkin merkeillä on paljastunut julmuuksia.
Mulla on neljä untuvatakkia, joista vanhin on on ollut joka talvi käytössä jo yli kolmekymmentä vuotta.
Miten se, että omistaa yhden takin kerrallaan, jotenkin automaattisesti on ympäristöystävällisempää ja vähemmän kuluttavaa?
Tuotteen pitkäikäisyys ja elinkaariajattelu on aina ekologian kannalta ratkaisevinta. Meidän perheessä käytetään myös kuuskyt vuotta vanhoja lammasturkkeja ja viiskyt vuotta vanhoja villakangastakkeja.
Minullakin on vuosikymmeniä vanhoja villakangastakkeja, ja lammasturkkikin löytyy. Ehkä juuri siksi en tarvitse kuin yhden untuvatakin - koska kaapissa on muitakin takkeja.
Edellisen untuvatakkini ostin kirpputorilta käytettynä, ja kiertoon myös palautin sen, kun keskivartaloni oli lasten jälkeen tukevoitunut niin, ettei takki enää istunut niin kuin piti. Nykyisen ostin myös käytettynä, ja se on niin hyvä, etten keksi, miksi minulla pitäisi olla kaapissa enempää untuvatakkeja, ainakaan kaupasta ostettuja. Saattavat ne elinpäivätkin loppua ennen kuin neljä untuvatakkia olisi käytetty.
-Se jota kommentoit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten se puuvilla? Liian erilaista elämää että uhraisit ajatustakaan sen kohtalolle
Hohhoijaa. On kyllä tosi väsynyt argumentti verrata näitä kahta asiaa. Mietipä itse keksitkö mitään eroja puuvillalla ja linnuilla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vitsi, pakko olla trolli kun niin uusavuttoman kuuloista. Jotkin vaatteet nyt vaan on tuuletettava ja pestävä tahrat käsin tai vietävä pesulaan jos ei ite jaksa. Eikö oo äiti ollu opettamassa ?
Miksi äiti? Kai isäkin voi opettaa, vai onko pyykkihuolto vain naisten juttu?
Kokeilitko hieroa niitä kujia kahden kämmenen välissä?