Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulipa ostettua 80 €:n untuvahöyhentakki: roskiin on heitettävä ensimmäisen pesun jälkeen jälkeen

Vierailija
18.11.2022 |

Siinä oli *****na P-merkki, jota en tajunnut pesukoneeseen sen laitettuani. Koko takin sisällys meni sellaiseksi litistetyiksi paloiksi, suurin osa takkia tuntuu kuin olisi pelkät kangaskuoret.

Ihan kusetusta nämä halvat takit, joissa on tuo P-merkintä. Kolme viikkoa ehdin käyttää ja nyt roskiin. Kyllä se olisi vaan Helly Hansen pitänyt hakea vaikka kukkaron nyörejä saa avata luvattoman paljon. Kalliiksi tuli säästää.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pystyisi pitämään untuvatakkia. Ajattelisin koko ajan niiden lintuparkojen kärsimystä. Samasta syystä en osta mitään missä on angoraa.

Entä sitten se puuvilla? Liian erilaista elämää että uhraisit ajatustakaan sen kohtalolle

Hohhoijaa. On kyllä tosi väsynyt argumentti verrata näitä kahta asiaa. Mietipä itse keksitkö mitään eroja puuvillalla ja linnuilla.

Kyllä puuvillantuotantokin aiheuttaa eläimille kärsimystä; valtaosa tuotannosta on monokulttuuria, jossa käytetään paljon torjunta-aineita. Puuvillan kasvatus vie myös vesivaroja. Tuotanto aiheuttaa myös inhimillistä kärsimystä.

Vierailija
62/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun takki ei ole untuvaa ja hyvin tuo lämmittää -20 asteessa silti. En aio ikinä hankkia mitään untuvatakkeja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksallakympillä ei saa untuvia ja höyhenetkin on huonoja.

Huijaustahan tuo on sellaisella nimellä myydä.

Vierailija
64/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pystyisi pitämään untuvatakkia. Ajattelisin koko ajan niiden lintuparkojen kärsimystä. Samasta syystä en osta mitään missä on angoraa.

Entä sitten se puuvilla? Liian erilaista elämää että uhraisit ajatustakaan sen kohtalolle

Hohhoijaa. On kyllä tosi väsynyt argumentti verrata näitä kahta asiaa. Mietipä itse keksitkö mitään eroja puuvillalla ja linnuilla.

Kyllä puuvillantuotantokin aiheuttaa eläimille kärsimystä; valtaosa tuotannosta on monokulttuuria, jossa käytetään paljon torjunta-aineita. Puuvillan kasvatus vie myös vesivaroja. Tuotanto aiheuttaa myös inhimillistä kärsimystä.

Mistä löydät puuvillaisen takin. Kyllä noi jotain keinokuituja on. Mun talvitakki on 20 vuotta vanha ja erittäin hyvä edelleen.

Vierailija
65/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin olemassa vanha, huono takki, jota käytän jos tarttee tehdä jotain likaista esim. kantaa halkoja. Ei tartte pestä tavallista takkia kovin usein.

Vierailija
66/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö? Ostin pari vuotta sitten 80 € maksavan untuvatakin. Pesen kerta vuoteen, eli keväällä kun laitan talvisäilöön (ellei tietenkään likaannu jossain). Muotoutuu kyllä alkuperäiseen, kun pöyhii sitä ja käyttää vaan.

Vierailija
67/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla hinnalla tuskin saa mitään untuvatakkia. Vanutakin ehkä.

Vierailija
68/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusavuttomuus huipussaan.

Vierailija
69/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset voi olla näin avuttomia?

Vierailija
70/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varmaan 5 untuvatakkia, halpoja ja aika kalliita, ja kaikki ovat tulleet hyvän näköisiksi pesun jälkeen. Nyt meillä on kuivausrumpu, mutta sitä ennen ihan tasolla kuivasin takit ja välillä rumpsuttelin takkia eri kulmista. Untuvatakit, liivit, tossut, peitot ja makuupussit ovat ihan parhaita.

Viisi untuvatakkia? Tässä voisi minun mielestäni vähän miettiä maailmaa, luonnonvaroja ja eläinten kärsimystä.

En ole itsekään synnitön, mutta minulle riittää yksi takki, yksi peitto ja yksi tyyny, jotka pyrin hankkimaan sertifioidusta untuvasta. Kevytuntyvatakkia olen harkinnut, mutta tässä painaa juuri tämä näkökulma, että kyseessä on eläinmateriaali, ja hyvälläkin merkeillä on paljastunut julmuuksia.

Mulla on neljä untuvatakkia, joista vanhin on on ollut joka talvi käytössä jo yli kolmekymmentä vuotta.

Miten se, että omistaa yhden takin kerrallaan, jotenkin automaattisesti on ympäristöystävällisempää ja vähemmän kuluttavaa?

Tuotteen pitkäikäisyys ja elinkaariajattelu on aina ekologian kannalta ratkaisevinta. Meidän perheessä käytetään myös kuuskyt vuotta vanhoja lammasturkkeja ja viiskyt vuotta vanhoja villakangastakkeja.

Minullakin on vuosikymmeniä vanhoja villakangastakkeja, ja lammasturkkikin löytyy. Ehkä juuri siksi en tarvitse kuin yhden untuvatakin - koska kaapissa on muitakin takkeja.

Edellisen untuvatakkini ostin kirpputorilta käytettynä, ja kiertoon myös palautin sen, kun keskivartaloni oli lasten jälkeen tukevoitunut niin, ettei takki enää istunut niin kuin piti. Nykyisen ostin myös käytettynä, ja se on niin hyvä, etten keksi, miksi minulla pitäisi olla kaapissa enempää untuvatakkeja, ainakaan kaupasta ostettuja. Saattavat ne elinpäivätkin loppua ennen kuin neljä untuvatakkia olisi käytetty.

-Se jota kommentoit.

Ei ihmisen elinpäivillä ole mitään tekemistä tuotteen elinkaaren kanssa. Tyttäreni pitää mummin vuonna -67 ostamaa villakangastakkia ja mä ammoin kuolleen mummuni kelsiä.

Edelleen vaatteiden pieni lukumäärä itsessään ei

ole ekologisesti oleellista. Neljä tai vaikka viisi untsaa yhdellä ihmisellä on ihan ok, jos niille takeille tulee olemassaolonsa aikana käyttökertoja paljon.

Minimalismi on muotia ihan muista(kin) syistä. Ei-minimalismi itsessään ei tarkoita kulutuksen lisääntymistä. Sellaisia yhtäläisyysmerkkejä on turha vetää.

Ja vielä untuvatakkien pesusta, siitä kun alkuaan oli kyse. Oon menestyksellä pessyt uusia ja vanhoja, halpoja ja kalliita, koneessa hienopesuohjelmalla käyttäen untuva- tai villapesuainetta. Siis niitäkin, joissa on sallittu vain pesulan P-merkinnän pesu. Ei tietty huuhteluainetta. Jos ap sitä erehtyi käyttämään, se on pestävä pois.

Pöyhiminen kuivuessa käsin tai kuivausrummussa.

Vierailija
71/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinköhän pohjoisnavan vaellukselle te niitä 500-1000 euron untuvatakkeja oikein ostatte?

Väitän, että 200-300 eurolla saa jo sellaisen untuvatakin, jota käyttäessä normaalilla terveellä ihmisellä ei tule missään sääolosuhteissa ulkoillessa kylmä ainakaan Suomessa ja kestävätkin lähes yhtä hyvin käyttöä kuin se kalleimman pään merkkitakki.

Minulla on kohta 10v kovaa käyttöä kokenut untuvatakki, pestykin kertaalleen, ja hyvin vielä lämmittää. Eihän tätäkään tosin voi edes käyttää reippaammin liikuttaessa kuin vasta 10 pakkasasteessa ja sitä kylmemmässä, muuten tulee nopeasti hiki pelkän t-paidankin kanssa. Maksoi aikanaan 180 euroa.

Tietysti jos haluaa maksaa merkistä ja tiedosta, että tämä takki muuten kestää sitten jopa -50 astetta, niin toki sitten voi polttaa rahojaan hukkaankin.

Vierailija
72/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Angorakanilta leikataan karvaa kuten lampaalta kun kasvaa paksuksi. Ei se siinä mitään kärsi. Mukava vain kun saa turkkinsa pienemmäksi. Suloinen otus ja ihanat angoratuotteet.

Vierailija
73/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän 80€ saa kunnon untuvatakkia. Heitä suosiolla pois. Kunnon untuva/ höyhentakki maksaa 1000€ ja siitä ylöspäin. Halvalla saa pskaa.

Tonnin takissa kyllä maksaa turhaan ylimääräistä. Esimerkiksi Joutsenen laatu on rautaista, untuvat sertifioituja ja ompelutyö tapahtuu Euroopassa, eikä hintaa ole kuin 500-600 euroa.

Palstan enemmistön mielestä maksimihinta vaatteelle kuin vaatteelle on 100 €.

Vierailija
74/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole kiva, kun ap löysi usein niin etsityn halvan ja hyvän vaatteen.

Se että se meni pilalle on vain ap:n oma moka.

Vierailija
75/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vitsi, pakko olla trolli kun niin uusavuttoman kuuloista. Jotkin vaatteet nyt vaan on tuuletettava ja pestävä tahrat käsin tai vietävä pesulaan jos ei ite jaksa. Eikö oo äiti ollu opettamassa ?

Miksi äiti? Kai isäkin voi opettaa, vai onko pyykkihuolto vain naisten juttu?

No voi video. Et oo sanaparsista kuullu? woke-silakka

Vierailija
76/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi Fjällravenin untsikkaa. Vastuullisuussertifikaatit löytyy. Toinen on lyhyempi ja ohuempi, sopii tähän vuodenaikaan, on tosi kevyt ja notkea mutta lämmin. Toinen takki taas on kuin napajäätikkömakuupussi, siinä tarkenee täällä rannikon pakkastuulissakin. Olen upea näky, kun poljen töihin ylläni tämä takki, kommandopipo, huovutettu kypäränaluslakki, suojalasit, Hästran teurastajankintaat, toppahousut ja huopikkaat.

Lyhyt takki maksoi 320e ja pidempi 650e.

Vierailija
77/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pesettänyt untuvatakkini aina pesulassa. Myös Joutsen merkkiset. Kerran pesin teinin halpis kevytuntuvatakin koneessa ja oli kyllä surkeassa kunnossa pesun jälkeen.

Vierailija
78/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastele ja laita kahden tennispallon kanssa rumpuun kuivamaan!

Vierailija
79/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaksi Fjällravenin untsikkaa. Vastuullisuussertifikaatit löytyy. Toinen on lyhyempi ja ohuempi, sopii tähän vuodenaikaan, on tosi kevyt ja notkea mutta lämmin. Toinen takki taas on kuin napajäätikkömakuupussi, siinä tarkenee täällä rannikon pakkastuulissakin. Olen upea näky, kun poljen töihin ylläni tämä takki, kommandopipo, huovutettu kypäränaluslakki, suojalasit, Hästran teurastajankintaat, toppahousut ja huopikkaat.

Lyhyt takki maksoi 320e ja pidempi 650e.

Itse minkkiturkis päällä ja kauniit kalliit hanskat, hattu ostettu Italiasta , Kultasaapikkaat ja merkkilaukku!

Vierailija
80/87 |
19.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Untuvatakki kuuluu kuivata kuivausrummussa. Turhaa yrittää saada kuntoon ns normaalisti ripustamalla kuivaten.

Minulla on useampi untuvatakki ja oikein hyvin ovat pesun jälkeen ja rumpukuivauksen jälkeen olleet käytettävissä. Eikä takkia pidä pestä suotta jos on sen vasta hankkinut. Kestää normaalisti pitää vuodenkin ennenkuin on likaantunut. Välillä hyvä tuulettaa kunnolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä