Mitä liikuntaa yrittäisin tarjota teineille? Eivät harrasta tällä hetkellä mitään
Arkiliikuntaakaan ei tule kun bussilla kulkevat.
Isommalla ei ole edes koululiikuntaa enää
(ikää 15 v ja 17 v).
Kommentit (63)
Eivät harrasta mitään? Istuvat tai makaavat vaan koko vapaa-aikansa tekemättä mitään?
Laita tekemään tavallisia kotitöitä. Siivous, karjalanpiirakoiden paistaminen, kaupassa käynti ilman autoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Eivät harrasta mitään? Istuvat tai makaavat vaan koko vapaa-aikansa tekemättä mitään?
Harrastavat kyllä mutta ei mitään liikunnallista. Alkaa olla niska-hartiavaivojakin.
Ap
Minä en nuorena tykännyt mistään liikunnasta, mutta teininä innostuin judosta. En liikunnan vuoksi, vaan itsepuolustustaitpjen vuoksi. Liikunta tuli kylkiäisenä.
Kilpacheerleading. Monipuolinen laji ja helppo aloittaa missä iässä tahansa alkeis/harrastetasolta.
Mun lapsi alkoi käydä kiipeilemässä. Siinä ei ole tiettyjä kiinteitä aikoja milloin on treenit, vaan voi mennä milloin kerkiää ja pääsee, ja on rankkaa ja haastavaa.
Mutta harrastaahan niskavaivoja joka päivä suunsoiton lisäksi. Toisills jo aiemmin.
Lapsen tai nuoren voi kannustaa ihan kävelylenkeille. Voi kuunnella samalla podcasteja tai äänikirjaa. Ei liikkumisen tarvitse olla aikataulutettua ja maksullista.
Sanoisin että älä ala painostamaan liikaa tai korostamaan liikunnan puutetta. Ehkä mieluummin siitä kulmasta että mikä heitä kiinnostaa, mitä he haluaisivat jne. Jotkut harrastukset on tietysti myös raha-asia, mutta jos sitä ei oteta huomioon niin: esim joku harrastus kaverin kanssa. Sulkapallo on hauskaa. Salilla käynti. Harrastatko itse tai mahdollinen kumppanisi jotain? Ehkä samoja harrastuksia voi tarjota teineille.
Kun asuin ite kotona musta oli ihanaa kun äiti ja/tai iskä kysy aina mukaan lenkille, ihan kävelylle vain. Se oli rentoo, tuli ulkoiltua ja juteltua. Ja toi kävely tarttui itseenikin. Ei siinä siis kuntoa paranneta mut pienikin kävelylenkki päivässä vaikuttaa mielialaan positiivisesti omalla kohdalla.
Oon asunu nyt pari vuotta yksin ja huomaan että syyllistän itseäni etten liiku hirveästi, vaikka lapsuudessa oli ihan normaali suhtautuminen liikuntaan. Mun pitäis vaihtaa näkökulma siihen, että mistä pitäisin ja mitä mahdollisuuksia tässä ympäristössä on. Outoa, miten helppoa on antaa ohjeita muille mutta itse ei tajua.
parkour, seinäkiipeily, geokätkentä, frisbee golf
Kamppailulajit voi sopia monelle. Yleensä kiva porukka, ei kilpailuhenkistä. Tanssiharrastus on myös sopivaa taaperosta vanhukseksi. Lajeja löytyy nykytanssista lähtien vaikka mitä.
Teet niille täysin selväksi että tunti liikuntaa = tunti pelaamista. Pidät kiinni sanomastasi ja toimit myös sen mukaan.
Bussin sijasta voisivat aivan hyvin kulkea pyörällä.
Näissä neuvominen on aika hankalaa, koska liikuntalajeja on paljon ja yksi sopii toiselle, toinen toiselle.
Oma esiteinistä oli ukaavasti kehittymässä sohvaperuna. Harrasteukset oli taidepainoitteisia, kotona lukee, laittaa ruokaa, tekee käsitöitä eli ei mikään vätys. Lopulta hän oivalsi, ettei liikunnan tarivtse olla mikään ohjattu harrastus, nyt lenkkeilee monta kertaa viikossa, pyöräilee joka paikkaan, ui, hiihtää ja luistelee. Eli juuri ohje jostain cheerleadingistä on niin kaukana kuin voi vain olla.
Ja tämähän se haaste just on. Joku tykkää ryhmästä, toiselle liikunta on aikaa itsensä kanssa. Joku haluaa kehitytä, toinen taas vaappua omaan tahtiin.
Tämä pätee varmasti ihan teineillekin ja sinun pitäisi tuntea omat lapsesi paremmin kuin meidän.
Vierailija kirjoitti:
Teet niille täysin selväksi että tunti liikuntaa = tunti pelaamista. Pidät kiinni sanomastasi ja toimit myös sen mukaan.
En ole ap, mutta tässä on nyt jo kaksi sudenkuoppaa ja yksi yleistys.
a) pakko toimii tosi heikositi. Suurin osa tuntemistani aikusisita jo aikoinaan lopetti liikunnan koululiikuntaan, eikä ole aloittanut vieläkään (oma viiteryhmä 40+)
b) en tiedä, onko sulla teinejä, mutta hitonko tavalla valvot tuota? Soitteletko 17- vuotiaan kavereille ja sanot, että meidän lähes täysi-ikäisellä Niko-Petterillä on peliaika?
c) vaikka sinun stereotypioissa kaikki teinit vain pelaa, niin näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tai nuoren voi kannustaa ihan kävelylenkeille. Voi kuunnella samalla podcasteja tai äänikirjaa. Ei liikkumisen tarvitse olla aikataulutettua ja maksullista.
Kävelylenkit on hyvä juttu. Ne valitettavasti ei juuri auta niskajumeihin eli ylävartalokin pitäisi saada mukana.
Omien muksujen kanssa juttelin ja ehdottelin eri lajeja. Jotain kävivät kokeilemassa, kunnes Karaten peruskurssin kautta löytyi koko kolmikolle rakas harrastus. Nyt menemme yhdessä treeneihin ja leireille sekä kisoihin.
Koutsi kirjoitti:
Kilpacheerleading. Monipuolinen laji ja helppo aloittaa missä iässä tahansa alkeis/harrastetasolta.
Pitäsiköhän koettaa ehdottaa omille teineille? Minä niin nään, kun meidän 16- vuotias poika aloittaa kilpacheerleadingin.
Kansantanssia