Yleisavain ja huoltomies
Luin juttua jommasta kummasta iltapäivälehdestä mistä ulkomaalaiset on yllättynyt suomessa. Yksi oli yleisavain. Oli ollut puhelimessa eikä voinut avata ovea niin huoltomies oli tullut muutaman ovikellon rinkutuksen jälkeen sisälle. Juu meille ihan normaalia mutta sitten aloin miettiä että tuo puhelimessa olo oli vielä ihan ok silleen mutta entäs jos harrastat seksiä jonkun kanssa ettekä ehdi/pääse ovelle avaamaan ja huolto tulee sisällesiinä voi jo olla enemmän järkyttynyt ja nolona.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Ei huoltomiehellä ole mitään oikeutta tulla ennalta ilmoittamatta asuntoon, ellei kyseessä ole selkeä hätätilanne, kuten tulipalo, vesivahinko tai muu vastaava.
Ei pitäisi olla, mutta silti jokaisessa taloyhtiössä jossa olen asunut, näin tapahtuu n. 8 kertaa 10:stä. Se on kerran rimpautus, 2 sek. odotusta ja avaimella sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huoltomiehellä ole mitään oikeutta tulla ennalta ilmoittamatta asuntoon, ellei kyseessä ole selkeä hätätilanne, kuten tulipalo, vesivahinko tai muu vastaava.
En ne varmaan tulekaan mutta yleensä ajaksi annetaan 8-16 että siinä välissä. Kyllä kai silloin ihmiset voi harrastaa seksiä tai istua pöntöllä juuri kun ovikello soi etkä pääse avaamaan.
Et sitten millään pysty laittamaan ulko-ovelle lappua että meillä harrastetaan juuri nyt, sopiiko tulla vartin päästä.
Meillä ainakin lemmikit tunkee ovelle ja jos ei osaa tulla varovasti ovea raotten niin karkaavat kyllä. Vaikka sanot asiasta niin silti einosata tulla varovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ne varmaan tulekaan mutta yleensä ajaksi annetaan 8-16 että siinä välissä. Kyllä kai silloin ihmiset voi harrastaa seksiä tai istua pöntöllä juuri kun ovikello soi etkä pääse avaamaan.
Jos tietää että huoltomies on tulossa tiettynä päivänä klo 8 ja 16 välillä niin voi kai sen 8 tunnin ajan olla ilman seksiä, kamoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa taloissa on ilmoitustaululla ilmoitettu milloin ollaan tulossa ja se riittää. Oma moka, jos ei älyä lukea ilmoitustaulua päivittäin.
No, kärsijä on sitten se huoltomies, jos ovella vastassa on kotiaan puolustava koira.
Osahan on laittanutkin ovelleen tarran kertomaan niin huollolle kuin pelastuslaitokselle eläismistä asunnossa.,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa taloissa on ilmoitustaululla ilmoitettu milloin ollaan tulossa ja se riittää. Oma moka, jos ei älyä lukea ilmoitustaulua päivittäin.
No, kärsijä on sitten se huoltomies, jos ovella vastassa on kotiaan puolustava koira.
Osahan on laittanutkin ovelleen tarran kertomaan niin huollolle kuin pelastuslaitokselle eläismistä asunnossa.,
Mistä sellaisia tarroja saa?
Meillä käytiin juuri lukemassa vesimittarit. Tuli lappu, puhelimeen viesti ja huoltomies jätti lapun käynnistä ja lukemat. Hyvää toimintaa. Edeltävästi sai ilmoittaa, jos juuri se päivä ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Mun asuntoon ei pääse jos en ole kotona ja turvaketju päällä vaikka olen kotona, ei tule yllätyksiä.
.. jos et ole kotona.. hahaha
Vierailija kirjoitti:
Meillä käytiin juuri lukemassa vesimittarit. Tuli lappu, puhelimeen viesti ja huoltomies jätti lapun käynnistä ja lukemat. Hyvää toimintaa. Edeltävästi sai ilmoittaa, jos juuri se päivä ei sovi.
Mikset lue/ilmoita itse vesimittarisi
lukemaa??
Toisen asuntoon yms tiloihin ei saa tulla avaimilla ilman painavaa syytä.
Senhän sanoo lakikin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sellaisia tarroja saa?
Helsingin kaupunki ohjeistaa:
Tarroja on saatavilla useimmissa eläinkaupoissa sekä muissa eläintarvikkeita myyvissä liikkeissä ja joillain eläinlääkäriasemilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun asuntoon ei pääse jos en ole kotona ja turvaketju päällä vaikka olen kotona, ei tule yllätyksiä.
.. jos et ole kotona.. hahaha
Ellei ole kotona, niin erillinen lukko ehkäisee yleisavaimen käytön. Huomasithan lainaamasi kirjoittajan kertovan turvaketjun olevan käytössä, kun hän on kotona?
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, tuokin miinuspuoli on kerrostaloissa.
Onneksi asumme omakotitalossa.
Sama huoltomies tekee myös lumityöt, avaa tukkeutuneen viemärin ja korjaa tippuvan hanan. Onneksi asun kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, tuokin miinuspuoli on kerrostaloissa.
Onneksi asumme omakotitalossa.
Miten usein luulet jonkun asunnossakäyvän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset lue/ilmoita itse vesimittarisi
lukemaa??
Kaikissa taloyhtiöissä ei ole tuota mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tehdä tarpeeksi selväksi että he tulevat sisään yleisavaimella jos ei avata. Toisekseen myös ilmoittaa lapulla kuka asunnossa on käynyt jos ei olla kotona. Huoltomiehiäkin kun on kaikenlaisia..
Meillä ei lapuilla ilmoiteta ja se vithuttaa. Yhtään et tiedä onko edes käyty vai ovatko vasta tulossa. Pitäisi olla lappu että käyty on mitä tehty ja huoltomiehen nimi.
Itse olen joskus jättänyt lapun ja kynän esille että voitko jättää viestin kun olet käynyt.Aina voi jättää numeronsa, johon voi soittaa. Tai ihan itte soittaa ja sopia ajasta. Meillä päin tehdään niin,
Meillä kävi huoltomies jonka olin pyytänyt suorittamaan erään tehtävän. Halusin olla silloin itse kotona ja sanoin että mikä tahansa muu päivä sopii paitsi tiistai. No eiköhän tämä tietenkin tullut silloin tiistaina. Niin ettei se sopiminenkaan paljon auta. Ja tämä tapahtui Espoossa.
Meillä on vesimittarit rappukäytävässä pintavedon haaroissa.
Eipä noista käynneistä haittaa ole, raivaan esim. Pattereiden edustat vapaaksi jos tarkistus koskee niitä.
Huoneiston omistaja (tai vuokralainen) ei omista oikeestaan kuin ilmatilan ja omat tavaransa.
Vesijohdot, patterit, ilmastoinnit on taloyhtiön ja heillä huoltovelvollisuus niihin.
Taloyhtiöllä on velvollisuus tiedottaa huolto- ja tarkastuskäynneistä etukäteen. Ei ole taas lappuja luettu tai kyseessä ei ole huoltomies.
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten hommasin ylimääräisen lukon oveen ja avain on vain minulla.
Juuri näin, tätä suosittelen niin ei tarvitse elää aavistelujen varassa. Suomipoika tekee tätä (+ hakkerointia) ja suomityttö taas tsekkailee tuttujen ja tutuntuttujen rekistereitä, kuten saimme taas lehdestä lukea.
Olin töissä talohuollossa ja meillä oli siinä yhteydenottolomakkeessa selkeästi ilmoitettu, että jos laittaa rastin kohtaan "saa käyttää yleisavainta" niin silloin asuntoon tullaan yleisavaimella ja jos ei anna lupaa, niin soitetaan ja sovitaan aika käynnille. Jos asukas soitti, niin kysyttiin saako tulle yleisavaimella.
Enemmän oli kyllä valittajia siitä, että sinne asuntoon ei menty. Eli ei annettu lupaa tulla yleisavaimella, mutta sitten kun soitettiin että milloin saisi tulla, niin asukas ei vastannut ikinä puhelimeen. Sitten ne soitteli kiukkuisia puheluita, että hana vuotaa ja eikö sitä saatana nyt tulla korjaamaan. Kun kysyin, että oletko vastannut puhelimeen, täällä näkyy, että sulle on koetettu kolme kertaa soittaa, niin yleensä sai vastaukseksi, en mä nyt tuntemattomiin numeroihin vastaa.
Sitten jos oli niitä kierroksia, että piti kaikissa asunnoissa käydä, niin niistäkin laitettiin paria viikkoa ennen laput kaikkiin asuntoihin ja pyydettiin ilmoittamaan, että saako käydä yleisavaimella ja myös ilmoittamaan, että onko lemmikkejä jne. ja haluaako asukas sopia ajan. Meillä oli aina sekä suomeksi että englanniksi ne laput, koska oltiin sen verran fiksuja, että tiedettiin, että kaikki ihmiset ei puhu suomea :D