Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ja meillähän ei alkoholia ole joulupöydässä! Niin! "

Vierailija
17.11.2022 |

Joulu lähestyy. Kohta alkaa taas julistus useasta suusta, ja pyytämättä että Meidän joulupöydässä ei alkoholia ole tippaakaan! Vedotaan joihinkin pahoihin ongelmakäyttäjiin. Kyllä on harmaa vyöhyke näiden välissä.

Joulu on alkon suurin myyntisesonki, ja ulkomaan tuonti päälle. Todellisuudessa siis vesijoulu on harvassa.

Euroopan sivistykseen meillä on vielä pitkä matka. Siellä perheet viettää iloista perhejoulua johon kuuluu myös esim. viini, olut.

Mutta täällä huulet vapisten julistetaan vuodesta toiseen vesijoulua.

Miksi, mikä ilmiö?

Meillä kyllä on glögiä, viiniä eikä huostaanottoakaan vielä ole tullut ja ollaan kunnon veronmaksajajia.

Kommentit (289)

Vierailija
61/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan vain lasillisen viiniä jouluaterialla. Muuten en jul koko vuonna alkoholia mutta jouluaterialla menee lasi viiniä. Mukaan kertoa sen myös kaikille ja vaadin sitä myös läheisiltä että eivät juo muuta kuin lasillisen viiniä jouluaterialla.

Nimimerkillä: lasillinen viiniä jouluaterialla.

Vierailija
62/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama.Meillä ei ole myöskään alkoholia,mutta ei joulupöytääkän.Joten ei joulu tressiä.Onhan vasta 18.11. Eikö edellen ole joulu -aato 24.12 ? viitaten joulu tressinne nyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei juhli joulua lapsiseurassa se on hyvä muistaa näissä jutuissa. Itseltä isä pilasi alkoholilla monet joulut joten lapsille en sellaista halua, mutta silti meillä on miehen kanssa perinteenä ostaa joka vuosi se uusi Blossan kausiglögi ja kun on jouluaaton hälinä ohi ja lapset nukkumassa, maistellaan mukit tuota ja katellaan joku elokuva. Suomi on varmasti ainut maa missä alkoholinkäyttöä joutuu selittämään, joitpa paljon, vähän tai et ollenkaan aina se ihmisiä kiinnostaa miksi näin😅

Mitä te sillä lopulla teette? Saa siitä pullosta enemmän kuin kaksi mukillista, vai vedätetään tuopilliset kuitenkin.

Vierailija
64/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei juoda alkoholia lainkaan. Sen sijaan hashiš piippu kiertää ennen ja jälkeen aterian.

Peace.

Vierailija
65/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei juoda alkoholia lainkaan. Sen sijaan hashiš piippu kiertää ennen ja jälkeen aterian.

Peace.

Me tykitetään hepoa suoneen.

Vierailija
66/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä erikoista selvässä joulussa on? Vierailemme autolla aattona, joten sanomattakin selvää, että ruokajuomana on vesi.

minäkin autoilen aattona, mutta otan silti saunassa jouluoluen ja ruokapöydässä lasin viiniä. En nyt osaa ajatella, että tuo teini kärsisi suuresti, mutta täytyy harkita antaisinko hänellekin tilkan punaista maistella jos näyttää, että menee huuli mutruun (muuta syytä en edes keksi mistä hälle tulisi huono mieli kuin se jos itse jää ilman..tuskin siitäkään).

Vierailija
67/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei juhli joulua lapsiseurassa se on hyvä muistaa näissä jutuissa. Itseltä isä pilasi alkoholilla monet joulut joten lapsille en sellaista halua, mutta silti meillä on miehen kanssa perinteenä ostaa joka vuosi se uusi Blossan kausiglögi ja kun on jouluaaton hälinä ohi ja lapset nukkumassa, maistellaan mukit tuota ja katellaan joku elokuva. Suomi on varmasti ainut maa missä alkoholinkäyttöä joutuu selittämään, joitpa paljon, vähän tai et ollenkaan aina se ihmisiä kiinnostaa miksi näin😅

Mitä eroa on maistelulla ja juomisella? Kun siis puhutaan samasta määrästä eli tässä tapauksessa mukillisesta.

Vierailija
68/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluruoat on sellaisia, että niiden kanssa on vaikea sovittaa mitään viiniä. En niistä itse paljon ymmärräkään mutta kinkun, rosollin ja kasvislaatikoiden kanssa ei sovi "asiantuntijoidenkaan" mielestä kovin moni vaihtoehto. Savulohta ja maustesilliä. Ruoat itsessään on jo makujen sekamelska. 

En siis pidä viiniä jotenkin hienona tai asiaan kuuluvana juomana joulupöydässä, kun se ei tämmöisessä "buffetissa" sovi makujen kanssa simppelisti yhteen. 

Myöhään illalla voin ottaa siiderin tai pari, mutta jouluruokien kanssa en keksi mikä maistuisi hyvältä. Vesi vaan. 

Vierailija
69/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tätä ketjua lukiessa sellanen olo, että tänä vuonna taidankin ostaa viinipullon joulupöytään ja pari olutta illaksi. Mutta glögi on parasta alkoholittomana, mikään ei maistu niin ällöttävältä kuin lämmin juoma jossa on alkoholia :D

Vierailija
70/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peace.

Meilläkin alkaa nykyään olemaan ihan perinteenä ottaa tötsyt ennen joulusaunaa ja -ateriaa.

Vierailija
71/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä erikoista selvässä joulussa on? Vierailemme autolla aattona, joten sanomattakin selvää, että ruokajuomana on vesi.

minäkin autoilen aattona, mutta otan silti saunassa jouluoluen ja ruokapöydässä lasin viiniä. En nyt osaa ajatella, että tuo teini kärsisi suuresti, mutta täytyy harkita antaisinko hänellekin tilkan punaista maistella jos näyttää, että menee huuli mutruun (muuta syytä en edes keksi mistä hälle tulisi huono mieli kuin se jos itse jää ilman..tuskin siitäkään).

Siinähän otat. Oleellista onkin miksi se häiritsee, jos joku päättää olla ottamatta? Ei siihen tarvitse olla mitään fundamentalistista syytä ja kertoo melkoisen kieroutuneesta asenteesta, että alkoholin käytön pitää olla de facto toimintatapa.

Vierailija
72/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kukaan juo jouluna, ei edes alkoholisti-isäni, mistä olen ikuisesti kiitollinen. Joulu on lasten juhla.

Jos ei yhtä juhlaa vuodessa pysty selvinpäin olemaan, niin kannattaa miettiä omaa alkoholinkäyttöään.

Minulla on alkoholisti-isä, joka örvelsi kaikki lapsuuden joulut. Kyllä meillä on silti joulupöydässä viiniä, isä ei samassa pöydässä ole.

No, meilläpä on isäni mukana joulunvietossa ja vaikkei olisikaan, niin silti jäisi viinit juomatta, kun en itse pidä viineistä tai alkoholin mausta ylipäänsä ja mieheksi valikoitui absolutisti (sattuneesta syystä).

Sinun kommenttisi oli vaan niin tuomitseva. "Jos ei yhtä juhlaa vuodessa pysty selvinpäin olemaan..." ja nyt vetoat siihen, ettet tykkää viineistä tai alkoholin mausta ylipäänsä ja miehesi on absolutisti 😂 ihan sama, minä ja mieheni pidetään viinin mausta ja samassa pöydässä lasten kanssa menee se lasillinen oikein hyvin. Samoin myöhäisillasta se terästetty rentouttava kuuma glögi maistuu todella hyvältä juustolautasen kanssa. Mutta alkkisisäni ei samoissa juhlissa ole, koska emme ole tekemisissä juurikin hänen alkoholisminsa takia, joka on aiheuttanut niin paljon tuhoa ja pahaa mieltä monelle.

Vierailija
73/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut alkoholia joulupöydässä eikä muulloinkaan.

Vierailija
74/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän otat. Oleellista onkin miksi se häiritsee, jos joku päättää olla ottamatta? Ei siihen tarvitse olla mitään fundamentalistista syytä ja kertoo melkoisen kieroutuneesta asenteesta, että alkoholin käytön pitää olla de facto toimintatapa.

ööhh, sanoinko että se häiritsee? En minä tiedä mitä muut aikoo ottaa tai olla ottamatta. Mitä se minua liikuttaa?

Vierailija
75/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ööhh, sanoinko että se häiritsee? En minä tiedä mitä muut aikoo ottaa tai olla ottamatta. Mitä se minua liikuttaa?

Tätä juuri olen ihmetellään. Miksi ihmeessä Suomessa niin moni kaipaa kädestä pitelijää ja vertaistukea, jos haluavat ottaa alkoholia. Ja niillä, joita ei kiinnosta, täytyy olla joko alkoholiongelma tai piiloagenda.

Vierailija
76/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku viini oikeasti olla hyvän makuista? En eläessäni ole juonut minkäänlaista viiniä sen paremmin kuin muutakaan alkoholipitoista, jonka voisin väittää olevan maultaan parempaa kuin vaikkapa limonadi tai mehu. Alkoholin tymäkkä maku tulee aina esiin.

Ja jos ei mukamas tulla yhtään humalaan (= mahdottomuus). niin miksi sitten lainkaan pitää sitä alkoholipitoista juoda?

Eikö silloin ole parempi juoda vettä, joka on se maailman paras ruokajuoma?

Vierailija
77/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa elämässä itsellä ei ole mitään aavistusta, onko kenenkin kaverin joulupöydässä viinejä, oluita tms. Ei ole ollut kiinnostava puheenaihe. Täällä palstalla aina vähän ärsyynnyn, kun joku kirjoittaa juovansa joulupöydässä yhden lasin punaviiniä ja heti tulee joku siihen vastaamaan tyyliin, että tuollaista se on juopon elämä kun räkäkännissä heilutaan joulunakin. Monihan myös kirjoittaa, että ei juo mitään alkoholijuomia lasten nähden. Miksi? Jos niitä kuitenkin juo, niin miksi juoda piilossa. Kyllä nyt teinit sitä ainakin jo sellaista piilojuomista ihmettelee. 

Meillä on monenlaisia juomia jouluna. Ei se silti tarkoita sitä, että niitä kiskottaisiin kaikkia kaksin käsin. Jokainen aikuinen osaa maistella juomia kohtuudella. Itse esim. juon joulusaunassa aamupäivällä varmaan yhden oluen, iltapäivällä glögilasillinen, ruoan kanssa punaviiniä ja illalla vielä glögiä tai jotain muuta. Enkä varmaan heilu humalassa.

Onko muilla paikalla olijoille sama näkemys?Varsin kostea ystäväni örveltää minihameen helmat korvissa, lääppii kaikkia, huutaa ja ei ole ihan yksi kerta, kun oksentaa päälleen tai pissaa alleen. Omasta mielestä on vain ihan seitin ohut känni.

Vierailija
78/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samppanjalla aloitetaan, jokaisen ruokalajin kanssa tietysti omat viinit. Juntit mättää varmaan keskiketterää laatikoiden kanssa niin etteivät muista joulusta mitään :D huutikset

Vierailija
79/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä viinit kuuluu jokaiseen juhlakattaukseen. Örveltäjiä ei ole vielä samaan pöytään sattunut. Sen sijaan olemme hylänneet perinteiset suomalaiset jouluruuat koska ei niistä kukaan tykännyt. Parempiakin löytyy kuin savupirttien vaatimattomat pöperöt.

Jos viini on tärkein asia juhlakattauksissa, niin on elämänarvot pielessä. Kivat kastejuhlat, konfirmaatiot ja lasten synymäpäivät ja joulut teidän perheessä varmaan :D

Siinä sanottiin, että viini kuuluu juhlakattaukseen. Ei sanottu, että viini on tärkein asia juhlakattauksessa.

Ymmärrätkö näiden kahden eron?

Vierailija
80/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku viini oikeasti olla hyvän makuista? En eläessäni ole juonut minkäänlaista viiniä sen paremmin kuin muutakaan alkoholipitoista, jonka voisin väittää olevan maultaan parempaa kuin vaikkapa limonadi tai mehu. Alkoholin tymäkkä maku tulee aina esiin.

Ja jos ei mukamas tulla yhtään humalaan (= mahdottomuus). niin miksi sitten lainkaan pitää sitä alkoholipitoista juoda?

Eikö silloin ole parempi juoda vettä, joka on se maailman paras ruokajuoma?

Voi olla! Minä olen juonut hyvää punaviiniä. En siis kovin tykkää viinistä, mutta työkaverilta sain kerran lahjaksi pullon ja se oli oikeesti hyvää. Limonadit on kaikki makeita ja minä en oikein tykkää niistä. Mehut taas on joko happamia (punaherukka, karpalo jne) tai sitten ne mehukatit yms. on esanssisia. Että en tykkää niistäkään kauheesti.

Kun haluan juoda alkoholia humaltumistarkoituksessa juon vodkaa&appelsiinimehua. Jos on laadukas vodka ja laadukas appelsiinimehu, niin se on kanssa oikeesti hyvää.

Ja joulupöytään paras ruokajuoma on kotikalja!