"Ja meillähän ei alkoholia ole joulupöydässä! Niin! "
Joulu lähestyy. Kohta alkaa taas julistus useasta suusta, ja pyytämättä että Meidän joulupöydässä ei alkoholia ole tippaakaan! Vedotaan joihinkin pahoihin ongelmakäyttäjiin. Kyllä on harmaa vyöhyke näiden välissä.
Joulu on alkon suurin myyntisesonki, ja ulkomaan tuonti päälle. Todellisuudessa siis vesijoulu on harvassa.
Euroopan sivistykseen meillä on vielä pitkä matka. Siellä perheet viettää iloista perhejoulua johon kuuluu myös esim. viini, olut.
Mutta täällä huulet vapisten julistetaan vuodesta toiseen vesijoulua.
Miksi, mikä ilmiö?
Meillä kyllä on glögiä, viiniä eikä huostaanottoakaan vielä ole tullut ja ollaan kunnon veronmaksajajia.
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On monen koulukunnan ihmisiä.
On he, joilla jouluna ei juoda mitään alkoholia (koska lapset tai koska ongelmakäyttökokemukset tai joku muu syy)
On he, joilla jouluna saatetaan ottaa alkoholillinen glögi, ruokajuomana on viiniä, jälkiruoaksi konjakki taikka likööri ja kukaan ei ole siltikään humalassa, koska juominen on maltillista ja ajoittuu pitkälle aikavälille
On he, joilla joulupöydässä ei juoda mitään alkoholia, mutta muuten sitten hulahtaakin muutama saunaolut ja kirkastakin pullo, ohohups vähän lipsahti joulukännin puolelle.
On he, joilla joulupöytäänkin tulee alkoholi ja sen lisäksi vielä kuluu alkoholia ihan shhhaaathaaanan paljon
Ongelmallisimmat on no kaksi viimeistä. Jännä, että tästä alkoholin käytöstä pitää tehdä joku vastakkainasettelu, kuin olisi vain musta ja valkea, eikä mitään harmaan sävyjäå.
Ongelmallisin on tuo ensimmäinen. Kun melkein jokaisen suvusta löytyy se viinan menevä "Pena tai Pirjo", niin sitten muutkaan ei voi juoda. Lapsillekin olisi hyvä opettaa normaalia alkoholin käyttöä.
Miksi lapselle pitäisi opettaa alkoholin käyttöä? Tai ylipäätään kenellekään?
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen debiili juo alkoholia
Suurin osa maapallon aikuisväestöstä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei koskaan nautita alkomaholia jouluna.
Ei edes joulun pääaterialla, aaton päivällisellä viiniä.
Mutta uuden vuoden aattona on kuohuviiniä, ja miehelle artesaani saunaolutta.
Myös tämä on kiinnostavaa, kun julistetaan että nautiskellaan vain artesaaniolutta.
Ihan samaa alkoholia se on kuin normaali markettiolutkin.
Meillä viinit kuuluu jokaiseen juhlakattaukseen. Örveltäjiä ei ole vielä samaan pöytään sattunut. Sen sijaan olemme hylänneet perinteiset suomalaiset jouluruuat koska ei niistä kukaan tykännyt. Parempiakin löytyy kuin savupirttien vaatimattomat pöperöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös tämä on kiinnostavaa, kun julistetaan että nautiskellaan vain artesaaniolutta.
Ihan samaa alkoholia se on kuin normaali markettiolutkin.
Samaa kastia on viiniharrastus. Hyvä kiertoilmaisu alkoholismille.
Oikeassa elämässä itsellä ei ole mitään aavistusta, onko kenenkin kaverin joulupöydässä viinejä, oluita tms. Ei ole ollut kiinnostava puheenaihe. Täällä palstalla aina vähän ärsyynnyn, kun joku kirjoittaa juovansa joulupöydässä yhden lasin punaviiniä ja heti tulee joku siihen vastaamaan tyyliin, että tuollaista se on juopon elämä kun räkäkännissä heilutaan joulunakin. Monihan myös kirjoittaa, että ei juo mitään alkoholijuomia lasten nähden. Miksi? Jos niitä kuitenkin juo, niin miksi juoda piilossa. Kyllä nyt teinit sitä ainakin jo sellaista piilojuomista ihmettelee.
Meillä on monenlaisia juomia jouluna. Ei se silti tarkoita sitä, että niitä kiskottaisiin kaikkia kaksin käsin. Jokainen aikuinen osaa maistella juomia kohtuudella. Itse esim. juon joulusaunassa aamupäivällä varmaan yhden oluen, iltapäivällä glögilasillinen, ruoan kanssa punaviiniä ja illalla vielä glögiä tai jotain muuta. Enkä varmaan heilu humalassa.
Ukko kittaa kaljaa rauhalliseen tahtiin koko illan. Minä juon hautuumaa-ajelun perästä skumppaa läpi ruokasessioiden. Lahjojen aikaan mokka ja calvados molemmille. Myöhäilta luetaan lahjakirjoja. Vain kaksi aikuista jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa alkoholia se on kuin normaali markettiolutkin.Samaa kastia on viiniharrastus. Hyvä kiertoilmaisu alkoholismille.
Jotenkin nyt löyhkää rivien välistä ahdasmielisyys ja suvaitsemattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On monen koulukunnan ihmisiä.
On he, joilla jouluna ei juoda mitään alkoholia (koska lapset tai koska ongelmakäyttökokemukset tai joku muu syy)
On he, joilla jouluna saatetaan ottaa alkoholillinen glögi, ruokajuomana on viiniä, jälkiruoaksi konjakki taikka likööri ja kukaan ei ole siltikään humalassa, koska juominen on maltillista ja ajoittuu pitkälle aikavälille
On he, joilla joulupöydässä ei juoda mitään alkoholia, mutta muuten sitten hulahtaakin muutama saunaolut ja kirkastakin pullo, ohohups vähän lipsahti joulukännin puolelle.
On he, joilla joulupöytäänkin tulee alkoholi ja sen lisäksi vielä kuluu alkoholia ihan shhhaaathaaanan paljon
Ongelmallisimmat on no kaksi viimeistä. Jännä, että tästä alkoholin käytöstä pitää tehdä joku vastakkainasettelu, kuin olisi vain musta ja valkea, eikä mitään harmaan sävyjäå.
Ongelmallisin on tuo ensimmäinen. Kun melkein jokaisen suvusta löytyy se viinan menevä "Pena tai Pirjo", niin sitten muutkaan ei voi juoda. Lapsillekin olisi hyvä opettaa normaalia alkoholin käyttöä.
Miksi lapselle pitäisi opettaa alkoholin käyttöä? Tai ylipäätään kenellekään?
Minusta on hyvä opettaa, että vaikka alkoholia on tarjolla, sitä ei ole pakko juoda ollenkaan tai että juomia voi nauttia kohtuudella, vaikka lasillisen. Ei ole pakko juoda enempää.
Tai sitten on kuin anoppi, joulupöydässä ei tarjota alkoholia kun hän ei juo itsekään, mutta kun ollaan lähdetty pois niin hän kiskaisee laatikkoviinikännit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokien kanssa parhainta juomaa on kotikalja eikä mikään kallis viini
Voi juoda sitten erikseen juustojen kanssa viiniä tai muuten vaanEsim tämä kommentti kuvaa hyvin kulttuuriamme tässä asiassa. On olemassa ihmisiä joiden käsitys jouluruuasta on kinkku, silli ja laatikot joita on syöty muuttumattomin reseptein laitettuna vuosisatoja savupirteistä saakka. Ei tule edes mieleen että viinejä on monenlaisia ja monen hintaisia, eikä riitä ymmärrys sillekään että monella esim ne juustot kuuluvat juurikin joulun ruokiin tärkeänä herkkuna.
Tässä jutussa tunnistetaan usein vain ne ääripäät. Jopa mielestään asiallisesti käyttävät aikuisista koostuvat perheet puhuvat piilopulloista. Suhtautuminen ei ole luontevaa koska alkoholin juominen Suomessa mielletään junttien ja juoppojen säpinöinniksi tai sitten se on ylellisen kalliin viinin siemailua tai tuota "ostettiin lava kaljaa, tai mies osti kun muisti kassalla vasta asian, mutta siellä se juomatta taas on se viime vuodenkin lava" - kaikki haluavat korostaa keskustelussa omaa paremmuuttaan tai rentouttaan. Olemme traumatisoitunut kansa.
Puhu vain omasta puolestasi. Normaalia ihmistä ei ylipäätänsä kiinnosta miten toiset viettävät joulunsa, elleivät aiheuta esimerkiksi meluhaittaa naapurissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä viinit kuuluu jokaiseen juhlakattaukseen. Örveltäjiä ei ole vielä samaan pöytään sattunut. Sen sijaan olemme hylänneet perinteiset suomalaiset jouluruuat koska ei niistä kukaan tykännyt. Parempiakin löytyy kuin savupirttien vaatimattomat pöperöt.
Jos viini on tärkein asia juhlakattauksissa, niin on elämänarvot pielessä. Kivat kastejuhlat, konfirmaatiot ja lasten synymäpäivät ja joulut teidän perheessä varmaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouluruokien kanssa parhainta juomaa on kotikalja eikä mikään kallis viini
Voi juoda sitten erikseen juustojen kanssa viiniä tai muuten vaanEsim tämä kommentti kuvaa hyvin kulttuuriamme tässä asiassa. On olemassa ihmisiä joiden käsitys jouluruuasta on kinkku, silli ja laatikot joita on syöty muuttumattomin reseptein laitettuna vuosisatoja savupirteistä saakka. Ei tule edes mieleen että viinejä on monenlaisia ja monen hintaisia, eikä riitä ymmärrys sillekään että monella esim ne juustot kuuluvat juurikin joulun ruokiin tärkeänä herkkuna.
Tässä jutussa tunnistetaan usein vain ne ääripäät. Jopa mielestään asiallisesti käyttävät aikuisista koostuvat perheet puhuvat piilopulloista. Suhtautuminen ei ole luontevaa koska alkoholin juominen Suomessa mielletään junttien ja juoppojen säpinöinniksi tai sitten se on ylellisen kalliin viinin siemailua tai tuota "ostettiin lava kaljaa, tai mies osti kun muisti kassalla vasta asian, mutta siellä se juomatta taas on se viime vuodenkin lava" - kaikki haluavat korostaa keskustelussa omaa paremmuuttaan tai rentouttaan. Olemme traumatisoitunut kansa.
Kyllä, suomalaisilla on todella kieroutunut suhde alkoholiin. Itse olen ns. kohtuukäyttäjä siksi, etten kerta kaikkiaan saa alas paria kolmea annosta enempää illassa (alkaa maistua pahalta) ja tätä eivät ihmiset pysty hyväksymään. "Ota nyt", "mikset ota", "tossa on sulle kuule ihan oma lärvilautanen, juo, juo, juo" jne. Silti samat tyypit jeesustelevat, että meillä ei kyllä jouluna juoda tippaakaan! ai teillä on viiniä JA olutta pöydässä? mutta ethän sä muulloin juo m i t ä ä n!
Suomessa on useimmilla tämä kaikki tai ei mitään-mentaliteetti alkoholin kanssa. Joko vedetään kaksin käsin niin kauan, että sammutaan omaan oksennukseen tai ei oteta pisaraakaan, katsotaan kieroon niitä, jotka ottavat lasin pari muutaman kerran vuodessa ja jättävät siihen.
Meillä ei ole, meidän suvussa ei ole ollut tapana. En tiedä miksi, varmaan kun mun suku on ollut aika raitista. Ukki saattoi jossain hirvipeijaisissa totta kai juoda, mutta joulut ja juhannukset jne. on olleet sellasia, että alkoholia ei ole ollut yleisesti tarjolla. Maalla ei naiset ole perinteisesti pahemmin käyttäneet alkoholia, niin olisiko tämä yksi syy, ja miehet on sitten meidän suvussa käyttäneet alkoholia kavereidensa kanssa omissa juhlissaan, eivät perheen läsnäollessa. Mulla ei sinällään ole mitään periaatteellista syytä sille että joulupöydässä ei ole viiniä tai että glögiä ei ole terästetty, mutta kun en ole tottunut, niin en edes tule ajatelleeksi, että laittasin alkoholia tarjolle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kukaan juo jouluna, ei edes alkoholisti-isäni, mistä olen ikuisesti kiitollinen. Joulu on lasten juhla.
Jos ei yhtä juhlaa vuodessa pysty selvinpäin olemaan, niin kannattaa miettiä omaa alkoholinkäyttöään.
Itse olen 364 päivää vuodessa juomatta pisaraakaan alkoholia, juon vain ja ainoastaan jouluna yhtenä päivänä. Pitäisikö minun nyt miettiä jotenkin alkoholinkäyttöäni? Olenko kenties juoppu kun juon yhtenä päivänä vuodessa?
Se kertoo äärimmäisen heikosta itsetunnosta, jos kaipaa ryhmätukea juhlapäivien viettotapoihin.
Kaikki ei juhli joulua lapsiseurassa se on hyvä muistaa näissä jutuissa. Itseltä isä pilasi alkoholilla monet joulut joten lapsille en sellaista halua, mutta silti meillä on miehen kanssa perinteenä ostaa joka vuosi se uusi Blossan kausiglögi ja kun on jouluaaton hälinä ohi ja lapset nukkumassa, maistellaan mukit tuota ja katellaan joku elokuva. Suomi on varmasti ainut maa missä alkoholinkäyttöä joutuu selittämään, joitpa paljon, vähän tai et ollenkaan aina se ihmisiä kiinnostaa miksi näin😅
Hepokatti kirjoitti:
Olisin itse voinut jättää perhe joulun viettämättä senkin takia että vanhempieni luona jouluna ei saanut nauttia alkoholia.
Tämä lapsille raitis joulu on pahimman luokan hymistelyä ja olen sille täysin allerginen
Kerrankin voin yhtyä Silpun mielipiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kukaan juo jouluna, ei edes alkoholisti-isäni, mistä olen ikuisesti kiitollinen. Joulu on lasten juhla.
Jos ei yhtä juhlaa vuodessa pysty selvinpäin olemaan, niin kannattaa miettiä omaa alkoholinkäyttöään.
Itse olen 364 päivää vuodessa juomatta pisaraakaan alkoholia, juon vain ja ainoastaan jouluna yhtenä päivänä. Pitäisikö minun nyt miettiä jotenkin alkoholinkäyttöäni? Olenko kenties juoppu kun juon yhtenä päivänä vuodessa?
Oletko kenties juonut aivosi pilalle, kun et selkeästi ymmärrä lukemaasi?
En tiedä, miten joulusta pitäisi nauttia kun se ei onnistu ilman alkoholia tai alkoholin kanssa. Kyseessä on kuitenkin pakollinen kolmen päivän hiljentyminen. Pakko koettaa keksiä lasten kanssa mielenkiintoista tekemistä ihan vain kotona. Lautapelit ja yhteiset leipomiset riittävät yhdeksi päiväksi, tämän jälkeen lapset kaipaisivat jo kavereilleen ja harrastuksiinsa.