Joukupostia ikäihmiselle keräyslaatikko kirjastossa, ei yhtään korttia :(
Kurkkasin laatikkoon ja se oli täysin tyhjä :( itse aion viedä huomenna sinne ainakin pari :) aktivoidutaan kaikki!! 💗
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulupostia ikäihmisille -kampanjassa kerätään joulukortteja kotihoidon ja asumispalvelujen ikääntyneille asiakkaille.
Maanlaajuinen kampanja, viekää kortit 5.12. mennessä keräyspisteeseen :)
Omakohtaista kokemusta näistä korteista joita vanhuksille viedään kotihoidon toimesta jo monen vuoden ajalta. Ajatus on kaunis ja mieltä lämmittävä mutta osa vanhuksista jo niin huonokuntoisia ja dementoituneita että menevät ihan sekaisin näistä korteista ja jouluntoivotuksista. Jankkaavat että kun minun suvussa ei ole ketään Riittaa ja Seppoa, ja hermostuvat kun eivät ymmärrä tätä että täysin vieraatkin ihmiset haluavat ilahduttaa yksinäistä vanhusta. Näistä Riitoista ja Sepoista puhutaankin sitten koko joulukuu ja kymmeniä kertoja päivässä.
Erittäin hyvä pointti. Onko mitään järkeä sekoittaa vanhuksen pää Simoilla, Siskoilla ja Sinikoilla?
Ei ole. Dementikot saattavat oireilla aggressiivisella käytöksellä kun eivät muista/ymmärrä asioita. Edelleen, ajatus on kaunis mutta kun saaja ei sitä itse käsitä samalla tavalla kuin me antajat. Toki yksinäisiä vanhuksia tai ylipäänsä yksinäisiä on muitakin, ilahduttakaa toki heitä. Sellainen saattaa asua seinän takanakin.
Olen töissä asumispalveluyksikössä, meillä yksikään vanhus ei jää ilman joulukorttia tai joululahjaa, jos niin on käymässä me hoitajat pidetään huoli, että kortti ja paketti tulee. Simojen ja Siskojen kortteja heitettiin roskiin vinopino, aiheuttivat lähinnä hämmennystä, kuka on Liisa, onko hän siskoni, onko minulla Liisa sisko, kuka on Simo. En tiedä kenen idea ollut, mielestäni vanhuksia loukkaava, väkerretään rumia kortteja, joillekin joita pidetään itseä surkeampina.
Miksi ei viedä esim sitä parin euron joulutähteä sille vanhukselle, jonka tuntee, vaikka sille naapurin kärttyiselle ukolle tai lähetä sitä korttia naapurille omissa nimissä, hyvää joulua toivoittaa naapurisi Maija tai leivo muutama pipari ja vie vieraalle naapurille tai tutulleja vaihda muutama sana.
Yksinäiset vanhukset kaipaavat seuraa ja ihmistä, eivät kartongin palaa joltain kasvottomalta tuntemattomalta, joka tekee niitä ilahduttaakseen ennen muuta itseään, olenpa hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vastahan se kampanja alkoi 14.11. Hyvin ehtii
Me jo sovittiin 4-vuotiaan kanssa että tulevana viikonloppuna askarrellaan kortteja niin omille isovanhemmille ja tutuille kuin keräykseenkin vietäväksi.
Askartelu on meidän yhteinen harrastus :)
Syntymä on kuolemantuomio :(
Erittäin hyvä pointti. Onko mitään järkeä sekoittaa vanhuksen pää Simoilla, Siskoilla ja Sinikoilla?