Eikö kaupassa oikeasti voi enää maksaa kortilla ilman pin-koodia?
Käväisin kaupassa ja lähimaksun yhteydessä pääte kysyi pin-koodia ja parin kokeilun jälkeen oli pakko möyntää että oikea numero ei tule nyt mieleen. Pyysin mahdolisuutta maksaa henkilöllisyyden todistamalla, mutta se ei kassahenkilön mukaan ole enää mahdolista. Puhuiko laiskuuttaan paskaa, vai onko todella näin? Maksoin toisella kortilla, jonka tunnusluvun muistin.
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Oman taloutesi turvaamiseksi nämä PIN-koodit ja muut turvallisuustekijät on kehitetty. Opettele vaan sinäkin ihmisten tavoille.
itsellä täytyy pitää lunttilappua lompakossa - numero siten harhaanjohtavasti kirjoitettuna muiden numeroiden sekaan ettei siitä muut ota selvää. Pinkoodi on jotenkin lihasmuistissa ja sitten kun joskus täytyy ajatella sitä tai numeronäppäin onkin poikkeava niin menee joskus sekaisin ne numerot muistissa. Salasanoja kun on kymmenittäin ja pinkoodeja useampia niin eivät pysy mielessä jos tulee muutamankin viikon tauko, kuten luottokortillakin mulle joskus tulee, kun joskus en vaan osta mitään - käteistä en ole nostanut vuosikauteen, samat setelit on lompakossa olleet pitkään. Joskus on koodi unohtunut ja on henkilötodistuksella menty, ei taida se ainakaan pienemmissä liikkeissä sujua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisin väliajoin koneet kysyy pin-koodia.
Kyllä lähimaksu toimii, mutta silloin tällöin pitää syöttää pin-koodia, kun koneet sitä pyytää.Mulla pyytää jatkuvasti. Yksi myyjä sanoi, että kun tietty ostosmäärä ylittyy, niin sitten alkaa pyytää. Mulla on ilmisesti ne ostosmäärät koko ajan tapissa. Viikon loman jälkeen ei kysynyt, kun käytin siellä toista korttia, mutta nyt taas kysyy. Siinä on joku ostosmääräraja päivälle, jolloin alkaa kysyä pin-koodia, jos nyt oikein ymmärsin.
Jännä raja. S-ryhmän liikkeissä harvemmin kysyy. Keskolla lähes joka kerran
Se pin-kysely silloin tällöin on maksukortin upein ominaisuus. Ilman sitä yrittäisin poistaa kortin lähimaksuominaisuuden oitis.
Voi ohittaa olisko sulla sitte henkkareita ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun auta kuin opetella se pin koodi tai sitten siirryt käteiseen. Siinä ei tarvita tunnuslukuja.
Nykyisin kassapalveluita tarjoavia pankkikonttoreita on niin harvassa että useimmat käteistä käyttävät nostavat rahansa automaateista, jotka edellyttävät pankkikortin tunnusluvun tietämistä.
Ei välttämättä.
Siirrä rahaa henkilön x tilille.
Henkilö x nostaa ne käteisenä sulle.Entäs jos herra tai rouva X pitääkin ne tilille tulleet rahat itsellään kivana ylimääräisenä tulona?
Sinun kannattaa varmaan hankkia luotettavampia kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Voi ohittaa olisko sulla sitte henkkareita ollut.
Kellä ei ole henkkareita?
Vierailija kirjoitti:
Ei kassahenkilö voi ohittaa pinin kysymistä
Tuohon taisi tulla joku muutos ettei nykyisin enää pysty ohittamaan kun vielä joitain vuosia sitten se onnistui. Kun unohdin pin koodini.
Roope Ankka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikea on muistaa PIN-koodia? Miten nostat käteistä rahaa automaatista?
Mihin sitä käteistä tarvitsee?
Se on sitä oikeaa rahaa, joka tekee arkipäivän budjetoinnista konkreettista. Ruokakaupassa 50 euron seteli menee hyvin nopeasti aivan tavallisiin hankintoihin etenkin jos tekee ostoksia keskitysti pari kertaa viikossa.
Seletli on kuin leikkirahaa. Raha on paljon helpompi ymärtää numerona tilillä.
Tilillä olevia numeroita ei voi samalla tavalla kosketella kuin seteleitä ja kolikoita ja nähdä miten ne siirtyvät sinne kauppiaan kassaan.
Niitä samoja seteleitä on lähmineet ties mitkä suttuiset tautipesät ja joku narkkari käyttänyt pillinä piriä vetäessään.
En edes muista koska olisin käteistä nostanut, kun kirppiksillä/siivouspäivilläkin käy nykyään mobilepay.
Itse olen jokusen kerran yhtäkkiä unohtanut pin-koodin kun sitä on tarvinnut. Olen ratkaissut ongelma niin että olen nimennyt tilin kortin pinkoodin sisältävällä niemellä verkkopankkiin. Jos koodi unohtuu, niin riittää että kirjautuu puhelimella verkkopankkiin ja sieltä tilin nimestä koodi jo muistuukin mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla koko käsite "raha" vähän hakusessa.
Vierailija kirjoitti:
Roope Ankka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä oikeaa rahaa, joka tekee arkipäivän budjetoinnista konkreettista. Ruokakaupassa 50 euron seteli menee hyvin nopeasti aivan tavallisiin hankintoihin etenkin jos tekee ostoksia keskitysti pari kertaa viikossa.
Seletli on kuin leikkirahaa. Raha on paljon helpompi ymärtää numerona tilillä.
Tilillä olevia numeroita ei voi samalla tavalla kosketella kuin seteleitä ja kolikoita ja nähdä miten ne siirtyvät sinne kauppiaan kassaan.
Niitä samoja seteleitä on lähmineet ties mitkä suttuiset tautipesät ja joku narkkari käyttänyt pillinä piriä vetäessään.
En edes muista koska olisin käteistä nostanut, kun kirppiksillä/siivouspäivilläkin käy nykyään mobilepay.
Ja tähän vielä lisäisin, että kiva kun voi rehellisesti sanoa kaikille kaupustelijoille ja Itä-Euroopan kulttuurimatkalaisille ( lue, kerjäläisille ), ettei minulla ole käteistä, vaikka en niille muutenkaan mitään antaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kysymys ihan omasta laiskuudestasi jos et tiedä miten korttisi toimivat saati jaksa opetella PIN-koodia. Onhan siinä toki monta numeroa.
Kyllä niitä unohduksia tulee vielä sinullekkin. Tuollainen ylimielisyys on vain vähäistä elämänkokemusta.
Se on kyllä ihailtavaa miten erehtymättömiä ja kaikkivoipia teini-iäiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisin väliajoin koneet kysyy pin-koodia.
Kyllä lähimaksu toimii, mutta silloin tällöin pitää syöttää pin-koodia, kun koneet sitä pyytää.Mulla pyytää jatkuvasti. Yksi myyjä sanoi, että kun tietty ostosmäärä ylittyy, niin sitten alkaa pyytää. Mulla on ilmisesti ne ostosmäärät koko ajan tapissa. Viikon loman jälkeen ei kysynyt, kun käytin siellä toista korttia, mutta nyt taas kysyy. Siinä on joku ostosmääräraja päivälle, jolloin alkaa kysyä pin-koodia, jos nyt oikein ymmärsin.
Eikös 50 euroa ole se raja? Jos on yli 50 euron ostokset niin pitää pin-koodia syöttää ja alle 50 euron ostoksissa saa lähimaksulla ostettua. Tarpeeksi useasti kun lähimaksua käyttää, niin sitten jossain vaiheessa koneet pyytävät pin-koodia.
Kyllä sen pinkoodin voi yllättäen unohtaa kuka tahansa, vaikka käyttäisi sitä normaalisti päivittäin. Kun on joku tosi väsyttävä tai kuormittava tilanne, aivot voi tiltata minkä tahansa asian kanssa. Mulla kävi noin kun sairastin koronan ja olin sen jäljiltä tosi väsynyt. Kun lähdin hoitamaan asioita kodin ulkopuolelle ekan kerran sairastelun jälkeen, ei vaan pin-koodin numerot tulleet mieleen oikeassa järjestyksessä. Kun kerran meni väärin, ajatuksia ei saanut oikeille raiteille. Onneksi oli pieni palveleva liike, jossa pystyin lopulta maksamaan summan suoraan tilille. Pankkisovelluksen tunnusluvun muistamisessa ei ollut mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei voi, jos se pin-koodia kysyy. Se on turvallisuuskysymys.
Sinullahan voi olla kenen tahansa kortti käytössä, jos se menee pelkällä pin-kysellyllä.
Turvallisempaahan se on jos pyydetään allekirjoitus ja tarkastatetaan henkkareista että kortti on sinun.
No sitä pin-koodia ei kuulu jaella muille. Se on sen idea 🤦
Varkaat ei välttämättä kunioita toiveistasi, vaan käyttävät koodiasi ja varastavat korttisi vaikka et siitä pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun auta kuin opetella se pin koodi tai sitten siirryt käteiseen. Siinä ei tarvita tunnuslukuja.
Nykyisin kassapalveluita tarjoavia pankkikonttoreita on niin harvassa että useimmat käteistä käyttävät nostavat rahansa automaateista, jotka edellyttävät pankkikortin tunnusluvun tietämistä.
Ei välttämättä.
Henkilö x nostaa ne käteisenä sulle.Entäs jos herra tai rouva X pitääkin ne tilille tulleet rahat itsellään kivana ylimääräisenä tulona?
En ole koskaan sotkenut kavereita raha-asioihin, sillä aikuisten ihmisten pitää osata hoitaa itse omaa taloutensa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli mahdollista maksaa ilman mitään pinnejä luottokortilla. Korteissa oli koholla luottokortin numero ja kaupassa mankeli, jolloin saatiin paperille ostos. Nimmari paperiin ja lisäksi tarvittaessa henkkarin näyttö.
Tuosta lienee noin 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä.
En ole koskaan sotkenut kavereita raha-asioihin, sillä aikuisten ihmisten pitää osata hoitaa itse omaa taloutensa.
Kiinnostaa kiviäkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kysymys ihan omasta laiskuudestasi jos et tiedä miten korttisi toimivat saati jaksa opetella PIN-koodia. Onhan siinä toki monta numeroa.
Kyllä niitä unohduksia tulee vielä sinullekkin. Tuollainen ylimielisyys on vain vähäistä elämänkokemusta.
Vähäiseen elämänkokemukseeni on kyllä mahtunut unohduksia ja erehdyksiä. Epäkypsästi olen tavannut pistää ne omaan piikkiini ja ylimielisyyttäni jättänyt syyttelemättä kassahenkilöitä sun muita laiskuudesta ja paskan puhumisesta näin viisikymppiseksi asti. Ehtiiköhän vielä eläkkeellä?
Kasvotusten tehdyissäkin kaupoissa on tullut jo vuosia käytettyä mobilpayta, paljon kätevämpi, koska harvemmalla on käteistä ainakaan vaihtorahoiksi asti. Menee aina tasasummalla.