Montako yliopiston käynyttä suvussasi on? omassa suvussa on about 20 ainakin
Kommentit (71)
Isäni oli sukunsa ensimmäinen yliopiston käynyt (ja ensimmäinen ylioppilas). Hänen kuoltuaan minä olin isän puoleisen suvun ainoa yliopiston käynyt, ja olenkin, kunnes poikani valmistuu maisteriksi ensi vuonna.
Äitini ja kolme veljeään olivat oman sukunsa ensimmäiset ylioppilaat, kaikki myös yliopistoista valmistuneita. Serkkuni äidin puolelta, 7 kaikkiaan, ovat yliopistotutkinnon suorittaneita.
Eli 14. Savolaiskylän torpparisuvuista kaupunkiin ja akateemiselle uralle.
Amiksen eli ammattokorkean käyneitä monta, mutta korkeakoulutttuja yliopiston käyneitä tietääkseni 3 ja sen lisäksi yksi opiskelee tällä hetkellä yliopistossa.
Vaikka kuinka monta. Tohtoreitakin on useampia. Sukuni on iso ja väkeä riittää.
Suvussa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kunigasta sun suvussa on ollut, omassa suvussa yksi, hallitsi Suomea, Ruotsia kolmesti ja Norjaa tovin, että, niin hienoja ollaan täällä.
Minunkin suvussa, vai ollaankohan samaa sukua jotain kautta, mutta oma ajatukseni on lähinnä etteiollut mikään symppis kaveri ja en asiasta kauheasti ilahdu. Pikemminkin harmittaa.
No. En ole itsekkään mikään nice guy, joten voin olla ylpeä esi-isästä jolla oli voimaa otta mitä halusi, tiiminsä tuella.
Välillä se menee liikeelämässä samoin. Ei siellä sympatialla juuri sijaa ole, jos jotain halutaan saada aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Akateeminen perhe, hyvin koulutettu suku. Kuulumme yläluokkaan ja hyvä niin. Oletan tyttöni myös hakevan yliopistoon opiskelemaan. Sanoo, ettei sieltä löydy mitään, mikä kiinnostaisi. Pakko se on vain mennä. Toivon mukaan kypsyy nyt lukion viimeisellä vuodella, eikä tuota pettymystä :)
Onneksi tytölle ei ole asetettu lainkaan paineita, vai?
On niitä varmaan muutama, mutta mielestäni yliopiston käynti ei tee automaattisesti parempaa ihmistä/sukua. Arvostan enemmän käsityön taitajia, jotka keskittyvät tekemään eikä puhumaan.
Isovanhempien sisaruksissa löytyy, en osaa sanoa lukumääriä.
Olenko parempi ihminen jos suvussa on paljon yliopistossa valmistuneita? Eli olen amisduunarina parempi, jos vanhempani ovat molemmat akateemisia kuin ne, joiden sukutaustasta ei näitä korkeastikoulutettuja löydy?
Jos suvuksi lasketaan aikuiset sedät, tädit, serkut (kaikki em. ilman puolisoitaan), isovanhemmat, sekä lapsuuden perheeni, niin yliopiston käyneitä on 6/18. Ammattikorkea-/opistotasoa on 5/18 ja loput 7 sitten ammattikoulu, tai toisella mummollani ei tainnut olla oikein mitään koulutusta. Että aika jakautunutta sanoisin. Tämän perusteella voisi sanoa, että ei ole akateemisuus suvusta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Olenko parempi ihminen jos suvussa on paljon yliopistossa valmistuneita? Eli olen amisduunarina parempi, jos vanhempani ovat molemmat akateemisia kuin ne, joiden sukutaustasta ei näitä korkeastikoulutettuja löydy?
Kyllä. Huonosti koulutetulle suvulle akateeminen lapsi voi olla ylpeyden aihe, mutta hän ei pääse irtautumaan sukujuuristaan mitenkään. Juntti mikä juntti. Sinä taas olet vain sivuvirhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Huonosti koulutetulle suvulle akateeminen lapsi voi olla ylpeyden aihe, mutta hän ei pääse irtautumaan sukujuuristaan mitenkään. Juntti mikä juntti. Sinä taas olet vain sivuvirhe.
No, ketä nyt kiinnostaa sun sukusi yliopistokoulutettujen määrä? Ketä kiinnostaa yhtään mikään sun sukuun liittyvä?
Eikö se ole niin, että ihan sama mikä koulutus, kunhan nyt elämässä pärjää...
Jotenkin lapsellista tuollainen... tulee mieleen pikkulapset, ainakin ennen muinoin, kun kehuskelivat toisilleen "meiän iskä onkin" sitä ja tätä...
Montako hehtaaria mettää omistat...
Hah, kas kun ei ruveta kysymään, montako itsarin tehnyttä suvussa on?
Vielä enempi hah, montako lusimassa ollut suvussasi on, ja oliko heistä kuinka monella yliopistotutkinto plakkarissa kun sinne linnaan menivät?
Kuinka moni sun suvusta on päässyt itsenäisyyspäivän juhliin presidentin linnaan? (meillä muuten löytyy!)
Hhahhhaaaaa.
Montako kansanedustajaa sun suvussa on ollut?
Montako kerjäläistä tai montako Marttaa, paljonko on peltoa....
Isän serkun puoliso on käynyt pappiskoulun. Se kai on se yliopisto?
Itse asiassa: tämä suku on niin laaja, ettei tässä jokaisen sukuun kuuluvan asioita voi mitenkään tietää...
Kun sentään puhutaan suvusta... Mistä se suku alkaa isoisoisoisistä ja isoisoisoäidistä... Miten paljon on heillä jälkeläisiä. Ja siis kummaltakin tässä kirjoittavan vanhemman puolelta...
Eipä ole tietoa... Ja minulle aivan täysin yhdentekevää, olkoot mitä ovat!
Tämä pitäisi ilmoittaa ilmaantuvuutena per/100 000 elossa olevaa sukulaista, jotta luvulla olisi mitään merkitystä.
Lähisuku on niin rahanahnetta, että ovat sähkäreitä ja putkareita.
Itse tienaan maisterina puolet urakkaa tekevän sähkömiehen palkasta vuodessa.
0 taitaa lähisuvussa olla. Ollaan vasta nousemassa sille tasolle:D Paljon yrittäjiä ja duunareita löytyy, nyt uudemmassa polvessa on AMK-taustaisia, joten eiköhän jossain vaiheessa saada tähänkin sukuun yliopiston käynyt henkilö:)
Itseni lisäksi tiedän vain yhden serkun, mutta sekin vain humanisti. Itse vähän korkea-arvoisempi DI.