Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tietoja olette selvittäneet vuokranantajastanne ennen asunnon vuokraamista?

Vierailija
16.11.2022 |

Pitäisi vaihtaa asuntoa, mutta vähän arveluttaa jos saan vuokranantajakseni jonkun kahelin...

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole selvittänyt mitään, mutta jos nyt vuokraisin asunnon, pyytäisin että saisin keskustella ko. vuokranantajan aikaisempien vuokralaisten kanssa.

Ja mistähän ajattelit saada heidän yhteystietonsa. Vuokranantaja ei saa niitä sinulle antaa. Se on laitonta. 

Onko se laitonta silloinkin, jos vuokranantaja kysyy heiltä, saako heidän yhteystietonsa antaa?

No mietipä ihan itse. Aika harva kyllä suostuu yhteystietojaan täysin tuntemattomille jakelemaan. Ties mikä stalkkeri siitä uudesta vuokralaisesta paljastuu...

Vierailija
42/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole selvittänyt mitään, mutta jos nyt vuokraisin asunnon, pyytäisin että saisin keskustella ko. vuokranantajan aikaisempien vuokralaisten kanssa.

Ja mistähän ajattelit saada heidän yhteystietonsa. Vuokranantaja ei saa niitä sinulle antaa. Se on laitonta. 

Onko se laitonta silloinkin, jos vuokranantaja kysyy heiltä, saako heidän yhteystietonsa antaa?

No mietipä ihan itse. Aika harva kyllä suostuu yhteystietojaan täysin tuntemattomille jakelemaan. Ties mikä stalkkeri siitä uudesta vuokralaisesta paljastuu...

Saavathan ne kieltäytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole voinut mitään selvittää, kun nämä vapailta markkinoilta vuokratut asunnot ovat vuokravälittäjien kautta vuokralle laitettuja. Asunnon omistaja eli varsinainen vuokraisäntä selviää vasta kun ja jos sopimus allekirjoitetaan.

Eivät kai ne kaikki minkään välittäjän kautta vuokrattavia ole?

Kun kysymys on esitetty henkilökohtaisena, niin voisit olettaa että vastauskin on käsittelee asiaa yksittäisen ihmisen kokemuksena, ei yleisenä tilanteena, eli hän on vuokrannut vuokravälittäjiltä, joten vuokraisäntä selviää vasta sopimuksen allekirjoitusvaiheessa.

No jos sanotaan, että "nämä vapailta markkinoilta vuokratut asunnot ovat vuokravälittäjien kautta vuokralle laitettuja", niin eihän sitä voi mitenkään tulkita niin, että siinä tarkoitetaan vain kirjoittajan omia kokemuksia. Eri asia, jos edes verbi olisi menneessä aikamuodossa.

Onko pakko tulla sen kielitieteen kanssa tänne... 

Kirjoitan mitä kirjoitan. Vaikka sinua ärsyttää virheet, niin ei ole pakko tulla kommentoimaan! Jätä huomiotta ja kirjoita kommenttisi sinne, missä on parempaa kieltä tarjolla. Oliko sinulla oikeasti jotain asiaa? Mites itselläsi, miltä osin olet selvittänyt vuokraisäntäsi taustatietoja!

Ei kyse ole virheistä nipottamisesta. Tuosta viestistä vain saa aivan selvästi sen käsityksen, että tarkoitetaan muuta kuin omia kokemuksia, joten ei ole ihme jos joku käsittää sen väärin.

Itse en selvittänyt oman vuokranantajani taustaa ollenkaan, koska tunsin hänet jo ennestään.

Sivusta: Kaikki muut paitsi sinä ymmärsivät. Mistähän johtuisi?

Mistä tiedät että kaikki muut ymmärsivät?

Siitä, että sinä olet ainut, joka saivartelee ko. kommentista. Kaikille muille on päivänselvää, että keskustelupalstalla yleensä puhutaan nimenomaan omista kokemuksista. Varsinkin, kun vastataan sinä (tai tässä tapauksessa te)-muotoiseen kysymykseen. 

Yleensä ehkä, mutta ei todellakaan aina.

Vierailija
44/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en haluaisi keskustella. Ei ole minun asiani sekaantua asunnon vuokraamiseen, kun asunto ei ole omani. 

Ei ole sinun asiasi sekaantua asunnon vuokraamiseen, kun olet itse vuokraamassa itsellesi asuntoa? En ymmärrä tätä logiikkaa.

Ei, vaan et ymmärrä lukemaasi. Vastasin edellisenä vuokralaisena. En siis haluaisi keskustella TULEVAN vuokralaisen kanssa ENTISESTÄ asunnostani tai vuokranantajastani. Ei ole minun asiani sekaantua heidän juttuihinsa. 

Itse taas ajattelisin, että minulla on velvollisuus varoittaa tulevaa vuokralaista, jos vuokranantaja on huono.

Koetko muulloinkin velvollisuudeksesi puuttua sinulle tuntemattomien ihmisten asioihin?

Pitää kai ihmisiä vaaroista varoittaa, etenkin kysyttäessä. Tee toiselle niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän jne.

Vierailija
45/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole voinut mitään selvittää, kun nämä vapailta markkinoilta vuokratut asunnot ovat vuokravälittäjien kautta vuokralle laitettuja. Asunnon omistaja eli varsinainen vuokraisäntä selviää vasta kun ja jos sopimus allekirjoitetaan.

Kun kysymys on esitetty henkilökohtaisena, niin voisit olettaa että vastauskin on käsittelee asiaa yksittäisen ihmisen kokemuksena, ei yleisenä tilanteena, eli hän on vuokrannut vuokravälittäjiltä, joten vuokraisäntä selviää vasta sopimuksen allekirjoitusvaiheessa.

No jos sanotaan, että "nämä vapailta markkinoilta vuokratut asunnot ovat vuokravälittäjien kautta vuokralle laitettuja", niin eihän sitä voi mitenkään tulkita niin, että siinä tarkoitetaan vain kirjoittajan omia kokemuksia. Eri asia, jos edes verbi olisi menneessä aikamuodossa.

Kirjoitan mitä kirjoitan. Vaikka sinua ärsyttää virheet, niin ei ole pakko tulla kommentoimaan! Jätä huomiotta ja kirjoita kommenttisi sinne, missä on parempaa kieltä tarjolla. Oliko sinulla oikeasti jotain asiaa? Mites itselläsi, miltä osin olet selvittänyt vuokraisäntäsi taustatietoja!

Ei kyse ole virheistä nipottamisesta. Tuosta viestistä vain saa aivan selvästi sen käsityksen, että tarkoitetaan muuta kuin omia kokemuksia, joten ei ole ihme jos joku käsittää sen väärin.

Itse en selvittänyt oman vuokranantajani taustaa ollenkaan, koska tunsin hänet jo ennestään.

Siitä, että sinä olet ainut, joka saivartelee ko. kommentista. Kaikille muille on päivänselvää, että keskustelupalstalla yleensä puhutaan nimenomaan omista kokemuksista. Varsinkin, kun vastataan sinä (tai tässä tapauksessa te)-muotoiseen kysymykseen. 

Totta. Silloin ei, kun ei kysytä suoraan niitä OMIA kokemuksia. Nyt kysyttiin. Opettele lukemaan. 

Vierailija
46/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en haluaisi keskustella. Ei ole minun asiani sekaantua asunnon vuokraamiseen, kun asunto ei ole omani. 

Ei ole sinun asiasi sekaantua asunnon vuokraamiseen, kun olet itse vuokraamassa itsellesi asuntoa? En ymmärrä tätä logiikkaa.

Ei, vaan et ymmärrä lukemaasi. Vastasin edellisenä vuokralaisena. En siis haluaisi keskustella TULEVAN vuokralaisen kanssa ENTISESTÄ asunnostani tai vuokranantajastani. Ei ole minun asiani sekaantua heidän juttuihinsa. 

Itse taas ajattelisin, että minulla on velvollisuus varoittaa tulevaa vuokralaista, jos vuokranantaja on huono.

Koetko muulloinkin velvollisuudeksesi puuttua sinulle tuntemattomien ihmisten asioihin?

Pitää kai ihmisiä vaaroista varoittaa, etenkin kysyttäessä. Tee toiselle niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän jne.

Minä teen juuri niin. En haluaisi, että minun asioihini puututtaisiin, joten en myöskään puutu muiden asioihin. En edes pyynnöstä. 

Vierailija
47/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sitten luotettavamman vuokraisännän merkki, jos asunto on laitettu vuokralla jonkin tunnetun vuokravälittäjän kautta? No, ainakin näissä tapauksissa vuokrasopimus tehdään pätevää asunnonvuokrauslomakkeelle. Lain vaatimukset täyttävä sopimus siis.

Mutta toki, vuokravälittäjälläkin voi olla tehtävänä saada asukas silmin nähden asumiskelvottomaan asuntoon, tai erittäin huonokuntoiseen asuntoon. Mutta kenenkäänhän ei ole pakko kelvotonta asuntoa vuokrata. Kukaan tuskin asuntoa ihan sokkona vuokraa.

Vierailija
48/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole selvittänyt mitään tietoja.

Vierailija
49/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti Facessa näkee "ilmoitan vuokranantajan puolesta" niin siinähän ne yhteystiedot on.

Vierailija
50/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Silloin ei, kun ei kysytä suoraan niitä OMIA kokemuksia. Nyt kysyttiin. Opettele lukemaan. 

Voi jumankauta, lopettakaa. Jos tässä olisi kirjoittajalla mahdollisuus poistaa omia kommentteja, niin poistaisin kyllä tuon kielitieteellisesti täysin mönkään menneen kommenttini. 

Vierailija
51/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti Facessa näkee "ilmoitan vuokranantajan puolesta" niin siinähän ne yhteystiedot on.

Miksi luulet, että kaikki ovat Facessa ja ilmoittelevat siellä tuohon tyyliin?

Vierailija
52/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitin saanko maksaa 60v vuokraajalle luonnossa. Nyt kuittaan asumiseni antamalla herkkua hänelle kerran viikossa. N21

Se vaan on hölmöä maksaa muulla kuin nahkalompakolla.

Vierailija
53/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on? Ei vuokranantajan kanssa tarvitse missään tekemisissä olla. Maksaa vuokran ajallaan, niin mitään yhteyttä ei tarvita.

Itse asuin vuokralla noin 15 vuotta ja taisin olla kaksi kertaa yhteydessä vuokranantajaan. Kerran ilmoitin rikkoutuneesta jääkaapista (hän toimitti muutaman päivän päästä uuden) ja kerran kysyäkseni onko OK ottaa alivuokralainen 3 kuukauden matkan ajaksi. Oli OK.

On sil väliä. Jatkos oon tarkkana. Sain vakuuden takas vasta käräjäoikeudella uhkaamalla.

Vierailija
54/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso red flag, jos omistaja ei itse edes vaivaudu asunnosta ilmoittelemaan, vaan pistää vuokralaisen asialle. 

Vierailija
55/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen samoin. Jos vuokranantaja hölmöilee, esim ei sovi sääntöjen mukaan asunnon näytöistä tai kunnon tarkistuksista eli ei kunnioita vuokralaisen kotirauhaa, ihan mielelläni varoitan vuokraamista harkitsevia.

Suurin osa asunnonvuokraajista täällä on kilttejä, maalta tulevia opiskelijanuoria, jotka eivät edes aiheuta naapureille mitään melua tms.

He eivät osaa pitää puoliaan.

Markkinoilla myyjän/kaupan tulee kestää asiakkaiden kokemusten leviäminen.

Vierailija
56/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrasin asunnon tutulta, koska tuntemattomista oli huonoja kokemuksia. Ikävä kyllä siitä tutusta paljastui uusia puolia, ei se ollut yhtään parempi kuin vieraat vuokranantajat.

Vierailija
57/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jumankauta, lopettakaa. Jos tässä olisi kirjoittajalla mahdollisuus poistaa omia kommentteja, niin poistaisin kyllä tuon kielitieteellisesti täysin mönkään menneen kommenttini. 

Onhan tässä se mahdollisuus.

Vierailija
58/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on? Ei vuokranantajan kanssa tarvitse missään tekemisissä olla. Maksaa vuokran ajallaan, niin mitään yhteyttä ei tarvita.

Itse asuin vuokralla noin 15 vuotta ja taisin olla kaksi kertaa yhteydessä vuokranantajaan. Kerran ilmoitin rikkoutuneesta jääkaapista (hän toimitti muutaman päivän päästä uuden) ja kerran kysyäkseni onko OK ottaa alivuokralainen 3 kuukauden matkan ajaksi. Oli OK.

On sil väliä. Jatkos oon tarkkana. Sain vakuuden takas vasta käräjäoikeudella uhkaamalla.

Tätä koittaisin selvittää itsekin jotenkin. On taas tullut lähipiirissä tapauksia, joissa vuokranantaja ei millään meinaa pystyä palauttamaan vuokravakuutta, vaikka kämppä on kunnossa ja siivottu paremmaksi, kuin oli vuokrattaessa.

Vierailija
59/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti saa googlailla, hyvä vaan, jos vuokralainen on tosissaan asunnon suhteen ja halukas pysymään siinä kauan.

Miten haluaisitte sitten vastapainoksi, että vuokranantaja tiedottaa huonoista vuokralaisista seuraavalle vuokranantajalle? Esim sellaisista, jotka ovat hajottaneet paikat tai jättäneet vuokrat maksamatta? Tai ksi se uusi vuokranantajajkin voi itse tilata käräjäoikeudesta papereita vuokralaisesta, jos perinpohjaiseksi ryhtyy.

T. Vuokranantaja

Vierailija
60/121 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso red flag, jos omistaja ei itse edes vaivaudu asunnosta ilmoittelemaan, vaan pistää vuokralaisen asialle. 

Jos on määräaikainen sopimus ja vuokralainen haluaa muuttaa aikaisemmin niin ovat voineet sopia, että vuokralainen etsii uuden asukkaan ja säästyy sopimussakolta.