Vuokranantaja seuraa luottotietoja
Osaako joku vastata siihen, miksi vuokranantaja (tässä tapauksessa Sevas) tutkii luottotietoja, vaikka vuokrat on maksettu ajallaan? Vaikka vuokralaisella on maksuhäiriömerkintä, ei se tietojeni mukaan oikeuta luottotietojen seuraamiseen jos ko. taholle ei ole vuokravelkoja. Voiko joku tuttu siis seurata näitä uteliaisuuttaan eikä ymmärrä, että saan katseluista ilmoituksen?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
75, vuokralaisen suostumuksella on oikeus tarkastaa ja kun se suostumus on kirjattu vuokrasopimukseen että ne tarkastetaan kerran vuodessa on siihen vuokralainen suostunut
Sopimuksen on laatinut lakimies joten ehkä AV mamman sanomiset ei tässä nyt päde.
Jos nimen laittaa alle lukematta oma moka.
Vuoden alussa asianhoitaja tarkastaa automaattisesti vuokraajien luottotiedot, jos niissä on epäselvää, olen itse yhteydessä ja tiedustelen asiaa, automaattisesti sopimus ei toki purkaudu, 1kk irtisanomisaika on puolin ja toisin muutenkin .
Alle vuoden kestäneessä vuokrasuhteissa irtisanomisaika on 3 kuukautta. Vähintään vuoden kestäneissä vuokrasuhteissa 6 kuukautta. Irtisanominen on aina annettava kirjallisesti ja todisteellisesti. Lisäksi ilmoituksessa on mainittava irtisanomisen peruste ja sopimuksen päättymisajankohta.
Sulla on ihan omat lait. 🧐
Vierailija kirjoitti:
75, vuokralaisen suostumuksella on oikeus tarkastaa ja kun se suostumus on kirjattu vuokrasopimukseen että ne tarkastetaan kerran vuodessa on siihen vuokralainen suostunut
Sopimuksen on laatinut lakimies joten ehkä AV mamman sanomiset ei tässä nyt päde.
Vuoden alussa asianhoitaja tarkastaa automaattisesti vuokraajien luottotiedot, jos niissä on epäselvää, olen itse yhteydessä ja tiedustelen asiaa, automaattisesti sopimus ei toki purkaudu, 1kk irtisanomisaika on puolin ja toisin muutenkin .
No niin sitä vedetään mutkat suoriksi 😂 Onneksi sä siellä omassa maailmassasi saat säädellä omat lait.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tahansa voi tarkistaa halutessaan sinun luottotietosi, se ei ole laitonta.
Itse vuokranantajana tarkastan kerran vuodessa kaikkien vuokralaisten luottotiedot, koska vuokrasopimuksessa on kohta että luottotiedot pitää olla voimassa jotta vuokrasopimus pysyy.
Kaksi isoa virhettä tässä.
Mikäli todella olet vuokranantaja, sinulla on useita alan perusasioita pahasti hukassa. Kouluttaudu. Ennemmin tai myöhemmin olet vaikeuksissa tuota menoa.
Vierailija kirjoitti:
75, en ole, lakihan nimenomaan sanoo että ei saa katsoa ILMAN vuokranantajan suostumista, ja suostumus on siis vuokrasopimuksessa. Vaikea toki ymmärtää lakitekstiä jos ei ymmärrä lukemaansa tavallista tekstiä.
Voihan siihen vuokrasopimukseen kirjoittaa ihan mitä vain, se ei silti välttämättä ole lainmukaista ja voimassa. Tosin yksi vaikutus tuolla kirjauksella on, poliisin saa sitten esitutkinnassa tuon perusteella helposti näyttöä siitä että teko oli suunnitelmallinen ja tämä luultavasti vaikuttaa syyteharkintaan.
Niin siis, tiedättekö lainkaan, että toisen henkilön luottotietoja ei saa tarkistaa ilman laissa mainittua pätevää perustetta: Luoton myöntäminen Luotonvalvonta Perinnän suunnittelu Vastuuhenkilöasema (yrityksen tai vastuuhenkilön arviointi) Huoneenvuokrasopimus Työnhakijan tai työntekijän arviointi Viranomaisen lakiin perustuva tiedonsaantioikeus tai viranomaistuen myöntäminen Takaus tai pantin anto Sopimusehtojen määrittely jos sopimuksen tekemisestä ei voi kieltäytyä Todistus velvoitteiden hoitokyvystä ja rahanpesun ehkäiseminen. Ja minulle lähetetään aina tietovahdin kautta, kuka on katsonut ja koska eli halutessani voin viedä asian eteenpäin jos joku randomi kyselee. Vuokranantajalle ei ole rästejä eikä uusia merkintöjä ole tullut. Sen ymmärrän, että luottotiedot katsotaan vuokrasuhteen alussa eikä tässä ole siitä kyse.
Vierailija kirjoitti:
🤣🤪😀 Sinulla on vuorasopimuksissasi yhden kuukauden irtisanomisaika puoli ja toisin????
Sopimuksesi ovat 100 % laittomia.
No onneksi olet surkea trolli. Kukaan joka ei tiedä edes tuollaista perusasIaa ei ole ollut päivääkään vuokranantajana.
Luottotietojen menettäminen ei ole laillinen peruste purkaa vuokrasopimusta.
Tuo mielikuvitusvuokranantaja ilmeisesti kuvittelee että kun vuokrasopimuksen purkaa niin vuokralainen myös lähtee asunnosta määräaikaan mennessä ja se siitä.
Vuokralainen voi kuitenkin riitauttaa sopimuksen ja jäädä asumaan asuntoon niin halutessaan.
Asiakastieto luovuttaa maksusta kuukausittain raportin tahoista, jotka luottotietoja ovat kysyneet. Niin että jos siellä näkyy kyselijä, jolla ei mitään pätevää syytä tähän ole, tietää se kyselijälle ongelmia. Kannattaa pitää tuo palvelu käytössä. Sevaksen kohdalla sanoisin, että olkaa tarkkana maksujen kanssa, älkää maksako yhtään ylimääräistä tarkistamatta ensin perivätkö oikeasti auki olevaa summaa. Sama muidenkin vuokranantajien kanssa. Minulta on peritty vuokria, joista minulla osoittaa selkeästi maksupäivä. Tämän jälkeen osoitettu avoimia osamaksuja, jotka olen kuitenkin maksanut eikä vuokravelkaa todellisuudessa ole. Vuokranantajien maksuseuranta on erittäin sekava (olen nähnyt niitä exceleitä), joten olkaa todella tarkkana aina. Mahd. rästien maksut kohdisttuvat ko. alkuoeräiseen maksuun huonosti ja velka jää auki. Itse setvin tällaista juuri Kelan kanssa, koska heitäkin kiinnostaa minne heidän maksut vuokranantajan päässä ovat menneet sillä välin, kun itsekin olen maksanut täyttä vuokraa heille.
Itse aloitukseen en osaa vastata.
Mutta, tuttavani laittoi remontoidun yksiön vuokralle, hakemuksia tuli yli 40 .
yhdelläkään ei ollut luottotiedot kunnossa.
Miten voi olla mahdollista, mitä ihmisten kyvylle hoitaa omia asioita on tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista, mitä ihmisten kyvylle hoitaa omia asioita on tapahtunut.
Aika paljon hakemuksia vaikka Helsngissäkin on vuokralaisen markkinat.
He pelkäävät, että maksat kaikki velkasi pois ja heti muutat muualle vähän niin kuin työnantaja pelkää, että hyvä työntekijä lähtee heti muualle. On heidän etu, että sinulla on mahdollisimman paljon velkaa etkä koskaan pysty velkaasi maksamaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla mahdollista, mitä ihmisten kyvylle hoitaa omia asioita on tapahtunut.Aika paljon hakemuksia vaikka Helsngissäkin on vuokralaisen markkinat.
Kyse oli siis saada vuokralainen jonka raha-asiat olisivat kunnossa.
Näitä vuokralaisia löytyy, jotka maksavat jos jaksavat ja irtisanominen on työlästä. Venkoillaan maksujen kanssa.
Olen ollut tilanteessa mukana, jossa irtisanomisilmoitus piti viedä vuokralaisen käteen, koska tiedettiin jo, että muuten ei perille mene !
(Ei ole esim saanut kirjettä
, vaikka se olisi tipautettu postiluukusta suoraan asuntoon.).
Joten minä pidän asuntoa tyhjillään siihen saakka , että se on myyty. En vuokraa yhtäkään asuntoa.
Mä en tiedä missä v..un ihmemaassa tuo yksi kuvittelee kämppiä vuokraavan, mutta Suomessa tuo ei ole laillista.