Millainen ihminen ei ole henkisesti vahva
Kun vahvoiksi kehutaan esim. sellaisia, jotka ovat vuosia taistelleet masennuksen tai itsetuhoisuuden tai työuupumuksen kanssa. Jotenkin mun maalaisjärjellä sellaiset, jotka eivät ole uupuneet nykyisessä vaativassa elämänmenossa, ovat myös vahvoja. Onko heikkoja vain ne, jotka ovat lähteneet oman käden kautta?
Kommentit (12)
Jos ihminen ei ole koskaan ollut masentunut, voi olla kyse joko siitä että hän on niin vahva, tai sitten siitä että elämä on aina kohdellut tarpeeksi hyvin. En automaattisesti pidä sitä merkkinä vahvuudesta.
Voi myös olla, että ihminen on sisäisesti totaalisen rikki, mutta henkisesti niin heikko ettei kykene tuomaan asiaa esiin edes kaikista lähimmilleen. Esitetään mieluummin vahvaa.
Lähtökohtaisesti pidän vahvimpina niitä, jotka ovat kokeneet paljon, romahtaneet, osaavat puhua romahduksestaan avoimesta, ja ovat sitten lopulta nousseet ylös eivätkä enää hätkähdä pienestä.
Jos otetaan esimerkiksi tilanne missä ihminen on jäänyt yhteiskunnan ulkopuolelle masennuksen/ahdistuksen yms takia, henkisesti vahva on se joka ei mene päihteisiin tai mihinkään muuhunkaa mikä on "oikotie" onneen vaan ottaa kaiken irti ja oppii tilanteesta taistellen itsensä takaisin elävien kirjoihin.
Katson myös henkisesti vahvaksi ihmiseksi sellaisen persoonan, joka on muuttanut oman elämänsä jollain tapaa parempaan suuntaan, esimerkiksi ylipainoinen ihminen joka on laittanut itsensä kuntoon yms.
ihminen joka notkuu pullo kädessä aamusta iltaan ei ole vahva, vaikka hän niin luuleekin kun on elämä kolhinut, hän on heikko.
Vahva on sellainen, joka kohtaa tunteensa pakenematta niitä esimerkiksi addiktioihin. Vahva on myös se, joka uskaltaa olla oma itsensä.
Sellainen joka ei ole jaksava, kestävä, älykäs, rohkea, puolensa pitävä, sosiaalinen, omanarvontuntoinen ja hyväitsetuntoinen. Sellainen joka masentuu, ahdistuu, ujostelee, pelkää, nöyrtyy, alistuu.
Nykyään on heikkouden julistamisesta ja ylistämisestä tehty vahvuus, mutta heikkous ei voi koskaan olla vahvuutta.
Oman käden kautta lähteminen on enemmän vahvojen juttu. Heikot vetää vaarallisella teatteriesityksellä huomiota itseensä.
Lapsena rikotut ovat harvemmin henkisesti vahvoja missään vaiheessa elämää.
Henkisesti vahva ihminen on sellainen käsite, joka ei tarkoita oikein mitään. Jos haluaa tulla ymmärretyksi, tällaisia epämääräisyyksiä ei kannata käyttää puheessaan.
Jos ajattelet tappiota, olet jo
lyöty. Jos ajattelet ettet uskalla,
pettää rohkeutesi. Jos haluat onnistua,
mutta et usko itseesi, ei sinusta ole
onnistujaksi.
Jos ajattelet häviäväsi, olet jo
hävinnyt. Sillä maailma sen meille
opettaa, kaikki on tahdosta kiinni
- Onnistuminen riippuu mielentilasta.
Jos ajattelet olevasi huonompi,
olet sitä. On kurotettava korkealle
pystyäkseen nousemaan. On uskottava
itseensä ennen kuin voi voittaa
palkinnon.
Elämän taisteluita eivät aina voita
sinua vahvemmat, nopeammat tai
viisaammat. Ennemmin tai myöhemmin
voittaa se, joka ajattelee "Kyllä
Minä Osaan!"
En näe mitään ideaa määritellä heikkoja ja vahvoja. Myös masentunut voi olla omalla tavallaan vahva. Ainakin hän pitää jääräpäisesti kiinni oikeudestaan olla masentunut. Näennäisesti vahva voi olla kuori, jota näytetään ulospäin. Oikeastaan vain jokainen itse pystyy määrittelemään vahvuuksiaan ja heikkouksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Oman käden kautta lähteminen on enemmän vahvojen juttu. Heikot vetää vaarallisella teatteriesityksellä huomiota itseensä.
Itse asiassa tuntemani itsemurhan tehneet olivat todella poikkeuksellisen rohkeita ihmisiä. Itse en kylläkään kannusta ketään kuitenkaan itsemurhaan vaan mieluummin vaikkapa likvidoimaan tuskansa aiheuttajat ja käymään sitten vuosien päästä kusemassa heidän haudoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tuntemani itsemurhan tehneet olivat todella poikkeuksellisen rohkeita ihmisiä. Itse en kylläkään kannusta ketään kuitenkaan itsemurhaan vaan mieluummin vaikkapa likvidoimaan tuskansa aiheuttajat ja käymään sitten vuosien päästä kusemassa heidän haudoilleen.
Eiköhän se itsemurhan syy ole yleensä tekijän omassa aivokemiassa ja sen epätasapainossa.
Henkisesti vahvat ihmiset ei masennu koskaan.