Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

~*~JOULUNpullat tiistaipinoon!~*~*

07.11.2006 |

Tiistaipinoon, hop!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?appid=&m=8778520&p=1&tmode=…

...Ja itse menen pian herättämään tyttösen, käymme perhekahvilassa ja mietimme isälle isänpäivälahjaa :) Kortin tyttö askartelee pph:lla, mutta minusta on ihanaa muistaa miestä, jota rakastan ja kunnioitan lasteni isänä. Oma isäni ei ole elossa, mutta appiukollekin tyttö tekee kortin ja piirroksen. Onneksi päivähoidon valokuvat tulivat viime viikolla, ukki ilahtuu varmasti!

Oma [b]( . )[/b]

Tukala olo! Viime yönä näin ihan hurjasti taas unia, ja aamuyöllä alkoi se kammottava lonkkien kipuilu ja vietinkin pari tuskaista tuntia vaihtaen kylkeä aina kun vähänkään sain unen päästä kiinni... Ei kiva. Lääkkeisiin en ole vielä turvautunut, yhden kerran tulokseton kokeilu parasetamolilla lannisti...

Kääk, alkaa tulla hoppu hankintojen kanssa! SE HAALARI puuttuu vieläkin, samoin patja pinnasänkyyn ja pari rintakumia. Haluaisin ostaa pikkuiselle myös " kotiintuloasun" , vaikka vaatetta onkin ihan mukavasti. Mutta jotain upouutta ja itseostettua ;). Ja pikkuinen tonttulakki, hih!

Kaukalo saatiin veljeltäni vähän käytettynä (ja takuukolaroimattomana) lainaksi kun veljenpoika jo reilun puolen vuoden iässä kasvoi yli kaukalon :D ja mies on kaivanut pinnasängyn varastosta; se täytyy vielä pyyhkiä huolella ja tarkistaa, olisiko uusintamaalauksen paikka.

Oi, esikoinen heräsi, måste gå!

Tinuri ja Itu rv 34+3

Vierailija
2/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

VAUVA:

-Pumpulipuikkoja

-Septidiniä (navanpuhdistukseen)

-Vanulappuja/apteekin vanulaput (jälkimmäisistä ei irtoa nukkaa, merkki esim. Mesoft)

-Vauvaöljyä

-Bepanthen-voidetta (käy äidin nänneihinkin)

-Sinkkivoidetta

-Pikkuniistäjä

-Suolaliuostippoja

-Cuplaton-tippoja (mahdollisia masuvaivoja vastaan)

-Kosteuspyyhkeitä, hajuttomia sellaisia

-Vaippoja ainakin 3 pakettia

-Tuttipulloja ja äidinmaidonvastiketta

-Tutteja

-Villasukat jalkojen lämmikkeeksi

-Tumput/puuvillasukat käsien lämmikkeeksi

-Kynsisakset

-Vauvan hiusharja

-D-vitamiinitipat (aloitetaan 2 viikon iässä, jotkut kunnat tarjoaa neuvolasta ekan pullon)

ÄITI

-Liivinsuojia

-Yösiteitä ja tavallisia siteitä

-Särkylääkkeitä (jälkisupistukset, tikit, repeämät..)

-Rintapumppu

-Rintakumit

-Lansinoh-voide rinnanpäille, ei tarvitse pyyhkiä imettäessä pois kuten Bepanthen

-Rinnanlämmittimet, joko sellainen rinnan ympäri -malli tai villaiset suojukset liiveihin. Talvella rintatulehduksen riski on suurempi.

-Maidonkerääjä! Useimmilla toinen rinta alkaa myös imettäessä herua ja näitä " ylimäärämaitoja" voi pitkin päivää keräillä pulloon tai pakastettavaksi esim. pieniin Minigrip-pusseihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on tänään ollut vielä hiljaista, vaikka kello jo kovin paljon, siispä kasvatan nyt pinoa, ettei ihan tiputa tonne jonnekin kaukaisuuteen=)

Lukasin samalla eilisen pinon ja sieltä pakko kommentoida

ERKKIERIKAA, kun oli niin tutun kuulosta tuo ruokapuoli. Painoa nimittäin täälläkin päin tullut hyvin lähelle jo sen 20kg (viime neuvolassa oli jo 15 kilon raja ylittyny) ja niin kateellisena luen minäkin muiden juttuja, kun muutama hassu kilo tullu koko raskauden aikana. Toivottavasti nää sit lähteekin yhtä nopeesti;D *toiveajattelua*

ja seinät on kohta vaarassa täälläkin kun tuntuu et kaikki maistuis mikä käteen osuu. Jääkaapissa ei säily mikään pitkään..... ei ehdi ainakaan vanhentua mikään kun mussutan kaiken suunnilleen samana päivänä pois kun kaupasta haettu.

Ja lempia aiheeseen kun päästiin niin samalla voinkin kantaa korteni kekoon joulu galluppiin eli PERINTEISET JOULUHERKUT meillä päin. Pöytä täyttyy aika pitkälti noista vakioista mitkä muutkin jo luetellu eli kinkku, paisti, laatikot, rosolli, graavilohi, välillä savukala, perunat, jälkkärinä usein luumukiisseli tai vastaava ja kermavaahtoa siihen päälle. Ja sit illan mittaan enemmän ja vähemmän vihreitä kuulia ja suklaata. Ja valas senkun paisuu taas;D

mitähän sit oli muuta... joku kertoi nähneensä unia. Mä itse asiassa nyt parina yönä oon nähny unia ja sitä edellisestä on aikaa varmaan ikuisuus... joskus ennen raskautta. Nyt siis vasta ensimmäiset nähny tänä aikana ja nekään ei liittyny mitenkään vauvaan tai synnytykseen... muuten vaan ihan sekoja unia. kaikki ihmiset tutut ja tuntemattomat vaan sekasin ja ei häätä eikä häntää koko jutussa. Mies kyllä parina aamuna sanonu jo nähneensä vauva unia;D Täytyhän jonkun perheessä nekin katsella ennakkoon=DDD

Nyt en taas sit muista mitä kaikkee piti kommentoida. Ja pikkasen kyllä jo jännittääkin kun tänään olis ensimmäinen synnytysvalmennuskin. huih parin tunnin päästä jo=)

taidan mennä kehittelemään jotain ruokaa et ehtii sit viel syömään ennen lähtöa;D

lumista tiistaita kaikille ja voikaa paksusti!!;D

nani 33

Vierailija
4/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostellaanpa pinoa!

Kylläpäs täällä on tänään hiljaista.

Itse herännyt jo 5 aikaan kun esikoinen päätti, ettei enää nukuta. Pyöriskeli sängyssä ja huuteli maitoa, tuttia ja makaroonia :)

Muutenkin kaikki paikat särkee ja asentoa ei pääse sitten millään vaihtamaan ilman tuskia.

Vauva masussa möyrii minkä kerkee ja potkii kylkiin ihan kiitettävästi.

Tosta listasta, mulle sanottiin esikoisen synnyttyä, että bepantenia EI tartte putsata nänneistä pois ennen imetystä!

Supistuksia tulee tasaiseen tahtiin, mutta niin tuli esikoistakin odottaessa eikä ne saaneet mitään aikaiseksi ennen kuin päivää ennen laskettua aikaa typy syntyi, joten rauhassa odotellaan.

Täällä on saatu kyllä hirmuisesti jo tänään aikaiseksi, kaikki vaatteet on nyt pesty ja järjestetty koon mukaan pinnasänkyyn odottamaan, kun vaatekaapit ovat yhä edelleen kaupassa odottamassa miestäni katsomaan niitä...

Millainen autokaukalo ihmisillä on käytössä? Moniko teistä ostaa käytetyn tai ottaa vastaan käytetyn?

Meille on tulossa britaxin baby safe+ ja ihan uutena ostetaan, koska täällä turussa on kauppa jossa saa puolet rahoista takaisin kun sen vuoden sisällä palauttaa. Niin teimme esikoisella ja myös nyt. Mulle turvallisuus on ainakin tärkeää, ja siksi en edes halua käytettyä istuinta vaikka saisin sen ilmaiseksi.

Nyt syömään!

Niisku rv 36-37

Vierailija
5/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomenta kaikille joulumammoille!

Viime yônâ on tullut taas pyôrittyâ sângyssâ valveilla ja uni ei tullut millâân. Saattoi kyllâ johtua siitâ, ettâ olin nukkumassa jo puoli kymmenen. Kâtilô kertoi synnytysvalmennuksessa ettâ raskaana olevat naiset tarvitsevat vâhemmân unta kuin yleensâ. Siitâ se valvominen yôllâ kait sitten johtuu.

Vauvalle olen kaikki vaatteet pessyt ja silittânyt. Viikonloppuna laitoin sângynkin jo valmiiksi (minâkô hâtâhousu..) Nyt pitâisi ostaa rasvat ja kaikki muu oleellinen. Taidan kopioida tuon tarvikelistan itselleni kauppareissua varten : )

Onko kukaan muu mammoista huomannut olevansa erityisen hermostunut ja herkkâ? Minusta tuntuu ettâ oma ukkokulta joutuu hermostuksen kohteeksi aika usein. Ja leikinlaskuun ei oikein enââ huumori riitâ, loukkaannun tosi helposti..

Ja ruokahalu senkun kasvaa. Koko ajan pitâisi syôdâ jotain. Nyt alkaa loppu hââmôttââ ja olen pââttânyt ottaa lopun rennommin. Kiloja on tullut viime lââkârissâkâynnin mukaan 9 ja nyt olen kymmenen toisella puolella varmaan pitkâstikin. Ei jaksa ressata liikaa...

Jeps mutta nyt kotiaskareiden pariin

Ellinoora ja masukaveri rv 36

Vierailija
6/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jännittää vietävästi!!! Tulen sitten kertomaan perätilakuulumisia.

Missä on Heini ja muut mammat, jotka meinas jo viikonloppuna synnyttää???? Tulkaapa ilmottamaan itsestänne vaikka pikaisesti, jos koneen äärelle pääsette. Taidan jännittää teidän kaikkien puolesta, että koskas tulee lähtö vauvanhakureissulle!!!!

Palaan myöhemmin, t. maituliini 36+2

Vierailija
7/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeesti vaappuu: kävelystä ei voi enää puhua kun jalat harallaan pitää köpötellä :) Mahtaako toukkaparan pää muotoutua ihan sukkulaksi kun tuolla jalkovälissä tarpeeksi kauan oleilee :o No, palautuuhan se siitä sitten :))

Supistelee edelleen.. yöllä tuli pitkäkestoisia ja aikas napakoita. En alkanut kellottamaan niitä kun olivat epäsäännöllisiä. Mies jo töistä soittelee että pitääkö hänen lähteä kotiin päin kun ajoaikaa menee tähän semmonen vajaa 2 tuntia ja tästä vielä tunnin verran. Odotellaan nyt rauhassa... jos vaikka mun uni torstaisesta polikäynnistä olisi enne??

Mitäs (lahopää kun olen) jollakin oli vauva syntynyt vkolla 34 ja keskolassa?? Miten kauan?? Miksi?? Ruokailua opettelemassa vai??

Nyt on tämäkin laiskimus saanut jo aloitettua vauvan tavaroiden laittamista. Paljon olisi vielä kesken mutta sentäs aloitin jo :)) Jotain hyvää näissä supistuksissa kun saivat minut liikkeelle tämän asian suhteen :))

Vetelin tuossa iltapalan päätteeksi salmiakkia (ei hyvä minulle kun verenpaineseurannassa) ja yllätys yllätys: RR oli hyvä!! Siispä saan välillä nauttia siitäkin herkusta :)) Mutta mandariinit on ihan yliveto - - karmea himo niihin!!

Mutta nyt taas jatkamaan työmaata tonne pinnasängyn suuntaan. Ei ne tavarat siitä itsekseen kaappiin mene... outoa kylläkin!

Palaillaan joulunpallot (minä olen sitten se kiiltävä iso punanen pallo melkein kuusen latvassa) hih hih :))

RauPotar ja toukka 35+3

Vierailija
8/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen tauon jälkeen taas täälä. On vähän tuntunut siltä et jutut on omasta puolesta mennyt pelkäksi valitukseksi joten pieni tauko teki hyvää.

Teidän jutut olen kuitenkin uskollisesti käynyt lukemassa päivittäin. Kovin on ollut jännät paikat et tuleeko jo jollekin lähtö. Surullista myös lukea noista murheista miehen kanssa, niitä tuntuu olevan aina välillä itse kullakin. Meillä on myös monen pitkät keskustelut käyty mm. tosta huomioimisesta. Oma ukko kun tarvitsee aina välillä kunnon muistutuksen siitä et vaimoa SAA halata ja helliä.

GALLUPPEJA on ollut jos jonkin moisia, muistaiskohan edes osan.

Jouluruuat meillä myös ihan periteiset kinkku, laatikot, rosolli, kalat ja kokonainen kalkkuna pitää myös olla.

Imetys, vastike ja tutit: Esikonen Sai rintaa n. 6kk hankalaa oli koko sen ajan. kakkonen sai rintaa 1v 3kk vaik oli keskolassa imetys kotona lähti todella helposti käytiin. tutti oli esikoisella vuoden ja kakkosella ei ollenkaan. Nyt yritän kyl et sais tutin käyttöön. Toivon et imetys onnituu tämänkin kanssa yhtä helposti kun kakkosen kanssa, mut jos ei niin pullot ja vastitkeet odottavat kaapissa.

Oma(.) Tänään oli neuvola ja tästä eteen päin se sit onkin kahden viikon välein. Kaveri on vihdoin kääntynyt rt ja sekös pelasti päivän, kun nyt vaan pysyis sit niin. vp116/60 hemppaa ei mitattu kun on ollut niin hyvä joka kerta.sf mitta 29.5 ja painoa 300g per viikko ja nyt yhteesä tasan 10kg tullut IIKK!!! Taidan aika ronsu olla pian.

Siinä ne oli ne tärkeimmät kuulumiset. Kaikille hyviä vointeja ja iloista mieltä :)

Nefili 32+4 hän myös kateellinen noille yli 35 viikkosille. pitäisköhän siirtyä tammikuisten pinoon... :o)

Vierailija
9/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellinoora79: juu kyllä olen huomannut, että pipo on liian kireellä melkein päivittäin. Eilenkin tulin töistä ja kun en saanut ulko-ovea kerralla kunnolla kiinni ni p*rkel*eet pääsi yläilmoille. Hirveetä! Välistä raivoan ja itken päälle, on tässä avopuoliskolla kestämistä. Ei auta, vaikka kuinka koittaisin kymmeneen laskea. :( Snif. Olen koittanut hyvittää omaa käytöstäni kokkaamalla vähän parempaa murkinaa isännälle ja kiittämään nyt kotitöistä, mitä mies on tehnyt. (jokseenkin välistä huonolla menestyksellä :)

Viimeyö meni pyöriessä sängyssä, maha tuntuu olevan mustelmilla.. mikään asento ei tunnu hyvältä enää. Aina kolottaa :) Ai tätä autuutta!

Avopuoliskolla on hauskaa, kun katsoo meikun ähellystä sohvalta ylös ja muitakin normaaleita liikkeitä. Kaikki näyttävät kuin hidastetussa elokuvassa. " Sie oot kyl nykyään, niin ihana: hirvee ähellys kuuluu, kun koitat punnertaa ittes sohvan pohjalta ylös" heh.

Tiistai terkuin, Tirpps ja mugelo

Vierailija
10/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli täältä joulunpalleroista löytyy mammoja/tulevia sellaisia, niin uusia kaveruuksia ollaan vailla! :)

Sähköpostitse saa postia laittaa: maria_kristiina@stadilainen.com

Nextweek kun alkaa mammaloma, niin sitten ei ole muutakuin aikaa kotona hiimailla ja kiva olis, jos lisää kavereita löytyisi lenkkeileen ja rupatteluun ;)

Vierailija
11/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole vielä lukenut eilistä (ja viikonlopun loppupuolen) pinoa, joten kommentit jää sen varaan, mitä tän päiväisestä ymmärsin. Heinilläkö on ollut lähdön hetket lähellä? Hui... Kaveri sai viime viikolla tytön rv 36+2, pääsivät pari päivää sitten kotiin, mutta ulos ei saa mennä ennen kun neiti on saavuttanut 3kg painon. Voi kumpa tämä toukka tajuaisi olla masussa vielä jonkin aikaa niin ei tulisi tuollaisia rajotuksia! Siskon tyttö on syntynyt rv 36+0 ja joutui keskolaan melkein kolmeksi viikoksi, synnytys kun oli hänelle niin rankka kokoemus eikä keuhkotkaan olleet vielä valmiit. Nää on kyllä kovin yksilöllisiä juttuja, mutta uskon, että tämäkin muksu on pienikokoinen, joten lisäviikot eivät todellakaan olisi haitaksi. No, " pitävä" olo jatkuu eli en usko synnytyksen vielä olevan tämän tai edes ens viikon juttu!

Vauvan tavaroista, esikoinen nukkui viime yön ekan kerran isojen sängyssä, joten pinnis muutti aikuisten makkariin. Nyt siitä pitäisi enää nostaa pohja ja pedata niin valmista on. Hoitopöytä odottaa kasaamista ja vaatteiden järjestelyä, muuten kaikki onkin valmiina. Tosin nuo vanut ym on hankkimatta, mut kyllä niitä kai ehtii. Ostettiin jopa pieni vaippapaketti, hui miten pieniä ne onkaan!

Masu on kuin pallo jalkovälissä, mut silti närästää... Makeanhimo on alkanut hellittää ja samten jatkuva nälkä, siivousvietti on taas nostamassa päätään, kerrassaan mukavaa!

Nyt käytän ajan hyödyksi kun esikoinen nukkuu, pitäisköhän järkätä vaatekaappi (oma) se olis jo ylisuorittamista ;-)

Voikaahan hyvin kaikki!

Tiina 35+5

Vierailija
12/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli neuvola ja kaikki ihan mallillaan, verensokeri arvo mitattiin kun mulla on ollut tota huonoa oloa mutta se oli ihan mainio, että se nyt vaan sitten on huono olo. Ja maksa-arvot tarkastettiin mutta ei niissäkään mitään. Hyvä niin.

Noista liikkeistä oli täällä puhetta niin mulla tuntuu edelleen ylämahassa semmoisia ns. potkun tuntemuksia ja kyljissä ja käden tönäisyjä tuola nivus suunnassa, vauvan pää ei enää pahemmin heilunut eilen kun sitä neuvolassa yriteltiin liikutella, mutta ilmeisesti mun mahassa on sitten vielä hyvin tilaa :D toivottavasti on sen merkki ettei mikään jättiläinen ole edes tulossa.. tiedä sitten... parin viikon päästä on lääkäri niin sitten saa varmasti tarkempia tietoja ja mittoja.

Eilen oikein kauhistelin hetken että ajatella ei tässä enää tarvitse EHKÄ käydä neuvolassa kun pari kertaa niin sitten voipi olla jo seuraava reissu synnärille, iiikkk... onko se jo tosiaan noin lähellä??? :)

Osa tavaroista on vieläkin kaupassa, saas nähdä koska saa aikaseksi ostella noita tarvikkeita. Muut on kyllä aika mallillaan, paitsi ei mulla mitään sairaalakassia vielä ole pakattu, pakkaan varmaan parin viikon päästä kun kuulen ensin tilanteeni lääkäriltä.

Galluppejakin oli ja ensin jouluruuat: Ihan perinteiset jutut laitetaan täälläkin, meillä vaan jää perinteinen kinkku pois ja sen tilalle tehdään joku ulkofile tai perinteisiä lihapullia kun meillä ei minä eikä mies erityisesti pidä siitä perinteisestä joulukinkusta. Mutta muut laatikot, graavit, salaatit, ym jälkiruuat jouluiset kuuluu asiaan ja ne meinaan meille kasata nyt tänäkin jouluna. Nyt ollaan ensimmäistä kertaa kotona koko aatto, ei käydä muualla syömässäkään vaan laitetaan kaikki itse.

Imetys, korvikkeet, tutit: Imettää meinaan niin kun vaan pystyn, esikoiselle maitoa riitti ihan niin paljon ettei korvikkeita tarvittu ja riitti vähän pakkaseenkin että samoilla linjoilla mennään nytkin jos maitoa riittää ja korviketta annetaan sitten tarpeen mukaan tietysti. Ja tuttia kyllä kaupataan jos se vaan kelpaa.

Mutta hyviä vointeja kaikille ja onnea niille jotka ovat ehkä mahdollisesti jo laitoksella!! :) rv. 35+5

Vierailija
13/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kiiski olen nimittäin siinä mielessä, että minulla UNEN TARVE on kasvanut loppuraskaudesta. Eilen nukuin vain jotain 7,5 h ja olin ihan väsynyt aamupäivän. Päikkäreitä ei voinut nukkua, joten uni maittoi illalla hyvin. Yöllä esikoinen näki kai pahaa unta ja kävin rauhoittelemassa, ja ihme ja kumma nukahdin heti uudelleen. Kunpa voisikin tankata valmiiksi unta seuraavia kuukausia ajatellen. Lähden siitä, että ainakaan seuraavaan 8 kuukauteen ei meidän taloudessamme nukuta rikkoutumattomia unia. Viimeksi maidontuloni loppui vauvan ollessa 8 kk, joten mieskin saattoi osallistua joskus noihin yöherätyksiin ja sain edes silloin tällöin nukkua parempia yöunia. Mutta siitäkin selvittiin. Rankalta tuntui välillä, mutta nyt on kokemus siitä, että joskus se loppuu! :-)

On ikävä lukea, että joillakin on MIEHEN kanssa ongelmia. Varmasti raskaus herkistää. Itse huomaan, että liikutun helpommin kuin aiemmin. Toisaalta temperamenttinen luonteeni on omasta ja miehenikin mielestä tasaisempi nyt raskaana ollessa kuin normaalisti. Ihmeellistä.

TURVAKAUKALOISTA kyseltiin. Turvakaukalo (muistaakseni Britax Rock-A-Tot) ostettiin aikanaan esikoiselle vähän käytettynä ystävältäni. Poika kasvoi ulos kaukalosta muistaakseni jo 7 kk:n iässä. Sitten hänelle ostettiin uusi turvaistuin. Kolmivuotiaana hänelle hankittiin uusi turvavyöistuin. Tuon turvaistuimen ehdimme myydä alkuvuodesta pois, kun näytti siltä, ettei sille ole enää tarvetta. Tätä vauvaa varten hankitaan sitten aikanaan uusi turvaistuin.

KESKOSUUS JA IMETYS. En ole kyllä se, joka sai oman vauvansa rv 34 ja jota huhuiltiin. Oma esikoiseni syntyi tosin rv 35. Hän joutui olemaan sairaalassa 2,5 viikkoa juuri syömisen opettelun takia. Ihan alussa oli kyllä muitakin syitä (keltaisuus, huonot veriarvot, joille ei oikein keksitty syytä jne.). Imetystä pääsin kokeilemaan vasta, kun poika oli 10 päivän ikäinen, ja muistan, että se jännitti hirveästi. Maitoa ei tullut kauheasti, nenämahaletkuun jouduttiin turvautumaan meilläkin, kun poika ei jaksanut imeä edes tuttipulloa. Mutta huolimatta tällaisesta erilaista, rankasta alusta osittaisimetys sujui hyvin ja tuttipullokin kävi lopulta liiankin tutuksi. Poika osasi kyllä yhdistää huvit ja hyödyt sekä rintamaidon että vastikkeen saamisesta. Se hyvä puoli tuossa tuttipulloon tottumisessa oli, että lapsi ei ollut täysin kiinni minussa, vaan hänet saattoi jättää joksikin aikaa hoitoon myös isänsä kanssa. Samasta haaveilen nytkin...

Tsemppiä vain synnytysvalmennukseen osallistuville! Samaten kuin joulunlapselle NKL-käyntiin. Toivottavasti vauva ei ole perätilassa.

Missähän se Heini tosiaan on? Käyhän ilmoittautumassa, jos vain voit etkä ole jo vauvanhakureissulla. Täältä ei parane olla kauan aikaa poissa, kun epäilykset jo heräävät. :-)

Iituli rv 34+6

Vierailija
14/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lunta satelee suurina hiutaleina ja eskarilainen lähti mylläämään pihalle - onneksi. Tunteet tosiaan jyllää laidasta laitaan ja hermot ovat olemattomat....

Tein äsken kaneliässätaikinan ja onnistuin särkemään yleiskoneeni - taikinakoukku ei ollut kunnolla paikallaan, se lähti irti " pidike" meni tuhannen rullalle... Onneksi järeämpi taikunakoukku näytty vielä pyörivän, ei tarvi ostaa kuin uusi " pidikeosa" tai mikä lieneekään. Söin sitten varmaan puolet taikinasta suurimpaan mielipahaan :( Oli tarkoitus paistaa koe-erä leivinuunissa, mutta kuinka ollakaan, uunilämpömittari oli jäänyt uunin lämmityksen ajaksi uuniin ja oli palanut pilalle. Hyvä minä, pää on niin laho että parempi olisi olla tekemättä yhtään mitään niin pääsisi halvemmalla.

Omaa napaa : Aamulla oli taas housuissa jotain liman tapaista ja oikein hyvällä mielikuvituksella seassa saattoi olla pikkuisen vertakin. Aamulenkillä irtosi kokonaista kaksi supistusta ja sen jälkeen ei mitään. Eipä tässä olisi enää kuin kolmisen viikkoa laskettuun aikaan jos vaavi suvaitsee syntyä " eräpäivänään" . Viikonloppu olisi kaikista otollisin ajankohta synnytykselle, ei tarvisi miettiä lastenhoitoa. Kaikki tavarat on valmiina, makuupussit ja peitto ovat parhaillaan pesukoneessa. Vaippoja pitäisi ostaa lisää ja tosiaan sitä " tissirasvaa" valmiiksi, muuten alkaa olla kaikki valmiina.

Mutta nyt pyykkivuoren kimppuun ja vuoroa seuraavalle :)

MrsCruiser

Vierailija
15/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Eli Bepanthenia EI tarvitse pyyhkiä pois ennen imetystä. Joko olen dementoitunut (heh, raskausdementia tosiaan vaivaa) tai sitten sekoitan toiseen voiteeseen, mutta esikoisen vauva-aikana 2003 Bepanthenin käyttöohjeessa oli vielä tuo maininta tai sitten neuvolan terveydenhoitaja neuvoi noin... En muista?! Hyvä kuitenkin, että teiltä tuli ajantasaista, oikeaa informaatiota :)

TURVAKAUKALO, kuten jo mainitsinkin, tulee käytettynä, mutta noin puolen vuoden käyttö tekee siitä tuskin turvattoman... :D

Ja jee, vielä piti mainita UNISTA. Näin taannoin aika vahvan symbolista unta vauvan imetyksestä... Olin siis unessa aloittamassa vauvan imetyksen ja vauva jo hamusikin rinnanpään suuhunsa hymyillen samalla leveästi SUU TÄYNNÄ HAMPAITA! Apua, ajattelin unessa, nyt se on rinnan menoa :P. Juu-u, heräsinkin saman tien ja naureskelin unen selvälle merkitykselle; kyllähän se vauva aluksi ihan " syö" äitinsä elinvoimaa ja yöimetykset väsyttävät. Kauhea pikku peto! ...Muistaakos kukaan, kenen suomalaisrunoilijan runossa imeväistä kuvataankin ahnaaksi pikku pedoksi :D?

Hih, mitä lähemmäksi synnytys käy, sitä enemmän hirvittää... Ei tätä vain voi enää perua :DDD

Tinuri ja Pikku Peto ;) rv 34+3 edelleen

Vierailija
16/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas HEI!

Olin siis tuolla Naistenklinikalla vauvan painoarviossa ja tutkituttamassa mahdollisen perätilan. Ja, kuinka ollakaan, vauva onkin oikein päin ja ihan oikeassa asennossa!!! Kylläpä olen huojentunut!!!Painoarvio tällä hetkellä 2600-2700 g ja siis laskettuna päivänä olisi n. 3500 g. Esikoinen oli 3240 ja tämä tuntuu näin sisäisen fiiliksen kautta pienemmältä. Mutta ota näistä nyt selvää. Iloinen olen siitä, että raskausdiabetekseni on dieetin avulla pysynyt niin hyvin hanskassa, että vauvalle ei ole siitä tullut mitään haittaa.

Nyt sitten vaan synnytystä käynistelemään. Taitaa ensi lauantaina lähteä kolmen ässän kokeilu... KUn sitten sunnuntaina on 37 viikkoa täynnä ja täysiaikaisuus saavutettu :) :) . Näillä puheilla menee yliaikaiseksi, eikö vain!!!

Gallupeista:

JOuluruuat. Meillä on perunasalaatti (itse tehty), lihapullat, lanttu- ja perunalaatikot, savusiika, mäti+smetana miehelle, liharulla tms. (kinkusta ei niin välitetä), itse tehty joululeipä, itse tehty marsipaani (NAM!!), rosolli ilman kalaa, kotijuusto, ja jälkiruokaan ei taivuta kun maha liian täynnä. Hieman myöhemmin kahvi/glögi (alkoholiton) ja suklaata ja joulutorttuja (NAM!!). Auts, ei olisi pitänyt näitä ajatella, nyt kuola erittyy jo suussa ja silmissä vilistää herkut!!

Imetys & pullo. Esikoista imetin ½ v, jonka jälkeen jouduin rajulle lääkekuurille. Sairastuin vakavasti sarkoidoosiin ja söin kortisonia 9 kk. Pulloon siirtyminen meni yllättävän hyvin, vaikka omaa sydäntä raastoi. Ja samalla sai esikoinen unikoulun kun oli tissi ollut myös unitutin asemassa siihen asti. Unikoulun tulos: toisena yönä nukahti omaan sänkyyn 10 minuutissa ja sen jälkeen nukkui kaikki yöt läpi klo 19-06.30. Uskmatonta että se koliikki/vatsavaivalapsi vihdoin vaikeni ja nukkui kuin unelma!! Mutta siis imetystä en ollut etukäteen hermoillut, kun kaikki pelko ja hermoilu keskittyi synnytykseen ;) . Ihme kyllä, imetys käynnistyi todella hyvin jo sairaalassa ja tuon lansinoh -voiteen avulla rintojen arkuuskin hävisi melko nopeasti. Sitä on jo kaapissa odottamassa! Lypsin imetyksen ohella pakkaseen, ja mies syötti parit kerrat pullolla kun kävin kaupoilla tms. Tyttö ei niin kamalasti pullosta tykännyt, mutta huoli kuitenkin. Nyt olemme ajatelleet, että tehdään samalla tavalla, jos onnistuu. Jos tulee onhelmia, niin katsotaan sitten. N. 9-10 kk imettäisin mielelläni. '

Tutit. Kaapissa on valmiina jo steriloituna kaksi tuttia. Saapa nähdä huoliiko vauva. Esikoinen sylki pettyneenä ja vihaisena tutin pois: vain tissi kelpasi!! Nyt jos vauva ottaa, niin taatusti annan. Yökaudet huvituttina koliikkivauvalle ei ole oma kästiykseni miellyttävästä ajankäytöstä ;) ! Ja näillä puheilla olen kuukauden kuluttua samassa liemessä ;) !!

Voikaa hyvin, palailen taas kun kerikiän, nyt tuli ukko töistä.

Maituliini 36+2

Vierailija
17/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen tässä uunin vieressä kaneliässien kypsymistä.... ainakin 2 ekaa peltiä onnistuivat. En ole ennen juuri leiponut leivinuunissa vaikka tuo tuossa onkin nököttänyt vuodesta -80 lähtien. Nyt on ollut aikaa kotona ollessa " leikkiä kunnon maalaisemäntää" - heh. Asumme vanhassa kotitalossani perheeni kanssa joten uuni olisi ollut vapaassa käytössäni jo vuodesta -93 lähtien....

Lisäkyselyitä :

KANTOLIINA : aiotteko käyttää kantoliinaa? Minulla on kaksi kantoliinaa odottamassa, aiemmin en ole niitä käyttänyt.

KESTOVAIPAT : aiotteko käyttää kestovaippoja? Esikoiselle kokeilin äitiyspakkauksen kestoja ja nyt olen hankkinut jo valmiiksi, ajattelin korvata 2-4 vaippaa päivässä kestoilla jos vain vauvan peppu kestää / vaippailu onnistuu.

Joku mainitsi itsetehdyn marsipaanin, miten teet sitä?

Mutta nyt uunille etteivät kakkarat pala sinne...

MrsCruiser

Vierailija
18/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tein taikinan ja juuri lasten kanssa leivottiin siirappipiparit:-) Kerrankin sain jotakin aikaan ja lapset olivat innoissaan.

Tänään oli se sype-päivä äitipolilla. Oli ihan hyvä käynti. Vauvan painoarvioksi tuli 2480g ja ultrassa kaikki muu näytti olevan kunnossa. Sukupuolta en kysynyt vaikka mieli hieman tekikin.....on sitten yllätys! Laskeutunut jo vaaveli on, muttei kiinnittynyt.

Oli joitakin galluppeja...muisti pätkii mutta johonkin yritän vastailla.

Jouluruuista: Meillä on kinkku (itsesuolattu), perunalaatikkoa, lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, sienisalaattia, italiansalaattia( kaikki itsetehtyä), savustettua sekä graavia lohta, rosollia...siinä ne tais ollakin. Innolla taas odotan jouluruokia...ja sitä ähky tilaa...

Tutti: kaikilla on ollut tutti käytössä ja kyllä aioin sitä nytkin antaa jos vain huolii.

Imetys, korvikkeet: Ensimmäistä imetin ihan hetken kunnes todettiin maitoallegia ja se hupi loppui siihen, toista imetin vuoden, kolmannesta en voinut ollenkaan kun hän oli koko pienen kuusiviikkoaan nenämahaletkussa kunnes uupui pois. Nyt toivon että imetys onnistuu, mutten ota siitä stressiä.

Ristiäiset: Ei olla vielä suunniteltu niin pitkälle, kunhan saisi muuton ja synnytyksenkin ensin pois alta...Nimi vaihtoehdot ovat jo aika selkeät ja meillä on heti syntymästä alettu kutsumaan sillä nimellä.

Mutta eipä tässä tällä kertaa tämän kummempia.

Vointeja kaikille!

elmersson 36+1

Vierailija
19/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin on tullut kirjoitettua, mutta sitäkin ahkerammin luettua jouluntähtösten kuulumisia. Olen vain ollut laiska kirjoittaja...

Monelle on tehty painoarviota, samoin minulle, eilen tehtiin ja tällä hetkellä vauva on noin 3400g, lasketun ajan tienoilla olisi siis noin 4100-4200g jos ei menisi yliaikaiseksi... Ihan normaalikokoinen vauva siis meidän perheeseemme, muut ovat olleet 4160-4400g välillä...

Joulusta; mitään en ole vielä tehnyt valmiiksi, kovasti olen suunnitellut tekeväni... Teen siis tapani mukaan kaiken taas viime tingassa...

Olen hankkinut kaksi kantoliinaa, aikasemmin en ole moista käyttänyt, mutta nyt ajattelin koittaa... Kestovaippoja ajattelin nyt ihan tosissaan kokeilla, olen hankkinut ison pinon harsoja, flanellia, silkkivaippoja ja villahousuja pikkuiselle, myös muutamat vaippakuoret, jos vaikka osoittautuvat kätevimmiksi... Katsotaan miten käypi...

Muuten olo alkaa olla aika kypsä tähän odotukseen, etenkin kun lääkäri sanoi eilen, että vauva saisi vaikka syntyä, on valmis maailmaan ja kehoitti harrastamaan seksiä, sanoi, että noista muista S:stä ei niinkään ole hyötyä... Vielä kun saisi miehen innostumaan asiasta...

Mutta nyt täytyy mennä! Palataan!

Haavis ja heppu 36+3

Vierailija
20/21 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunasta juuri tulleena, ihanaa kun voi vielä nauttia saunareissuista rauhassa. Vaikka en muuten mikään himosaunoja olekaan, niin jostain kumman syystä olen näinä viimeisinä viikkoina alkanut siitäkin nauttimaan.

Sitten hieman gallupeihin vastauksia, eli IMETYS: kahden ensimmäisen kanssa imetys on mennyt ihan päin mäntyä. Johtuen kyllä sittä että maitoa ei ole kertakaikkiaan tullut juuri ollenkaan. No, aion nyt kuitenkin taas jälleen lähteä uskollisesti yrittämään ja toiveena on, että jopa onnistuisin ainakin jossain määrin.

JOULUHERKUT nami, nami, oikein vesi herahtaa kielelle kun ajattelenkin kaikkea ihanaa: kinkkua, laatikoita, graavilohta, smetanasilakoita yms. yms. ja kaiken kruunaa äidin perinteinen luumukiisseli jälkkäriksi. Harmi vain, että jos ei mitään ihmettä tapahdu, niin mahaan tuskin mahtuu juuri mitään. Vauveli on jo pitkän aikaa painanut vatsalaukkua niin että ihan normaalinkin ruoan syöminenkin tuntuu hankalta, saatika sitten joulumässäily. Jos jotain hyvää asiasta täytyy löytää niin se on tähänastinen 4 kg painonnousu. Ja toisaalta, mahdollistahan on että vauva syntyy ennen jouluaattoa. Ja jos syntyy, aion hyvällä omalla tunnolla nautiskella lasin punaviiniä...

TURVAKAUKALOsta ollaan väännetty miehen kanssa kättä jo muutamia kuukausia. Meillä on esikoiselle 8 vuotta sitten ostettu Britaxin Rock-a-tot, joka on ollut käytössä myös nuoremmalla. Miehen mielestä tämä käy hyvin tulevallekin, itse olen taas sitä mieltä että 6 vuoden säilytys kylmässä liiterissä ei ole voinut tehdä hyvää kaukalon muoviosille enkä siis sitä uskaltaisi käyttää. Saa nähdä kumpi voittaa...

Nyt ukkokulta huutelee iltapalalle, kiva kun se älyää välillä vähän passatakkin!!!

Teppis ja Junnu 33+3