Vauva ei reagoinut uikku- kuulotestiin
Vauvalle 8kk tehtiin neuvolassa uikulla kuulotesti, eikä kääntänyt päätänsä kummallekkaan puolelle. Saatiin uusi neuvola-aika kuukauden päähän jolloin testataan uudelleen.
Huolta kuulosta ei ole koskaan ollut kotona. Välillä jopa olen miettinyt onko liiankin ääniherkkä. Vauva on tottunut koviin ääniin, joita isosisarus 3v mekastaa. Reagoi nimeensä, jos takana kuiskaan niin kääntää kyllä päänsä. Testasin neuvolan jälkeen erilaisilla äänillä ja käänsi kyllä päänsä molempiin suuntiin. En voi ymmärtää miten ei tuohon uikkuun reagoinut.
Hän ottaa hyvin kontaktia, leikkii jo isoveljen kanssa. Nauravainen. Jokeltelee paljon.
Kommentit (37)
Meilläkään ei nuorempi reagoinut tuossa 8 kk neuvolassa, ja käytiin sitten uudestaan testaamassa, en muista oliko jopa kahdesti. Muistaakseni lääkäri/hoitaja puheli, että on ihan normaalia vielä tuossa iässä, ettei reagoikaan, mutta seuraavat kuitenkin. Eikä meillä ollut mitään oireita tai syytä epäillä kuulemattomuutta, ja viim. 10 kk tarkastuksessa reagoikin jo normaalisti.
Nyt on tavallinen (kovakorvainen) tahtoikäinen.
Olin lapsenvahtina yhden päivän kauan sitten. Kiinnitin huomioni juuri kävelemään oppineen pojan kuuloon jota en havainnut. Ilmeni että poika oli kuuro eikä siihen mennessä ollut tiedossa jota ihmettelin. Miks ei neuvolassa eikä vanhemmat olleet havahtuneet asiaan. Kun minä puhuin vanhemmille , esitin varovasti että oletteko havainneet niin sen jälkeen tuli tarkemmat tutkimukset.
Poika oli täysin kuuro.
Meillä reagoi tuossa testissä jo 6kk ikäisenä, on nyt vaativalla alalla erityisasiantuntijana.
Itsekin olen akateeminen,ja mieheni myös.
Oma lapsi kävi myös useamman kerran. Oli ilm joku kivuton tulehdus/turvotus tmv kun ei alkuun reagoinut. Nyt jo teini eikä havaittu ongelmaa kuulossa.
Sellainen tuli kyllä mieleen, että meillä on vanhat koirat alkaneet aina ennen kuulon heikkenemistä reagoimaan vahvemmin ääniin. Piipitykset yms ottavat kipeää korviin. Aikansa kestää ja kun kuulo heikkenee niin palaavat taas omiksi itsekseen. Ei tietoa voiko ihmiselläkin olla näin. Tuli vain mieleen kun ap kertoi, että on aiemmin säpsynyt ääniä.
Toki jos muuten reagoi kotona normaalisti niin en olisi kovin huolissani.
No saa nähdä nyt sitten mitä löytyy vai löytyykö mitään.
Meinaako edellinen kirjoittaja, että lapsi yhtäkkiä kuuroutuisi vaikka ennen on kuullut?
Vaikkutulppa korvassa voi haitata kuuloa, kun on tunne, että korva on ns. lukossa. Itse kärsin välillä näistä ongelmista, kun on kapeat ja kiemuraiset korvakäytävät.
Jos se on se piippaava vehje, niin nykyisin lapset ei useinkaan reagoi siihen koska joka puolella muutenkin laitteet piippaa. Meillä neuvolan täti kaivoi jonkin vanhan kilikellon laatikosta, siihen reagoi kyllä.
Googletin, että tuo uikun ääni olisi 3khz ja kokeilin vielä kotona reagoiko siihen. Ei käännä päätä ollenkaan äänen suuntaan. Joko ei ole kiinnostunut tuollaisesta piippaus äänestä tai sitten ei kuule sitä
Kuulee kyllä kuiskauksen ja kaikki muut äänet mitä kokeilin. Ja ihan oikein osaa kääntää pään oikeaan suuntaan.
Joo kyllä vähän alkoi neuvolan jälkeen mietityttämään.
Vierailija kirjoitti:
Jos se on se piippaava vehje, niin nykyisin lapset ei useinkaan reagoi siihen koska joka puolella muutenkin laitteet piippaa. Meillä neuvolan täti kaivoi jonkin vanhan kilikellon laatikosta, siihen reagoi kyllä.
Joo ei häntä kotonakaan piippaukset kiinnosta, kun olen kokeillut. Reagoi kyllä kilikelloihin sun muihin. Meidän neuvolassa ei muulla testattu, kuin tuolla uikulla.
Poika ei reagoinut uikkuun. Paljastui myöhemmin kielellinen erityisvaikeus ja asperger- ADHD piirteitä, sekä tiettyjä yli- ja aliherkkyyksiä aisteissa. On nykyään ihan tavallinen koululainen.
Oivoi. Saa nähdä mitä on luvassa, vielä poika on ainakin ollut ihan täysin normaali kaikessa käytöksessä..
Uikku kirjoitti:
Oivoi. Saa nähdä mitä on luvassa, vielä poika on ainakin ollut ihan täysin normaali kaikessa käytöksessä..
Jos ei tuo vaivaa arjessa niin siitä ei ole mitään haittaa! Harvemmin sitä tarvitsee uikkua kuunnella. Kun kuulee mitä muut puhuvat niin se jo oikeastaan riittää hyvään pärjäämiseen tässä elämässä. Tosin, ihan kuuronakin voi pärjätä mainiosti.
Onko vielä vanhempia, joilla lapsi ei ole 8kk iässä reagoinut tuohon ääneen halutulla tavalla? Kyllä tässä mielikuvitus jo laukkaa, että mikä on mahdollisesti vialla vai onko mikään
Veikkaan, että tutkimushuoneen katossa on ollut lamppu, joka on kiinnostanut enemmän. Kiinnostanut, koska samanlaista ei ole kotona.
Ap:lla ei syytä huoleen.
Kokemuksia kaivataan lisää.
Olen 99% varma, että lapseni kuulee. Sitä en tiedä onko mahdollista, että ei kuule kaikkea tai jotenkin huonommin. Hän kuitenkin reagoi pieniinkiin ääniin ja hyvin erilaisiin ääniin. Reagoi myös omaan nimeensä hyvin.
Nämä lapset ovat jo keski-ikäisiä ja puute huomattiin molemmilla eka luokalla koulussa.