Miehen siskon perheen erilainen kasvatustyyli
Onko kellään kokemusta, että miehen sukulaisperheen elämäntyyli ja lasten kasvatus olisivat hyvin erilaista kuin omanne? Tai oikeastaan siitä, että puoliso ottaa mallia sieltä sukulaisperheestä/lapsuuden perheestään, mikä aiheuttaa ristiriitoja parisuhteeseen?
Meillä miehen siskon perhe kasvattaa hyvin rennolla meiningillä. Ei niin huolta lasten turvallisuudesta, ruuan terveellisyydestä tai oikein mistään muustakaan. Itse olen huolehtivainen ja tarkkakin monista asioista, mutta osaan tarpeen tullen myös antaa periksi ja rentoutua. Haluan kuitenkin pitää lapsistani hyvää huolta, ennen kaikkea heidän turvallisuudestaan. Haluan noudattaa suosituksia, jotka nykytietämyksellä ovat lapsille parhaaksi.
Miehen siskon perhe saa toki toimia kuten haluaa, mutta ongelma taitaa olla ennen kaikkea mieheni. Siskonsa lapset ovat syntyneet ennen kuin meille tuli lapsia, ja mies on omaksunut kasvatusasiat sieltä. Monet kerrat olemme puhuneet, että kasvatamme omalla tavallamme emmekä ota mallia mistään muualta. Mutta aina sen vaan huomaa, mistä mies on mallinsa moniin tilanteisiin ottanut... Ja jos sanon, että en halua ottaa sieltä siskon perheestä mallia, niin mies suuttuu, kun "haukun hänen sukulaisiaan"...
Mitään vinkkejä siihen, miten saisin miehen vaikka vähän itse perehtymään kasvatusasioihin? Voisiko perheneuvolasta saada hänelle kasvatustietoa?
Kommentit (69)
Miksi miehen tapa on huonompi kuin sinun tapasi? Jos et itse ole kasvatusalan guru, niin olet mielipiteinesi yhtä vahvoilla kuin miehen siskokin eli kaiken tekemisensä voi perustella tutkimuksilla ja selvityksellä, te vain toteutatte samaa asiaa eri tavoin.
Tai sovitte, että sinä hoidat lapset yksin, koska mies ei kuitenkaan osaa. Ja sen jälkeen pidät suusi kiinni jostain kotitöiden jakamisesta jne.
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen tapa on huonompi kuin sinun tapasi? Jos et itse ole kasvatusalan guru, niin olet mielipiteinesi yhtä vahvoilla kuin miehen siskokin eli kaiken tekemisensä voi perustella tutkimuksilla ja selvityksellä, te vain toteutatte samaa asiaa eri tavoin.
Tai sovitte, että sinä hoidat lapset yksin, koska mies ei kuitenkaan osaa. Ja sen jälkeen pidät suusi kiinni jostain kotitöiden jakamisesta jne.
On hyviä kasvatustyylejä ja huonoja kasvatustyylejä. Et voi kyllä väittää, että huonot on yhtä hyviä kuin hyvät, vain vähän erilaisia.
Osaan tarpeen tullen myös AntaaPeriksi otti silmääni.Olet ehkä kontrolloiva. Ja joskus kun Sinua huvittaa toimit toisin.Omani olen kasvattanut rennosti ja priimaa tuli.
Perheneuvola ei kyllä ole sitä varten, että sinne mennään kitisemään, että kun tuo mies ei usko minua.
Sinulla ja miehelläsi on erilainen kasvatustyyli. En ymmärrä miksi ne sukulaiset pitää mukaan vetää.
Miehet eivät usein ole niin kiinnostuneita lukemaan kasvatuskirjallisuutta. Silloin heillä ei ole muuta tietoa asiasta kuin omat lapsuudenkodin kokemukset. Jos haluat, että miehelläsi on kasvatustietoisuutta, niin sinun on todennäköisesti itse se hänelle annettava.
Jotain käytännön juttuja, mitkä menee mielestäsi pieleen?
Osaatko oikeasti relata ja antaa toisinaan olla?
Siskon ja miehen kasvatustyyli varmaan tulee sieltä heidän lapsuudenkodistaan. Siksi mies niin helposti luiskahtaa sille puolen ja kokee vastakkain asettelua.
Mulla ja omalla siskolla on aika erilaiset tavat kasvattaa lapsia. Mä olen se boheemimpi ja sisko taas todella tarkka kaikesta. Heillä ollessa olemme tietoisia kaikesta ja lapsetkin nopeasti sopeutuvat heidän sääntöihinsä. Käydään toki tiettyjä asioita läpi jo matkalla heille. Käytöstavat nyt on kaikilla hallussa.
Heillä ei saa pihallakaan juosta, eikä puissa kiipeillä - lasten turvallisuuden nimissä. Keinuista ei hypitä, eikä liian raisuja vauhteja oteta. Palloa ei saa käyttää pihalla, ettei osu ikkunaan tms. pitää lähteä potkimaan läheiselle koulun kentälle ja aikuisen seurassa. Koululaisetkaan ei mene itekseen, vaikka näköyhteyskin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ja miehelläsi on erilainen kasvatustyyli. En ymmärrä miksi ne sukulaiset pitää mukaan vetää.
Olen samaa mieltä tuosta jälkimmäisestä, että sinun kannattaisi lopettaa vertailemasta teidän perhettä ja miehen siskon perhettä. On ihan sama, vaikka mies olisi ottanut mallin sieltä. Ei sinun tarvitse tonkia mistä se malli on peräisin. Kerrot vain miten sinun kasvatusfilosofiasi menee, perustelet miksi tässä kohtaa olisi ollut fiksua toimia sinun ehdottamallasi tavalla ja sitten mies joko ymmärtää tai on jääräpää. Normaalipäinen ymmärtää perustellut näkemykset. Jääräpäille ei auta vaikka miten perustelisi.
Onko ne kälyn lapset kuitenkin kaikki vielä elossa? Ja kaikki raajat tallella? Jos joo, ehkäpä sekin kasvatustyyli sitten edes jotenkuten toimii... meillä vähän ehkä samanlainen tilanne, mutta mieskin on sitä mieltä, että veljensä vaimo on sekopää, joten meidän kesken ei juurikaan riitoja synny, enemmänkin kuuntelen narinaa kälyltä siitä, miten HEILLÄ ei katsota tv:tä (jotenkin vaan ne hänen kullannnuppunsa on paremmin perillä eli tositv-sarjojen juonenkäänteistä kun meidän lapset), heillä syödään vaan luomua, ei ollenkaan karkki tai limuja jne jne (ja ollaan reipppaasti ylipainoisia, toisin kuin meillä, ja kahvipöytään jää meidän lasten jäljiltä herkkuja muillekkin, toisin kuin heillä). Ja sitä rataa...
Minkätyylisiä nämä asiat siis ovat?
Keskustele miehesi kanssa. Hänellä on täsmälleen yhtä suuri päätäntävalta lastenne kasvatukseen kuin sinullakin. Voi olla, että hän on joissain asioissa jopa enemmän oikeassa kuin sinä.
No meillä kasvatettiin samoin kuin lasten isän lapsuuden perheessä. Hänen vanhempansa olivat lääkäri ja opettaja ammiltaan. Meidän lapset jo aikuisia ja menestyneitä kumpikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyviä kasvatustyylejä ja huonoja kasvatustyylejä. Et voi kyllä väittää, että huonot on yhtä hyviä kuin hyvät, vain vähän erilaisia.
Jos ei ole kasvatusalan ammattilainen, ei ole kanttia sanoa, miten toteutetaan huonoa kasvatustyyliä. Se ei ole mielipidekysymys eikä kasvatustyyli ole huono siksi, että lapsi saa kiivetä puuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kasvatusalan ammattilainen, ei ole kanttia sanoa, miten toteutetaan huonoa kasvatustyyliä. Se ei ole mielipidekysymys eikä kasvatustyyli ole huono siksi, että lapsi saa kiivetä puuhun.
No kyllä sanoisin, että oma kasvatustyylini on parempi kuin miehen siskon, jonka perheessä ei esimerkiksi käytetä turvaistuinta alle kouluikäisillä lapsilla ja perusravintoa on McDonald's. Heille tärkeintä on päästä sieltä mistä aita on matalin, vaikka olisi kyseessä lapsen terveys ja turvallisuus.
Mikä siinäkin on, että olet surkea äiti, jos et noudata suosituksia mutta silloin myös, jos haluaisit niitä noudattaa? Lasteni parastahan tässä ajattelen enkä mitään muuta.
Olen tietysti yrittänyt kertoa miehelle nykyajan kasvatussuosituksista, mutta en ole hänelle ns. riittävä auktoriteetti. Siksi mietin tuota perheneuvolaa, että jos joku ammattilainen kertoisi hänelle, miten kannattaa toimia, niin menisikö silloin ymmärrykseen. Tietysti myös itse oppisin siinä samalla. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä sanoisin, että oma kasvatustyylini on parempi kuin miehen siskon, jonka perheessä ei esimerkiksi käytetä turvaistuinta alle kouluikäisillä lapsilla ja perusravintoa on McDonald's. Heille tärkeintä on päästä sieltä mistä aita on matalin, vaikka olisi kyseessä lapsen terveys ja turvallisuus.
Mikä siinäkin on, että olet surkea äiti, jos et noudata suosituksia mutta silloin myös, jos haluaisit niitä noudattaa? Lasteni parastahan tässä ajattelen enkä mitään muuta.
Olen tietysti yrittänyt kertoa miehelle nykyajan kasvatussuosituksista, mutta en ole hänelle ns. riittävä auktoriteetti. Siksi mietin tuota perheneuvolaa, että jos joku ammattilainen kertoisi hänelle, miten kannattaa toimia, niin menisikö silloin ymmärrykseen. Tietysti myös itse oppisin siinä samalla. -ap
Olennaista on se; mitä miehesi tekee eikä se mitä siskon perhe tekee.
Haluaako mies siis kuljettaa lapsia ilman turvaistuinta tai käydä joka päivä mäkkärissä vai mitä??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa mennä perheneuvolaan, jotta siellä kerrottaisiin, että hän on oikeassa ja mies väärässä😂
No johan sulla ap on ongelma että miehen systeri ei osaa kasvattaa lapsiaan sun ohjeiden mukaan ja miehes vielä seuraa siskonsa mallia. Hellan lestas, lueppa lisää niitä kasvatus opuksia, niistähän oppii vaikka mitä.
Jos AP on aidosti huolissaan miehen siskon lasten hyvinvoinnista --> tee lasu.
Kannattaa myös muistaa, että harva näkee 24/7 toisen perheen elämää. Jos tuntuu että Mäkkärissä käydään "joka päivä" ei se välttämättä ole koko totuus.
Ja vaikka käytäisiinkin, niin sieltä voidaan lapselle ostaa myös pieni hampurilainen+maito+miniporkkanat, ei välttämättä pekonihampurilaista+ranskalaisia+limua.
Yleensä 'boheemeissa' perheissä kasvaneista tulee luovempia (huom, em. en tarkoita nyt perheitä missä asiat huonosti/ei välitetä lapsista!) ja osaavat ajatella ns. omilla aivoillaan. Monessa asiassa on hyvä jos osaa joustaa, tarkoitan nyt työelämää ym. aikuisena.
On kurjaa jos lapsen elämä on koko ajan "varomista" (ettei vaan kastu lätäkössä, saa puusta tikkua sormeen, ei juo liikaa mehua, ei riko vaatteita jne.) sen sijaan että KOKISI asioita (pomppisi lätäkössä =oppisi että kengät kastuu, roikkusi puussa =oppisi että tikku sormessa ei ole kiva, maiskuttelisi mehua= muistasi miten hyvältä maistui keksin kanssa, hokaisi että mäenlaskuun ei kannatta laittaa lempparihousuja, vaikka kivaa oli)
Ymmärrän. Tosi tässä asiassa teidän tulisi vain päästä yhteisymmärrykseen ja sopia miehen kanssa miten hoidatte lastanne ilman erilistä kasvatustietoa perheneuvolasta. En ole ymmärtänyt tekstisi perusteella, että olisi suurempaa tarvetta muutenkaan perheneuvolalle.
On luotettavaa tietoa tutkimuksia, mutta kukaan ei niitä kaikkea voi noudattaa ilman liiallista stressiä. Yritän itsekin aina noudattaa suosituksia, mutta käyttäen tervettä järkeä. Ei vain suositusten vuoksi. Kannattaa tutustua: Lapsiperheille kohdistetut suositukset - riittävätkö hereilläolotunnit? "Aiheutammeko sittenkin jatkuvalla varoittelulla enemmän ahdistusta kuin hyödyllisiä muutoksia?" Lähde: https://www.duodecimlehti.fi/duo17067