Miten saada lapsiperheen ruokamenot paljon pienemmäksi?
Elintarvikkeiden hinnat nousevat hurjaa vauhtia ylöspäin. Kertokaa teidän talouden vinkkejä, miten olette laskeneet ruokamenoja alaspäin.
Käytämme enemmän pekonia lihan lisuukkeen laatikoissa ja pasta-aterioissa tai edullisia kinkkumakkarasuikaleita. Edullisimmilla pakastevihanneksilla korvaamme lihaa varsinkin laatikoista. Syömme enemmän puuroja. Teemme itse aika lailla sekamehumme, mutta ei niistä riitä koko vuodeksi. Laatikkoruokia teemme paljon. Keittoja tekisimme, mutta ne menevät huonosti perheen nuorimmille kaupaksi. Leivän syöntiä olemme vähentäneet.
Meidän vinkki: korvataan kaakao annospusseilla, johon lisätään vain vettä. Tulee halvemmaksi kuin kaakaojauhe + maito siis jos sitä kaakaota haluaa.
Kommentit (32)
Pois kallis pekoni, broilerjauheliha tuntuu nyt olevan edullisempaa kuin nauta (possua ei ihminen syö), pakastevihannesten tilalle tuoreet juurekset, peruna, porkkana, lanttu, ovat halvempia. Yksittäiset kaakaopussit pois, tilalle isoin kaakaosäkki mitä löytyy. Jugurttia litran purkeissa silloin kun on pakko ostaa. Leivo itse herkut, nyt tekee omenapiirakkaa edullisesti
Nyt on Cittarissa Euron päivät, hamstraa sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Pois kallis pekoni, broilerjauheliha tuntuu nyt olevan edullisempaa kuin nauta (possua ei ihminen syö), pakastevihannesten tilalle tuoreet juurekset, peruna, porkkana, lanttu, ovat halvempia. Yksittäiset kaakaopussit pois, tilalle isoin kaakaosäkki mitä löytyy. Jugurttia litran purkeissa silloin kun on pakko ostaa. Leivo itse herkut, nyt tekee omenapiirakkaa edullisesti
meillä desi kaakaota maksaa 9 senttiä (veteen sekoittettava)
Olen ruvennut useammin tekemään perunapohjaisia keittoja eri variaatioin. Ovat riittoisia ja maistuvat, kun aiemmin vastaavia ruokia tein harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ruvennut useammin tekemään perunapohjaisia keittoja eri variaatioin. Ovat riittoisia ja maistuvat, kun aiemmin vastaavia ruokia tein harvoin.
Hyvä vinkki.. katselinkin juustoisen jauhelihakeiton reseptiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 20 eurolla ostaa pariksi viikoksi ruoat kahdelle aikuiselle ja 2-3 alle kouluikäiselle lapselle.
Muutakin kuin kaurapuuroa, makaroonia ja papuja tomaattikastikkeessa tai itsetehtyä hernekeittoa ilman lihaa? Kerrotko mitä tuolla summalla ostaa 4-hengen perheelle, että sillä tulee oikeasti toimeen 2 viikkoa?
Eiköhän tuo ollut vitsi....
Onko niitä lapsia pakko olla niin monta? Pidä vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
Kauppakaynnit on nykyään yhtä hintojen tarkistusta. Vielä puoli vuotta sitten arkikäytössä olleet tuoremehut maksoivat sen 1,10 € ja nykyään lähemmäs 2€. Leipä noussut monikertaisesti. Oivariinit, ingmariinit myös. Tuosta vain eurolla kalliimmaksi jo entisten nousseiden hintojen päälle. Jauhelihaa yrittää etsiä aina edullisesti, mutta edukkaimmat yleensä lopput. Jopa roiskeläppäpizzat +50% hinnat ylöspäin. Banaaneja ostan tarjouksesta. Tähän päälle kallistuneet polttoainekulut ja energia. Energian käyttöä olemme onnistuneet säästämään huimasti. Nyt ei enää osteta ruokia, mikä on hyvää tai välttämättä terveellistäkään vaan hinta edellä mennään ja yritetään tehdä sellaisia, mikä maistuu jotenkin jokaiselle perheejäselle. Laatikkoruokia paljon ja kasviksilla jatketaan lihaa. Teemme mehuja, kasvatimme kasviksia, hedelmiä ja marjoa ja juureksia. Ei niissä kovin paljoa kyllä säästä poislukien pensasmustikat ja mehut.
Vaatteissa, vapaa-ajanmenoissa, kampaamo- ja parturikuluissa jo säästämme. Milloin joudumme jättämään muutaman kuukauen tauolle lasten harrastukset, sillä tätä menoa sekin on edessä. Pienistä säästöistä sytyy kuitenin isoja säästöjä yhteensä.
Ilman näit muutoksia maksaisimme 1800 euroa enemmän kuukaudessa kuin vuosi sitten. Harvallla on siihen varaa.
Täysin turhaa ajanhukkaa muistella ja vertailla vanhoja hintoja. Ostaa sitä mikä on juuri nyt rahanarvoisinta. Eli ravintosisältö per rahayksikkö, kuivapainojen mukaan laskien. Jää muuten peruna ostamatta, siinähän on 76% vettä ja kokojyväpasta ja riisikin tulee edullisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 20 eurolla ostaa pariksi viikoksi ruoat kahdelle aikuiselle ja 2-3 alle kouluikäiselle lapselle.
Muutakin kuin kaurapuuroa, makaroonia ja papuja tomaattikastikkeessa tai itsetehtyä hernekeittoa ilman lihaa? Kerrotko mitä tuolla summalla ostaa 4-hengen perheelle, että sillä tulee oikeasti toimeen 2 viikkoa?
Eiköhän tuo ollut vitsi....
Kyllä ostaa ja pärjää myös, jos haluaa. Kalliisiin herkkuihin tottuneelle tosin kovin voi olla ankeaa. Pavut tomaattikastikkeessa alkavat tuolla budjetilla olla turha ylellisyystuote.
Kaurahiutaleet ovat muuten turhan pitkälle jalostettuja. Säkeittäin jyvinä suoraan tuottajalta ostettuna tulevat viljat huomattavasti edullisimmiksi. Omakotitaloasukkaan kannattaa pitää kasvimaata ja muutamaa kanaakin, kunhan hankintapuoli on järkeistetty eikä vähittäiskaupasta haeta kaikkea tai oikeastaan ei juuri mitään.
Näin siis jos haluaa saada ruokamenot _paljon_ pienemmiksi. Jostain täytyy tinkiä.ja paljosta jos haluaa paljon pienemmällä rahalla pärjätä.
Päivällinen kello 18: Teen itse isommat määrät kastikkeita kerralla, yleensä alennetusta jauhelihasta tai kanasta tai makkarasta, paljon tarjouskasviksia ja -vihanneksia mukaan tai pakastevihanneksia. Ei syödä yhtä kastikesorttia kuin 2 peräkkäisenä päivänä (esim ensin perunoiden kanssa, sitten makaronilaatikkona) ja 3/5 pakkaseen. Niin ei tule tylsää.
Kaakaota meillä ei juoda, eikä kukaan oikein pidä maidostakaan ruokajuomana, vaan juomme kraanavettä.
Aamuisin puuro ja näkkileipä juustolla ja kurkkuviipaleilla. Koko perhe juo teetä aamuisin - joko kuumana tai itse viilennettynä.
Iltapäivällä koululaisille itsetehty viili ja hedelmää. Aikuiset eivät iltapäivän välipalaa tarvitse. Töissä sekä mies että minä saamme kahvia työnantajan tarjoomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä desi kaakaota maksaa 9 senttiä (veteen sekoittettava)
Maustettua vettä, euron litra...
Vierailija kirjoitti:
Päivällinen kello 18: Teen itse isommat määrät kastikkeita kerralla, yleensä alennetusta jauhelihasta tai kanasta tai makkarasta, paljon tarjouskasviksia ja -vihanneksia mukaan tai pakastevihanneksia. Ei syödä yhtä kastikesorttia kuin 2 peräkkäisenä päivänä (esim ensin perunoiden kanssa, sitten makaronilaatikkona) ja 3/5 pakkaseen. Niin ei tule tylsää.
Kaakaota meillä ei juoda, eikä kukaan oikein pidä maidostakaan ruokajuomana, vaan juomme kraanavettä.
Aamuisin puuro ja näkkileipä juustolla ja kurkkuviipaleilla. Koko perhe juo teetä aamuisin - joko kuumana tai itse viilennettynä.
Iltapäivällä koululaisille itsetehty viili ja hedelmää. Aikuiset eivät iltapäivän välipalaa tarvitse. Töissä sekä mies että minä saamme kahvia työnantajan tarjoomana.
Ok, nyt kun vielä kerrot miten tuosta saa ruokakulut _paljon_ pienemmiksi?
Olemmekin jatkaneet monia liharuokia ja patoja pavuilla pelkän lihan sijaan. Tyyliin puolet lihaa ja puolet papuja ja herneitä. Lapsille ja nuorisolle on joutunut sanomaan, että ota tai jätä, mutta ei näillä hinnoilla voi laittaa lihaa enempää, sitä paitsi on parempaa ja terveellisempää.