Millä tuloilla te OIKEASTI säätätte niitä asuntojanne?
Siis kertokaa? En tajua tätä jankkausta, että jos ei saa säästettyä ensin osaa, on turha kuvitella että on malttia sitten maksaa lainoja 30v. Hei haloo! Asuntojen hinnat ym. voi kaikki muuttua täysin 30 vuodessa. Niin voi muuttua myös omat rahatilanteet tietysti. Mutta AINA On silti jotain maksettava asumisesta, jos ei lainaa, sitten vuokraa tai yhtiövastiketta tms.
Meillä ei olisi ollut omaan asuntoon varaa varmaan 10 vuoteen, jos oltaisi vaan säästetty. Tulot on aika pienet, n. 3000¿ kk. Emme kuitenkaan ole ottaneet mitään ylimääräisiä lainoja, kulutusluottoja, opintolainaa tms. Päätimme jo kauan sitten, että ensimmäinen laina otetaan omakotitaloon. Ja näin tehtiin. Ja meillä oli takaajina minun vanhemmat ja isovanhemmat. Mielestäni (ja myös pankin) olemme erittäin säästeliäitä ja osaamme käyttää rahaa. Otimme turvaksi lainaturvan ja korkokaton. Ei ahdista yhtään. Tosin lainakin oli pieni, 65 000¿.
Mutta millaisilla tuloilla sitten se takauksen summa olisi pitänyt saada kasaan? Kertokaa huipputuloiset! Ja miten kauan meni aikaa säästämiseen?
Kommentit (23)
Vierailija:
Nyt asumme 120 neliön keskusta-asunnossa (ostettu velaksi) ja lisäksi omistamme toisen asunnon viereisessä korttelissa (täysin maksettu). Asumiskulut vievät edelleen sen samat 50 % nettotuloistani - on oma valinta, että haluan satsata kotiin. Lainaa minulla on niin runsaasti ja laina-aika niin pitkä, että sama tilanne säilyy, kunnes olen eläkeikäinen.
Mun ihan pikaisen laskutoimituksen päätelmä on, että sulla pirun hyvät tulot, koska keskusta asunnon hinta noilla neliöillä on ihan vähintään 400000. Vaikka oisit puolet maksanut. Lyhentelisit lainaa 1000 euroa/kk ja sulla ois maksuaikaa 25 vuotta. Ei " normaaleilla" koko perhe max. 4000 kuussa miinus verot tuloilla noin pysty asumaan. Etenkin jos useampi lapsi. Tollasella tulotasolla kuka vaan säästää jo paljon.
Miten säästät, kun käteen ei jää mitään, vaikka tekisit kuinka töitä. Esim. stadin liksat ihan ammattilaisille (myös akateemisille) on joillakin aloilla alle 2000 kuussa. Näistä palveluista nautit myös sinä.
Maksamme mielummin omaa kotia, kun hillumme ulkomailla.
Asuin kaksiossa ja minulla oli toisessa huoneessa alivuokralainen. Samaan aikaan mieheni asui toisella paikkakunnalla vuokralla ja säästi myös. Ensiasuntomme oli 40 neliön lähiökaksio pääkaupunkiseudulla. Senttiäkään emme saaneet vanhemmilta.
Nyt asumme 120 neliön keskusta-asunnossa (ostettu velaksi) ja lisäksi omistamme toisen asunnon viereisessä korttelissa (täysin maksettu). Asumiskulut vievät edelleen sen samat 50 % nettotuloistani - on oma valinta, että haluan satsata kotiin. Lainaa minulla on niin runsaasti ja laina-aika niin pitkä, että sama tilanne säilyy, kunnes olen eläkeikäinen.