Ensimmäistä kertaa rekrytoimassa - miten kertoa hakijalle ettei hän tullut valituksi?
Nyt olisi ekaa kertaa edessä tämmöinen tilanne. Useita hakijoita on haastateltu ja muutaman kohdalla ei napannut. En ole saanut mitään koulutusta tähän rekryhommaan joten nyt kysyisin teiltä vinkkejä.
Mitä sanon puhelimessa heille, joita en valinnut? En halua kuulostaa kliseiseltä enkä halua olla tyly ja töksäyttää asiaani.
Kommentit (24)
Jos haluat olla hyvä työssäsi, niin käytä vähän aikaa siihen, että hylättykin saattaa kehua teitä jatkossa haukkumisen sijaan. = Ole kohtelias ja inhimillinen. Kehu jos on aihetta. Töiden hakeminen on niin raskasta, että hyvin tehty hylkykin saattaa piristää jotakin.
Ei kannata kierrellä ja kaarrella tai sokerikuorruttaa, kuten jo sanottukin. Sanot suoraan, että "emme valinneet sinua, koska..." Perusteluksi riittää ihan lyhyesti esim. toinen hakija oli pätevämpi työhön. Ei tarvi mitään suuria perustella tai selitellä, miksi ei valittu. Kyllä kaikki jo tietää, että joko valitaan tai ei valita.
Jos haastatteluun osallistunut oli hyvältä vaikuttava kandidaatti, mutta joku muu oli pätevämpi, voi sanoa "vaikutat hyvältä tyypiltä ja sulla on hyvää osaamista. Toivotaan, että haet uudestaankin meille töihin." tai jotakin vastaavaa.
Jos taas hakija oli huono, ei tarvi sanoa tuota "toivottavasti haet myöhemmin uudellee". Jos hakija kysyy tarkemmin palautetta, voit nostaa haastattelusta esille vaikka tietyn osaamisen/kokemuksen puutteen tai, että hakija tarvii harjotusta haastattelutilanteessa olemisesta. Ei kannata siis haukkua vaan jotakin rakentavaa palautetta.
Itse olen aina työtä hakiessa hakenut moneen paikkaan ja yleensä käynyt useissa haastatteluissa. En minä oletakaan tulevani valituksi niihin kaikkiin, aina olen johonkin tullut valituksi ja se riittää. Siten yksinkertainen "et tullut tällä kertaa valituksi" riittää, en ole mitenkään kiinnostunut muista lässytyksistä, joku oli parempi ja sopivampi ja sillä selvä.
Älä missään tapauksessa mitään tällaista sano! Tämä on vain tie valituksiin ja ikävyyksiin ja oikeusjuttuihin. Yksikään asiansa osaava hr ei sano eikä anna lupaa sanoa tällaisia!
Oikea ja oikeusjutuilta säätävä tapa on sanoa, että hakemaanne thtävään on 1.1. lähtien nimitetty Sejase Möttönen.