Hesarissa taas tyypillinen juhlapävän kolumni: isänpäiväkorttien teko on lopetettava päiväkodeissa ja kouluissa
Kannatan monimuotoisuutta mutta ottaa aivoon se, että pitäisi toimia vähemmistön diktatuurin mukaan joka asiassa! Jos luokalla kahdella ei ole isää tai neljällä on isäpuoli, on kaikkien muiden luovuttava kortin teosta. Ei ole oikein. Kortin voi tehdä ukille, papalle, isäpuolelle, jos aikuinen veli ja isä, niin hänelle jne.
Kommentit (817)
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se naurettavuus on, että aina on ollut isättömiä ja jopa äidittömiä lapsia. Kortti on tehty mummolle, papalle, enolle, kummille tai kenelle on halunnut. Nykyaikana se on jotenkin ongelmallista ja paha mieli. Ongelma siksi, että aikuiset ovat päättäneet tehdä siitä ongelman.
Joo eli ennenkin ovat lapset kärsineet, niin kärsikööt sitten nyt ja tulevaisuudessakin, vaikka ymmärrys lapsista onkin kehittynyt. Mutta koska perinne, niin sitä noudatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa miten paljon Sanna itki tätä asiaa ja sen takia hänen täytyy keski-ikäisenä bilettää.
Sanna? Kuka Sanna?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän miksi isänpäivä on monille tärkeä mut mua ei ois henkilökohtaisesti haitannut.
Nää tilanteet oli mulle lapsena vaikeita kun isä hylkäsi meidät kun olin pieni ja ainoa isoisä kuoli kun olin vasta täyttänyt 4. Isän isäni kuoli ennen syntymääni.
Muistan ala-asteella myös miten ystävälle oli vaikeaa äitienpäiväjutut kun hänen äitinsä kuoli yllättäen ja isovanhempiakaan ei ollut. Halusi vieläpä pitää salassa muilta kuin parhailta kavereiltaan äitinsä kuoleman joten teki sitten kortteja ei-kellekään.
Omakin isäni palasi kuulemma Afrikkaan heti kun oli kuivannut kalunsa olohuoneen verhoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolitettu ja biologinen vanhemmuuden korostaminen ja normittaminen on ihan pelletouhua, eiköhän yksi yhteinen läheisen päivä riitä, niin loppuu tämä lasten turha satuttaminen.
Mitä jos on orpo ja lastenkodissa?
Ja nimi on vielä Petteri Orpo.
Vierailija kirjoitti:
Kaikille isille halutaan nyt syyllinen mieli kun oman korttinsa saavat. Lapsen kaveri Papu-Valo itkee kotonaan kun ei ole isää.
Oikein isänpäivän kunniaksi sitten tällainen. Miten voi "oletettavasti" aikuinen ihminen suoltaa näin armotonta tekstiä ja 30 ihmistä antaa peukkua? Ihan tiedoksi, isättömyys voi olla todella kipeä asia lapselle ja tällaisinä päivinä se korostuu. Oman lapseni isä ei ole ollut tekemisissä siitä, kun hän oli yksi joten tiedän miten monet itkut tästä on itketty. En silti vastusta sitä, että kouluissa tehdään kortit, tämä viesti vaan oli törkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kyllä yhteiskunnan on huomioitava mämä kaikki uniikit lumihiutaleet jälkikasvuineen, jotka yksin tai same sex -suhteessa muumimukeilevat lapsia. "Se on jokaisen oma asia. Ja oikeus. Mut kun MÄ haluuuun lapsen". Sitten pahoitetaan mieli, kun perinteitä ja kulttuuria ei noin vain hävitetäkään heidän mielitekojensa mukaan.
On ihan 100% FAKTA, että kaikilla kuitenkin on isä. Tai sukusolun lähde what ever. Vastuu on ensisijassa vanhemmilla kuinka mahdollinen "isättömyys" käsitellään. Älkööt syyllistäkö yhteiskuntaa omista valinnoistaan.
Eihän tässä yhteiskuntaa syyllistetäkään, vaan herätellään itsekkäitä vanhempia huomaamaan, että heidän perhemallinsa (kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa) ei ole normi, vaan monia lapsia satuttava perinne, josta on mahdollista muokata useammalle sopiva ja terve perinne.
Miksi sitä korttia ei vain voi tehdä jollekulle muulle, jos isä puuttuu? Miksi se pitää olla kieltämässä muilta? Kukahan tässä on itsekäs...
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän miksi isänpäivä on monille tärkeä mut mua ei ois henkilökohtaisesti haitannut.
Nää tilanteet oli mulle lapsena vaikeita kun isä hylkäsi meidät kun olin pieni ja ainoa isoisä kuoli kun olin vasta täyttänyt 4. Isän isäni kuoli ennen syntymääni.
Muistan ala-asteella myös miten ystävälle oli vaikeaa äitienpäiväjutut kun hänen äitinsä kuoli yllättäen ja isovanhempiakaan ei ollut. Halusi vieläpä pitää salassa muilta kuin parhailta kavereiltaan äitinsä kuoleman joten teki sitten kortteja ei-kellekään.
Ymmärrän tilanteen. Aina kyse on aikuisten toimnnasta ja miten he ottavat huomioon päiväkodissa ja koulussa sen, että perheitä on monenlaisia. Ratkaisu ei ole kuitenkaan se, että koskaan ei oteta eri teemapäiviä huomioon vaan toiminta pitää olla sellaista, että kaikki voivat osallistua. Kortteja on monenlaisia esimerkiksi. Ei oikeasti voida lähteä sille linjalle, että päväkoti ja koulu luopuu kulttuuriperinteen käsittelystä kokonaan. Kyse on, miten se tehdään loukkaamatta ketään.
Vierailija kirjoitti:
olenkin odottanut, koska yle ja hesari kieltävät koko isänpäivän valkoisilta heteromiehiltä
Yhteiskunnanko se isänpäivä pitää heteromiehelle järjestää?
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa pahoittaa mielensä tuollaisesta etenkin kun enemmistö lapsista varmaan haluaa niitä isänpäiväkortteja tehdä. Jos isää ei ole niin sen voi tehdä jollekin muulle läheiselle miehelle tai vaikka äidille. Ala-asteella luokallani oli lastenkodissa asuva poika, joka teki äitienpäivänä kortin tämän lastenkodin työntekijälle eikä sitä kukaan sen kummemmin ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kyllä yhteiskunnan on huomioitava mämä kaikki uniikit lumihiutaleet jälkikasvuineen, jotka yksin tai same sex -suhteessa muumimukeilevat lapsia. "Se on jokaisen oma asia. Ja oikeus. Mut kun MÄ haluuuun lapsen". Sitten pahoitetaan mieli, kun perinteitä ja kulttuuria ei noin vain hävitetäkään heidän mielitekojensa mukaan.
On ihan 100% FAKTA, että kaikilla kuitenkin on isä. Tai sukusolun lähde what ever. Vastuu on ensisijassa vanhemmilla kuinka mahdollinen "isättömyys" käsitellään. Älkööt syyllistäkö yhteiskuntaa omista valinnoistaan.
Eihän tässä yhteiskuntaa syyllistetäkään, vaan herätellään itsekkäitä vanhempia huomaamaan, että heidän perhemallinsa (kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa) ei ole normi, vaan monia lapsia satuttava perinne, josta on mahdollista muokata useammalle sopiva ja terve perinne.
Mitä aktuaalista vattua? Eli se, että useimmilla on kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa riittää jo satuttamaan?
Ehkä ei vaan kannattaisi lisääntyä jos mieli on noin heiveröinen. Minä kestän helposti muiden erilaiset perheet, miksi sinä et?
T yh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa miten paljon Sanna itki tätä asiaa ja sen takia hänen täytyy keski-ikäisenä bilettää.
Sanna? Kuka Sanna?
Entinen kassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se naurettavuus on, että aina on ollut isättömiä ja jopa äidittömiä lapsia. Kortti on tehty mummolle, papalle, enolle, kummille tai kenelle on halunnut. Nykyaikana se on jotenkin ongelmallista ja paha mieli. Ongelma siksi, että aikuiset ovat päättäneet tehdä siitä ongelman.
Joo eli ennenkin ovat lapset kärsineet, niin kärsikööt sitten nyt ja tulevaisuudessakin, vaikka ymmärrys lapsista onkin kehittynyt. Mutta koska perinne, niin sitä noudatetaan.
Kärsineet? Isättömyydestä vai siitä, että koulussa askarrellaan kortti isälle tai muulle tärkeälle ihmiselle?
Vierailija kirjoitti:
Kaikille isille halutaan nyt syyllinen mieli kun oman korttinsa saavat. Lapsen kaveri Papu-Valo itkee kotonaan kun ei ole isää.
Näköjään lapsen vanhemmille ei tullut mieleen se ongelma että lapsen kaverit tulee asiasta kyselemään ennen kuin lapsi on jo vuosia vanha?
Ja jostain kumman syystä ratkaisujsi vaaditaan koko yhteiskunnan muuttamista jotta lapsen äiti voi tehokkaammin salailla asiaa lapsen kavereilta? Siis sen sijaan että lapsi osaisi kertoa kavereilleen miten asia on ja sillä hyvä? Tosiasioiden korvaaminen valeilla ei ole koskaan kestävä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien perusydinperhe ei ole ollut normi? Buhahahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä korttia ei vain voi tehdä jollekulle muulle, jos isä puuttuu? Miksi se pitää olla kieltämässä muilta? Kukahan tässä on itsekäs...
Niin, olikohan se viime äitienpäivän aikaan, kun joku oli ehdottanut, että kouluissa tehtäisiin aina toukokuussa ja marraskuussa kortit ja lahjat tärkeille aikuisille. Mutta siitäkin tuli kauhea ulina, että pitää nimenomaan tehdä äidille ja isälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aktuaalista vattua? Eli se, että useimmilla on kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa riittää jo satuttamaan?
Ehkä ei vaan kannattaisi lisääntyä jos mieli on noin heiveröinen. Minä kestän helposti muiden erilaiset perheet, miksi sinä et?
T yh.
Kyllä, se että tarjotaan annettuna ajatusta, että lapsella on aina automaattisesti kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa, joille on mukava tehdä kortti. Se satuttaa, jos ei itsellä ole sellainen tilanne.
Suomessa asiat pitäisi tehdä pienen vähemmistön ehdoilla?
Minut on isä hylännyt, mutta ikinä ei ole isänpäiväkorttien askartelu haitannut. On ollut sellainen äiti, jonka kanssa isättömyyttä on puhumalla käsitelty jo pienestä pitäen sen sijaan, että asiasta olisi tehty mörkö.
Isättömyyttä ei opi hyväksymään eikä käsittelemään kieltämällä isien olemassaolo. On huoltajan ja tarvittaessa ammattiauttajan vastuulla kasvattaa lapsi niin, että lapsi sopeutuu elämän realiteetteihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarista pitää sitten myös lopettaa kaikki jouluun liittyvät jutut ja mainokset kokonaan. Miksikö? No, sehän on kristinuskoon kuuluvaa hapatusta ja kaikki muunuskoiset loukkaantuvat siitä Suomessa.
Stokka on jo ehtinyt.
Enää ei ole jouluikkunaa, nykyään on satuikkuna.
Sana joulu voi loukata joitakuita😆
Minua on loukannut aina lumen väri joka sortaa päivettyneitä. Miksi ei ole mustaa ja ruskeaa lunta. Onneksi on sentää mustaa jäätä.
Mutta siitäkin aina varoitellaan. Rasistista. Miksi ei iloita, että "ihanaa, tänäänkin kaduilla mustaa jäätä. Muistakaa nauttia"