Hesarissa taas tyypillinen juhlapävän kolumni: isänpäiväkorttien teko on lopetettava päiväkodeissa ja kouluissa
Kannatan monimuotoisuutta mutta ottaa aivoon se, että pitäisi toimia vähemmistön diktatuurin mukaan joka asiassa! Jos luokalla kahdella ei ole isää tai neljällä on isäpuoli, on kaikkien muiden luovuttava kortin teosta. Ei ole oikein. Kortin voi tehdä ukille, papalle, isäpuolelle, jos aikuinen veli ja isä, niin hänelle jne.
Kommentit (817)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meillä nykyään ongelmat...!
Mitä Hesari voittaa sillä, että tahraa ja häpäisee isänpäivänkin?
Ei vaan päivittää isänpäivää vastaamaan tätä päivää ja edistää lapsen oikeuksia.
Haista pitkä ..!
Lapsen oikeuksien edistäminen huono juttu? Korttiperinne kunniaan!
Vierailija kirjoitti:
Olisipa kiva kuulla, kuinka tämän ketjun keskustelijat ovat isänpäivää viettäneet. Kuitenkin olemme uskoaksemme kaikki aikuisia, joten meillä on mitä parhaat mahdollisuudet juhlistaa isänpäivää ja isyyttä.
Olen kahden lapsen yh ja ostettiin kakku missä luki "Hyvää isänpäivää" ja syötiin se lasten kanssa. Sain myös kortit. Lapset laittoivat hyvän isänpäivän toivotukset isälleen tekstiviesteillä. Eikä kenellekään jäänyt paha mieli. Omaa isää en ole nähnyt yli 30 vuoteen ja olen ihan sujut sen asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan joku pahoittaa mielensä jostain.
Mitään ei voi tosiaankaan juhlia, jos kellään, yhdelläkään, ei saisi koskaan olla paha mieli.
Edelleenkin kysyn: kuka loukkaantuisi, jos isänpäivä ja äitienpäivä muutettaisiin tärkeiden aikuisten päiväksi?
Se täysin vailla sukulaisia ja ystäviä oleva totaaliyhäri-isä, joka on kykenemätön ostamaan kotiin korttitarvikkeita kaksivuotiaalle lapselleen, saisi peräti kaksi korttia vuodessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä kortteja pitää tehdä koulussa? Kotonakin voi askarrella. Ihan hyvä jos tuo tapa jää pois. Kiusallista niille joilla on osunut elämän arvonnassa pas ka isäkortti (pun intended).
Kotona voi askarrella, mutta kaikissa kodeissa ei valitettavasti askarrella. Ei edes silloin, kun lapsi sitä haluaisi. Kyse on mahdollisuuksien tasa-arvosta.
Ja itselleni ei ollut kiusallista. Ikävää jos sinulle oli.
No se on perheen sisäinen ongelma jos isä ei saa korttia. Ei pitäisi liittyä kouluun mitenkään.
Ei ollut minulle kiusallista, mulla oli ja on edelleen mahtava isä. Osaan kuitenkin ajatella muitakin kuin itseäni.
No etpä näköjään osaa, jos kuvittelet, että vähemmistöllä on vain yksi kokemus.
Ongelma liittyy kouluun sillä tavalla, että kaikki maksavat hyvinvointivaltiossa veroja yhteisten palvelujen kustantamiseksi. Myös se isä.
Sosiaalidemokratia tarkoittaa muun muassa pyrkimystä sosiaaliseen tasa-arvoon, eli siihen, että sen tukiverkottoman yh-isänkin lapselle kustannetaan verovaroista mahdollisuus samaan kuin lapselle, jolla on vaikkapa äiti tai sisarus, joka voi auttaa isänpäiväkortin askartelussa.
Sanoinko jossain että vähemmistöllä on vain yksi kokemus?
Oikeastiko joku hikinen koulussa tehty kortti on nyt palkinto isälle verojen maksamisesta? Isä voi halutessaan askarrella sen kortin kotona vaikka yhdessä lapsensa kanssa jos ilman korttia ei saa eletyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meillä nykyään ongelmat...!
Mitä Hesari voittaa sillä, että tahraa ja häpäisee isänpäivänkin?
Ei vaan päivittää isänpäivää vastaamaan tätä päivää ja edistää lapsen oikeuksia.
Haista pitkä ..!
Lapsen oikeuksien edistäminen huono juttu? Korttiperinne kunniaan!
Sen enempää lapsella kuin aikuisellakaan ei ole minkäänlaista oikeutta siihen, ettei tule koskaan paha mieli mistään.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000009173490.html
Ei vietetä sitten äitienpäivää, joulua, pääsiäistä, vappua eikä mitään muutakaan!? Kaikki ovat iloisia ja tyytyväisiä?! Missään muussa maassa ei halveksita varmaan niin paljon omaa kulttuuriperinnettä kuin Suomessa.
Samaa olin tulossa kirjoittamaan! Tästä on tullut sellainen mielensäpahoittajien yhteiskunta, että mitään ei saisi enää tehdä, puhua, juhlia. Lopetetaan joulu ettei m*slimeilla tai jehonvantodistajilla tule paha mieli. Lopetetaan syntymäpäivien juhliminen ettei jollakin lapsella tule paha mieli jos joku saa paremman lahjan kuin mitä itse on saatu. Istutaan kaikki pimeässä säkki päässä, niin kaikilla on yhtä kurjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuossa oli hyvä huomio se "entä jos isää ollaan paossa turvakodissa", ei varmaan huvita kortteja rustailla.
Voi hyvä luoja teidän kanssa! Jos tähän mennään, niin yhtään mitään ei voisi enää tehdä, koska aina löytyy joku esimerkki, miten jollakin on asiat niin että loukkaantuu jos asiat on jollakin muulla toisin. Ei elämä vaan voi toimia noin.
Miksei voi? Onko sun lapset kykenemättömiä juhlimaan isäänsä, jos askartelu tulisi tehdä kotona?
Yritä sisäistää kunnolla lukemasi teksti, ennenkuin vastaat.
TottaKAI äitienpäiväkortti tehdä
En voi kuin ihmetellä, miten osa teistä kuvittelee lastenne selviävän elämästä, jos kaksikymmentä vuottaon ensin pedattu kuvitelmaa siitä että kaikki on samanlaisia ja siivottu silmistä joka ikinen asia, josta voi tulla lievästi paha mieli? Miten tasapainoton pitää olla, jos toisen kortin askartelu tai sanat "isä" ja "äiti" järkyttää?
Aiempi vankkumaton avarakatseisuuteni alkaa olla todella kortilla. Kas kun itse olen naiivisti kuvitellut, että kun annan muiden elää haluamallaan tavalla, niin hekin jättävät minut omilleni. Ehei. Olen saamassa pukuhuoneeseeni miehiä ja juhlapyhieni juhlintaan vähemmistöohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuossa oli hyvä huomio se "entä jos isää ollaan paossa turvakodissa", ei varmaan huvita kortteja rustailla.
Täällä on paljon empatiakyvyttömiä ihmisiä haukutaan jos joku tai jotkut ei halua muistella isää mitenkään, kaikkien isät ei ansaitse muistamisia,monille tuntuu olevan ylivoimaisen vaikea asettua toisen ihmisen asemaan.
Oppihan ainakin sen että perheeseen kuuluu yleensä isä.
Terveisiä ydinperheestä? Kyllä se lapsi varmasti oppii, että jälkeläinen syntyy miehestä ja naisesta, samalla perhe on jotain ihan muuta ja lasta ei pidä satuttaa sen perusteella, että millainen perhemuoto on. Sinun logiikallasi lapsi oppii, että ydinperheen tyypit on tosi itsekkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hesari tai yle. molemmilta voi odottaa tällaista miesvihaa.
Sinä sen tarkoitushakuisesti väännät miesvihaksi.
No ollaanko kieltämässä myös äitienpäiväkorttien askartelu? Ei kaikilla lapsilla ole äitiäkään läsnä elämässä. On paljon yksinhuoltajaisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutetaa äitienpäivä- ja isänpäivämuistajaiset lähivanhempipäiväksi. Kaikki lapset saavat tehdä kortit/lahjat ja kokea antamisen iloa oli sitten huoltajana ja hoitajana äitejä, isiä, isovanhempia, sijaisvanhempia, laitostyöntekijöitä jne
Olisiko kuitenkin vanhempipäivä eikä LÄHIvanhempi...
Tai jos askarreltaisiinkin ne kortit päiväkodin työntekijöille? Moni lapsi viettää arkena enemmän aikaa heidän kuin vanhempiensa kanssa ja bonuksena se, että kaikilla päiväkodissa olevilla lapsilla on siellä joku aikuinen, kenelle kortin voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan älytöntä.
Aloitin koulun 1973 ja luokallani oli yksi poika, jonka isä oli kuollut. Kun muut teimme kortin isälle isänpäivän lähestyessä, poika teki kortin äidilleen. Ei ongelmaa.Meillä oli luokassa pari lasta, joiden isä oli kuollut, ja muistan kyllä yhden tytön katseen isän kuolemaa seuraavana isänpäivänä.
Ja sitten oli yksi lapsi, jonka isästä ei ollut mitään tietoa, ja äiti eli toisella paikkakunnalla uuden perheen kanssa. Hän askarteli mummolle ja ukille, jotka onneksi olivat melko hyväkuntoisia ja kasvattivat hänet. Harva nykypäivän ihminen tajuaa, millainen tabu au-lapset olivat vielä 1970-luvulla.
Kyllä tajuan, olen syntynyt 1968. Mutta nyt eletään tätä hetkeä eikä se ole mikään tabu vaan tavallinen tilanne.
Ja silti vieläkin askarrellaan isälle eikä rakkaalle aikuiselle.
Koska isänpäivänä muistetaan sitä rakasta isää.
Ja sekö estyy jos koulussa ei tehdä korttia?
Ei, mutta ei ole mitään todellista syytä kortin tekemättä jättämiseenkään.
Suomesta näköjään moni on valmis luopumaan vuodenkiertoisista juhlapäivien huomioimisesta. Luoko se parempaa ja turvallisempaa yhteiskuntaa, kun ei ole enää mitään yhteisiä hetkiä?! Ei luo. Perinteet luovat monille turvaa. Joillekin päiväkoti ja koulu tarjoaa ainoat selvät aikuiset ja juhlat ylipäätään. Korttimuistaminen on pieni osa ja sen voi tehdä monella tavalla. On aikuisen tehtävä sensitiivisesti huomioida tilanne ja niin oikeasti tehdäänkin. Mimosavanhemmat aliarvioivat päiväkotien ja koulujen ammattitaitoa näissä asioissa!
Vierailija kirjoitti:
En voi kuin ihmetellä, miten osa teistä kuvittelee lastenne selviävän elämästä, jos kaksikymmentä vuottaon ensin pedattu kuvitelmaa siitä että kaikki on samanlaisia ja siivottu silmistä joka ikinen asia, josta voi tulla lievästi paha mieli? Miten tasapainoton pitää olla, jos toisen kortin askartelu tai sanat "isä" ja "äiti" järkyttää?
Aiempi vankkumaton avarakatseisuuteni alkaa olla todella kortilla. Kas kun itse olen naiivisti kuvitellut, että kun annan muiden elää haluamallaan tavalla, niin hekin jättävät minut omilleni. Ehei. Olen saamassa pukuhuoneeseeni miehiä ja juhlapyhieni juhlintaan vähemmistöohjeita.
Pointti ei ole sulkea ketään pois, siis ei myöskään isää ja äitiä, vaan tuoda mukaan muita vaihtoehtoja ja tietoa lapselle, että arvokasta elämää eletään monenlaisilla perhemuodoilla. Sinun ehdotuksesi tarjoaa käsitystä, että on tietynlaisia perheitä, joiden jäseniä juhlitaan ja sinä onneton lapsi et näihin juhliin kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Meidän päiväkodissa luovuttiin myös äitienpäivän muistamisesta tasapuolisuuden nimissä.
Joskus voisi tässä myös miettiä niitä yksinäisiä pienten lasten isiä ja äitejä, joille lapsen päiväkodissa tekemä kortti on ainoa muistaminen näinä päivinä. Yksinhuoltaja äidille tai isälle ei kukaan tuo aamiaista sänkyyn tai osta kukkia tai kakkua. Joskus se lapsen päiväkodissa askartelema kortti voi olla todella merkityksellinen.
No minä olen yh, en saa aamiaista sänkyyn eikä kukaan osta korttia. Teen kakun itse ja järjestän äitienpäivän ihan itse, ja vietän sitä sitten lasten kanssa. Minulle ei ole merkityksellisintä opettajan ohjeistama ja sanelema kortti, vaan yleensä se, että minulla on lapset ja olen heidän äitinsä. Yhdessä lasten kanssa vietetty äitienpäinä on tärkeä ja merkityksellinen, ihan sama järjestänkö sen kokonaan itse ja ovatko lapset askarrelleet jotain koulussa. Joskus sain pienemmältä lapselta karun, mutta itse suunnitellun "lahjan" - oli liimaillut paperia ja tarroja vessapaperirullan hylsyyn ja sanoi, että se on koriste. Tämä oli aika liikuttava ja ilahduttava muistaminen - ei siihen koulun osuutta tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin lapsen isä kuoli.
Hän teki päiväkodissa kynttilän isänsä haudalle. Siis koristeli hautakynttilän omalla tervehdyksellään. Kaunista.
Normaali lapsi kaipaa isää tai edes jonkinlaista isä- tai mieshahmoa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinulta voi myös kysyä, että onko paha mielesi merkki tasapainottomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No silloin juuri sen lapsen tai niiden lasten ei tietenkään tarvitse tehdä sitä korttia. Mutta miksi kukaan muu lapsi ei saisi? Se on outo ajatus. Suorastaan äärimmäisen outo. Kaikki isäthän eivät ole pahoja, eikä heitä ole tarvetta paeta. Suurin osa miehistä on hyviä isiä.
Ja heille lapset voi tehdä korttinsa kotona.
Oppihan ainakin sen että perheeseen kuuluu yleensä isä.