Kenen lainan kokonaiskorko on alle 2,25%:n? Mulla!
Toi on pian briljanttisen matala kokonaiskorko đ
Ja tulee pysymÀÀn vuoteen 2035 saakka, ellei sitten korot laske alle 0,1%:n.
Kommentit (141)
Lainaa on 34 000 euroa jÀljellÀ, joten ihan sama. PitÀÀpÀ tarkistaa mikÀ se nyt on tarkalleen. Hyvin olen saanut maksettua 200 000 euroa alhaisten korkojen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0,991 nÀkyy olevan tÀllÀ hetkellÀ.
Ensi kuussa nousenee reiluun kahteen prosenttiin. En ole elÀissÀni maksanut euroakaan pankille extraa jostain korkokatosta. EnkÀ maksa.
Niin, vuodeksi. EntÀs sen jÀlkeen..?
Miten niin vuodeksi?
Eikö sinulla ole korontarkistus kerran vuodessa? Niin, tai onko se joka 3. kuukausi! Eli nousee siihen 3 kk:ksi! Sitten taas ylöspÀin...
Tai laskee, sitĂ€hĂ€n ei voi kukaan tietÀÀ đ
Ei laske marginaalisi kanssa alle 2,25:n!
No sinÀhÀn et edes tiedÀ mikÀ marginaali on sovittuna.
Olen silti oikeassa. Jos nyt nousee marginaalin kanssa "pÀÀlle kahteen", se on helppo nÀhdÀ, ettei ole alle 2,25:n lÀhivuosina.
Ap
EhkÀpÀ sitÀ lainaakaan ei ole enÀÀ maksettavaksi asti lÀhivuosina?
EhkÀ ei. Mutta joillain kohtalotovereillasipa on!
Siis millÀ kohtalotovereilla? Hyöty joka ollaan saatu tÀmÀn lainan aikana on ollut niin suuri ettÀ se on tosiaan kohta jo maksettuna.
Ne, joilla on sama marginaali ja viitekorko.
Ap
Ja miksi siis he eivÀt olisi hyötyneet negatiivisten korkojen vuosista?
"Ilmainen korkokatto" AP taas vauhdissa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annuiteettilaina. Kuukausikulut pysyy samana. Talouden hallintaa.
Ei ole. Tuollalailla pidÀt itsesi velkasi vankina ikuisuuden. SiinÀ vaiheessa, kun me muut olemme lainamme jo maksaneet.
Turha tÀtÀkÀÀn on alapeukuttaa. ei se ole mitÀÀn hyvÀÀ talouden hallintaa, ettÀ pidennetÀÀn omaa velanmaksua. Korkokaton ottaminen oikealla hetkellÀ sen sijaan on.
Ap
No tuo "ikuisuus" ei pidÀ paikkansa, siitÀ alapeukutus. Ja jos saa asumiskulunsa vakioitua omien tulojen mukaan ilman ettÀ itsestÀ riippumattomat tekijÀt, kuten koron nousu, merkittÀvÀsti vaikuttaa elÀmiseen, se nimenomaan on hyvÀÀ talouden hallintaa.
Jos pidÀt hyvÀnÀ talouden pitona sitÀ ettÀ minimoi korkokulut, et voi vielÀ tietÀÀ onko korkokaton ottaminen ollut jÀrkevÀÀ vai ei. Se on spekulaatiota. Vuoden kahden pÀÀstÀ korot voivat olla jo alempana, tai sitten ei.
No sori vain, mutta mielestÀni ei ollut kesÀllÀ 2021 yhtÀÀn vaikeaa spekuloida, ettÀ viitekorot ovat seuraavien 14 vuoden aikana (korkokaton kesto) pÀÀosin yli 0,1% (viitekorkoni katto).
Korkoni muodostuu siis marginaalista 1,5%, korkokatto-osuudesta 0,7% ja viitekorosta 0,05%. Marginaali on korkea, koska kyseessÀ ei ollut asuntolaina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No on se!!!! ei sen idea ole olla ylimÀÀrĂ€inen kulu lainan pÀÀlle, tajuatko, ÀÀliö? vaan nimenomaan aikaansaada SĂĂSTĂJĂ.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi kuussa nousenee reiluun kahteen prosenttiin. En ole elÀissÀni maksanut euroakaan pankille extraa jostain korkokatosta. EnkÀ maksa.
Miten niin vuodeksi?
Eikö sinulla ole korontarkistus kerran vuodessa? Niin, tai onko se joka 3. kuukausi! Eli nousee siihen 3 kk:ksi! Sitten taas ylöspÀin...
Lapsi hyvÀ, jos on 2% korko katto kymmeneksi vuodeksi, niin ei sitÀ tarkisteta vuosittain, vaan vasta sitten kymmenen vuoden jÀlkeen.
TÀmÀ. En minÀkÀÀn maksanut korkokatosta senttiÀkÀÀn. Jotkut eivÀt ole jaksaneet lainaa neuvoteltaessa laittaa pankkeja kilpailemaan keskenÀÀn ja nÀin ollen ovat joutuneet tyytymÀÀn siihen maksulliseen korkokattoon. Korkokatto ei edes ollut mikÀÀn tÀrkeÀ kriteeri minulle valitessani pankkia, josta lainani nostan, mutta nyt olen tietysti iloinen, ettÀ sen kylkiÀisenÀ minulle lykkÀsivÀt.
TÀmÀ nyt on ihan ymmÀrtÀmÀttömyyttÀ kuvaava kommentti. Olet maksanut korkokatosta tavalla tai toisella jos sulla ei lainan korko nouse viitekoron mukana.
Niin millÀ tavalla? Kun vaihtoehto olisi ollut se, ettÀ heti ensimmÀisen korontarkistuspÀivÀn jÀlkeen korko olisi ollut korkeampi? Sen olisi aivan hyvin voinut jÀttÀÀ ottamatta voittamatta siitÀ yhtÀÀn mitÀÀn.
Ap
Kysyitkö paljonko marginaali olisi ilman korkokattoa? Vastaus voi yllÀttÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Hehheh! Korko on 1,5%.
...mutta miten pitkÀÀn..?
Ap
Ei hÀtÀÀ, kohta tulee julkisivu-, ikkuna- ja kattoremppa joiden hinta nousee joka vuosi vÀh 10 %
KiinteÀ 0,95 korko vielÀ 9 vuotta, eli lainan loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se!!!! ei sen idea ole olla ylimÀÀrĂ€inen kulu lainan pÀÀlle, tajuatko, ÀÀliö? vaan nimenomaan aikaansaada SĂĂSTĂJĂ.
Ap
TAJUATKO, ETTĂ KUULOSTAT IHAN TEINILTĂ?!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vuodeksi?
Lapsi hyvÀ, jos on 2% korko katto kymmeneksi vuodeksi, niin ei sitÀ tarkisteta vuosittain, vaan vasta sitten kymmenen vuoden jÀlkeen.
TÀmÀ. En minÀkÀÀn maksanut korkokatosta senttiÀkÀÀn. Jotkut eivÀt ole jaksaneet lainaa neuvoteltaessa laittaa pankkeja kilpailemaan keskenÀÀn ja nÀin ollen ovat joutuneet tyytymÀÀn siihen maksulliseen korkokattoon. Korkokatto ei edes ollut mikÀÀn tÀrkeÀ kriteeri minulle valitessani pankkia, josta lainani nostan, mutta nyt olen tietysti iloinen, ettÀ sen kylkiÀisenÀ minulle lykkÀsivÀt.
TÀmÀ nyt on ihan ymmÀrtÀmÀttömyyttÀ kuvaava kommentti. Olet maksanut korkokatosta tavalla tai toisella jos sulla ei lainan korko nouse viitekoron mukana.
Kun on tarpeeksi hyvÀ asiakas, niin pankit kilpailevat sinusta ja tarjoavat mahdollisimman hyviÀ lainaehtoja ja kyllÀ, myös korkokattoa kaupan pÀÀlle. Nyt tietysti tilanne muuttunut, mutta muutama vuosi sitten aivan yleistÀ. Taidat vaan painia siinÀ sarjassa, jossa joutuu menemÀÀn hattu kourassa anelemaan, ettÀ ylipÀÀtÀnsÀ myöntÀvÀt lainaa ja sitten tyytyÀ niihin ehtoin, jotka sattuu saamaan.
Et edelleenkÀÀn ymmÀrrÀ. Jos pankit antavat sinulle tarjouksena lainakaton ilmaiseksi, niin ne nostavat marginaalia. MikÀ tÀssÀ yhtÀlössÀ on vaikea ymmÀrtÀÀ?
EivÀt minulle ainakaan. Sain laskelmat katon kanssa ja ilman sitÀ. Ainoa ero oli tietysti katon hinta, joka minulla oli 0,7% (eli ei ollut alusta saakka ilmainen, toisin kuin tÀllÀ toisella). Se vain, ettÀ ekan vuoden lainan korko oli siksi 0,7% korkeampi, mutta jo toisena vuotena sen ansiosta 1,15% matalampi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vuodeksi?
Tai laskee, sitĂ€hĂ€n ei voi kukaan tietÀÀ đ
Ei laske marginaalisi kanssa alle 2,25:n!
No sinÀhÀn et edes tiedÀ mikÀ marginaali on sovittuna.
Olen silti oikeassa. Jos nyt nousee marginaalin kanssa "pÀÀlle kahteen", se on helppo nÀhdÀ, ettei ole alle 2,25:n lÀhivuosina.
Ap
EhkÀpÀ sitÀ lainaakaan ei ole enÀÀ maksettavaksi asti lÀhivuosina?
EhkÀ ei. Mutta joillain kohtalotovereillasipa on!
Siis millÀ kohtalotovereilla? Hyöty joka ollaan saatu tÀmÀn lainan aikana on ollut niin suuri ettÀ se on tosiaan kohta jo maksettuna.
Ne, joilla on sama marginaali ja viitekorko.
Ap
Ja miksi siis he eivÀt olisi hyötyneet negatiivisten korkojen vuosista?
Jos ovat ottaneet lainan ihan pari vuotta sitten. Ajattele, lainanottoa on sinun jÀlkeesikin! :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Annuiteettilaina. Kuukausikulut pysyy samana. Talouden hallintaa.
Taidat olla aika pihalla kun et edes tajua minkÀlainen laina sinulla on????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vuodeksi?
Niin millÀ tavalla? Kun vaihtoehto olisi ollut se, ettÀ heti ensimmÀisen korontarkistuspÀivÀn jÀlkeen korko olisi ollut korkeampi? Sen olisi aivan hyvin voinut jÀttÀÀ ottamatta voittamatta siitÀ yhtÀÀn mitÀÀn.
Ap
Kysyin. Ihan sama oli. Muistaakseni. Tai jos se olisi ollut esim. 0,4% matalampi, voitin silti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
KiinteÀ 0,95 korko vielÀ 9 vuotta, eli lainan loppuun asti.
HyvĂ€ sinĂ€! đ
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ sinÀ sen pankille maksat tavalla tai toisella. Jos korkokattosi on ilmainen, olet tuottava lypsylehmÀ pankille jonkun muun palvelun osalta.
Mulla se ainakin on ilmainen siksi, ettÀ korot nousivat. ei mistÀÀn muusta syystÀ.
Ap
Kun puhutaan korkokaton hinnasta tarkoitetaan sitÀ sopimushetkellÀ olevaa ylimÀÀrÀistÀ kulua suhteessa lainaan ilman korkokattoa. Tuurista riippuen se on kuoli hyvÀ tai huono valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin vuodeksi?
Ap
Kysyin. Ihan sama oli. Muistaakseni. Tai jos se olisi ollut esim. 0,4% matalampi, voitin silti.
Ap
Totta kai voitit. SehÀn on ollut selviö jo pari vuotta ettÀ korkokatto on rationaalinen valinta. Mutta se ei ollut ilmainen, vaan pankin laskelmien pohjalta odotusarvoisesti olisit maksanut enemmÀn.
On se hyvÀ, ettÀ tÀÀllÀ palstalla on AP:n kaltainen talousnero valaisemassa meitÀ ei-niin-kirkkaita-talousasioissa. TÀstÀ on hyvÀ jatkaa nÀillÀ ohjeilla...
Mulla se ainakin on ilmainen siksi, ettÀ korot nousivat. ei mistÀÀn muusta syystÀ.
Ap