Onko kellään täällä ollut polven nivelrikko?
Pysyykö polvi toimintakuntoisena miten kauan oireiden ilmaantuessa? Minulla on yökipua ja kyykistely ja nyt kävelyn alussa sattuu joka menee sitten kohta ohi.
Kommentit (22)
Voimistuta polviasi voimistelulla. Kipu lähtee yllättävän nopeasti. Seiso yhdellä jalalla vuorotellen, hiukan polvi notkulla. Ohjeita löytyy kyllä netistä. Minulla on auttanut polvikipuihin aina tämä ko liike. Tee sitä päivittäin joitakin kertoja aina kun polvet meinaa kipuilla.
Mulla on nivelrikko molemmissa polvissa. Ajoittain pientä kipua tai sellaista, että tiedän omistavani polvet. Jalkojen, etenkin reisien lihaksia kannattaa vahvistaa. Noudatan viljatonta ruokavaliota, joka vähentää kipua huomattavasti. Kävelen päivittäin vähintään tunnin.
Kyllä on nivelrikkoa polvissa itselläkin. Kolme vuotta sitten ilmaantuivat helvetilliset kivut oikeaan polveen eivätkä menneet millään voimistelulla ohi. Kuuden viikon päästä menin ortopedille joka laittoi pistoksen polveen. Hyaluronpistoksen. Näitä laitettiin kolme, kahden viikon välein. Senjälkeen polvessa ei ole ollut ollenkaan särkyä. Nyt sitten on vasen polvi samassa käsittelyssä, kahden pistoksen jälkeen on jo iso parannus tullut. Jotkut ottavat noita pistoksia viisi kpl jos säryt eivät vähene kolmella. En asu Suomessa, joten en osaa sanoa, miten Suomessa hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Voimistuta polviasi voimistelulla. Kipu lähtee yllättävän nopeasti. Seiso yhdellä jalalla vuorotellen, hiukan polvi notkulla. Ohjeita löytyy kyllä netistä. Minulla on auttanut polvikipuihin aina tämä ko liike. Tee sitä päivittäin joitakin kertoja aina kun polvet meinaa kipuilla.
Tämä on polvivaivattoman hömppäohje. Täysin tarpeettomia tekonivelleikkaiksia tehdään jatkuvasti kun eivät tätä neuvoa noudata??
Myötähäpeää...
Mulla alkoi mennä polvinivel lukkoon noin 3 vuotta ensimmäisten oireiden alkamisesta. Eli se nivelen lukkiutuminen oli lopulta syy, miksi päädyin tekonivelleikkaukseen. Mun on tosin hieman vaikea hahmottaa, milloin nivelrikon aiheuttamat oireet varsinaisesti alkoivat, koska mulla on myös nivelreuma, joka aiheutti polviniveliinkin oireita.
Oli ihan helvetinmoiset tuskat eikä mitään apua meinannut saada mistään. Vasta kun meni yksityiselle niin sai jonkun pistoksen joka yhdessa lääkkeiden kanssa alkoi pikkuhiljaa helpottamaan. Jännää miten julkisessa terveydenhoidossa ei saanut edes kunnon kipulääkkeitä. Nyt on ollut kuukausia poissa ja säästän rahaa että voin mennä heti yksityiselle jos ne järjettömät kivut vielä palaa.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus heti alkuun.
Älä horise potaskaa. Eivät kaikki nivelrikkoa sairastavat ole läskejä. Veljeni vaimo ja itse minä olemme hoikkia ja nivelrikko on kummallakin.
Vierailija kirjoitti:
Oli ihan helvetinmoiset tuskat eikä mitään apua meinannut saada mistään. Vasta kun meni yksityiselle niin sai jonkun pistoksen joka yhdessa lääkkeiden kanssa alkoi pikkuhiljaa helpottamaan. Jännää miten julkisessa terveydenhoidossa ei saanut edes kunnon kipulääkkeitä. Nyt on ollut kuukausia poissa ja säästän rahaa että voin mennä heti yksityiselle jos ne järjettömät kivut vielä palaa.
Unohtui sanoa että inkivääriä syön ja kävelen joka päivä pari kilometriä. Portaita taas jos kävelen niin tekee heti kipeää samoin jos jyrkkää ylämäkeä yrittää.
Kovapohjaiset kengät asfaltilla kävellen aiheuttaa kipua eli ei niin.
Lenkkarit jossa on hyvä iskunvaimennus ja kävely pehmeämmässä maastossa ei satu niin paljon.
Liikunta jossa nivel ei kuormitu esim uinti ja painoa alas jos mahdollista. Avainasemassa kengät pehmeäpohjaiset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on nivelrikkoa polvissa itselläkin. Kolme vuotta sitten ilmaantuivat helvetilliset kivut oikeaan polveen eivätkä menneet millään voimistelulla ohi. Kuuden viikon päästä menin ortopedille joka laittoi pistoksen polveen. Hyaluronpistoksen. Näitä laitettiin kolme, kahden viikon välein. Senjälkeen polvessa ei ole ollut ollenkaan särkyä. Nyt sitten on vasen polvi samassa käsittelyssä, kahden pistoksen jälkeen on jo iso parannus tullut. Jotkut ottavat noita pistoksia viisi kpl jos säryt eivät vähene kolmella. En asu Suomessa, joten en osaa sanoa, miten Suomessa hoidetaan.
Hyaluronipistokset saattavat auttaa ihan lievään nivelrikkoon. Pidemmälle edenneesseen nivelrikkoon niistä ei ole apua. Rahalla niitä laitetaan kumminkin. Kun luitten päät ovat vailla rustoa, niin mikään voimistelu, ruokavalio, painonpudotus tai lääke ei sitä rustoa palauta.
Yleisohje on että kaikki turha paino pois, lihasvoimaa ja -massaa nivelen ympärille tasaisesti ja "sopivasti" liikuntaa. Nivelrikko etenee ja kipuilee kovin yksilöllisesti eikä kipuilu ole välttämättä yhteydessä nivelrikon etenimiseen - lieväkin nivelrikko saattaa kipuilla kovasti ja joillakin ei pahakaan nivelrikko tee vaikeita särkyjä . Mitään patenttikonsteja ei ole. Nivelrikko saattaa myöskin johtua jostain autoimmuunisairaudesta, mikä itsellänikin diagnostisoitiin kymmenen kävelykyvyttömän vuoden jälkeen ja mihin nyt saan lääkettä, joka useimmilla helpottaa kipuiluun ja pysäyttää nivelrikon etenimesen.
Tekonivel on viimeinen vaihtoehto, joka kuudennella taitaa jäädä säryt päälle silti ja toipuminen on hidasta ja kivuliasta.
Yksilöllistä miten nopeasti pahenee. Joillakin tulee hyviä kausia välillä. Itselläni todettiin 2 vuotta sitten nivelrikko, joka on pahentunut tasaisesti. Ensin ei ollut lepokipuja, nyt on. Leikkausjonossa olen.
Onko kukaan kokeillut kurkumiinia? Onko siitä ollut hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Kovapohjaiset kengät asfaltilla kävellen aiheuttaa kipua eli ei niin.
Lenkkarit jossa on hyvä iskunvaimennus ja kävely pehmeämmässä maastossa ei satu niin paljon.
Liikunta jossa nivel ei kuormitu esim uinti ja painoa alas jos mahdollista. Avainasemassa kengät pehmeäpohjaiset.
Toisaalta on todettu että kovin pehmeät jalkineet eivät laita nivelnestettä normaaliin liikkeeseen ja rusto saattaa rappioitua sen vuoksi.
Kovalla alustalla juokseminen kovilla kengillä on selvästi vahingollista pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Syön ja on.
Klamydia tekee nivelille tuhoa. Meilläkin on vettä jo toisessa polvessa.
Vierailija kirjoitti:
Lievään nivelrikkoon saattaa tutkimusten mukaan kurkumiini, ruusunmarjat, hyaluroni ja glukosamiini vaikuttaa myönteisesti. Voihan niitä kokeilla. Kurkumiini ja ruusunmarjat ovat edullisia, kuten myöskin eläimille tarkoitettu glukosamiini. Itsekin söin noita monta vuotta kun oli vielä jotain rustoa polvessa. Mitään ehdotonta positiivista tulosta ei tutkimuksissa ole todettu, mikä voi selittyä sillä että nivelrikon aiheuttama kipuilu ja nivelrikon kehitys on kovin yksilöllistä. Kokeile toki vaikka ruuanlaitossa. Ostin suurpakkauksia, joten halpaa se oli.
Vierailija kirjoitti:
Yksilöllistä miten nopeasti pahenee. Joillakin tulee hyviä kausia välillä. Itselläni todettiin 2 vuotta sitten nivelrikko, joka on pahentunut tasaisesti. Ensin ei ollut lepokipuja, nyt on. Leikkausjonossa olen.
Onpa mennyt nopeasti. Herättääkö yöllä, pystytkö kävelemään? Itsellä ollut yli 10 vuotta kipuja, 6 vuotta ei ole oikein pystynyt kävelemään (liikuntavammaisen pysäköintilupa), leikkauskriteerit ei röntgenkuvien mukaan täyty, ja luotto-ortopedi arvioi että tekonivel ei jalan särkyjä poistaisi kovin suurella todennäköisyydellä, kun on muutakin vikaa ja sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtui sanoa että inkivääriä syön ja kävelen joka päivä pari kilometriä. Portaita taas jos kävelen niin tekee heti kipeää samoin jos jyrkkää ylämäkeä yrittää.
Nivelrikkoon ei ole "kunnon" kipulääkkeitä. Reseptivapaat tulehduskipulääkkeet saattaa toimia jossain määrin. Mietojakaan opioideja kuten kodeiinia ja tramadolia ei voi syödä kuin satunnaisesti, eikä niitä yleensä Suomessa kirjoitetakaan nivelrikkoon vahvemmista opioideista puhumattakaan. Vuosien kipuilun jälkeen olin särkylääkärin hoidossa, ja nykyään minulla on kodeiinia & tramadolia satunnaiseen käyttöön sekä hiukan oksykodiinia hätätapauksiin eli satunnaisten kipuhuippujen varalta. Noita miedompiakaan opioideja ei voi ottaa kuin muutaman kerran viikossa tai niiden teho laskee nopeasti. Alkoholia edes satunnaisesti käyttävälle noita ei kai voi kirjoittaa, koska silloin on jo jokin halu huumata itseään sekä alkoholin kanssa noilla saa helposti hengityslamauksen nukkuessa ja henki pois. Parasetamoli on muuten Amerikan Ortopediyhdistyksen mielestä _tehoton_ polven nivelrikkokipuun, minkä mielipiteen jaan.
Minulla todettu molemmissa alle 30-vuotiaana, nyt 44v.
Kipua on vaihtelevasti, mutta hyvin hallinnassa. Kipua ilmenee luonnollisesti enemmän, mitä enemmän rasitusta, esim. nostoja tai vastaavaa joutuu tekemään. Silloin kivut ovat voimakkaampia ja pitkäkestoisia. Tällä hetkellä menee ja tulee, ovat siedettäviä. Eniten kipua ilmenee oikeassa polvessa kävellessä, portaissa jne.
Minkä ikäinen olet, milloin todettu? Onko molemmissa ja minkälaista vaivaa?