Oikeastiko tämä on ratkaisu? "Isät pakolla kotiin"
http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2008/08/22/isat-pakolla-kot…
Voi jeesus. Tämä nyt tästä vielä puuttuu... Oikein pakolla isät kotiin. Mikä näitä elämästä erkaantuneita feministejä vaivaa? Tämä idea on täysin laho, kun juuri on päästy siihen, että perheillä on valinnanvapaus vanhempainvapaan suhteen.
Ja tekee muuten tosi kivaa monille perheille, jos tipahdetaan tyhjän päälle, kun vauva 5-6kk. Mitäs jos puoliso on yrittäjä? Entäs äiti yksinhuoltaja? Mitä jos äiti haluaa jatkaa hoitovapaalla, niin mahtaa työnantaja tykätä, kun välissä tullaan 3kk:ksi töihin ja sitten takaisin kotiin. Entä jos äidillä ei ole lainkaan työpaikkaa? Tämähän vain leikkaa etuuksia ja kiristää lapsiperheiden asemaa entisestään, jos isällä ei olekaan mahdollisuutta jäädä kotiin.
Ja ennen kaikkea kyseenalaistan sen ajatusmaailman, jossa lapsien hoitaminen olisi joku rangaistus äidille. Kaikki tuntemani äidit ovat tykänneet pitää äitiysloman ja monesti vauvan kanssa ensimmäiset kuukaudet on raskaimpia ja äitiysloma parhaimmillaan loppupäässä.
Olen itse ns. uraäiti ja palannut töihin pian vanhempainvapaan jälkeen, mutta minulle se aika oli etuoikeus ja olemme molemmat tykänneet nykyisestä mallista.
Kommentit (157)
Eli isätkö ei sittne saisi "päästä helpolla" kotona??? Eli se on vain äitien oikeus?
Toisekseen, mä olen kohta lähdössä töihin lepäämään, mies jää vanhempainvapaalle. Meidän molempien mielestä se kotona olo on kyllä rasittavampaa kuin töissä käyminen. Mutta tietty jos lapset on virikehoidossa tai niitä on vain yksi helppo tapaus, niin silloinhan kotona on mitä leppoisinta.
Kolmanneksi, nykyään vielä keskimäärin miesten tulot on suuremmat kuin naisten, joten hoitovapaalla ne perheen tulot vasta romahtaisikin, jos mies olisi kotona. Just sen takia meillä mies jää vanhempainvapaalle, hoitovapaalla meikä tekee 60% työaikaa, enimmäkseen viikonloppuisin.
osaavat hoitaa asiansa. Niin se nyt vain on.
Fiksulla ja aikaansaavalla naisella on parempi työura, parempi palkka ja paremmin rahkeita ylipäätään.
Ja fiksu ja aikaansaava mies osaa nähdä kokonaisuuksia ja osaa hoitaa työnsä niin, ettei 3 kuukauden "uhraus" perheen eteen kaada koko työuraa.
Niin se nyt vain menee.
vakituista työtä mihin palata ?
nimimerkillä ei vakituista työpaikkaa
Sä voit varmaan lähteä googlettelemaan islannin tilastoja, jos haluat tarkempaa tietoa.
Eiköhän tuollaiset uutiset muutenkin uutisoida aina juuri tuollaisin perustein: tilastotietoon perustuen. Tilastot ovat näyttäneet etää syntyvyys on noussut uudistuksen jälkeen reippaasti ja että isät ovat pitäneet koko ajan entistä enemmän tuota isävapaataan.
Mutta. Minulla ei tällä hetkellä ole tarve googletella. Kun sinä taas annoit viestissäsi selvän kuvan, että tiedät kuinka mainiosti malli on Islannissa toiminut. Ja toisaalta. Juttu voi olla hyvinkin tehty erittäin tarkkoihin ja luotettaviin tilastoihin perustuen, tai sitten ei. Siinäpä ne, mitkä minua on tässä kaivertanut.
osaavat hoitaa asiansa. Niin se nyt vain on.
Fiksulla ja aikaansaavalla naisella on parempi työura, parempi palkka ja paremmin rahkeita ylipäätään.
Ja fiksu ja aikaansaava mies osaa nähdä kokonaisuuksia ja osaa hoitaa työnsä niin, ettei 3 kuukauden "uhraus" perheen eteen kaada koko työuraa.
Niin se nyt vain menee.
näin mummoiässä
eli millainen koulutus sulla ja miehelläsi? Montako lasta, minkä ikäisenä hommattu? Missä asutte, tämäkin on tosi tärkeä pointti? Toivon rehellistä vastausta.
vauvoja imetetään entistä lyhyempään ja heidät viedään hoitoon entistä nuorempina.
Jos nuo 3 isän kuukautta voisi käyttää lapsen ollessa hieman vanhempi esim. 2-3-vuotta, niin se saattaisi lisätä kotihoidon kannatusta. Kun perhe on kituuttanut isän palkalla äidin ollessa kotihoidontuella, olisi kiva äidin palata työelämään, kun lapset jäisivät isän hoitoon vielä 3kk ajaksi ja isä saisi tuolta ajalta vanhempainrahaa. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että isienkin olisi hyvä lapsia hoitaa, mutta tuo lakiuudistus tulee miettiä todella tarkkaan ja tarpeeksi joustavaksi, jotta siitä olisi oikeasti hyötyä mahdollisimman monelle perheelle.
Miten äidin hetkellinen 3 kk paluu työelämään edistää äidin uraa, jos äiti jää heti isän vapaan jälkeen 2 vuodeksi hoitovapaalle???
vaan edistää lapsen suhdetta isäänsä?
Lapsella on OIKEUS molempiin vanhempiinsa ja lapselle on tutkitusti parasta että molemmat vanhemmat hoitavat häntä tasapuolisesti.
Luulin koko ajan että puhuvat äitiysloman ajasta mutta puhuvatkin äidin äitiysloman jälkeisesta vanhempainvapaasta, eli hoitovapaasta, on mennyt toimittajilla ja haastateltavilla termit sekaisin.
Ja kyllä se 3 kuukauttakin on tyhjää parempi.
Puhe hoitovapaasta, ja päätarkoitus on todellakin edistää äitiä työmarkkinoilla, ei todellakaan päätarkoitus isän oikeutta lapsen kanssa olemiseen.
eli se todellakin parantaisi naisten asemaa. Mutta eihän se nyt sovi!
epämuodikasta olla kotona? Onko ainoa oikea tapa hoitaa asia määrätä ja erottaa pieni vauva äidistään...
eli se todellakin parantaisi naisten asemaa. Mutta eihän se nyt sovi!
Siitä on jo aikaa, oli ennen oman lapseni syntymää siitä lehdissä. (omani syntynyt 2004) Tosin siinä todettiin vaan, että vanha tieto on vahvistettu taas uudelleen eli kyse ei ollut mistään uudesta jutusta. Muistaakseni äidin unentarve hormonimuutosten takia väheni tunnilla about vauvan ekan elinvuoden ajaksi. Eihän tuo nyt mitään ratkaise, mutta halusin vaan tuoda yhtenä esimerkkinä siitä, että luonto on valmistanut äidin ja vauvan yhteyden kiinteämmäksi kuin isän ja vauvan yhteyden. Kaikki hormonitoiminta, suojeluhalu, varovaisuus jne. Ne kaikki on muotoutuneet tukemaan ihmiselämää ja on toisaalta ihanaa, kun meissä on miesten kanssa vielä jotain eroja jäljellä.:)
Mihinkähän tutkimuksiin perustat väitteesi? Ihan omaan mielipiteeseesi?
Ainakaan oma unentarpeeni ei lasten syntymän jälkeen vähentynyt mihinkään. Pikemminkin olen ollut niin uupunut, että meillä mies on pääosin hoitanut yösyötöt vaikka on ollut ansiotyössä. Sitäpaitsi en minä ole useimmiten edes herännyt lasten yölliseen itkuun vaan mies on saanut huseerata ihan itse öisin vauvan kanssa kun minä olen nukkunut. Vain sillä tavoin olen selvinnyt päivistä. Meillä siis miehen unentarve on paljon pienempi kuin minun.
Eli 1 vastaan 1, millä perustelet että sinun kokemuksesi on oikeampi kuin minun?
t. 93
lapsenhoitoon? Tämä on meidän kulttuurin keksintö 1900-luvulla, eikä perustu mihinkään biologiaan tai perinteeseen. Todellisuudessa urosta on harvassa lajissa tarkoitettu hoitamaan jälkeläisiä vaan ainoastaan suojelemaan ja hankkimaan ruokaa tai olemaan pelkkä siittäjä.
Mä tykkään, että mun mies hoitaa lasta ja kannatan tasa-arvoa myös vanhemmuudessa, mutta älkää esittäkö länsimaisen kulttuurin hetken innostuksia jonain absoluuttisina faktoina oikeasta elämästä ja elämäntavasta.
Turhahan sitä on pohtia niinkin alkeellisia asioita kuin toimeentulo, raha, ruoan ostaminen jne.
Nykyään yli puolet avioliitoista päättyy eroon, joten joskus se pikku kotiäitylikin tömähtää siihen maailmaan, jossa pitääkin itse tienata leipänsä.
Ja tässähän on kyse 3 kuukaudesta. Ainahan sitä voi sen jälkeen olla taas kotona. Tällä vain parannettaisiin kaikkien naisten asemaa.
Ja minä ainakin elän länsimaisessa sivilisaatiossa nykyaikaa, joten haluan sitä koskevat säännötkin. Tämä sille, joka paasaa jostain luolamies-geeneistä tuolla!
ihmistä ole kyllä tarkoitettu tekemään kovin montaa muutakaan asiaa, mitä länsimaisessa yhteiskunnassa tehdään, joten tuollaisen aspektin voi tässä keskustelussa jättää ihan suosiolla pois. tai sitten me voidaan taas muuttaa takaisin lähiluoliin, ja odotella että uros tulee komauttamaan nuijalla päähän ja ottamaan väkisin...
lapsenhoitoon? Tämä on meidän kulttuurin keksintö 1900-luvulla, eikä perustu mihinkään biologiaan tai perinteeseen. Todellisuudessa urosta on harvassa lajissa tarkoitettu hoitamaan jälkeläisiä vaan ainoastaan suojelemaan ja hankkimaan ruokaa tai olemaan pelkkä siittäjä.
Mä tykkään, että mun mies hoitaa lasta ja kannatan tasa-arvoa myös vanhemmuudessa, mutta älkää esittäkö länsimaisen kulttuurin hetken innostuksia jonain absoluuttisina faktoina oikeasta elämästä ja elämäntavasta.
huonojakin puolia.
Meidän kakkosen kanssa ei isänsä olisi ikinä pärjännyt vielä tämä oli 6kk. Ei ikinä. Ja kyse ei ole mistään tumpelosta jota ei lapsensa kiinnosta, esikoista hoiti ja syötti siinä missä minäkin kun imetys ei onnistunut. Kuopuksen kanssa vaan kävi niin että imetys onnistui ja tyttö oli aivan t äysin kiinni rinnassa vielä 6kk vanhana. Vasta nyt kun tyttö on 9kk ja minä palasin töihin siksi aikaa kun isä pitää isäkuukauden, arki on sujuvaa isillä ja lapsilla.
Tuollaisia kuin meidän kuopus, tissitakiaisia, on PALJON. Kenen etu se olisi jos isä jäisi sellaisessa tilanteessa kotiin takiasta hoitamaan?? Ei vauva, ei isän eikä äidinkään joka työpäivänsä jälkeen joutuisi tissin kaipuutaan huutavaa vauvaa rauhoittelemaan.
Miettikääpäs tätä nyt ihan tältäkin kannalta!
Ja muuten, mä olen sitä mieltä että isille tulisi tulla korvamerkittyä vapaata lapsensa kanssa, MUTTA VASTA SEN JÄLKEEN KUN NYKYINEN VANHEMPAINVAPAA loppuu, ei ennen.
Turhahan sitä on pohtia niinkin alkeellisia asioita kuin toimeentulo, raha, ruoan ostaminen jne.
Mihinkähän tutkimuksiin perustat väitteesi? Ihan omaan mielipiteeseesi?
Ainakaan oma unentarpeeni ei lasten syntymän jälkeen vähentynyt mihinkään. Pikemminkin olen ollut niin uupunut, että meillä mies on pääosin hoitanut yösyötöt vaikka on ollut ansiotyössä. Sitäpaitsi en minä ole useimmiten edes herännyt lasten yölliseen itkuun vaan mies on saanut huseerata ihan itse öisin vauvan kanssa kun minä olen nukkunut. Vain sillä tavoin olen selvinnyt päivistä. Meillä siis miehen unentarve on paljon pienempi kuin minun.
Eli 1 vastaan 1, millä perustelet että sinun kokemuksesi on oikeampi kuin minun?
t. 93