Uskaltaako työttömänä tehdä keikkaa kevytyrittäjänä?
Opiskelen yliopistossa ja tarkoituksena on valmistua keväällä. Alani työllisyystilanne on huono enkä ole onnistunut luomaan juuri minkäänlaisia verkostoja, joten oletan jääväni työttömäksi.
Olen tehnyt opintojen ohella keikkatöitä narikassa yhdelle firmalle, joka käyttää työsuhteessa olevien työntekijöiden sijasta kevytyrittäjiä. Jokainen toimeksianto kestää yhden tapahtuman ajan eli yleensä vain yhden päivän, joskus 2 tai 3. Kysynkin hyvissä ajoin, uskaltaako tällaisia lyhyitä keikkoja tehdä myös työttömänä, ilman pelkoa siitä että tuet katkeaa? Jos ei, riittääkö että niiden tekemisen lopettaa sitten kun valmistuu vai pitäisikö ne lopettaa jo hyvissä ajoin etukäteen?
Kommentit (42)
Olen tehnyt muuttokeikkoja työttömille. Omistan pakettiauton mutta en miä työkkärille ole mitään kertonut että teen keikkaa. Kuljetan tavaraa sinne tänne. Viimeksi kuljetin autonrenkaita ja sain siitä satasen.. Usein kuljetan huonekaluja opiskelijoille koska jossain liikkeessä kotiinkuljetus maksaa 50 euroa niin minä kuljetan 25 eurolla usein. Opiskelijat muuttaa opiskelukämppään niin ne tarvii sänkyjä ja sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä saa hankkia ainakin 500e ilman että vaikuttaa tukiin.
Tulojen vaikutuksen työttömyysetuuteen selvittää KELA tai kassa. Ap tarkoittaa sitä, että katsotaanko hänet työvoimapoliittisesti yrittäjäksi, jos tekee keikkaa.
Jos kevytyrittäjyys on osa-aikaista, eikä estä sinua vastaanottamasta kokoaikatyötä, niin ei katkaise tukia, paitsi ehkä selvityksen ajaksi.
Itse myös työtön ja teen laskutuspalvelun kautta keikkaa. Päiväraha sovitellaan, jos tuloja on enemmän kuin suojaraja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulojen vaikutuksen työttömyysetuuteen selvittää KELA tai kassa. Ap tarkoittaa sitä, että katsotaanko hänet työvoimapoliittisesti yrittäjäksi, jos tekee keikkaa.
4kk saa yrittää ennenkuin katsotaan yrittäjäksi.
Työtön mies kirjoitti:
Olen tehnyt muuttokeikkoja työttömille. Omistan pakettiauton mutta en miä työkkärille ole mitään kertonut että teen keikkaa. Kuljetan tavaraa sinne tänne. Viimeksi kuljetin autonrenkaita ja sain siitä satasen.. Usein kuljetan huonekaluja opiskelijoille koska jossain liikkeessä kotiinkuljetus maksaa 50 euroa niin minä kuljetan 25 eurolla usein. Opiskelijat muuttaa opiskelukämppään niin ne tarvii sänkyjä ja sellaista.
Pimeetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4kk saa yrittää ennenkuin katsotaan yrittäjäksi.
Ei ihan, 4kk saa tehdä ennenkuin tehdään selvitys onko yritystoiminta sivutoimista vai päätöimista.
Työtön mies kirjoitti:
mites polttoaine kulut??. maksaako asiakas...?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tämä ole palautunut 300e?
Koronan vuoksi nostettiin määräajaksi 500 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Tyhmä saa olla, jos tekee keikkansa tappiolla.
Tuosta voit pyytää ennakkopäätöksen TE-toimistolta. Pelkäätkö sinä kysyä viranomaiselta?
Työmarkkinatuella saa tienata 300e ilman että se vaikuttaa tukeen, sen jälkeen euro vähentää tukea 50 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voit pyytää ennakkopäätöksen TE-toimistolta. Pelkäätkö sinä kysyä viranomaiselta?
Ei voi pyytää ennakkopäätöstä, mutta neuvot kannattaa kysyä viranomaiselta eikä vauvaraadilta.
Kannattaa muistaa, että päätökseen siitä, onko yritystoiminta sivutoimista vai päätoimista vaikuttaa eniten työhön käytetty aika, ei niinkään laskutettu rahamäärä.
Vierailija kirjoitti:
Se oli tuon aiemmin. Mutta eduskunnassa päättivät toisin. Nyt se on ilmeisesti n. 300 ja sinun pitää toimittaa kaikki kuitit. Tuohon tienaamiseen on tiukat säännöt.
T: Kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan ettei vaikuta "tukiin" mutta asumistukeen vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Ei maksa mut ei yleensä tule ajoakaan kun noin 10 kilsaa eli bensaa kuluu litra, kyllä siinä voitolle jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli tuon aiemmin. Mutta eduskunnassa päättivät toisin. Nyt se on ilmeisesti n. 300 ja sinun pitää toimittaa kaikki kuitit. Tuohon tienaamiseen on tiukat säännöt.
T: Kokemuksella.
Se on pilkun tarkkaa ilmoittelua ja kaikki virheet tulee työttömän tappioksi. Näitä on saanut täältä lukea ja itse olen kokenut. Kaikki soviteltua päivärahaa tai mitään kuten asumistukeen vaikuttavia tuloja niin se on usein paperisotaa joka kestää. Yhdessä vaiheessa se tarkka summa 285 euroa vaikka julkisuudessa puhuivat kolmesta sadasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina puhutaan ettei vaikuta "tukiin" mutta asumistukeen vaikuttaa.
Olen tehnyt töitä toukokuusta elokuun loppuun asti ei vaikuttanut asumistukeen
Onko sulla y-tunnusta vai ei?