Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

aloittaisitko seurustelun asperger henkilön kanssa?

Vierailija
11.11.2022 |

tai jos saisit tietää alussa toisen olevan asperger niin jatkaisitko?

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaankaan

Vierailija
2/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin siitä, millä tavalla se ilmenee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki joilla on aspergen ole suinkaan samasta muotista. Vähän yhtä tyhmä kysymys.

Alottaisitko seurustelun sinisilmäisen henkilön kanssa? Saisit aina selvitellä sen asioita kun kaikki lehtimyyjät ja puhelinliittymäkauppiaat ovat huijanneet sitä. Sinisilmäisethän ovat erittäin hyväuskoisia.

Vierailija
4/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä voisin aloittaa ja sitten seurusteluaikana seurailisin ilmeneekö se asperger hänen tapauksessaan niin että sitä jaksan vai tavalla joka on minulle liikaa.

Vierailija
5/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä voisin aloittaa ja sitten seurusteluaikana seurailisin ilmeneekö se asperger hänen tapauksessaan niin että sitä jaksan vai tavalla joka on minulle liikaa.

Nuo oireet voivat pysyä piilossa vuosia. Moni ehtii naimisiin ja tehdä lapsiakin. Totuus turoe ilmi vasta sitten kun lapsilla todetaan ja sitten onkin jo myöhäistä.

Vierailija
6/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaako vammaisen kanssa seurustelua? vaikka olisikin lieväs asperger niin häiriöitä silti on.

Vierailija
7/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eroaako adhdn kanssa seurustelusta? eri tilanteet mutta silti molemmat vaikeuttaa elämää.

Vierailija
8/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tosiaan tyypistä.

Eiväthän aspergerit ole kaikki samasta puusta, eivät alkuunkaan.

Vierailija
9/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa Asperger-miehenä surullinen olo ketjun vastauksista. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto ja olen koulutusta vastaavassa työssä. Ulkoilen, käyn joogassa ja kirjoitan ja esiinnyn joskus eli on harrastuksia.

AS ilmenee minulla lähinnä kirjojen keräilynä ja tarpeena olla hieman enemmän yksikseni kuin neurotyypilliset keskimäärin. Kavereita on paljon, ystävistä en tiedä. Haluaisin kuitenkin panostaa suhteeseen, jos sellainen minulla olisi. AS asettaa ehkä rajat, mutta kyllä minä olisin valmis kehittämään itseäni. Rehellisyys ja kyky kuunnella ovat mielestäni vahvuuksiani.

Vierailija
10/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen periytyvyyden takia en!

En kestäisi sellaista lasta.

Vierailija
11/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyykö asperger pysyvään rakkauteen?

Vierailija
12/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyykö asperger pysyvään rakkauteen?

Me Aspergerit olemme usein lojaaleja ja kiintyviä. Emme halua paljoa muutoksia, joten sitoutuminen tulee luonnostaan. Sellainen ex tempore -huuma, jossa lähetään vaikka yhtäkkiä matkalle, ei sen sijaan yleensä onnistu AS-ihmisiltä. Eli pikemminkin se alkuhuuma ei sytyrä, mutta rakkaus voi olla hyvinkin pysyvää.

Nro 10

Vierailija
13/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä, riippuu laadusta.

Vierailija
14/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipa Asperger-miehenä surullinen olo ketjun vastauksista. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto ja olen koulutusta vastaavassa työssä. Ulkoilen, käyn joogassa ja kirjoitan ja esiinnyn joskus eli on harrastuksia.

AS ilmenee minulla lähinnä kirjojen keräilynä ja tarpeena olla hieman enemmän yksikseni kuin neurotyypilliset keskimäärin. Kavereita on paljon, ystävistä en tiedä. Haluaisin kuitenkin panostaa suhteeseen, jos sellainen minulla olisi. AS asettaa ehkä rajat, mutta kyllä minä olisin valmis kehittämään itseäni. Rehellisyys ja kyky kuunnella ovat mielestäni vahvuuksiani.

Älä sure, kaikki eivät ajattele noin. Mieheni on autismin kirjolla ja hänellä myös tärkeä lukuharrastus ja suurehko tarve yksinoloon ovat ehkä näkyvimmät AS-piirteet. Olemme olleet naimisissa yli 20 vuotta ja molemmat tyytyväisiä yhteiseloon. Toki autismin kirjoon liittyviä haasteita on ajoittain ollut (ja lapsille on periytynyt autismin kirjo), mutta missäpä parisuhteessa ei syystä tai toisesta olisi haasteita. Mieheni on rakastava, hyvä, luotettava ja kiinnostava ihminen, en vaihtaisi häntä keneenkään neurotyypilliseen. 

Vierailija
15/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Vierailija
16/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesystävä on Asperger. Tykkää olla välillä yksin mutta kuitenkin on yhteyksissä sopivasti. On todella tarkka ja kärsivällinen. Ihmisjoukossa ei viihdy yhtään. Siksi me harvoin käydään missään yhdessä. On liikuttavan tunteellinen mua kohtaan.

Vierailija
17/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voin kertoa. Aloitin seurustelemaan Asperger-henkilön kanssa, vaikka varoiteltiin - tämä henkilö itse varoitti myös. Mutta hän oli aito ja aidolla tavalla kömpelö, oma itsensä - kuitenkin aito.

Vuosia olimme hyvässä suhteessa eikä oikeita ongelmia ilmennyt. Pikkuhiljaa kuitenkin ongelmat alkoivat pinnan alla kehittyä.

Jos voisin nyt palata tuohon hetkeen, kun mietin, että uskallanko aloittaa tämän suhteen. Kaikki on ollut sen arvoista! Silti, varoitus siitä, että hajotat itsesi mentaalisesti - se tapahtui, mutta siihen meni yli 10 vuotta ja nämä vuodet olin onnellinen.

Tällä kirjoituksen hetkellä tiedän että tiemme tulevat eroamaan, tämä hieno matka on ollut hyvä suhde mutta se on tiensä päässä - en jaksa enää.

Asperger-henkilö on aina Asperger. Sen haluan sinun ymmärtävän, mikäli päätät alkaa suhteeseen hänen kanssaan. Tätä en sano hyvällä tai pahalla, ainoastaan pitkän suhteen kokemuksella as-ihmisen kanssa.

Yhden asian vielä sanon. Kun aloitin suhteen, minulta kysyttiin. Mistä voit olla varma, että mikään, mitä hän tuntee kohtaasi, on aitoa eikä opeteltua?

Toistakymmentä vuotta myöhemmin, palaan tämän kysymyksen äärelle yhä ja tiedän vastauksen tähän kysymykseen, jota en silloin halunnut uskoa.

Te tiedätte vastauksen, minä tiedän vastauksen. Tietyllä tavalla tämä suhde antoi minulle enemmän kuin uskalsin koskaan pyytää elämältä, toisella tavalla se särki sydämeni.

Vierailija
18/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta kokemuksesta voin kertoa. Aloitin seurustelemaan Asperger-henkilön kanssa, vaikka varoiteltiin - tämä henkilö itse varoitti myös. Mutta hän oli aito ja aidolla tavalla kömpelö, oma itsensä - kuitenkin aito.

Vuosia olimme hyvässä suhteessa eikä oikeita ongelmia ilmennyt. Pikkuhiljaa kuitenkin ongelmat alkoivat pinnan alla kehittyä.

Jos voisin nyt palata tuohon hetkeen, kun mietin, että uskallanko aloittaa tämän suhteen. Kaikki on ollut sen arvoista! Silti, varoitus siitä, että hajotat itsesi mentaalisesti - se tapahtui, mutta siihen meni yli 10 vuotta ja nämä vuodet olin onnellinen.

Tällä kirjoituksen hetkellä tiedän että tiemme tulevat eroamaan, tämä hieno matka on ollut hyvä suhde mutta se on tiensä päässä - en jaksa enää.

Asperger-henkilö on aina Asperger. Sen haluan sinun ymmärtävän, mikäli päätät alkaa suhteeseen hänen kanssaan. Tätä en sano hyvällä tai pahalla, ainoastaan pitkän suhteen kokemuksella as-ihmisen kanssa.

Yhden asian vielä sanon. Kun aloitin suhteen, minulta kysyttiin. Mistä voit olla varma, että mikään, mitä hän tuntee kohtaasi, on aitoa eikä opeteltua?

Toistakymmentä vuotta myöhemmin, palaan tämän kysymyksen äärelle yhä ja tiedän vastauksen tähän kysymykseen, jota en silloin halunnut uskoa.

Te tiedätte vastauksen, minä tiedän vastauksen. Tietyllä tavalla tämä suhde antoi minulle enemmän kuin uskalsin koskaan pyytää elämältä, toisella tavalla se särki sydämeni.

Olen pahoillani sinun ja hänen puolesta.

Tarkoitatko, että hän oli opetellut tunteensa sinua kohtaan? Joskus on niin, että sosiaalisen kömpelyyden vuoksi AS omaksuu ihmissuhteiden kaavoja esim. elokuvista ja siksi voi olla opetellun oloinen, mutta kyllä Asperger-ihminen yleensä on poikkeuksellisen rehellinen tunteistaan eikä kykene valehtelemaan tunteistaan.

Tämä siis vain tuohon yksityiskohtaan kommenttina. En tietenkään voi sanoa muuten juuri teidän tapauksestanne mitään, koska en tunne teitä.

Nro 10

Vierailija
19/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti en. Toki jos rakastuisin hyvin syvästi, en varmaan osaisi valita järjellä. Assin kanssa pitäisi jatkuvasti joustaa, joustaa ja joustaa. Tasa-arvoisuus vuorovaikutuksessa on vaikea saavuttaa ja usein ei-asperger joutuu joustamaan, koska pystyy säätelemään itseään paremmin. Täytyy ns. "suhtautua", mikä on uuvuttavaa. Ymmärrän, että maailma on toki rakennettu neurotyypillisille ja että nämä kirjolla ovat ovat tässä mielessä alisteisessa asemassa. Se ei tee silti venymisestä ja ymmärtämisestä yhtään sen vähemmän raskasta neurotyypilliselle ihmiselle. Toki työtehtävissä venyn ja paukun aina ja koko ajan tässä asiassa. Nyt kysyttiinkin parisuhteesta.

Vierailija
20/66 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaikki naiset ole lievästi assburgereita?