Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanomisaika asiantuntijatyöstä

Uusityö
11.11.2022 |

Olen nyt ollut työnhaussa seuraavaan rooliin. Kuitenkin iski järkytys tarjotusta työstä ja tarkemmin sen irtisanomisajasta, 2kk. Toki työssä on se perus 6kk koeaika, mutta sen jälkeen vain 2kk varoajalla pääsisi pois. Millaisia kokemuksia muilla on asiantuntijatyössä irtisanomisajasta? Ilmeisesti toi ei ole edes super harvinainen, mutta hieman järkytti.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis haet töitä ja ennenkun edes olet työtä ottanut vastaan, mietit jo miten sieltä pääsee pois?

Etkö sitten itse lue uuden työsuhteen ehtoja ja pohdi sellaisia ehtoja, jotka ovat epätavallisia?

No ap varmaan saanu sopparin jo käteen, nyt pohtii viikonlopun yli täällä sitä. Siinä vaiheessa työnantaja laittanu paikan jo uudestaan hakuun, kun ap ei osaa päättää ilman av raatia ottaako työn vai ei. Ilmeisesti puskuria tilillä sen verran.

Vierailija
22/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ihan itse. Voiko työnantaja löytää uuden asiantuntijan kahdessa viikossa?

Työsopimuksissa irtisanomisaika voidaan sopia pidemmäksi kuin laissa mainittu, mutta ei lyhyemmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole menossa töihin sillä tulokulmalla, että jalka jo oven välissä pois, mietin vain rationaalisesti. Keskimääräiset työsuhteet samassa organisaatiossa ovat lyhentyneet vuosi vuodelta, ja olisi mielestäni tyhmää olla miettimättä myös seuraavaa askelta uralle, oli se sitten samassa tai toisessa organisaatiossa. Itse sitä on ainoa henkilö jota oma urakehitys kiinnostaa, ja ainoa henkilö, jonka on se huomioitava. 

No jos mietit jo seuraavaa askelta uralle, mikset vaan jätä tätä pois välistä ja mene jo sinne seuraavaan askelmaan töihin.?

No ihan totta, toimistoapulaisen sijaisesta suoraan vaan konsernin pääjohtajaksi. Mitä sitä välivaiheilla tekee.

Vierailija
24/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nykyään tullut jo tuollaisia vaatimuksia irtisanomisajoista? Itse olen tähän mennessa allekirjoittanut vain työsopimuksia, joihin on kirjattu työsopimuslain mukaiset irtisanomisajat. Työsopimuslakihan toki antaa mahdollisuuden myös sopia irtisanomisajoista:

"Jollei muusta sovita, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1) 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta;

2) yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta."

Mutta aika kova, jos heti alkuunkin (siis heti koeajan jälkeen) olisi 2 kk irtisanomisaika, eroaa aika radikaalisti tuosta 2 vk irtisanomisajasta, mitä on alle 5 vuoden sopimuksiin työsopimuslaissa määrätty.

Työnantaja ei saa edellyttää allekirjoittamaan sopimusta, joka on ehdoiltaan huonompi kuin työsopimuslaissa määrätty. Paremmat ehdot voi antaa. Väitän, ettei 2 kk irtisanoutumisaika ole Suomessa laillinen.

Kyllä on, koska laissa sallitaan siitä asiasta sopiminen toisin kuin laissa yleisesti on määrätty.

Niin, mutta ei saa sopia työntekijän kannalta huonommasta ehdosta.

Jos on laissa määrätty minimiehdot ilman mitään "jos ei muusta sovita" -lauseita (vaikkapa vuosilomalain lomapäivien määrät), niin sitten saa sopia pelkästään paremmin. Mutta kun tuossa on tuo "jos ei muusta sovita", niin se muuttaa tilannetta.

Vierailija
25/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti ihan itse. Voiko työnantaja löytää uuden asiantuntijan kahdessa viikossa?

Työsopimuksissa irtisanomisaika voidaan sopia pidemmäksi kuin laissa mainittu, mutta ei lyhyemmäksi.

No voiko työnantaja löytää kahdessa viikossa uuden lähärin tai siivoojan hoitokotiin? Hyvin todennäköisesti ei.

Vierailija
26/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole menossa töihin sillä tulokulmalla, että jalka jo oven välissä pois, mietin vain rationaalisesti. Keskimääräiset työsuhteet samassa organisaatiossa ovat lyhentyneet vuosi vuodelta, ja olisi mielestäni tyhmää olla miettimättä myös seuraavaa askelta uralle, oli se sitten samassa tai toisessa organisaatiossa. Itse sitä on ainoa henkilö jota oma urakehitys kiinnostaa, ja ainoa henkilö, jonka on se huomioitava. 

No jos mietit jo seuraavaa askelta uralle, mikset vaan jätä tätä pois välistä ja mene jo sinne seuraavaan askelmaan töihin.?

Ja mitenkähän sinne seuraavalle askelmalle pääsee ilman toista välissä? Kuulostaa nyt siltä, että keljuilet keljuilemisen ilosta, ei uralla voi edetä ilman väliaskelia. 

No tosiaan. Tässä kyse asiantuntijatyöstä, sen kun käy läpi, pääsee sen jälkeen sinne vaativaan asiantuntijatyöhön. Pointti huomattu.

Vierailija
27/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis haet töitä ja ennenkun edes olet työtä ottanut vastaan, mietit jo miten sieltä pääsee pois?

Etkö sitten itse lue uuden työsuhteen ehtoja ja pohdi sellaisia ehtoja, jotka ovat epätavallisia?

No ap varmaan saanu sopparin jo käteen, nyt pohtii viikonlopun yli täällä sitä. Siinä vaiheessa työnantaja laittanu paikan jo uudestaan hakuun, kun ap ei osaa päättää ilman av raatia ottaako työn vai ei. Ilmeisesti puskuria tilillä sen verran.

No johan pomppasi, et taida itse tehdä asiantuntijatyötä? En ole kyllä pieneen hetkeen samalta istumalta allekirjoittanut sopparia, vaan kyllä se kuuluu hyviin käytäntöihin laittaa soppariluonnos tulemaan tulevalle työntekijälle, jotta voi kysyä jos on kysyttävää, ja jotta voi neuvotella jostain ehdoista, esim. palkka tai lomat, mikäli kokee tarvetta. 

t. Ap

Vierailija
28/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomisaika tarkoittaa työnantajan, irtisanoutumisaika työntekijän.

Vierailija
29/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aivan normaalia pohtiakin vähintään viikonlopun yli.

Vierailija
30/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan pomppasi, et taida itse tehdä asiantuntijatyötä? En ole kyllä pieneen hetkeen samalta istumalta allekirjoittanut sopparia, vaan kyllä se kuuluu hyviin käytäntöihin laittaa soppariluonnos tulemaan tulevalle työntekijälle, jotta voi kysyä jos on kysyttävää, ja jotta voi neuvotella jostain ehdoista, esim. palkka tai lomat, mikäli kokee tarvetta. 

t. Ap

Kyllä kuule enemmistö tekee sellaista työtä, että ota tai jätä. Ei voi neuvotella lomista, palkasta, vaan se on mitä määrätään.

Tossa soppari, nimi alle,nähdään maanantaina.

Vierailija
31/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanomisaikani 3 kk - kilpailukielto 6kk. Edellisestä paikasta uusi työnantaja maksoi irtisanoutumisen heti.

Vierailija
32/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nykyään tullut jo tuollaisia vaatimuksia irtisanomisajoista? Itse olen tähän mennessa allekirjoittanut vain työsopimuksia, joihin on kirjattu työsopimuslain mukaiset irtisanomisajat. Työsopimuslakihan toki antaa mahdollisuuden myös sopia irtisanomisajoista:

"Jollei muusta sovita, työntekijän noudatettavat irtisanomisajat työsuhteen jatkuttua keskeytyksettä ovat:

1) 14 päivää, jos työsuhde on jatkunut enintään viisi vuotta;

2) yksi kuukausi, jos työsuhde on jatkunut yli viisi vuotta."

Mutta aika kova, jos heti alkuunkin (siis heti koeajan jälkeen) olisi 2 kk irtisanomisaika, eroaa aika radikaalisti tuosta 2 vk irtisanomisajasta, mitä on alle 5 vuoden sopimuksiin työsopimuslaissa määrätty.

Työnantaja ei saa edellyttää allekirjoittamaan sopimusta, joka on ehdoiltaan huonompi kuin työsopimuslaissa määrätty. Paremmat ehdot voi antaa. Väitän, ettei 2 kk irtisanoutumisaika ole Suomessa laillinen.

Kyllä on, koska laissa sallitaan siitä asiasta sopiminen toisin kuin laissa yleisesti on määrätty.

Niin, mutta ei saa sopia työntekijän kannalta huonommasta ehdosta.

Kylläpä vaan saa.

Vierailija
33/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Ap

Kyllä kuule enemmistö tekee sellaista työtä, että ota tai jätä. Ei voi neuvotella lomista, palkasta, vaan se on mitä määrätään.

Tossa soppari, nimi alle,nähdään maanantaina.

Ai asiantuntijatason töissä? Et ole sellaisia siis nähnytkään.

Vierailija
34/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosina minulle on annettu työsopimus allekirjoitettavaksi ensimmäisenä työpäivänä. Työsuhteen pituuden ja palkan olen saanut tietää etukäteen. Tänä vuonna ei kerrottu edes palkkaa, vain palkkaluokka.

Vierailija
35/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa voi olla myös kilpailevan liiketoiminnan kieltoja määräajaksi yms. Ainakin itselläni on sellainen.

Nim erityisasiantuntija.

Vierailija
36/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se 2 kk:n irtisanomisaika työnantajan irtisanomisaika vai työntekijän irtisanoutumisaika? 

Vierailija
37/37 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslain mukaisia irtisanoaaukoja huonompia on laillista sopia.

Työntekijän irtisanoutumisaika ei saa olla pidempi kuin työnantajan irtisanomisaika, eli jos työnantajan on 1kk niin työntekijän 2 kk ei ole laillinen.

Tämän voi tarkistaa työsuojelu.fi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi