Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yt neuvottelut ja irtisanomis uhka päällä taas

Vierailija
10.11.2022 |

Organisaatiossamme alkoi hiljattain taas muutos yt:t. Nämä ovat todella uuvuttavia prosesseja lähes joka toinen vuosi vähintään.
Onko muita samassa veneessä tällä hetkellä?
Mitä teidän yt:ssä muutoksella haetaan ja mitä fiiliksiä herättää? Miten teidän työporukka reagoi tilanteeseen?
Kerro tarinasi.
Kerro oletko asiantuntijaorganisaatiossa vai suorittavassa työssä.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen koronaa muistan kun etätöihin ei voinut päästää kuin ehkä päiväksi silloin tällöin koska töitä ei käytännössä tehdä. Nyt siitä tuli monelle uusi normaali. En ihmettelisi jos kaikki etätyöläiset irtisanottaisiin.

Ketkä vieläkin kuvittelee, että etätöissä ei tehdä töitä? Miten kuvittelette että tämä ihan aikuisten oikeasti onnistuu? Tottakai se näkyy, jos työt ei tule tehdyksi, oli niiden tekijä sitten missä vain. Vai onko todellakin näin yksinkertainen asia niin ylivoimaista käsittää? 

Itse teen töitä tiimissä, jonka jäsenet ovat ympäri maailmaa, olen ainoa suomalainen. Me teemme kaikki etätöitä. Miksi meidän pitäisi mennä  toimistolle vain sen toimistolla istumisen vuoksi? Voisiko tähän joku vastata.

Ei ole mikään luulo. Suomessa on työteho romahtanut ettätöiden alettua.

Vierailija
42/61 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla huolissaan. osaajilta revitään kädet ja työllisyys on maailman onnellisten maassa hyvällä. Valmiiksi sadat tuhannet työttömätkin on vaan hyvä asia, eikä aiheuta huolta päättäjissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen koronaa muistan kun etätöihin ei voinut päästää kuin ehkä päiväksi silloin tällöin koska töitä ei käytännössä tehdä. Nyt siitä tuli monelle uusi normaali. En ihmettelisi jos kaikki etätyöläiset irtisanottaisiin.

Ketkä vieläkin kuvittelee, että etätöissä ei tehdä töitä? Miten kuvittelette että tämä ihan aikuisten oikeasti onnistuu? Tottakai se näkyy, jos työt ei tule tehdyksi, oli niiden tekijä sitten missä vain. Vai onko todellakin näin yksinkertainen asia niin ylivoimaista käsittää? 

Itse teen töitä tiimissä, jonka jäsenet ovat ympäri maailmaa, olen ainoa suomalainen. Me teemme kaikki etätöitä. Miksi meidän pitäisi mennä  toimistolle vain sen toimistolla istumisen vuoksi? Voisiko tähän joku vastata.

Saisiko tähän jotain lähteitä? 

Vierailija
44/61 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksikyritys kirjoitti:

Ensin etänä pois silmistä , ni on helpompi unohtaa tyypit .

Itehän etänne ootte valinnu , perustakakaa yksinyritys....nyyh nyyh.

Etätyö on uusi normaali, yritykset jotka eivät tätä ymmärrä putoavat kelkasta sillä etätyö on erittäin suuri kilpailuvaltti kun haetaan ammattilaisia taloon. On todella ahdasmielistä olla huomioimatta tämä mutta huono johtohan se näitä hienoja päätöksiä tekee. Johto, ketkä itse usein tekee etätöitä vaikka muilla sitä mahdollisuutta ei olisikaan. 

Vierailija
45/61 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen löytyi; 

https://piksu.net/kokemukset-etatyosta-myonteisia-tyoteho-kasvaa-ja-tyy…

Vierailija
46/61 |
01.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OECD varoitti siitä joku aika sitten. Ei löydy enää googlella. Etsi itse.

Vierailija
47/61 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, samaa mieltä. Tilaisuus tekee varkaan. Kyllä näitä vit...n vapaamatkustajia on koronasulun aikana nähty jotka delegoi hommansa vaan muille tai tekee vasemmalla kädellä sen vähänki mitä piti. Kone avataa9 ja suljetaan 15, sillä välillä on tunnin lounastauko. Saatetaan jopa sanoa perjantain etäpäivänä, että oon menosa mökille mut oon toki puhelimen päässä jos jotain tulee.

Etäpäivä on työpäivä jossain muualla kun toimistolla, mutta ei sitä käytetä omien asioiden hoitamiseen ja "olla vaan tavotettavissa jos tulee kysyttävää".

Joskus tein tällaselle etätyö laiskimukselle perjantaina testin ku näin firman Outlookista ettei oo klo 10 mennessä ees käyny firman verkossa, soitin hänelle, tuli autom. vastaus "en pysty juuri nyt vastaaman soitan sinulle takaisin". Ei soittanu tietenkään.

Seuraavalla viikolla kehu toimistolla jollekin puhelimessa että oli pe ollu hierojala ja kampaajalla ja sit lähdettiinki laivalla Tallinnan.

Joillekin tämä on mahdollista kun pomot ei kyttää missä mennään tai pomo on itse lomalla ni alaisetki huilaa. Tai jos ei vaan oo töitä niin paljoo että selviää esim 4 päiväsellä työviikolla.

Vierailija
48/61 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä vastaan!

Ihan ensinnäkin, kaikki ihmiset eivät toimi samalla tavalla ja samalla moraalilla. Kaikilla ei ole samanlaista paloa työhön kuin varmaankin sinulla on.

Jotkut vaan ovat sellaisia että heti jos joku ei ole seläntakana kyttäämässä mihin aikaan aloitat /lopetat työn (ei ole ns ryhmäpainetta) ja tsekkaamassa että hommat tulee huolella hoidettua, niin ote alkaa lipsumaan. Monet ihmiset myös saavat ns energiaa muista ihmisistä ja siitä omasta tiimistä. Yksin kotona puurtaminen on tylsää ja joitakin se masentaa.

Tämä taas johtaa siihen ettei viitsi tehdä enää sitä vähääkään. Ja jos töitä / vastuutehtäviä on niin vähän että ne tulee tehtyä vaikka n 5-6 tunnisa /m-to ja pe luetaan muutama tunti s posteja ja se siitä, niin mikäs siinä on löödaillessa.

Vierailija
49/61 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä vastaan!

Ihan ensinnäkin, kaikki ihmiset eivät toimi samalla tavalla ja samalla moraalilla. Kaikilla ei ole samanlaista paloa työhön kuin varmaankin sinulla on.

Jotkut vaan ovat sellaisia että heti jos joku ei ole seläntakana kyttäämässä mihin aikaan aloitat /lopetat työn (ei ole ns ryhmäpainetta) ja tsekkaamassa että hommat tulee huolella hoidettua, niin ote alkaa lipsumaan. Monet ihmiset myös saavat ns energiaa muista ihmisistä ja siitä omasta tiimistä. Yksin kotona puurtaminen on tylsää ja joitakin se masentaa.

Tämä taas johtaa siihen ettei viitsi tehdä enää sitä vähääkään. Ja jos töitä / vastuutehtäviä on niin vähän että ne tulee tehtyä vaikka n 5-6 tunnisa /m-to ja pe luetaan muutama tunti s posteja ja se siitä, niin mikäs siinä on löödaillessa.

Jatkuu....

Ja tiedoksi, että kaikilla ei ole sellainen tuö että tekeminen olisi mitenkään mittaroitavissa jollain suoritteilla. Esim meillä klobalin pörssiyhtiön keskijohdolla jotka vastataan asiakuuksista työ voi olla mitä tahansa pikkutarkata massivisesta numeroiden pyörittelystä asiakkaan kansa pullakaffella istumiseen.

Tottakai jos jättää suurimman osan töistä tekemättä se näkyy jossain, muutta jotkut ihmiset ovat todella taitavia puhumaan tekemättömän tehdyksi ja ihan suoranaisesti huijaamaan esim missä on ollut ja mitä tehnyt.

Vierailija
50/61 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yt keskustelu meni näköjään etätyö (kyllä -ei) tappeluksi.

Vierailija
51/61 |
03.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun saat kenkää sulla on hyvääaikaa opetella äidin kieltä, aloita yhdys sanoista.

Vierailija
52/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma. Työlliset on joka paikassa ilkkunut kateellisena työttömien korvauksista nyt sitten pääsee nauttimaan työttömyydestä. Enjoy!

Heh, kuka nyt ikinä olisi kateellinen niistä työttömien pennosista, jotka me työssäkäyvät kustannetaan laiskoille kotonamakaajille.

Vierailija
53/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niistä muutosneuvotteluista joskus oikeasti hyötyäkin.

Firmassamme on ollut pitkään (siis 4-5v) eräs todella tehoton ja epäammattimaisesti toimiva tiimi... tai siis muutamat olennaiset henkilöt siinä tiimissä johtaja mukaanlukien.

Aikaisemmissa yksikön yt:ssä kiltti empaattinen johtaja ei ole uskaltanut siivota pois henkilöitä jotka ovat reippaasti alisuoriutujia ja sen päälle vielä erittäin epäammattimaisesti käyttäytyviä.

No nyt, vihdoinkin kun tuli uusi yksikön johtaja ja riittävä paine liiketoiminnasta räjäyttää koko toimimaton tiimi kuuta kiertävälle radalle sai nämä muutamat työhönsä tympääntyneet vapaamatkustajat ja vain omaa etua tavoittelevat mitääntekemättömät häröilijä pas...npuhujat kenkää.

Näiden ylimielisten laiskojen vastuunpakoilijoiden ja muita omista virheistään syyttävien lähtö tervehdyttää koko tiimin toimintakyvyn. Ei muutakun tervemenoo vaan, jäljellejääneet kiittää.

Vierailija
54/61 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtykää töihin pikkufirmoihin jotka ei ole pörssissä niin voitte odottaa joka päivä sitä kuka irtisanottiin "koska tehtäväkuva muuttui ", laitetaan pihalle ja sama duuni auki erilaisilla vaatimuksilla- esim. 55v merkonomi hoitanut hommaa 20 vuotta, nyt samantehtävän tekemiseen tarvitaan vähintää yliopistotutkinto- tehtävässä itsessä ei ole mitään mitä pitäisi tietää tai kehittää, koska pomo johtaa mikromanageroimalla ja ohjeita ei saa kyseenalaistaa pilkkuakaan. Tai sitten saat pitkäaikais sairauden ja näin ollen käy ilmi että 8 henkilön sijaan, tiimi supistuu 7 henkilöön ja toiseen tiimiin avautuu sinun paikkasi eri nimikkeellä. 

Reilut pikkufirmat kuitenkin tarjoaa eropaketteja, niille kenellä menee sukset ristiin jonkun pomon parhaan kaverin kanssa. 

Koko työelämä on pskaa, ihan suosittelen kaikille ottaamaan etätyöpäivät rennosti, mistään pingottamisesta kukaan ei sua hautausmaa kävelyllä muistele. "tuossa se Pertti lepää, hän ei koskaan ollut perjantaina etätöissä ja joka aamu jo 8.30 palautti ensimmäisen täytetyn excelin" 

Vierailija
55/61 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niistä muutosneuvotteluista joskus oikeasti hyötyäkin.

Firmassamme on ollut pitkään (siis 4-5v) eräs todella tehoton ja epäammattimaisesti toimiva tiimi... tai siis muutamat olennaiset henkilöt siinä tiimissä johtaja mukaanlukien.

Aikaisemmissa yksikön yt:ssä kiltti empaattinen johtaja ei ole uskaltanut siivota pois henkilöitä jotka ovat reippaasti alisuoriutujia ja sen päälle vielä erittäin epäammattimaisesti käyttäytyviä.

No nyt, vihdoinkin kun tuli uusi yksikön johtaja ja riittävä paine liiketoiminnasta räjäyttää koko toimimaton tiimi kuuta kiertävälle radalle sai nämä muutamat työhönsä tympääntyneet vapaamatkustajat ja vain omaa etua tavoittelevat mitääntekemättömät häröilijä pas...npuhujat kenkää.

Näiden ylimielisten laiskojen vastuunpakoilijoiden ja muita omista virheistään syyttävien lähtö tervehdyttää koko tiimin toimintakyvyn. Ei muutakun tervemenoo vaan, jäljellejääneet kiittää.

Mä niiiin tiedän nää tyypit.

M.O, se joka toiselle kuoppaa kaivaa, itse siihen tipahtaa. Vai oliks se niin että se joka toista selkään puukottaa niin saa itse kirveen hamarapuolella ohimoonsa..... vai miten se meni.

Se joka viimeksi nauraa se parhaiten nauraa.

Vierailija
56/61 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti elämässä ja varsinkin työelämässä ei oikeudenmukaisuus tai rehellisyys aina sittenkään voita.

Harvemmin.

Yt ja irtisanominen on trauma ja kriisi silloin kun se tapahtuu.

Mutta siitä selviää. Usko pois.

Haavat jää eikä asiaa ikinä unohda, mutta siitä selviää.

Vierailija
57/61 |
11.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta joka vuosi on uusi haku työhön. Olen yliopiston hakijapalveluissa töissä ja hakemuksia käsitteleviä ei olla vakinaistamassa. 

Yliopiston yt:t olivat vuonna 2016, minkä jälkeen suurin osa hakijapalvelutyöläisistä on ollut määräaikaisia.

Vierailija
58/61 |
11.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on muutosneuvottelut mut "ehkä" ei tuu potkuja....tai ehkä sittenkin jos ei löydy osaamista vastaavaa uutta toimenkuvaa. Ihanaa uhkailua....jätetään ihan pokkana porukka pelkotilaan uhkailun jälkeen. Todella loistavaa henkilöstöpolitiikkaa.

Uuden organisaation myötä pakka menee entistä enemmän sekaisin, ei oo edellisestä kaaoksesta vielä selvitty ja moni asia on ihan vaiheessa....nyt menee taas kaikki uusiksi. Mitä hiton järkee tässä on. Rahaa palaa ihan jonniinjoutavaan, porukat uupuu kun kokoajan tulee lisävaatimuksia, töitä ja uudet järjestelmät on ihan susia. Asiakkaat kärsii, kaikki kärsii.

Vierailija
59/61 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinnon ja että mä vihaan tätä pelkäämistä et mitä jos nyt tulee lähtö. Tää on niin uuvuttavaa.

Ja tämä syö työmotivaatiota. Miten firma ei tajua sitä että tämä vähentää viihtymistä ja motivaatiota....miksi zemppaisin ja tekisin kaikkeni onnistumisten eteen, miksi ihmeessä kun mun työpanosta taas kyseenalaistetaan.

Ei näitä minunkaan osaamisen paikkoja kovin paljoo oo täällä suunnalla ja jos joskus jossain joku tarjolla oiski niin siihen on 20 hakijaa joten mahdollisuus työllistyä vastaavaan tehtävään enää on olematon.

Vierailija
60/61 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudut työttömäksi, haet vain uuden työn ja menet töihin. Se kuulemma käy ihan tuosta vain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä