Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lukenut täältä noita vaihdevuosi pelotteluita, että itsekin luulen 47-vuotiaana että kuukautiseni loppuvat

Vierailija
10.11.2022 |

pian. Vaikka joka kuukausi ne säännöllisesti tulee.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireet ovat usein samankaltaisia kuin äidilläsi. Kysy häneltä, ellet ole jo huomannut niitä itse. Äidilläni vaihdevuosiaika meni suht helposti, samoin itselläni.

Vierailija
2/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit ne vaan kerran ei tule. Ah sitä ilon päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Mikä helpotus.

Vierailija
4/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kans huomannut jonkun ihmeellisen trendin keskittyä hirveästi vaihdevuosiin ja myös esivaihdevuosiin, joita monet uskovat kokevansa jo alle nelikymppisenä. En itse näin 40-vuotiaana koe minkäänlaisia esivaihdevuosienkaan merkkejä, menkat tulevat kellontarkkuudella, mitään kuivuusongelmia ei ole, ei kuumia aaltoja, haluttomuutta, painonnousua... mutta suomalainen yhteiskunta on jotenkin tosi vahvasti sitä mieltä, että tämänikäisenä, ja mielellään jo alle, kuuluu kärsiä vanhenevan naisen vaivoista.

Vierailija
5/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla vaihdevuodet alkavat nykyään aiemmin elämäntapojen takia. Yle tiede- podcastissa oli juttu kuinka 35- vuotiaat naiset ovat hormonitoimintonsa suhteen käännöskohdassa ja kuinka elämäntavat vaikuttavat. Kyllä näin itsekin vasta 35- vuotiaana vähän säikähdin ja aloin miettimään tulevaa...

Vierailija
6/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon varmaan outo, mutta odotan lähes innolla, että vaihdevuoteni alkaisivat!

En sen vuoksi, että menkkani loppuisivat.. Tai no, ei haittaa vaikka loppuisivatkin, en kaipaisi enää kipuja enkä vuotoa, mutta niiden loppuminen ei ole pääasiallinen syy.

Tiedän olevani todella harvinaisuus, mutta en ihannoi nuoruutta, vaan vanhuutta. En kiirehdi vanhuuteen, ymmärrän sen tuomat hankaluudet (olen vanhustyhön erikoistunut hoitaja) mutta ihailen varsinkin kypsään ikään ehtineitä naisia, sitä vahvuutta, viisautta ja elämänkokemusta.

Jotenkin ajattelen, että vaihdevuodet saatuani kuulun sitten vihdoin itsekin heidän joukkoonsa.

N41

Vierailija
7/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet biologisesti nainen ja viisissäkymmenissä, vaihdevuodet ovat ajankohtaiset. Jos ole biologisesti nainen, mutta nuorempi, saat vaihdevuodet n. Viisikymppisenä. Näin se menee.Ei kuulkaa auta. Ei edes alapeukutus.

Vierailija
8/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sen vuoksi, että menkkani loppuisivat.. Tai no, ei haittaa vaikka loppuisivatkin, en kaipaisi enää kipuja enkä vuotoa, mutta niiden loppuminen ei ole pääasiallinen syy.

Tiedän olevani todella harvinaisuus, mutta en ihannoi nuoruutta, vaan vanhuutta. En kiirehdi vanhuuteen, ymmärrän sen tuomat hankaluudet (olen vanhustyhön erikoistunut hoitaja) mutta ihailen varsinkin kypsään ikään ehtineitä naisia, sitä vahvuutta, viisautta ja elämänkokemusta.

Jotenkin ajattelen, että vaihdevuodet saatuani kuulun sitten vihdoin itsekin heidän joukkoonsa.

N41

Et taida nyt oikein ymmärtää. On toki mukavaa, kun menkat loppuu. Voit saada vuosiksi muita mukavia vaivoja riesaksi. Minä täytän kohta 52v. Aina niin säännölliset menkat ovat muuttuneet epäsäännöllisiksi. Hikoiluja ja mielenhäiriöitä, joten vaihdevuosia kohti. En ole yhtään innoissani. Lisäksi huomattava rupsahtaminen on tapahtunut. Ekaa kertaa elämässäni olen myös lihonut.

Vierailija
9/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan niissä mitään pelättävää ollut. 42-vuotiaana alkoi kierrot lyhentyä, jossain 47 v paikkeilla sitten pidentyä ja välillä olla kuukausien taukojakin menkkojen välillä, sitten taas välillä tuli 21 pv välein. Välillä runsasta, välillä niukkaa vuotoa. 50 v loppui kokonaan. Mitään muita vaihdevuosioireita kuin nuo vuotojen vaihtelut mulla ei ollut koskaan. Päinvastoin, mieliala tasoittui paljon kun ei ollut enää sitä kuukausittain vaihtelevaa hormonitasoa joka aiheutti PMS:n kierron loppupuolella ja työtäkin häiritsevän panetuksen oviksen aikaan.

Vierailija
10/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N41

Joo, mulla jo vaihdevuodet menneet mutta juuri näin minäkin ajattelin. Otin sen siirtymäriittinä uuteen, kiinnostavaan elämänvaiheeseen jossa minusta tulee vanha viisas nainen. Hyväksyin vaan ulkonäön muutokset, tilapäiset oireilut ja kaikki, ja toivotin vanhuuden tervetulleeksi. Nyt 53 v ja tyytyväisempi elämään kuin koskaan.

Vierailija
11/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina niin mene.että tyttärellä samanlaiset vaihikset kun äidillä. Mun äiti hikoili pakkasillakin. Mulla ei minkäänlaisia oireita. Naisia pelotellaan turhaan niistä.On paljon naisia joilla ei ole mitään oireita.

Vierailija
12/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet biologisesti nainen ja viisissäkymmenissä, vaihdevuodet ovat ajankohtaiset. Jos ole biologisesti nainen, mutta nuorempi, saat vaihdevuodet n. Viisikymppisenä. Näin se menee.Ei kuulkaa auta. Ei edes alapeukutus.

Ennenaikaiset vaihdevuodet voi alkaa jo alle 40-vuotiailla.

Vierailija
13/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aikoinani hermoilin.että minkälaisia oireita tulee mutta ei niitä tullutkaan.Sain lapseni reilusti yli 40 vuotiaana ja kuukautiset jäivät n,55 vuotiaana. Olemme yksilöitä.

Vierailija
14/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minulla oli kuukautiset viimeksi syyskuun lopussa. Olen 58-vuotias. Ei vaihdevuosioireita, ja kuukautisetkin ovat aina olleet huomaamattoman helpot.

Vierailija
15/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kans huomannut jonkun ihmeellisen trendin keskittyä hirveästi vaihdevuosiin ja myös esivaihdevuosiin, joita monet uskovat kokevansa jo alle nelikymppisenä. En itse näin 40-vuotiaana koe minkäänlaisia esivaihdevuosienkaan merkkejä, menkat tulevat kellontarkkuudella, mitään kuivuusongelmia ei ole, ei kuumia aaltoja, haluttomuutta, painonnousua... mutta suomalainen yhteiskunta on jotenkin tosi vahvasti sitä mieltä, että tämänikäisenä, ja mielellään jo alle, kuuluu kärsiä vanhenevan naisen vaivoista.

No ei kai noita oireita vielä nelikymppisellä olekaan, ne kuuluvat siihen aikaan kun kuukautiset ovat jo loppumassa.

Esivaihdevuosien oireina voi olla vaikkapa kierron lyhentyminen, runsastuminen, välivuodot, lopulta kuukautisten jääminen välistä silloin tällöin, tms.

Itsellä on nyt vuosi kun oli viimeksi, ja nyt kärsin kuumista aalloista, muuta ei ole vielä näkynyt. No, se paino on nelikymppisestä lähtien hitaasti noussut, uniongelmia on ollut, mutta mistäs sitä tietää johtuvatko juuri vaihdevuosista.

52v

Vierailija
16/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 47 ja menkat tulee, mutta ovat jo pitkään vaihtaneet aikataulua. Voi tulla viikko ennen tai viikko jälkeen kuin normaalisti. Toivottavasti jäävät pian pois.

En jää kaipaamaan.

Vierailija
17/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se aina niin mene.että tyttärellä samanlaiset vaihikset kun äidillä. Mun äiti hikoili pakkasillakin. Mulla ei minkäänlaisia oireita. Naisia pelotellaan turhaan niistä.On paljon naisia joilla ei ole mitään oireita.

Minä en kyllä ole nähnyt pelottelua. Mielestäni on parempi että niistä puhutaan, niin ei tarvitse sitten huolestua että mikä minulla on, eikä lampata lääkärissä joka sitten joutuisi valistamaan että kuuluu asiaan.

Ne joilla ei ole oireita, voivat vain huokaista kun ovat päässeet helpolla.

Vierailija
18/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko siitä, että vaihdevuosioireet 40-vuotiaana ovat harvinaisia eikä muuta ole väitetty?

Vierailija
19/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi joskus 47-vuotiaana kierto lyhentyä, tai siis vuodessa oli pari lyhyttäkin kiertoa. Kun olin melkein 49, alkoi kuukautisten väli pidentyä. Välillä tulee ihan ajallaan, joskus on pitempi väli. Muita oireita ei ole. Ei ole yöhikoilua tai kuumia aaltoja eikä mitään muutakaan. Tässä sitä mennään. Ikää nyt 50. Luulen, että olen hyvin keskiverto suomalainen nainen. Ei tässä mitään pelättävää ole.

Vierailija
20/56 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin luulin, että ne menis iisisti ohi mutta hikoiluttaa vaan yhä vähän väliä. Jo kolmatta vuotta. Vuodot loppui ja se on ihan jees.

Ulos on tosi vaikea pukeutua talvisin kun pitää laittaa tarpeeksi vaatteita päälle mutta ei kuitenkaa niin paljon, että hikoilee koko ajan. Olen usein jo ihan hikinen ennen kuin selviän edes ovesta ulos ja pelkään vilustuvani sitten hikisenä.

Nyt mäkin olen huomannut, että lihoo helpommin. Syön tosi vähän nykyään. En halua lihoa.

Ja kirsikkana kakun päällä on se, että seksihalut loppui ihan kokonaan. Kun ovikset loppui, loppui halutkin. En tiennyt, että se on näin totaalista. Nyt kun ei olis menkkoja, lapset on omillaan ja mieskin vielä vierellä, niin ei tee enää tippaakaan mieli. Semmosta sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi