Nelikymppisen vaivat
Täytin 40. Vuoden sisällä on ollut ekaa kertaa
-plantaarifaskiitti molemmissa jaloissa
-vuotavat peräpujamat
-polvikipuja
Kommentit (77)
Plantaarifaskiitti myös täällä ja tietysti molemmissa jaloissa. Olin 41 kun se alkoi ja siitä on nyt yli 1,5 vuotta. Välillä on hyviä päiviä ja sitten niitä huonompia, mutta ei ole yhtään päivää ettei olisi kävely sattunut kantapäihin.
Toinen vaiva on nivelien naksuminen. Ihan hirvee rutina käy kun olen lenkillä. Ei satu, mutta ärsyttää.
Vaivat katosi kun vaihdoin nuorempaan.
Suonikohjut alaraajoissa, nyt leikkauksen jälkeen paremmassa kunnossa kuin yli 10 vuoteen. Olen 45v, liikunnallinen ja hoikka, kolme lasta ja seisomatyötä tehnyt aina.
Long covidia vastaan taistellut nyt 4kk. Mutta ei näy päälle päin, peitän sisulla. Muuten mieli kuin 16-vuotiaalla ja keho kaksvitosen. Naamakin kai aika nuorekas, kun Alkossa kysytty papereita vielä melkein nelivitosena.
Vierailija kirjoitti:
Kuluneita niveliä ja välilevynpullistuma. Aamuisin jalkaterät aristaa, kun nousee sängystä ja kävelee. Tuntuu, että kaikki alkoi romahtamaan naamaa myöten heti, kun 40 tuli mittariin.
Kuullostaa nivelreuman alulta tuo aamuinen päkiäarkuus. Itsellä noilla oireilla alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Ikää 44. Olen raskaana puolivälissä joten vaikea erottaa mitkä vaivat liittyvät siihen ja mitkä ikään.
Onnea!
Minä 41 ja myös raskaana viikolla 17/4 ja meidän viidettä lasta odotan. Selän kanssa on ollut nyt taas ongelmia, mutta ei oikeastaan muuta.
Yöhikoilu, niskat jatkuvasti jumissa, mielialan lasku.
Vierailija kirjoitti:
42v ja elämäni kunnossa. Pitäkää nyt hyvät ihmiset itsestänne huolta.
Nuori olet vielä.
Vierailija kirjoitti:
Rutiseeko kellään polvet?
Rutissut niin kauan kuin muistan, inhottavaa
Mulla on rutissut 40-vuotiaasta alkaen. Kun olin plantaarifaskiitin takia fysioterapeutilla, hän totesi vain, että kylläpäs sun polvet rutisee. Ei sen kummempaa, mitään ei polvista ole tutkittu eikä niille tehty.
Olen 51, kireää vasenta takareittä ja saman jalan vanhaa, toisinaan vihoittelevaa polvivammaa lukuunottamatta ei muita vaivoja. Edellämainitut liittyvät toisiinsa.
Olen ylipainoinen mutta harrastan paljon liikuntaa. Tanssin, joogaan ja teen kiertoharjoittelua 4-6 kertaa viikossa ja lisäksi olen aktiivinen arjessa. Syön monipuolisesti ja tosi paljon kasviksia.
Olen täysillä työelämässä, mulla on perhe ja iso sosiaalinen verkosto ja paljon erilaisia mielenkiinnonkohteita. Tykkään oppia ja kokeilla uusia asioita.
Uskon että nämä kaikki asiat yhdessä pitävät mut terveenä ja elämäniloisena.
Isovanhemmillani oli sairauksistaan puhuessaan tapana todeta aina lopuksi. "Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki":
Tätä ohjetta olen minäkin yrittänyt elämässäni noudattaa ja sen avulla selättää näitä iän mukanaan tuomia kremppoja ja vaivoja. Uskokaa tai älkää, mutta kyllä se pikkuisen auttaa.
Nelikymppisistä oli kyse mutta viisikymppiset vastaa.
Jaa, itsellä "hyppääjän polvi":
P atellajänteen tulehdus tai kiputila, kansanomaisemmin hyppääjän polvi, on rasitusvamma, jota esiintyy nuorilla urheilijoilla sekä aktiivisilla liikunnanharrastajilla.
--virheasento on tavallisin pitkillä ja hoikilla ihmisillä.
Mitäs siihen sanotte, joiden mielestä ollaan lihavia ja liikkumattomia kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmillani oli sairauksistaan puhuessaan tapana todeta aina lopuksi. "Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki":
Tätä ohjetta olen minäkin yrittänyt elämässäni noudattaa ja sen avulla selättää näitä iän mukanaan tuomia kremppoja ja vaivoja. Uskokaa tai älkää, mutta kyllä se pikkuisen auttaa.
Samat sanat, kuvittelen että niitä ei ole, vain jotain pientä ohimenevää. Aika moni juttu korjautuu ruokavaliolla. Isolle osalle ihmisiä ei sovi esim. gluteeni joka aiheuttaa outoja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisistä oli kyse mutta viisikymppiset vastaa.
Koska usealla nelikymppisellä ei vielä ole mitään.
Vaivat kuuluu asiaan, mutta sitä ei nykyihminen voi hyväksyä kun kaikkea pitää mitata ja hallita ja yrittää biohakkeroida ikuista nuoruutta.
Eivittumä nauran teidän vaappuen kävelevien tanttojen sairauksille! 😆😁🤣😂😅😄
Vanhuus ei tule yksin.