Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini heittää aamupalan roskiin ja ottaa muuta syötävää

Vierailija
10.11.2022 |

Miten saisi teinin ymmärtämään, että aamupalaa ei heitetä roskiin jos on nälkä ja oteta muuta mieleistä syötävää.

Kerran kaksi viikossa on puuroa ja kaikille sama aamupala. Ei ole tarkoitus silloin ottaa leipää ja leikkeleitä. Toki jos puuron jälkeen olisi jäänyt nälkä, niin sitten olisi voinut ottaa leipää ja leikkeleitä. Nyt kuitenkin teini heittää lähes koko puuron roskiin ja lähtee ottamaan leipää, juustoa ja leikkeleitä kun on nälkä. Teinille on kerrottu, että raha ei kasva puussa ja kun on puuro aamiainen, niin se on sitä kaikille ja tarkoitus on myös se, että leipää ja leikkeleitä syödään yhdessä myöhemmin (riittävät jokaiselle seuraavaan aamu- ja/tai iltapalaan.

Hyviä ideoita kehiin?

Kommentit (763)

Vierailija
441/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoaako aloittaja huomennakin puuroa ja itkee, kun teinille ei kelpaa?

Vierailija
442/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo typerää käytöstä teiniltä. Ymmärrän jos ei puuro maistu, mutta tuon ikäise pitäisi jo tajuta jos perheen rahatilanne on niin huono, ettei sitä leipää yksinkertaisesti ole varaa syödä joka aamu.

Leipää voi tehdä itse ja tulee yhtä halvaksi kuin puuro.

Tee itse kolmen teinin yh-äitinä vuorotyötä. Lämmitä sen lisäksi, esim. ilta- ja aamuvuoron välissä, kotia puilla. Leivo leivät itse. Tee kaikki ruoat itse. Kunnioita jokaisen teinin makutoiveita. Oikeasti, tuollaiset työttöminä tai miehen rahoilla kotona makoilevat kermaperseet voisivat pitää päänsä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvavalle teinille pelkkä puuro? Että semmoinen äiti sitten. Anna sen syödä mitä tahtoo.

Osaatko edes lukea? Teini heitti puuron roskiin, ja otti muuta. Missä kohtaa oli, että teinille _pelkkä_ puuro? Ei missään.

Vierailija
444/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä teineile ostetaan ja tokaluokkalaiselle mitä vaan kunhan syö. ikävää.

Vierailija
445/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinin pitäisi muutaman vuoden päästä muuttaa omilleen, mutta se ei saa harjoitella itsenäisiä päätöksiä sen vertaa, että se saisi valita aamiaisensa? Just.

Vierailija
446/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään vaihtelevasti eikä syödä joka päivä samoja ruokia monesta syystä. Erilaiset puurot, myslit, marjat, hedelmät, munakkaat, pannukakakut, leivät, murotkin kuuluvat aamupalavalikoimaan ja näitä syödään vaihtelevasti. Emme kuitenkaan anna edes sen teinin mussuttaa kaikkia perheen leipiä ja leikkeleitä ottamatta muita huomioon. Meillä onkin välillä puuropäivä tai myslipäivä, jotta leipää ja leikkeleitä riittää kaikille vaikka seuraavalle iltapalallle / aamupalalle. Opetamme ottamaan myös muut huomioon.

Jokainen ei asu kaupan lähellä. Kaupassa käydään autolla ja mielellään kerran viikossa. Emme halua käyttää rahaa niin paljon leikkeleisiin ja leipiin, vaan muihin meille tärkeisiin asioihin. Emme halua pakastaa leipää jatkuvasti (makukin kärsii) tai käydä useampana päivänä viikossa autolla kaupassa, mihin se helpoti johtaa, jos leipää mussutetaan jokäpäivä (leipien parasta ennen päivämäärät eivät ole usein kovin pitkiä poislukien esim. näkkileivät).

Me toimimme näin ja muut voi toimia toisin. Olemme saaneet kehuja opettajalta, että näkee, että lapsia on kasvatettu ja ottavat muut huomioon. 

AP

Vierailija
447/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko ihmiset antaa lastensa päättää mitä syövät tai eivät syö? Ei tulisi kuuloonkaan meillä.. Sitä syödään mitä on tarjolla ja jos ei kelpaa, niin on nälissään. Ei ihme, että nykynuoret on kiukuttelevia lumihiutaleita, jotka pahoittaa mielensä jos ei ole heille mieluista ruokaa tarjolla, jos jo kotona annetaan pompottaa vanhempia miten lystää ja vanhemmat tekee niin kuin lapset käskee.. Ihan uskomatonta!

Aina ei ole hyvää ruokaa tarjolla, eikä saa mitä haluaa. Olen yllättynyt ja suorastaan järkyttynyt, miten moni täällä tuntuu antavan lasten päättää mitä milloinkin syödään tai "maistaisit nyt edes". Voi herranjestas! Ehkä olen huono äiti itse, mutta kyllä meillä lapset syö mukisematta sitä mitä on tarjolla. Toiset tykkää jostain ja toiset jostain, mutta ei meillä ruveta eri ruokia tai tarvikkeita ostamaan kenenkään mieltymysten mukaan.

Tämä. Alkaa selvitä miksi nykynuoriso on niin ulapalla omien vaatimustensa kanssa.

Ja kun asioihin ei kaikkialla voikkaan vaikuttaa, esim. töissä, pyöritellään silmiä, vängätään vastaan ja tehdään somepäivityksiä kun työmaaruokalassa ei ikinä ole susheja ja Heseenkin on liian pitkä matka.

Vierailija
448/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

N39 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oikeastiko ihmiset antaa lastensa päättää mitä syövät tai eivät syö? Ei tulisi kuuloonkaan meillä.. Sitä syödään mitä on tarjolla ja jos ei kelpaa, niin on nälissään. Ei ihme, että nykynuoret on kiukuttelevia lumihiutaleita, jotka pahoittaa mielensä jos ei ole heille mieluista ruokaa tarjolla, jos jo kotona annetaan pompottaa vanhempia miten lystää ja vanhemmat tekee niin kuin lapset käskee.. Ihan uskomatonta!

Aina ei ole hyvää ruokaa tarjolla, eikä saa mitä haluaa. Olen yllättynyt ja suorastaan järkyttynyt, miten moni täällä tuntuu antavan lasten päättää mitä milloinkin syödään tai "maistaisit nyt edes". Voi herranjestas! Ehkä olen huono äiti itse, mutta kyllä meillä lapset syö mukisematta sitä mitä on tarjolla. Toiset tykkää jostain ja toiset jostain, mutta ei meillä ruveta eri ruokia tai tarvikkeita ostamaan kenenkään mieltymysten mukaan.

Tämä. Alkaa selvitä miksi nykynuoriso on niin ulapalla omien vaatimustensa kanssa.

Ja kun asioihin ei kaikkialla voikkaan vaikuttaa, esim. töissä, pyöritellään silmiä, vängätään vastaan ja tehdään somepäivityksiä kun työmaaruokalassa ei ikinä ole susheja ja Heseenkin on liian pitkä matka.

Trollollolloo...

Vierailija
449/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään vaihtelevasti eikä syödä joka päivä samoja ruokia monesta syystä. Erilaiset puurot, myslit, marjat, hedelmät, munakkaat, pannukakakut, leivät, murotkin kuuluvat aamupalavalikoimaan ja näitä syödään vaihtelevasti. Emme kuitenkaan anna edes sen teinin mussuttaa kaikkia perheen leipiä ja leikkeleitä ottamatta muita huomioon. Meillä onkin välillä puuropäivä tai myslipäivä, jotta leipää ja leikkeleitä riittää kaikille vaikka seuraavalle iltapalallle / aamupalalle. Opetamme ottamaan myös muut huomioon.

Jokainen ei asu kaupan lähellä. Kaupassa käydään autolla ja mielellään kerran viikossa. Emme halua käyttää rahaa niin paljon leikkeleisiin ja leipiin, vaan muihin meille tärkeisiin asioihin. Emme halua pakastaa leipää jatkuvasti (makukin kärsii) tai käydä useampana päivänä viikossa autolla kaupassa, mihin se helpoti johtaa, jos leipää mussutetaan jokäpäivä (leipien parasta ennen päivämäärät eivät ole usein kovin pitkiä poislukien esim. näkkileivät).

Me toimimme näin ja muut voi toimia toisin. Olemme saaneet kehuja opettajalta, että näkee, että lapsia on kasvatettu ja ottavat muut huomioon. 

AP

Tämä on nyt noin 20. versio tarinastasi. Et vaan voi edes hetkeksi pysähtyä miettimään toimintatapojasi, vaikka mielipide siitä oli täällä lähes yksimielinen (sinua puoltavat trolleja).

Narsismikello kilkkaa lujaa?

Tiedätkö että leipää voi myös leipoa? Ja pakastaa?

Ei ole, mutta ehkäpä itse vastailet täällä 20 kertaa. Toisaalta joudun ilmoittamaan asiattomaksi tällaiset haukkumisviestit, mitkä ovat jopa kunnianloukkauksia. Ei netissäkään saa muita haukkua. Ei täällä kukaan kuitenkaan lopulta anonyymi ole, vaikka kirjoittaisikin ilman nimimerkkiä. 

Tiedätkö, että teiniä myös kehoitettu osallistumaan siihen ruuanlaittoon ja leipomaan myös sitä leipää, jos sitä niin tahtoo. Itse emme kerkeä leipoimaan kuin silloin tällöin ja leivomme mielellämme muutakin kuin leipää. 

Vierailija
450/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin lapsi ja teini, vanhemmat teki aamu/iltapalat vain niin kauan, kun me lapset ei siihen itse kyetty. Heti, kun alko olla kykyä, aamupalat tehtiin itse. Ei meillä kyllä koskaan puuroa syöty aamuisin, koska siitä ei vain mene nälkä ja aamulla on helpointa ottaa vähän leipää. Eikä kaikki edes pysty syömään paljoa aamuisin.

Kyllä nyt teini on jo niin vanha, että kykenee pitämään huolta aamupaloistaan. Vähän on helikopteri meininkiä, jos annoksetkin tehdään valmiiksi pöytään.

Nyt aikuisena syön pienen kupillisen jugurttia ja hedelmän aamuisin. Sen enempää en pystyisi syömään eli valmiiksi laitettu puuroannos olisi ihan hukkaan menevää vaivaa ja ruokaa.

Vierailija
451/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tämä on nyt noin 20. versio tarinastasi. Et vaan voi edes hetkeksi pysähtyä miettimään toimintatapojasi, vaikka mielipide siitä oli täällä lähes yksimielinen (sinua puoltavat trolleja).

Ei ole, mutta ehkäpä itse vastailet täällä 20 kertaa. Toisaalta joudun ilmoittamaan asiattomaksi tällaiset haukkumisviestit, mitkä ovat jopa kunnianloukkauksia. Ei netissäkään saa muita haukkua. Ei täällä kukaan kuitenkaan lopulta anonyymi ole, vaikka kirjoittaisikin ilman nimimerkkiä. 

Tiedätkö, että teiniä myös kehoitettu osallistumaan siihen ruuanlaittoon ja leipomaan myös sitä leipää, jos sitä niin tahtoo. Itse emme kerkeä leipoimaan kuin silloin tällöin ja leivomme mielellämme muutakin kuin leipää. 

Kyllä on.

Sinähän voisit tehdä niistä leipomishetkistä sen yhteisen kivan perhehetken. Tekisitte yhdessä jotain, lapset ja sinä oppisitte uusia taitoja ja teillä olisi mukavaa. Mutta tokihan se narsistinen pakottaminen on hauskempaa.

Kovin vähän tunnutte panostavan perheeseenne. Sitä ja tätä ja tuota ei ehdi ja se ja tää ja tuo on liian hankalaa.

Määräillä ja säätää ehdit kumma kyllä loputtomiin - ja notkumaan palstalla.

Vierailija
452/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

No mitä sitten vingut täällä jos se teini ei sitä puuroa pysty syömään vaan söisi jotain muuta jos kerran omasta mielestäsi olet niin täydellinen kasvattaja joka nillittää jostain leivästä ja leikkeleistä?

Mene töihin, saat muuta sisältöä elämääsi kuin kytätä kuka syö leikkeleitä!

Häpeä, ruoasta pihistelet kasvavan nuoren kohdalla.

Vierailija
453/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on ollut todella silmiä avaavaa luettavaa. 

Päivittäin seuraan lasten ruokailua koulussa. Ja ikävä kyllä tämän ketjun "henki" näkyy ja kuuluu ruokailussa aivan joka ikinen päivä.  Itse asiassa sen voisi sanoa olevan jopa päätrendi.

Harvassa ovat ne lapset, jotka osaavat suhtautua ruokaan ns. kauniisti. Näin ollen kannustan Ap:ta ja paria harvaa muuta tässä ketjussa jatkamaan valitsemallaan kasvatuksen linjalla. Voin kertoa, että heidän lapsensa todellakin erottuvat edukseen. :)

PAKKO ei ole millään tavalla kaunista. Ja sitä kouluruokaa syötäisiin paljon enemmän ja arvostaen, jos se olisi hyvänmakuista ja syöjiään arvostavaa, eikä moskaa jossa olennaista on halpa hinta.

Olen syönyt kouluruokani 80-90-luvuilla, ja kaikki paitsi ammattikoulun(oppilaat tekivät sen itse) ruuat ovat olleet aina paitsi syömäkelpoisia niin hyviä, ja aina olen syönyt paitsi silakkapihvipäivinä. 

Lapset ja nuoret ovat nirsoja uusien ruokien kohdalla, mutta se että aamuisin on kotona aina syöty puuroja, hedelmiä ja jukurttia mutta yhtäkkiä ollaan niin "isoja" ettei noita enää voi syödä on kyllä ihan teinien temppuilua eikä mitään muuta. Uskon että tuo tyylisesti KOULURUOKA ON MOSKAA ajattelu ihan varmasti siirtyy lapsiisi, ja täten he toitottavat sinun äänelläsi sitä koulussa muillekin. Vähän kuin kirjoilu ja rumastipuhuminenkin tarttuu vanhemmilta lapsiin. Sinun sietäisi hävetä käytöstäsi, vanhemman kuuluu olla paljon aikuisempi eikä tuollainen nyrseä pikkutyttö enää.

Vierailija
454/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäin seuraan lasten ruokailua koulussa. Ja ikävä kyllä tämän ketjun "henki" näkyy ja kuuluu ruokailussa aivan joka ikinen päivä.  Itse asiassa sen voisi sanoa olevan jopa päätrendi.

Harvassa ovat ne lapset, jotka osaavat suhtautua ruokaan ns. kauniisti. Näin ollen kannustan Ap:ta ja paria harvaa muuta tässä ketjussa jatkamaan valitsemallaan kasvatuksen linjalla. Voin kertoa, että heidän lapsensa todellakin erottuvat edukseen. :)

PAKKO ei ole millään tavalla kaunista. Ja sitä kouluruokaa syötäisiin paljon enemmän ja arvostaen, jos se olisi hyvänmakuista ja syöjiään arvostavaa, eikä moskaa jossa olennaista on halpa hinta.

Olen syönyt kouluruokani 80-90-luvuilla, ja kaikki paitsi ammattikoulun(oppilaat tekivät sen itse) ruuat ovat olleet aina paitsi syömäkelpoisia niin hyviä, ja aina olen syönyt paitsi silakkapihvipäivinä. 

Lapset ja nuoret ovat nirsoja uusien ruokien kohdalla, mutta se että aamuisin on kotona aina syöty puuroja, hedelmiä ja jukurttia mutta yhtäkkiä ollaan niin "isoja" ettei noita enää voi syödä on kyllä ihan teinien temppuilua eikä mitään muuta. Uskon että tuo tyylisesti KOULURUOKA ON MOSKAA ajattelu ihan varmasti siirtyy lapsiisi, ja täten he toitottavat sinun äänelläsi sitä koulussa muillekin. Vähän kuin kirjoilu ja rumastipuhuminenkin tarttuu vanhemmilta lapsiin. Sinun sietäisi hävetä käytöstäsi, vanhemman kuuluu olla paljon aikuisempi eikä tuollainen nyrseä pikkutyttö enää.

Sinun kultaiset muistelosi eivät liity mitenkään siihen, millaista moskaa se kouluruoka nykyään on.

Vierailija
455/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kyllä on.

Sinähän voisit tehdä niistä leipomishetkistä sen yhteisen kivan perhehetken. Tekisitte yhdessä jotain, lapset ja sinä oppisitte uusia taitoja ja teillä olisi mukavaa. Mutta tokihan se narsistinen pakottaminen on hauskempaa.

Kovin vähän tunnutte panostavan perheeseenne. Sitä ja tätä ja tuota ei ehdi ja se ja tää ja tuo on liian hankalaa.

Tämä on mielenkiintoista tämä huutelu. Kyllä hyvin ehdin muiden töiden (odottelujen välissä) myös vastaamaan täällä, vaikka kahvihetkellä kuten näköjään sinäkin tai muut kirjoittajat. Teet olettamuksia jälleen omien ajatustesi perusteella - et faktojen tai tiedon perusteella ja se johtaa sinua harhaan. Ehkäpä teillä ei ikinä syödä yhteisiä aamupaloja perheen kesken, ehkä sinulla ei ole edes perhettä? Ehkä homma kiikastaa siitä, että toivoisit, etät joku tekisi joskus koko perheelle aamupalan, mutta joka kerta joudutte sen itse tekemään. Ehkä ette syö edes yhdessä perheenä kuten jotkut muut. Kaikki nämä ovat vain olettamuksia ja jokainen olettamus voi mennä harhaan ja siksi esitin vain nuo esimerkkeinä enkä siis oleta mitään. Tuot omia mielipiteitäsi esille ja ne ovat sinun mielipiteitä. Sinulla on niihin oikeus.  Meillä lapset ova oppineet, että yhteisissä ruokahetkissä on myös järkeä ja silloin oikeasti vaihdamme kuulumisia ja tuemme ja kannustamme. Mietimme opiskeluun liittyviä asioita ja puhumme viikon ohjelmasta jne. Hyvä keskusteluhetki meille, mutta ei ehkä kaikille.

Vierailija
456/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Kyllä on.

Tämä on mielenkiintoista tämä huutelu. Kyllä hyvin ehdin muiden töiden (odottelujen välissä) myös vastaamaan täällä, vaikka kahvihetkellä kuten näköjään sinäkin tai muut kirjoittajat. Teet olettamuksia jälleen omien ajatustesi perusteella - et faktojen tai tiedon perusteella ja se johtaa sinua harhaan. Ehkäpä teillä ei ikinä syödä yhteisiä aamupaloja perheen kesken, ehkä sinulla ei ole edes perhettä? Ehkä homma kiikastaa siitä, että toivoisit, etät joku tekisi joskus koko perheelle aamupalan, mutta joka kerta joudutte sen itse tekemään. Ehkä ette syö edes yhdessä perheenä kuten jotkut muut. Kaikki nämä ovat vain olettamuksia ja jokainen olettamus voi mennä harhaan ja siksi esitin vain nuo esimerkkeinä enkä siis oleta mitään. Tuot omia mielipiteitäsi esille ja ne ovat sinun mielipiteitä. Sinulla on niihin oikeus.  Meillä lapset ova oppineet, että yhteisissä ruokahetkissä on myös järkeä ja silloin oikeasti vaihdamme kuulumisia ja tuemme ja kannustamme. Mietimme opiskeluun liittyviä asioita ja puhumme viikon ohjelmasta jne. Hyvä keskusteluhetki meille, mutta ei ehkä kaikille.

Tämän täytyy olla provo. Ei näin typerää teinin äitiä oikeasti voi olla olemassa!

Vierailija
457/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo ap:sta aika paljon; nyt hän on tekemässä rikosilmoitusta kunnianloukkauksesta Vauva-palstalla liittyen keskusteluun hänen omista toimistaan; teininsä leivän ja leikkeleiden kieltämisestä 😂😂😂😂

Mahtaa poliiseja naurattaa, tekevät varmaan hyvän leivän kunnon leikkelekasalla luettuaan ap:n ilmoituksen😂

Vierailija
458/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvottaa joidenkin käsitys palstalla, että teini saa tehdä mitä lystää ja vanhemmat kiltisti maksaa viulut muun perheen kärsiessä.

Näistä tulee näitä joista nytkin on juttuja lehdet täynnä. Eli teiniejä jotka pahoinpitelevät tntemattomia ihmisiä kadulla ja leikkivät jengejä. Kuvaan astuvat huumeet myäs, sillä ei ole opittu että elämisen eteen pitää tehdä töitä.  kun lapset huomaavat kuinka paljon pitäisi tehdä töitä että saisi rahaa yltäkylläiseen elämään niin valitaan helpompi rahantie, eli huumeiden myynti. Kaikilla noilla jenginuorilla sun muilla on huumeet taustalla. 

Vierailija
459/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluruoka on moskaa, lisäaine-einestä, huonoja rasvoja, rasvattomia "tuotteita"

Ihan hyvä, että se ajatus siirtyy lapsiin, ehkä he sitten paremmin ymmärtäisivät hyvän ravinnon merkityksen.

Kouluruokaan ei voi yksilöt vaikuttaa, joten tärkeää on vanhempien kotona antaa lapsilleen ravitsevaa ruokaa.

Vierailija
460/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo ap:sta aika paljon; nyt hän on tekemässä rikosilmoitusta kunnianloukkauksesta Vauva-palstalla liittyen keskusteluun hänen omista toimistaan; teininsä leivän ja leikkeleiden kieltämisestä 😂😂😂😂

Mahtaa poliiseja naurattaa, tekevät varmaan hyvän leivän kunnon leikkelekasalla luettuaan ap:n ilmoituksen😂

Oikeasti, jos tuo on oikea äiti, tekee jäätävän pahaa ajatella, millaisessa tilassa teini kasvaa.