Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini heittää aamupalan roskiin ja ottaa muuta syötävää

Vierailija
10.11.2022 |

Miten saisi teinin ymmärtämään, että aamupalaa ei heitetä roskiin jos on nälkä ja oteta muuta mieleistä syötävää.

Kerran kaksi viikossa on puuroa ja kaikille sama aamupala. Ei ole tarkoitus silloin ottaa leipää ja leikkeleitä. Toki jos puuron jälkeen olisi jäänyt nälkä, niin sitten olisi voinut ottaa leipää ja leikkeleitä. Nyt kuitenkin teini heittää lähes koko puuron roskiin ja lähtee ottamaan leipää, juustoa ja leikkeleitä kun on nälkä. Teinille on kerrottu, että raha ei kasva puussa ja kun on puuro aamiainen, niin se on sitä kaikille ja tarkoitus on myös se, että leipää ja leikkeleitä syödään yhdessä myöhemmin (riittävät jokaiselle seuraavaan aamu- ja/tai iltapalaan.

Hyviä ideoita kehiin?

Kommentit (763)

Vierailija
461/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on ollut todella silmiä avaavaa luettavaa. 

Päivittäin seuraan lasten ruokailua koulussa. Ja ikävä kyllä tämän ketjun "henki" näkyy ja kuuluu ruokailussa aivan joka ikinen päivä.  Itse asiassa sen voisi sanoa olevan jopa päätrendi.

Harvassa ovat ne lapset, jotka osaavat suhtautua ruokaan ns. kauniisti. Näin ollen kannustan Ap:ta ja paria harvaa muuta tässä ketjussa jatkamaan valitsemallaan kasvatuksen linjalla. Voin kertoa, että heidän lapsensa todellakin erottuvat edukseen. :)

PAKKO ei ole millään tavalla kaunista. Ja sitä kouluruokaa syötäisiin paljon enemmän ja arvostaen, jos se olisi hyvänmakuista ja syöjiään arvostavaa, eikä moskaa jossa olennaista on halpa hinta.

Olen syönyt kouluruokani 80-90-luvuilla, ja kaikki paitsi ammattikoulun(oppilaat tekivät sen itse) ruuat ovat olleet aina paitsi syömäkelpoisia niin hyviä, ja aina olen syönyt paitsi silakkapihvipäivinä. 

Lapset ja nuoret ovat nirsoja uusien ruokien kohdalla, mutta se että aamuisin on kotona aina syöty puuroja, hedelmiä ja jukurttia mutta yhtäkkiä ollaan niin "isoja" ettei noita enää voi syödä on kyllä ihan teinien temppuilua eikä mitään muuta. Uskon että tuo tyylisesti KOULURUOKA ON MOSKAA ajattelu ihan varmasti siirtyy lapsiisi, ja täten he toitottavat sinun äänelläsi sitä koulussa muillekin. Vähän kuin kirjoilu ja rumastipuhuminenkin tarttuu vanhemmilta lapsiin. Sinun sietäisi hävetä käytöstäsi, vanhemman kuuluu olla paljon aikuisempi eikä tuollainen nyrseä pikkutyttö enää.

Sinun kultaiset muistelosi eivät liity mitenkään siihen, millaista moskaa se kouluruoka nykyään on.

Todellakin liittyy. Ruokaa arvostetaan, se ei muutu, ellet sinä arvostele sitä moskaksi ja opeta lapsiasikin sitä haukumaan.

Vierailija
462/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo ap:sta aika paljon; nyt hän on tekemässä rikosilmoitusta kunnianloukkauksesta Vauva-palstalla liittyen keskusteluun hänen omista toimistaan; teininsä leivän ja leikkeleiden kieltämisestä 😂😂😂😂

Mahtaa poliiseja naurattaa, tekevät varmaan hyvän leivän kunnon leikkelekasalla luettuaan ap:n ilmoituksen😂

Oikeasti, jos tuo on oikea äiti, tekee jäätävän pahaa ajatella, millaisessa tilassa teini kasvaa.

Ai kun saa monipuolisen ja vaihtelevan aamiaisen? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on ollut todella silmiä avaavaa luettavaa. 

Päivittäin seuraan lasten ruokailua koulussa. Ja ikävä kyllä tämän ketjun "henki" näkyy ja kuuluu ruokailussa aivan joka ikinen päivä.  Itse asiassa sen voisi sanoa olevan jopa päätrendi.

Harvassa ovat ne lapset, jotka osaavat suhtautua ruokaan ns. kauniisti. Näin ollen kannustan Ap:ta ja paria harvaa muuta tässä ketjussa jatkamaan valitsemallaan kasvatuksen linjalla. Voin kertoa, että heidän lapsensa todellakin erottuvat edukseen. :)

PAKKO ei ole millään tavalla kaunista. Ja sitä kouluruokaa syötäisiin paljon enemmän ja arvostaen, jos se olisi hyvänmakuista ja syöjiään arvostavaa, eikä moskaa jossa olennaista on halpa hinta.

Olen syönyt kouluruokani 80-90-luvuilla, ja kaikki paitsi ammattikoulun(oppilaat tekivät sen itse) ruuat ovat olleet aina paitsi syömäkelpoisia niin hyviä, ja aina olen syönyt paitsi silakkapihvipäivinä. 

Lapset ja nuoret ovat nirsoja uusien ruokien kohdalla, mutta se että aamuisin on kotona aina syöty puuroja, hedelmiä ja jukurttia mutta yhtäkkiä ollaan niin "isoja" ettei noita enää voi syödä on kyllä ihan teinien temppuilua eikä mitään muuta. Uskon että tuo tyylisesti KOULURUOKA ON MOSKAA ajattelu ihan varmasti siirtyy lapsiisi, ja täten he toitottavat sinun äänelläsi sitä koulussa muillekin. Vähän kuin kirjoilu ja rumastipuhuminenkin tarttuu vanhemmilta lapsiin. Sinun sietäisi hävetä käytöstäsi, vanhemman kuuluu olla paljon aikuisempi eikä tuollainen nyrseä pikkutyttö enää.

Sinun kultaiset muistelosi eivät liity mitenkään siihen, millaista moskaa se kouluruoka nykyään on.

Todellakin liittyy. Ruokaa arvostetaan, se ei muutu, ellet sinä arvostele sitä moskaksi ja opeta lapsiasikin sitä haukumaan.

Ei liity. Mitenkään.

Kouluruoka nykyään on moskaa, eikä sellaista saisi kenellekään tarjota. Sen saa sanoa ääneen ja se kuuluu sanoa ääneen.

Vierailija
464/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkeleissä on kyllä paljon suolaa, joten mieluummin vaan kanamunaviipaleita leivän päälle. 

Vierailija
465/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo ap:sta aika paljon; nyt hän on tekemässä rikosilmoitusta kunnianloukkauksesta Vauva-palstalla liittyen keskusteluun hänen omista toimistaan; teininsä leivän ja leikkeleiden kieltämisestä 😂😂😂😂

Mahtaa poliiseja naurattaa, tekevät varmaan hyvän leivän kunnon leikkelekasalla luettuaan ap:n ilmoituksen😂

Oikeasti, jos tuo on oikea äiti, tekee jäätävän pahaa ajatella, millaisessa tilassa teini kasvaa.

Ai kun saa monipuolisen ja vaihtelevan aamiaisen? :D

Tukahdettuna, typistettynä narsistiäidin vallan alla.

Vierailija
466/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoaako teini puuroa? Minut pakotettiin lapsena syömään yhden vuoden ajan joka aamu kaurapuuroa. Vanhemmat vain saivat päähänpinttymän, että aamuisin on syötävä puuroa. Inhosin sen hajua ja tekstuuria sydämeni pohjasta ja söin sitä sitten väkisin oksennus kurkussa, kun oli pakko syödä. Lopputulema on, että vihaan edelleen aikuisena kaurapuuroa.

Jos toinen oikeasti inhoaa jotain ruokaa niin mielestäni on jo kiusantekoa väkisin sitä tarjota. Ymmärrän, että ruokia pitää jossain kohtaa maistaa, mutta jos toinen ei kertakaikkiaan ruuasta pidä niin ei sitä silloin kuulu pakottaa syömään.

Toivottavasti aloitus on Provo.

Vierailija
467/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää itse puuronne, ei uppoa aamulla sitten yhtään. Moniko teistä aikuisista tykkäisi jos joku muu päättäisi teidän syömisistänne? Varsinkin kun maistuva vaihtoehto odottaa jääkaapissa? Älä tee väkisin sitä puuroa valmiiksi jos tiedät että roskiin menee. Ei ruoasta kannata tehdä mitään valtataistelua, tulee vain elinikäiset inhokit ja traumat jotka sitten siirretään omillekkin lapsille. Mulla kävi niin perunan kanssa, että en syönyt kymmeneen vuoteen keitettyä perunaa kun muutin omilleni, koska sen pakkosyötössä oli ihan näitä samoja piirteitä, kun ap:n pakkopuuroissa. Kontrollointia ja kiristämistä tuo on, eikä mitään huomaavaista auttamista aamuisin.

Vierailija
468/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien kanssa kannattaa valita taistelunsa. Ja kannattaa myös muistaa, että nämä teiniajalta tulleet tunnelmat ja muistot määrittävät sen, paljonko he ylipäätään haluavat vanhempiensa kanssa tekemisissä olla myöhemminkään.

Teinin pitää myös antaa päättää asioista, omasta tilastaan, omasta kehostaan jne. aina vain suuremmassa määrin. Jos teini syö kovin vähän/paljon, siitä voi toki keskustella, mutta siinäkin kannattaa mennä ilon kautta. Ei käskyttämällä ja komentelemalla.

Vierailija
469/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro ei pidä nälkää.

Syön kyllä aamuisin kaurapuuroa, mutta täysjyväruisleivän, kalkkunaleikkeen ja juuston kera. Lisäksi lasillinen maitoa.

Tuolla pärjää jo vähän pitempään.

En lähtisi kyykyttämään ketään puuropakolla.

Vierailija
470/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo typerää käytöstä teiniltä. Ymmärrän jos ei puuro maistu, mutta tuon ikäise pitäisi jo tajuta jos perheen rahatilanne on niin huono, ettei sitä leipää yksinkertaisesti ole varaa syödä joka aamu.

Leipää voi tehdä itse ja tulee yhtä halvaksi kuin puuro.

Tee itse kolmen teinin yh-äitinä vuorotyötä. Lämmitä sen lisäksi, esim. ilta- ja aamuvuoron välissä, kotia puilla. Leivo leivät itse. Tee kaikki ruoat itse. Kunnioita jokaisen teinin makutoiveita. Oikeasti, tuollaiset työttöminä tai miehen rahoilla kotona makoilevat kermaperseet voisivat pitää päänsä kiinni.

Jos lämmitys puilla ja on leivinuuni, niin leivän leipomiseen ei mene monta minuuttia, kun teet peltileipää ja rieskoja ja niihin saa myös hyödyntää kaurapuuron tähteet. Ja tuoretta leipää on päivittäin ja vielä halvalla. Ja ruuatkin on helppo tehdä uunissa ja valmistuvat itsekseen.

Vierailija
471/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo typerää käytöstä teiniltä. Ymmärrän jos ei puuro maistu, mutta tuon ikäise pitäisi jo tajuta jos perheen rahatilanne on niin huono, ettei sitä leipää yksinkertaisesti ole varaa syödä joka aamu.

Leipää voi tehdä itse ja tulee yhtä halvaksi kuin puuro.

Tee itse kolmen teinin yh-äitinä vuorotyötä. Lämmitä sen lisäksi, esim. ilta- ja aamuvuoron välissä, kotia puilla. Leivo leivät itse. Tee kaikki ruoat itse. Kunnioita jokaisen teinin makutoiveita. Oikeasti, tuollaiset työttöminä tai miehen rahoilla kotona makoilevat kermaperseet voisivat pitää päänsä kiinni.

Jos lämmitys puilla ja on leivinuuni, niin leivän leipomiseen ei mene monta minuuttia, kun teet peltileipää ja rieskoja ja niihin saa myös hyödyntää kaurapuuron tähteet. Ja tuoretta leipää on päivittäin ja vielä halvalla. Ja ruuatkin on helppo tehdä uunissa ja valmistuvat itsekseen.

Uunissa paistuu kätevästi myös quichet. Ne on meillä teinien mieleen. Niihinkin saa kätkettyä kaikenlaisia tähteitä ja ne pitää hyvin nälkää.

Vierailija
472/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa teinit ottaa ihan itse aamiaisensa ja iltapalansa.

Aikataulujen mukaan mennään. Jos kaikilla töihin/kouluun lähtö ja aamiainen osuu samaan aikaan, niin tietenkin syödään yhdessä ja aamupala tehdään valmiiksi. Ei kyse ole siitä, etteikö osaisi tehdä aamupalaa itselleen. Hyvä hetki vaihtaa kuulumisia saman pöydän ääressä ja puhua tärkeistä asioista, kannustaa ja tarvittaessa tsempata vaikean päivään.

Voi Jeesus.. T. Teini

Vierailija
473/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit tarvitsevat kasvaakseen ja kehitykseen energiaa ja puuro ei yksin riitä, vaan sen lisäksi tarvitaan muuta, leipää, juustoa, leikkeleitä jne.

Jos teini syö aamiasen seitsemän jälkeen, niin kouluruoka voi olla vasta 5h päästä.

Ja paljon proteiinia.

Vierailija
474/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvottaa joidenkin käsitys palstalla, että teini saa tehdä mitä lystää ja vanhemmat kiltisti maksaa viulut muun perheen kärsiessä.

Näistä tulee näitä joista nytkin on juttuja lehdet täynnä. Eli teiniejä jotka pahoinpitelevät tntemattomia ihmisiä kadulla ja leikkivät jengejä. Kuvaan astuvat huumeet myäs, sillä ei ole opittu että elämisen eteen pitää tehdä töitä.  kun lapset huomaavat kuinka paljon pitäisi tehdä töitä että saisi rahaa yltäkylläiseen elämään niin valitaan helpompi rahantie, eli huumeiden myynti. Kaikilla noilla jenginuorilla sun muilla on huumeet taustalla. 

No nyt on kyllä mielenkiintoiset jutut täällä. Teini ei tykkää syödä puuroa aamuisin, hänestä tulee väkivaltainen nisti, joka päätyy vankilaan. Kysehän EI voi olla siitä, että se teini ei yksinkertaisesti tykkää yhtään puurosta. Osa ihmisistä inhoaa puuroa tai se ei pidä nälkää tai ei jaksa syödä aamulla isoa annosta tai haluaa edes vähän päätösvaltaa elämässään.

Teinien kuuluukin alkaa harjotella itsenäistä elämää ja tehdä omat aamupalansa. Miten ne pärjää itekseen omassa asunnossaan, jos aina on aamupalatki ollu valmiina pöydässä?

Vierailija
475/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ei vaan kestä, kun toimintaa kritisoidaan. 😂

Joo sais kyllä kytät hyvät naurut ja sitten tapaus mappi ö:hön.

Mitähän ap on tänään tuputtanut teinilleen? 🤔

Vierailija
476/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on erittäin tyypillistå käytöstä narsistille.

Vierailija
477/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsi ylös, kuka aikuinen tekee itselleen sellaista ruokaa, josta ei oikeasti yhtään pidä? ...niinpä.

Miksi Teinile pitäisi olla ok, että pakotetaan syömään jotain mistä ei oikeasti pidä? On ymmärrettävää, että pienenä lapsena lasta totutetaan erilaisiin makuihin ja siksi pitää tarjota myös ruokia, joista ei heti tykkää. Teini on kuitenkin jo ihan eri tilanne.

Vierailija
478/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsi ylös, kuka aikuinen tekee itselleen sellaista ruokaa, josta ei oikeasti yhtään pidä? ...niinpä.

Miksi Teinile pitäisi olla ok, että pakotetaan syömään jotain mistä ei oikeasti pidä? On ymmärrettävää, että pienenä lapsena lasta totutetaan erilaisiin makuihin ja siksi pitää tarjota myös ruokia, joista ei heti tykkää. Teini on kuitenkin jo ihan eri tilanne.

Ja kuka oikeasti haluaa jotain lavastettuja pakotettuja perhekokouksia joissa päsmäröivä äiti ns tukee ja kannustaa mutta joussa on pakko syödä väkisin?

Vierailija
479/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat tekee teineilleen karhunpalveluksen, kun antaa höllää syömisen kanssa. Pullamössöille tulee kova koulu eteen, kun muutto pois kotoa on edessä.

Eli jos et pakkosyötä teinille puuroa, hän ei pärjää omillaan? Mä en ole syönyt puuroa päiväkoti aikojen jälkeen, omilleni muutin 18 vuotiaana, ja pärjäisin oikein hyvin, ilman sitä helvetin pyhää puuroa. En pakota omiakaan lapsia puuron syöntiin, taloudenpitoa heille opetetaan.

Vierailija
480/763 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on erittäin tyypillistå käytöstä narsistille.

Täällä kritisoidaan pakkosyöttämistä ja epämiellyttävien ruokien syömistä eikä kumpaakaan tapahdu AP perheessä ainakaan kirjoituksesta päätellen. Jostain syystä keskustelu pyörii kuitenkin näiden ympärillä? Ikävää ja surullista jos tällaista tapahtuu jossain. Jos sinä et tykkää puurosta, niin ei se tarkoita sitä, että joku muu ei voisi tykätä.

AP:ta kritisoidaan myös siitä, että perheellä on mahdollisuus syödä yhdessä alistamista 1-2 krt viikossa eikä tarvitse jokaisen tehdä itse aamupalaa. Saa astua valmiiseen pöytään. Ehkä teillä on tärkeää tehdä kaikki itse. Jos kyseessä valmispuurot (riisipuurot, ohrapuurot, mannapuurot miktossa tai kaurapuurot), niin ne on valmiiksi annosteltu. Niihin voi varmaan jokainen laittaa mieleisiä lisukkeita. Lisäksi näköjään jotkut eivät ehkä kiireiltään ehdi enää syömään perheenä yhdessä, vaikka siihen vielä neuvolasta ja terveydenhuollosta lähtien kannustaan, vaan sitä toimintaa haukutaan ja pidrtään outona. Kertonee ehkä arvostelijan perheestä ja kokemuksista enemmän kuin AP:n perheestä.. Yhdessä syödessä tulee huomaamatta vaihdettua päivän kuulumisia ja juteltua asioista. Jopa kyseltyä läksyistä ja kokeista. Voi jutella niin iloista kuin suruista. Täällä se koetaan jotenkin epänormaalina kokouksena tai teeskentelynä. Ehkäpä arvostelija tai haukkuja on itse jäänyt paitsi myönteisistä ruokahetkistä perheen kanssa?