Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini heittää aamupalan roskiin ja ottaa muuta syötävää

Vierailija
10.11.2022 |

Miten saisi teinin ymmärtämään, että aamupalaa ei heitetä roskiin jos on nälkä ja oteta muuta mieleistä syötävää.

Kerran kaksi viikossa on puuroa ja kaikille sama aamupala. Ei ole tarkoitus silloin ottaa leipää ja leikkeleitä. Toki jos puuron jälkeen olisi jäänyt nälkä, niin sitten olisi voinut ottaa leipää ja leikkeleitä. Nyt kuitenkin teini heittää lähes koko puuron roskiin ja lähtee ottamaan leipää, juustoa ja leikkeleitä kun on nälkä. Teinille on kerrottu, että raha ei kasva puussa ja kun on puuro aamiainen, niin se on sitä kaikille ja tarkoitus on myös se, että leipää ja leikkeleitä syödään yhdessä myöhemmin (riittävät jokaiselle seuraavaan aamu- ja/tai iltapalaan.

Hyviä ideoita kehiin?

Kommentit (763)

Vierailija
321/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maz kirjoitti:

Leivistä ja lihaleikkeleistä saa paljon paremman energian ja voinee samalle vedolla pistää yhden evääksi.

Kaurapuurosta saa kyllä paljon myös hyvää jos ottaa sen puuron lisäksi leipää ja leikkeleitä.

Tai jättää sen puuron ihan suosiolla pois ja syö jotain ravitsevampaa.

Hoh,yksittäisistä ruoka-aineista kaurassa on paras ravintoarvo.Se oli ravintoterapeutin valinta kun kysyttiin minkä valitsisi jos pitäisi yhdestä ruoka-aineesta saada paras mahdollinen ravintosisältö.

ravintoterapeutti suositteli meillekin kaurapuuroa öljyn/ margariinin kera.

Vierailija
322/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä heittäisin teinin roskiin. 

Ei vaan, mun mielestä ihan kohtuullista että olet pahoittanut mielesi. Mun mielestä lapset syö tasan tarkkaan sitä mitä on tarjolla, niin kauan kun eivät ruokia ja elämistään itse maksa. On ihan hyvä, että välillä on puuroa ja välillä leipää. On vaihtelua. Mielestäni on kunnioituksen puutetta, jos ruokaa heitetään roskiin ja otetaan jotain mitä itse halutaan, piittaamatta pätkääkään siitä että muut kyllä syö sitä puuroa ja näin ollen sitä leikkelettä yms riittäisi seuraavaan kertaan kaikille. Nyt ei riitä, jos teini itsekkäästi ottaa milloin lystää.

Jos ja kun puurosta ei tykkää, niin siitä voisi koittaa tehdä jotenkin mieluisampaa syötävää, esim. mehukeittoa, raejuustoa ja banaania sekaan? Tai vähän kanelia puuron päälle.. Erilaisia makuja voi puuronkin kanssa kokeilla.

Jeps, juuri näin. Vuosia olemme puuroa syöneet kerran kaksi viikossa. Useimmiten kaura-, ohra- tai riisipuuroa eli sitä, mikä meillä menee parhaiten. Erilaisia lisukkeita on tarjolla on tykkää ottaa kuten voisilmä, maitoa, marjoja, mehukeittoa, raejuustoa, kanelia, sokeria, hilloa. Puuro tuo vaihtelua ja tasapainottaa ruokamenoja. Välillä saa ne marjatkin menemään parhaiten puuron kera.

Ap.

Jos tarjolla on puuron lisäksi oheisbuffet marjoineen, hilloineen, mehukeittoinen, sokerikaneleineen ja raejuustoineen, vaikeaa uskoa että tulee halvemmaksi kuin itse tehty leipä. Teinin kanssa kannattaa valita taistelunsa, ja aamupuuro on ehkä turhin kaikista. Anna kasvavan nuoren syödä sitä, mistä pitää ja mistä tulee kylläiseksi. Leipä, leikkele ja vihannekset yhtä terveellistä kuin hillopuuro.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit on ottaneet kyllä jo vuosia oman aamupalansa ja iltapalansa.

Puuroa ei meillä syö kuin minä. Laitan sen yleensä riisinkeittimessä niin saan vähällä vaivalla pitkänä haudutettua ja hyvää.

Tämä kiinnosti. Saisiko ohjetta?

Av yv ja jono!

Vierailija
324/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, että teini (oletetaan n. 14-16) on juridisesti äänestysikäinen ja aikuinen vain parinkymmenen kuukauden päästä. Jos tuolloin on niin kyvytön, ettei (ei joka päivä vaan) kahdesti viikossa voi perheyksikön menoja kunnioittaen syödä valmiiksi laitettua, eteen saatua ruokaa, ja vieläpä heittää sen roskikseen taitaa puuro olla tuon perheen ja teinin pienin tulevaisuudenongelma. 

Jos ap ei osaa olla aikuinen ja ottaa sitä toista liki-aikuista mukaan suunnittelemaan miten säästetään vaan vallanhimossaan pakottaa ja kyykyttää, ap on kyvytön vanhempi.

Kyllä, olen samaa mieltä että kasvatusongelmia. Mutta toivon teinille rakentavia oppivuosia elämässä. Aina ei ole äitiä tarjoamassa uusia asioita eteen, ellei olemassa olevat miellytä. Elämä opettaa kantapäänki kautta. 

Ei se äiti mitään tarjoa, vaan kyykyttää. Tuota ilman präjää erinomaisesti.

Onpa ylpeää asennetta.  Kun on joku joka tarjoaa ja huolehtii ravinnosta ilmaiseksi onkin kyykyttäjä. 

Lellipenskojen mieli muuttuu nopeasti kun laitetaan itse hoitamaan ruokarahansa.

Huoltajalla on elatusvelvollisuus.

Ei se tarkoita kalleimpia erikoisherkkuja mitä kaupasta löytyy.

Kaupastako teini käy aamupalansa hakemassa vai valitsee niistä vaihtoehdoista joita kotona on tarjolla?

Jospa antaa sen lapsilisän teinille omaksi saa siitä valita käyttääkö sen mieluisaan syötävään, vaatteisiin huvituksiin ja jotain pitää jäädä yleiskuluihinkin. Luulen että äkkiä tingitään herkullisesta ruoasta.  Teinin pitää kyllä oppia hoitamaan talouttaan eikä mässyn osto viikkorahalla ole sitä.   

Vierailija
325/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maz kirjoitti:

Leivistä ja lihaleikkeleistä saa paljon paremman energian ja voinee samalle vedolla pistää yhden evääksi.

Kaurapuurosta saa kyllä paljon myös hyvää jos ottaa sen puuron lisäksi leipää ja leikkeleitä.

Tai jättää sen puuron ihan suosiolla pois ja syö jotain ravitsevampaa.

Hoh,yksittäisistä ruoka-aineista kaurassa on paras ravintoarvo.Se oli ravintoterapeutin valinta kun kysyttiin minkä valitsisi jos pitäisi yhdestä ruoka-aineesta saada paras mahdollinen ravintosisältö.

ravintoterapeutti suositteli meillekin kaurapuuroa öljyn/ margariinin kera.

Oikeasti, margariinia ja puurohiutaleita. Koulutamme sellaisia ihmisiä verorahoilla, ja lopputulos tämä. Huokaus.

Vierailija
326/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän kyse olekaan siitä, että syötäisiin väkisin pahaa ruokaa, vaan siitä, että jos 4 ihmistä pitää vaikka kalakeitosta ja 1 ei, niin ei sille yhdelle aleta erikseen tekemään jotain. Tilanne on taas toisenlainen vaikkapa lasagnen kanssa. On ihan mahdotonta tehdä viiden hengen perheessä kaikille sitä tosi mieluista ruokaa, ellei se sitten olisi jotain tyyliin ranskalaisia ja lihapullia, mutta kun ei ole järkevää sekään.

Mulle on tärkeää, että erilaisille mauille ja ruuille altistetaan lapsia, kun ei siellä koulussakaan voi valita mitä ruokaa tänään syötäisiin. Näin on mun lapsuudenkodissa toimittu ja näin toimin itsekin ja hyvin on toiminut. Eipä nuo kertaakaan ole vielä nälissään nukkumaan tai kouluun menneet, mutta minua ei lapset pompota, en tiedä miten teillä on..

Vaan tässähän oli kyse siitä ettei tarvitse tehdä, vaan teini tekisi voileipänsä ihan itse.

Ja tosissasiko meinaat etteikö jokainen suomalainen olisi altistunut puuron maulle teini-ikään mennessä?

Vierailija
327/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap otti nokkiinsa kun 90% vastaajista asettuikin teinin puolelle :D

Vierailija
328/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen, miks pitää annostella teinille lautaselle valmiiks se puuro? Vai kattilastako se heittää omat annokset roskiin? Ehkä voisit tehdä maistuvampaa puuroa? Meillä teinit syö mannapuuroa ja riisipuuroa. Vetäsevät kattilat tyhjäksi, että vanhempi saa vain nuolla kauhan, kun kaikki meni jo.

Kellä on aamuisin aikaa keittää riisipuuroa. .

Vierailija
329/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen, miks pitää annostella teinille lautaselle valmiiks se puuro? Vai kattilastako se heittää omat annokset roskiin? Ehkä voisit tehdä maistuvampaa puuroa? Meillä teinit syö mannapuuroa ja riisipuuroa. Vetäsevät kattilat tyhjäksi, että vanhempi saa vain nuolla kauhan, kun kaikki meni jo.

Kyllä kuule super mammat herää aamuyöllä keittelemään teineille riisipuuroa 💪😂

Vierailija
330/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi 87 manasi viime visiitillä, miksi sitä stanan puuroa täytyy tyrkyttää joka välissä. Ja mietti miksi Suomessa piinataan ihmisparkaa kehdosta hautaan sillä liisterillä. No niinpä.

Vierailija
331/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nalle riisipuuro valmistuu 2 minuutissa :D

Ja ei vitsillä, se on oikeesti ihan hyvää.

Vierailija
332/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan ostaa sitä ruokaa niin, ettei ole pelkoa loppumisesta. Vai tuliko aloittajalle yllätyksenä, että teinit syö ja paljon. Jos ei oo rahaa ostaa ruokaa, niin sit kannattaa miettiä mikä on mennyt vituralleen.

Vierailija
333/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhea tulos.  Leikkeleillä pulskistuneet, taloustaidottomat ja neuvottelutaidottomat  teinit peukuttamassa. 

Vierailija
334/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nalle riisipuuro valmistuu 2 minuutissa :D

Ja ei vitsillä, se on oikeesti ihan hyvää.

Se on riisihiutalepuuro, riisipuuron etäinen sukulainen.

Vierailija
335/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhea tulos.  Leikkeleillä pulskistuneet, taloustaidottomat ja neuvottelutaidottomat  teinit peukuttamassa. 

Ohhoh, tunnet sitä kaikki peukuttajat??

Vierailija
336/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, tunnet sitä kaikki peukuttajat??

Eiks kalkkunaleikkeet oo terveellisiä?

Vierailija
337/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa teinit ottaa ihan itse aamiaisensa ja iltapalansa.

Ottaisi meilläkin, jos olisi siihen varaa.

5hlö perhe. Pelkät teinit söisi paketin leikkelettä päivässä jos en estä heitä. Paketti maksaa halvimmillaan 2 -2,5euroa . Ei ole varaa laittaa pelkkään leikkeleeseen 60 euroa kuussa.

Juuston kans sama homma.

Meillä piti istua alas pöydän ääreen ja näyttää lapsille laskelmat. Numerot pöytään : tulot ja menot ja paljonko ruoka maksaa. Ei lapset siitä tykännyt mutta ymmärsivät kun sanoin, että vaihtoehto on säännöstely tai se että ruoka on oikeasti loppu.

Meillä aamupalalla murot /puuro /näkkäri ja iltapalalla on leipiä päällisineen sitten ja jogurttia. Ei ole enää aamupalalla jogurttia.

Välipalaksi teen mm. Tonnikalasalaattia itse: riisiä, hernemaissipaprikaa, tonnikalapurkki. Yhdestä purkista saa ison salaatin kun ostaa halpaa hiutaletonnikalaa jossa on vahva maku.

Vierailija
338/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro on ainoa ruoka, jota minun on vaikea saada alas.

Syön ihan iloisesti esim. sieniä, katkarapuja, etanoita ja muuta, mitä monet pitävät ällönä ja limaisena, mutta jotenkin puurossa yhdistyy sellainen öylätin takertuvuus, rään limaisuus ja pahvin maku... eikä se tosiaan pidä nälkää.

Tätä on varmaan jo ehdotettu, mutta jos opetat sen teinisi tekemään itse leipää (siis jauhoista) ja sanot että saa syödä joka aamu leipää, kunhan tekee sen itse silloin kuin muilla on puuropäivä.

Ja kaipa sitä voi päällyksiäkin rajoittaa. Saa laittaa vain kinkkua tai vain juustoa.

Jos mut olisi teininä pakotettu syömään puuroa, olisin todennäköisesti mieluummin skipannut aamiaisen.

Vierailija
339/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa teinit ottaa ihan itse aamiaisensa ja iltapalansa.

Ottaisi meilläkin, jos olisi siihen varaa.

5hlö perhe. Pelkät teinit söisi paketin leikkelettä päivässä jos en estä heitä. Paketti maksaa halvimmillaan 2 -2,5euroa . Ei ole varaa laittaa pelkkään leikkeleeseen 60 euroa kuussa.

Juuston kans sama homma.

Meillä piti istua alas pöydän ääreen ja näyttää lapsille laskelmat. Numerot pöytään : tulot ja menot ja paljonko ruoka maksaa. Ei lapset siitä tykännyt mutta ymmärsivät kun sanoin, että vaihtoehto on säännöstely tai se että ruoka on oikeasti loppu.

Meillä aamupalalla murot /puuro /näkkäri ja iltapalalla on leipiä päällisineen sitten ja jogurttia. Ei ole enää aamupalalla jogurttia.

Välipalaksi teen mm. Tonnikalasalaattia itse: riisiä, hernemaissipaprikaa, tonnikalapurkki. Yhdestä purkista saa ison salaatin kun ostaa halpaa hiutaletonnikalaa jossa on vahva maku.

Meilläkin vanhemmat valittivat joka uusivuosi, kun oltiin kaupassa ja he olivat lapanneet 10 koria kaljaa, 5 koria siideriä, 6 koria lonkeroa ja 5 pulloa kossua ostoskärryyn (maksoi 400 euroa) ja kartongin tupakkaa, kun pyydettiin ostamaan raketteja, että:" Tajuatteko, kuinka paljon menee vain rahaa savuna ilmaan tuollaisellakin hullutuksella. Ei edes yhtä 5 euron raketti pakettia voinut ostaa.

Vierailija
340/763 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ylpeillään sillä, että omat talousvaikeudet ratkaistaan pitämällä teinit vähällä ha huonolla ruualla.