Teini heittää aamupalan roskiin ja ottaa muuta syötävää
Miten saisi teinin ymmärtämään, että aamupalaa ei heitetä roskiin jos on nälkä ja oteta muuta mieleistä syötävää.
Kerran kaksi viikossa on puuroa ja kaikille sama aamupala. Ei ole tarkoitus silloin ottaa leipää ja leikkeleitä. Toki jos puuron jälkeen olisi jäänyt nälkä, niin sitten olisi voinut ottaa leipää ja leikkeleitä. Nyt kuitenkin teini heittää lähes koko puuron roskiin ja lähtee ottamaan leipää, juustoa ja leikkeleitä kun on nälkä. Teinille on kerrottu, että raha ei kasva puussa ja kun on puuro aamiainen, niin se on sitä kaikille ja tarkoitus on myös se, että leipää ja leikkeleitä syödään yhdessä myöhemmin (riittävät jokaiselle seuraavaan aamu- ja/tai iltapalaan.
Hyviä ideoita kehiin?
Kommentit (763)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini, kun heitti puuronsa roskiin niin olitko itse annostellut tälle tämän puuron? Vai saiko hän ensin itse ottaa puuroa lautaselle sen verran, kuin ottaa?
Pointtihan on siinä, että puuro heitetään pois ja tilalle otetaan leipää. Ei ole väliä kuka sen edes annosteli.
Pointtihan on juuri siinä, että millainen kontrolli friikki tämä äiti on jos annostelee teinin ruoka annoksen. Jos teini ei ole itse ottanut annostaan niin turha vinkua, kun ei ole sitä syönyt kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini, kun heitti puuronsa roskiin niin olitko itse annostellut tälle tämän puuron? Vai saiko hän ensin itse ottaa puuroa lautaselle sen verran, kuin ottaa?
Pointtihan on siinä, että puuro heitetään pois ja tilalle otetaan leipää. Ei ole väliä kuka sen edes annosteli.
Pointtihan on juuri siinä, että millainen kontrolli friikki tämä äiti on jos annostelee teinin ruoka annoksen. Jos teini ei ole itse ottanut annostaan niin turha vinkua, kun ei ole sitä syönyt kokonaan.
Silloin asiasta minäkin "räjähtäisin" teinilleni jos hän itse ensin ottaisi ison lautasellisen puuroa ja sitten heittäisi sen roskiin. Meillä teini ottaa (annostelee) itse sen verran, kun jaksaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on ollut todella silmiä avaavaa luettavaa.
Päivittäin seuraan lasten ruokailua koulussa. Ja ikävä kyllä tämän ketjun "henki" näkyy ja kuuluu ruokailussa aivan joka ikinen päivä. Itse asiassa sen voisi sanoa olevan jopa päätrendi.
Harvassa ovat ne lapset, jotka osaavat suhtautua ruokaan ns. kauniisti. Näin ollen kannustan Ap:ta ja paria harvaa muuta tässä ketjussa jatkamaan valitsemallaan kasvatuksen linjalla. Voin kertoa, että heidän lapsensa todellakin erottuvat edukseen. :)
Kiitos tästä, itsekin kommentoin aiemmin ja sain kuraa niskaan ja alapeukkuja. Ihmettelen keskustelun tasoa ja sitä miten aikuiset ihmiset kommentoivat muiden ruokia, oli se sitten puuroa tai jotain muuta. Kodin lahjana mullakin ruokatraumoja ja syömishäiriö vielä aikuisena, mutta päätin jo lasta odottaessa että minähän pirskatti vieköön katkaisen tämän ketjun. Meillä on sopusuhtainen, ruokaan rennosti suhtautuva teini, mistä kiitos kuuluu myös päiväkodille ja koululle. Ihmetteli tosiaan jo laivan buffetissa pienenä että miksi nuo isot lapset (10-12 v) makoilee pitkin tuoleja ja pöytiä? Samoin hotellissa sitä että pöytään kannetaan ruokaa valtavat määrät ja sotketaan ja jätetään suurin osa henkilökunnan siivottavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et edes ymmärrä pointtia, mutta silti haukut? Eihän pointti ole ollut se, että puuroa ei syöty kokonaan? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin seuraan lasten ruokailua koulussa. Ja ikävä kyllä tämän ketjun "henki" näkyy ja kuuluu ruokailussa aivan joka ikinen päivä. Itse asiassa sen voisi sanoa olevan jopa päätrendi.
Harvassa ovat ne lapset, jotka osaavat suhtautua ruokaan ns. kauniisti. Näin ollen kannustan Ap:ta ja paria harvaa muuta tässä ketjussa jatkamaan valitsemallaan kasvatuksen linjalla. Voin kertoa, että heidän lapsensa todellakin erottuvat edukseen. :)
PAKKO ei ole millään tavalla kaunista. Ja sitä kouluruokaa syötäisiin paljon enemmän ja arvostaen, jos se olisi hyvänmakuista ja syöjiään arvostavaa, eikä moskaa jossa olennaista on halpa hinta.
Onko koulussa rahaa kasvavia puita kun hinnalla ei ole väliä? Itse kai syöt pelkkää karkkia.
MIKSI lapsia ei arvosteta vaan heille syötetään halpaa moskaa?
Vaikka itse saat rahasi taikaseinästä se raha ei kasva puussa vaikka niin luulet,säästää pitää.
MIKSI juuri kasvavien lasten ruoasta? Miljoona turhakettakin olisi, mm. sinä.
Hankin rahani Itse enkä kuten teidän talon sossuelätit.
Koululla olet töissä, muttet hoida hommiasi eli olet turhake.
Kuka sanoi että olen koululla töissä?
Päivittäin seuraan lasten ruokailua koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen teinin on tuollaiseksi kasvattanut?
Sitten kun ostaa ruokaa omilla rahoillaan roskiin heitettäväksi niin saattaisi jopa välttyä selkäsaunalta mutta niin kauan kun vanhempien rahoilla sitä tekee niin oikea kysymys on hakeeko hän risun vai haenko itse. Sitten vaan polvelle ja vitsa heilumaan sen verran että muistaa seuraavalla kerralla. Näin kasvatetaan sellaiset lapset jotka osaavat käyttäytyä.
Venäjällähän on lapsen kuritus kasvatuskeinona edelleen suositeltavaa. Siksi varmaan nähdään näissä kaikissa sodissa missä venäläiset ovat olleet miten kohtelevat sitten näitä siviiliuhrejaan, kun ovat tottuneet siihen, että väkivallalla ratkotaan tilanteet jotka eivät mene oman mielen mukaan.
On sitä muuallakin. En hyväksy fyysistä kuritusta mitenkään, mutta jos sille hakee perusteita niin pienenkin lapsen kipusignaalit toimii, kun taas maltillisen puheen täysi ymmärtäminen vaatisi kehittyneempää aivoa. Siksi sitä on käytetty kun ei ole muuta osattu. Turvallinen kasvatus pitää olla opastavaa, ja hyvät käytännöt juurruttaa turvallisesti alusta alkaen. Teinivaihe on sille myöhäistä.
Leivistä ja lihaleikkeleistä saa paljon paremman energian ja voinee samalle vedolla pistää yhden evääksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PAKKO ei ole millään tavalla kaunista. Ja sitä kouluruokaa syötäisiin paljon enemmän ja arvostaen, jos se olisi hyvänmakuista ja syöjiään arvostavaa, eikä moskaa jossa olennaista on halpa hinta.
Onko koulussa rahaa kasvavia puita kun hinnalla ei ole väliä? Itse kai syöt pelkkää karkkia.
Vaikka itse saat rahasi taikaseinästä se raha ei kasva puussa vaikka niin luulet,säästää pitää.
Et siis osaa edes yhdistää oikeita vastauksia kommentteihin,noilla kyvyillä en tosin ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis osaa edes yhdistää oikeita vastauksia kommentteihin,noilla kyvyillä en tosin ihmettele.
Osaan. Sinä olet vastannut itse niin, että sinä kuittaat omiksesi tuon kirjoituksen. Jos olisit eri henkilö, sinun pitäisi ilmaista se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että teini (oletetaan n. 14-16) on juridisesti äänestysikäinen ja aikuinen vain parinkymmenen kuukauden päästä. Jos tuolloin on niin kyvytön, ettei (ei joka päivä vaan) kahdesti viikossa voi perheyksikön menoja kunnioittaen syödä valmiiksi laitettua, eteen saatua ruokaa, ja vieläpä heittää sen roskikseen taitaa puuro olla tuon perheen ja teinin pienin tulevaisuudenongelma.
Jos ap ei osaa olla aikuinen ja ottaa sitä toista liki-aikuista mukaan suunnittelemaan miten säästetään vaan vallanhimossaan pakottaa ja kyykyttää, ap on kyvytön vanhempi.
Kyllä, olen samaa mieltä että kasvatusongelmia. Mutta toivon teinille rakentavia oppivuosia elämässä. Aina ei ole äitiä tarjoamassa uusia asioita eteen, ellei olemassa olevat miellytä. Elämä opettaa kantapäänki kautta.
Ei se äiti mitään tarjoa, vaan kyykyttää. Tuota ilman präjää erinomaisesti.
Onpa ylpeää asennetta. Kun on joku joka tarjoaa ja huolehtii ravinnosta ilmaiseksi onkin kyykyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et edes ymmärrä pointtia, mutta silti haukut? Eihän pointti ole ollut se, että puuroa ei syöty kokonaan? :)
Ap:n mielestä pointti on se, että puuroa ei ole syöty kokonaan. En tiedä onko ap kirjoittanut missään vaiheessa, että oliko teini itse annostellut puuron vai hän. Mutta minun pointtini kirjoituksessa oli, että jos joku muu on annostellut puurolautasen, kuin teini itse niin silloin on turha vinkua sitä, että puuro menee roskikseen. Tarkoitan sitä ihan joka tilanteessa. Omat teinit olen opettanut niin, että se mikä otetaan se syödään. Eli jos on täysin uusi ruoka niin maistellaan ensin vähän ja otetaan sitten lisää jos on hyvää. Mitään ei heitetä roskiin. Puffaakin jos mennään syömään niin meidän lapset ei ikinä ole heittänyt mitään roskiin vaan syöneet kaikki mitä ottaakin.
Maz kirjoitti:
Leivistä ja lihaleikkeleistä saa paljon paremman energian ja voinee samalle vedolla pistää yhden evääksi.
Lihaleikkeleet ovat epäterveelliä. Saa niistä rasvaa ja suolaa eli korkean verenpaineen.
Suurin osa kasvattaa täällä näköjään lapsiaan ilman kasvattamista. Mietipä sitä kun olisit tehnyt riisipuuron koko perheelle. Laitannut mehukeitot, kanelit, sokerit ja maidot tarjolle ja yski perheenjäsenistä heittäisi puuron pois ja lähtisi hakemaan tilalle leipää kun samaan aikaan on tiedossa, että nyt syödään puuroa eikä leipää ellei sitten puuron jälkeen jää vielä nälkä. Ihan sikamaita käytöstä on heittää se ruoka pois ja ottaa muuta syötävää eikä sellaiseen käytökseen pidä kannustaa. Tässäkin tapauksessa leivät ja leikkeleet olivat vielä aamua varten, joten seuraavana aamuna joku jää ilman leipää ja leikkeleitä - kukakohan vai meinaako se teini syödä vielä loputkin leivistä ja leikkeleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä, että teini (oletetaan n. 14-16) on juridisesti äänestysikäinen ja aikuinen vain parinkymmenen kuukauden päästä. Jos tuolloin on niin kyvytön, ettei (ei joka päivä vaan) kahdesti viikossa voi perheyksikön menoja kunnioittaen syödä valmiiksi laitettua, eteen saatua ruokaa, ja vieläpä heittää sen roskikseen taitaa puuro olla tuon perheen ja teinin pienin tulevaisuudenongelma.
Jos ap ei osaa olla aikuinen ja ottaa sitä toista liki-aikuista mukaan suunnittelemaan miten säästetään vaan vallanhimossaan pakottaa ja kyykyttää, ap on kyvytön vanhempi.
Kyllä, olen samaa mieltä että kasvatusongelmia. Mutta toivon teinille rakentavia oppivuosia elämässä. Aina ei ole äitiä tarjoamassa uusia asioita eteen, ellei olemassa olevat miellytä. Elämä opettaa kantapäänki kautta.
Ei se äiti mitään tarjoa, vaan kyykyttää. Tuota ilman präjää erinomaisesti.
Onpa ylpeää asennetta. Kun on joku joka tarjoaa ja huolehtii ravinnosta ilmaiseksi onkin kyykyttäjä.
Lellipenskojen mieli muuttuu nopeasti kun laitetaan itse hoitamaan ruokarahansa.
Maz kirjoitti:
Kaurapuurosta saa kyllä paljon myös hyvää jos ottaa sen puuron lisäksi leipää ja leikkeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Kaurapuurosta saa kyllä paljon myös hyvää jos ottaa sen puuron lisäksi leipää ja leikkeleitä.
Kaura/ohra/riisipuroon voi lisätä mieleisiään asioita vapaasti. Marjoja, voisilmän, sokeria, kanelia, mehukeittoa, maitoa tai vaikkapa sitä raejuustoa. Ei meillä kaurapuuroa syödä pelkiltään.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kasvattaa täällä näköjään lapsiaan ilman kasvattamista. Mietipä sitä kun olisit tehnyt riisipuuron koko perheelle. Laitannut mehukeitot, kanelit, sokerit ja maidot tarjolle ja yski perheenjäsenistä heittäisi puuron pois ja lähtisi hakemaan tilalle leipää kun samaan aikaan on tiedossa, että nyt syödään puuroa eikä leipää ellei sitten puuron jälkeen jää vielä nälkä. Ihan sikamaita käytöstä on heittää se ruoka pois ja ottaa muuta syötävää eikä sellaiseen käytökseen pidä kannustaa. Tässäkin tapauksessa leivät ja leikkeleet olivat vielä aamua varten, joten seuraavana aamuna joku jää ilman leipää ja leikkeleitä - kukakohan vai meinaako se teini syödä vielä loputkin leivistä ja leikkeleistä.
Edelleenkin palaan siihen samaan. Jos äiti olisi teinin puolesta annostellut lautasen ja teini olisi heittänyt ruoan roskiin niin minun mielestäni ihan oikein. Jos teini olisi itse annostellut lautasen ja sitten heittänyt roskiin niin silloin se ei olisi ok. Se, että leivät ja leikkeleet olivat muka seuraavaa aamua varten niin uskokoon kuka haluaa. Tuskin se on yhdestä annoskerrasta kiinni, keksitty juttu
Vierailija kirjoitti:
Maz kirjoitti:
Tai jättää sen puuron ihan suosiolla pois ja syö jotain ravitsevampaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsen ole mikään pakko ottaa puuroa jos hän ei aio edes sitä syödä.
Ne lapset pelkäävät vanhempiaan. Sitten, kun ne kasvaa tarpeeks vanhoiksi niin käytös on päinvastaista. Jos oot koskaan kuullut miten venäläiset turistit käyttäytyy maailmalla tai yleensäkkin.