Mitä mieltä ihmisistä, jotka läksyttävät aspoja?
Eihän aspa asioille mitään voi.
Eilen todistin tällaista tilannetta.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aspa on se väylä jota kauttaa asiaan jonkun muutoksen saa!
Joo, joissain asioissa. Mutta, annan vinkin. Jos tuut räyhäämään mulle, niin sun asias ei edisty yhtään. Vois sanoa, että laian asiaa eteenpäin. EN TEE ELETTÄKÄÄN.
Jos taas osaat esittää asian niikuin aikuiset, niin varmasti teen kaikkeni, että saadaan asiaan joku ratkaisu.
Näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Älkää sanoko myyjää aspaksi. Kiitos.
Siis jos joku on infossa töissä, hän on kyllä aspa.
Vierailija kirjoitti:
Aspien, ei aspojen?
Höh, silloinhan se olisi ASP!
Meillä on otettu ihan järkevä linja, huutoa tai haukkuja ei tarvitse kuunnella. Keskeytys vaan ja kysymys onko xxx:ään liittyvää asiaa, jos ei, kiitos hei.
Pitää taas kerätä voimia kuunnellakseen sitä haukkumista, kun vapaita aikoja ei ole. Onneksi on mukavia asiakkaita, ja asiallisia, jotka ymmärtävät olla purkamatta kiukkuaan minuun.
Mitä tarkoitat läksyttämisellä?
Jos niin pitkälle tilanne pääsee on se yleensä selkeä viesti siitä, että aspa on itse sen siihen vaihteeseen päästänyt. Kannattaa niissä tilanteissa jälkikäteen miettiä voisiko seuraavan kerran toimia eri tavalla. Asiakas voi olla hankala ja typerä, mutta huono aspa päästää asiakkaan olemaan sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Jos niin pitkälle tilanne pääsee on se yleensä selkeä viesti siitä, että aspa on itse sen siihen vaihteeseen päästänyt. Kannattaa niissä tilanteissa jälkikäteen miettiä voisiko seuraavan kerran toimia eri tavalla. Asiakas voi olla hankala ja typerä, mutta huono aspa päästää asiakkaan olemaan sellainen.
Se tilanne kehittyy sekunnissa. Ei sitä tarvitse 'päästää' mihinkään. Puhelua ei saa lopettaa punaista luuria painamalla, joten on siinä edes sen verran kärvisteltävä, että sen puhelun saa jotenkin päätökseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on otettu ihan järkevä linja, huutoa tai haukkuja ei tarvitse kuunnella. Keskeytys vaan ja kysymys onko xxx:ään liittyvää asiaa, jos ei, kiitos hei.
Meillä sanotaan vain, että otatko uudelleen yhteyttä kun olet rauhoittunut ja pystyt keskustemaan asiallisesti, kiitos ja mukavaa päivää.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, aspan syyhän se tietty onkin...
Vierailija kirjoitti:
Aspa:ta ei kouluteta, se on ongelma. Heitä ei siläli suojella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, joissain asioissa. Mutta, annan vinkin. Jos tuut räyhäämään mulle, niin sun asias ei edisty yhtään. Vois sanoa, että laian asiaa eteenpäin. EN TEE ELETTÄKÄÄN.
Jos taas osaat esittää asian niikuin aikuiset, niin varmasti teen kaikkeni, että saadaan asiaan joku ratkaisu.
Näin se vaan menee.
MIksi tilanne pääsee asiakkaalla räyhäämiseen asti? Harva päättää ihan huvikseen lähteä räyhäämään aspalle, että aha, nyt soitan jonnekin ja vaan huudan sille joka vastaa. Tai kävelen kahvilan kassalle melskaamaan, kun ei tässä ole muutakaan tekemistä.Mitä sinä tai edustamasi yritys olette tehneet ennen kuin se räyhääminen alkaa?
Ei oo sullakaan hellpoa, jos vahdit työssäsi millä äänensävyllä ihmiset saavat sinua puhutella. On kyllä vastaan tullut ja asiakkaana tulee olo, että pitäisi varmaan aloittaa kysymällä onko aspalla jotkain sydämellään ennen kuin mennään itse asiaan. Siksi yleensä kehun tätimäisen ystävällisesti puhelun lopussa, että olipa reippaasti hoidettu ja kiva kun jaksoit siellä vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, aspan syyhän se tietty onkin...
Sivusta: minustakin tuo oli vähän outo kommentti.
Sitten kannattaa muuttaa itsenäiseen asuntoon.
Tietäisittepä vaan, miten nopeasti se räyhääminen alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tilanne kehittyy sekunnissa. Ei sitä tarvitse 'päästää' mihinkään. Puhelua ei saa lopettaa punaista luuria painamalla, joten on siinä edes sen verran kärvisteltävä, että sen puhelun saa jotenkin päätökseen.
Sä teet varmaan samaa työtä mun kanssa? Me voidaan sanoa, että ammatinharjoittajien ajat ovat kaikki pitkälle täynnä, valitettavasti emme voi asialle mitään. Aika monelle on valjennut kriisin syvyys vasta siinä puhelun aikana, yllättävän monella on lapsenusko privaatin nopeuteen. Sama lääkäripula vaivaa kuin julkistakin, ja pahemmin, koska ykistyisyrittäjät voivat rajata kokonaisia asiakasryhmiä pois. Ei lapsia, ei tt-asiakkaita, ei palseja, maksareita, gynejä, psyykejä, ajokortteja, ei sitä, ei tätä. Osaan Suomea on vaan pakko myydä eioota.
Alunperin viesti oli ihmisistä, jotka kohtelevat töykeästi aspaa.
Nyt ketju on, yllätys yllätys, siirtynytkin arvostelemaan työntekijöitä, joiden tehtävä on kiireisen päivänsä tuoksinassa pystyä ennakoivasti estämään näiden luonnevikaisten haukkumisryöpyt.
Minusta ketju saisi edelleenkin keskittyä niihin haukkujiin!
On lupa läksyttää. Ellet ole sattunut huomaamaan että kotisivuilla lukee isolla: Sinä päätät kaapin paikan.
Jos ajattelisin että käytös on liian epäasiallista eikä lopu, puuttuisin tilanteeseen tavalla, joka riippuu asiakkaasta. (Auttaisin, valittaisin asiakasviihtyvyyden pilaamisesta, tai kutsuisin vartijan.)
En näitä tilanteita kuitenkaan ole nimeksikään. Mitä sen sijaan on, ja melko yleisenäkin, on joidenkin aspien (yleensä keski-ikäisten naisten) taipumus yrittää pompotella asiakkaita omalla ahdistuneisuudellaan: turhalla tiedolla, huonoilla vitseillä, kaoottisena käytöksenä.
(Jos on tyhmyyttä, ei haittaa. Neuroottisuuden erottaa tyhmyydestä.)
Asiakas ei kommentoi, ei vastaa tarpeettomiin kysymyksiin, mutta aspi tekee rutiinitehtävästä monimutkaisen omana näytöksenään. He luovat "ongelmia", siis täysin keksittyjä ja on pelkkäö vitkuttelua... ja ilmeisesti odottavat, voisiko asiakas tukea heitä keksimällä ratkaisuja heidän puolestaan tai ihan vain höpöttää, jotta eivät yksin tahallaan sählää - tulisi tunne, että joku välittää?
Mielestäni tuo kaikki on yritys hyväksikäyttää asiakkaita oman neuroottisuuden harjoittamiseen.
Eivätkö he saa mitään koulutusta asiakkaiden kanssa kommunikointiin? Onko oppiminen mahdotonta, kun minä-minä ja itsekäs tapa palvella.
KOULUTTAKAA alaisenne. (Ei asiakkaan tehtävä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan menee.
MIksi tilanne pääsee asiakkaalla räyhäämiseen asti? Harva päättää ihan huvikseen lähteä räyhäämään aspalle, että aha, nyt soitan jonnekin ja vaan huudan sille joka vastaa. Tai kävelen kahvilan kassalle melskaamaan, kun ei tässä ole muutakaan tekemistä.Mitä sinä tai edustamasi yritys olette tehneet ennen kuin se räyhääminen alkaa?
Ei oo sullakaan hellpoa, jos vahdit työssäsi millä äänensävyllä ihmiset saavat sinua puhutella. On kyllä vastaan tullut ja asiakkaana tulee olo, että pitäisi varmaan aloittaa kysymällä onko aspalla jotkain sydämellään ennen kuin mennään itse asiaan. Siksi yleensä kehun tätimäisen ystävällisesti puhelun lopussa, että olipa reippaasti hoidettu ja kiva kun jaksoit siellä vastata.
Ohis.
Osa aloittaa saman tien ja ja jatkaa tauotta. Suoraa huutoa, kiroilua, haistattelua ja jopa uhkailuja. Tällöin on pakko puhua päälle ja sanoa, että minun ei tarvitse kuunnella tuollaista. Otatko yhteyttä uudellen, kun pystyt keskustelemaan asiallisesti. Kiitos ja mukavaa päivää.
Älkää sanoko myyjää aspaksi. Kiitos.