Työpaikkakiusaaminen ja sana sanaa vastaan, kokemuksia?
Minulla tilanne siis se että esimies kohdisti minuun nyt toimenpiteitä, jostakin syystä, jota ei suostu minulle kertomaan väittäen ettei saa kertoa mitä joku on mahdollisesti sanonut, osa on ihan työhön liittyviä ja hyväksyn selitykset mutta sanoin epäileväni että taustalla on myös muuta, tähän hän ympäripyöreästi vastasi että ei voi kertoa onko joku sanonut jotain ja mitä sanonut. Sanoin etten tule tuollaista selitystä hyväksymään, vaan minun tulee tietää syytetäänkö minua jostain mitä olen tehnyt tai jättänyt tekemättä. Tämä siis siksi, koska yksi työkaverin on jo parin vuoden ajan käyttäytynyt minua kohtaan epäasiallisesti, hyvin hienovaraisesti niin että mihinkään on vaikea puuttua mutta minulle ei kuitenkaan ole jäänyt epäselväksi mm. hänen epäasiallinen vttuilu tai muu epäasiallinen käytös. Onko muilla kokemusta vastaavasta tai onko teidän mielestä minulla mitään mahdollisuuksia voittaa tätä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä työpaikkasi pääluottamusmieheen! Älä allekirjoita mitään, ennen kuin lakimiehesi lukee paperit läpi, jos vaaditaan jotain allekirjoittamaan!!😶👹
Asianajajasi ottaa yhtyttä pääluottamusmieheen.
Hipihipi ei saa eskaloida porukka tanssii työpaikan narskun taskuun.
Samantien luulot pois ja käräjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapainoinen aikuinen ihminen ei käytä sanaa kiusata.
5/5
Kiusaamisesta puhuvat lapsen asteella olevat autistit ym.
Höpö höpö.
Työpaikalla tapahtuu ihan yhtä lailla ihan tarkoitusperäistä "kiusaamista" kuin jossain ala-asteella. Ja siitä käytetään sanaa työpaikkakiusaaminen.
Työpaikalla tapahtuva kiusaaminen ei ole sitä että varastetaan jonkun lakki, heitellään lumipalloilla tai nimitellään ja huudellaan ilkeyksiä. Se tapahtuu paljon hienovaraisemmin ja kulisseissa, ns sivistyneesti.
Itse todistin vielä lähes viisikymppisenä ylempänä toimihenkilönä yrityksen päällikkötasolla että kyllä, kyllä meidänkin tiimissä oli eräs naishenkilö, joka puhui ihan jatkuvasti erään tiimiläisemme puheen päälle, viimeisteli hänen sanomisiaan, puttui hänen tekemisiinsä vaikka ei varmasti olisi tarvinnut, nokitteli avoimesti, tämän kiusattunsa puhuessa pyöritteli silmiään ja hymähteli halveksuva ilme naamalla, ei pyytänyt kiusattuaan koskaan mukaan esim lounaalle vaan meni lakeijansa kanssa kahden. Muka "ihan vahingossa" jätti ko henkilön kutsumatta kokoukseen jne, sit kovaan ääneen vaan totesi kaikkien kuulle "sorry, mä jotenki unohdin sinut kokonaan", korosti sanaa sinut..... (tiimissä oli 4 kollegaa, joten ei voi unohtaa).
Tämä on juurikin työpaikalla tapahtuvaa kiusantekoa, ei se siitä muuksi muutu vaikka sitä kutsuttaisi asiattomaksi- tai epäammattimaiseksi käyttäytymiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ei vain vaihda duunia jos kollegat tai esimiehet on mulkkuja?
No eihän se nyt niin mene!!!!
Silloinhan se tarkoittaa sitä etyä v mäinen, epäammattimaisesti käyttäytyvä pomo saa aina ja aina vaan jatkaa ja muut väistyy.
Sitä paitsi kyllä firman johdon pitää tietää siitä jos jonkun tietyn pomon /johtajan kanssa on jatkuvia haasteita, koska ei hekään voi toimia miten he haluavat. Heillähän jos kenellä pitäisi olla esimerkillinen käytös.
Sitäpaitsi monet tykkää tuöstään xx kohteessa, työstä ja työpaikalla olosta on tullut hirveää vain jonkun hullun nst...i esihenkilön takia.
Työnantajaa vaihtaessa menettää yleensä aina lomakertymänkin, voi joutua pitkän ja hankalan työmatkan päähän tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdisti toimenpiteitä eli siis teki mitä? Laski palkkaa? Vei työpaikan avaimen?
Siirsi eri työryhmään, pois samasta tämän "kiusaajan" kanssa, tämä vaan vaikutti jonkin verran myös minun siviilielämään hankaloittavasti ja työnantajalla oli tiedossa tämä. Ap
Lisäyksenä vielä että kehityskeskustelussa olen nimenomaan sanonut ettei tällähetkellä ole toivetta vaihtaa nykyisestä mihinkään, vaan olen tyytyväinen siihen. Ap
Työnantaja päättää, mitä teet ja missä ryhmässä, sinä et siitä päätä. Yksityiselämän hankaloituminenkaan ei kuulu työnantajalle ellei päivätyöstä siirretä vuorotyöhön tai päinvastoin.
Tottakai päättää ja tämän olen sanonutkin, ongelma vaan on siinä että siirrettävänä olisi voinut olla eräs toinenkin "samantasoinen" henkilö ja epäilen nyt että tämä kiusaajani on edesauttanut siirtämistäni. Ap
Tuota... miksi sinä olisit uniikki lumihiutale, jonka mukaan muiden pitää hyppiä? Sinut on siirretty, sinä joko siirryt tai vaihdat työpaikkaa. Jos ei palkka muutu eikä työtehtävä isosti vaihdu, niin ei tuossa luottamusmies tee muuta kuin puistele päätään ja totea, että työnantajalla on oikeus tuohon eikä mitään syytä tarvitse kertoa. Syytä ei tarvita, riittää, että sinut on päätetty siirtää.
Tuota...kun ei se nyt ihan noin mene. Terveessä ja avoimessa työpaikassa kuullaan kaikkia osapuolia ja käydään tarvittaessa kolmikantaneuvottelu. Työjärjestelyihin liittyvät syyt perustellaan, eikä asioita järjestellä ja suhmuroida kenenkään selän takana, siis normaalisti. Tästä löytyy kyllä ihan työlainsäädäntöä. Ainoa tiemäni ala, jossa oikein mikään normaali esimies- ja johtamiskäytäntö ei toimi on terveydenhuoltoala. Siellä sattuu ja tapahtuu käytännössä mitä tahansa, mutta senhän sinä toki tiedätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdisti toimenpiteitä eli siis teki mitä? Laski palkkaa? Vei työpaikan avaimen?
Siirsi eri työryhmään, pois samasta tämän "kiusaajan" kanssa, tämä vaan vaikutti jonkin verran myös minun siviilielämään hankaloittavasti ja työnantajalla oli tiedossa tämä. Ap
Lisäyksenä vielä että kehityskeskustelussa olen nimenomaan sanonut ettei tällähetkellä ole toivetta vaihtaa nykyisestä mihinkään, vaan olen tyytyväinen siihen. Ap
Työnantaja päättää, mitä teet ja missä ryhmässä, sinä et siitä päätä. Yksityiselämän hankaloituminenkaan ei kuulu työnantajalle ellei päivätyöstä siirretä vuorotyöhön tai päinvastoin.
Tottakai päättää ja tämän olen sanonutkin, ongelma vaan on siinä että siirrettävänä olisi voinut olla eräs toinenkin "samantasoinen" henkilö ja epäilen nyt että tämä kiusaajani on edesauttanut siirtämistäni. Ap
Soittakaa Paranoid.
Vierailija kirjoitti:
Hiukan täytyy korjata: Tasapainoinen aikuinen ihminen ei kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä että täällä on kokemattomia ja lisäksi empatiakyvyttömiä ihmisiä kirjoittelemassa.
Ja onhan se ymmärrettävää että jos ei itsellä mitään perspektiiviä asiaan niin eihän sitä voi ymmärtääkään.
Työpailkakiusaaminen on ihan aikuisten arkipäivää työyhteisöissä. Sitä voidaan sanoa sivistyneesti asiattomaksi käyttäytymiseksi jos se kuulostaa fiksummalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä että täällä on kokemattomia ja lisäksi empatiakyvyttömiä ihmisiä kirjoittelemassa.
Ja onhan se ymmärrettävää että jos ei itsellä mitään perspektiiviä asiaan niin eihän sitä voi ymmärtääkään.Työpailkakiusaaminen on ihan aikuisten arkipäivää työyhteisöissä. Sitä voidaan sanoa sivistyneesti asiattomaksi käyttäytymiseksi jos se kuulostaa fiksummalta.
Just näin.
Huomaahan tämän saman tällä palstalla ja tässäkin ketjussa, että jotkut hyökkää ns sanallisesti ja ilkeillen heti toisen kimppuun. Ja ihan vaan siksi että tykkäävät ilkeillä toisille ja katsovat että heillä on oikeus siihen. Tätä samaa tekevät ne työpaikalla muita nälvivät ja muiden töiden shabotoijat, pomolle muista pas...npuhujat ja itseään jalustalle nostavat huonoitsetuntoiset ihmiset.
Valitettavasti pomon pitää sulle perustella toimensa. Hän on virkaa tekevä, jos ei asiat selkene puhumalla, liittoon ja työsuojelun yhteydellä tee valitus toiminnasta hallinto-oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan se ymmärrettävää että jos ei itsellä mitään perspektiiviä asiaan niin eihän sitä voi ymmärtääkään.Työpailkakiusaaminen on ihan aikuisten arkipäivää työyhteisöissä. Sitä voidaan sanoa sivistyneesti asiattomaksi käyttäytymiseksi jos se kuulostaa fiksummalta.
Just näin.
Huomaahan tämän saman tällä palstalla ja tässäkin ketjussa, että jotkut hyökkää ns sanallisesti ja ilkeillen heti toisen kimppuun. Ja ihan vaan siksi että tykkäävät ilkeillä toisille ja katsovat että heillä on oikeus siihen. Tätä samaa tekevät ne työpaikalla muita nälvivät ja muiden töiden shabotoijat, pomolle muista pas...npuhujat ja itseään jalustalle nostavat huonoitsetuntoiset ihmiset.
Kiitos näistä vastauksista, minä oikeasti ajattelin jo että minulla ei ole mitään oikeuksia ja että olisin syypää koko hommaan. Luottamus tietää muutama aiempaa "keissiä" mitä tämän kiusaajan kanssa on ollut, itseasiassa hänen aloitteestaan aloitimme keskustelun asiasta kun oli kuullut muuta. Työnantajan tietoon olen vienyt aiemmin asiaa sen verran että olen kertonut etten luota kyseiseen ihmiseen tai sen sanomisiin missään asiassa että on todella taitava puhumaan sekä saamaan asiat kuulostamaan siltä kuin haluaa. Varsinaisista kiusaamiskokemuksista en ole työnantajalle aiemmin puhunut, olen luottanut siihen että myöskään tämä kiusaaja ei käy pomon juttusilla mustamaalaamassa minua vaan homma kestää meidän välisenä. Ap
Minutkin siirrettiin toiseen tiimiin muutaman vuoden jälkeen vaikka olin eniten töitä tehneiden joukossa. Suoritustasoa ei koskaan arvioitu avoimesti. Sittenpä tekevät työt jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis ymmärsinkö oikein? AP ja joku toinen työntekijä vaihtoivat työtehtäviä / tiimiä tms "päittäin" ilman, että kumpikaan oli vaihtoa toivonut tai kummallekaan olisi vaihdosta etukäteen puhuttu ja tämä tehtiin esimiehen päätöksellä? Eli että kummallekin kerrottiin vain, että te nyt vaihdatte tehtäviä?
Mikä oli annettu syyksi vaihtoon?
Mitä mieltä toinen työntekijä oli vaihdosta, oliko se hänelle ok, että siirtyi AP:n paikalle?
Ap, et ole vastannut tähän. Helpottaisi vähän hahmottamaan tilannetta.
Kaikki asaianosaiset saman pöydän ääreen ja mukaan luottamusmies tai työsuojeluvaltuutettu.
Joku työpaikan virkistäytymispäivä tai mökkireissu johonkin, voisi tuulettaa ilmapiiriä.
Vierailija kirjoitti:
Joku työpaikan virkistäytymispäivä tai mökkireissu johonkin, voisi tuulettaa ilmapiiriä.
Nämä on painajaisia työpaikassa jossa ei viihdy. Ei kukaan halua viettää vapaa-aikaansa ihmisten kanssa joista ei erityisemmin pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on työnjohto-oikeus. Hän on sitä nyt käyttänyt, et voi mitään.
Sulla on kuitenkin työ!
Mutta toisaalta, pitäisi sinulle kuitenkin perustelut kertoa. Ja todella typerä, kun vihjaa että joku valittanut tms muttei sitten tarkemmin kerro. Haluatko jonkin kuulemistilaisuuden, niissähän syytökset kerrotaan ja sinun puheenvuoroillasi ei merkitystä, vastassasi on esimies ja mahd joku häntä ylempi. Lopulta voi olla tulos se että irtisanoudu tai ota potkut!
Sinä se tässä ainoa olet joka sitä meluaa sinne peppuun tarvii! Suksi kuuseen!