Työpaikkakiusaaminen ja sana sanaa vastaan, kokemuksia?
Minulla tilanne siis se että esimies kohdisti minuun nyt toimenpiteitä, jostakin syystä, jota ei suostu minulle kertomaan väittäen ettei saa kertoa mitä joku on mahdollisesti sanonut, osa on ihan työhön liittyviä ja hyväksyn selitykset mutta sanoin epäileväni että taustalla on myös muuta, tähän hän ympäripyöreästi vastasi että ei voi kertoa onko joku sanonut jotain ja mitä sanonut. Sanoin etten tule tuollaista selitystä hyväksymään, vaan minun tulee tietää syytetäänkö minua jostain mitä olen tehnyt tai jättänyt tekemättä. Tämä siis siksi, koska yksi työkaverin on jo parin vuoden ajan käyttäytynyt minua kohtaan epäasiallisesti, hyvin hienovaraisesti niin että mihinkään on vaikea puuttua mutta minulle ei kuitenkaan ole jäänyt epäselväksi mm. hänen epäasiallinen vttuilu tai muu epäasiallinen käytös. Onko muilla kokemusta vastaavasta tai onko teidän mielestä minulla mitään mahdollisuuksia voittaa tätä?
Kommentit (57)
Itse varmaan olisin tyytyväinen jos pääsisin kiusaajista eroon ja parempaan tiimiin, olettaen siis, että tiimi on kiva, työ melkein samaa ja sanoin ehdoin.
Vierailija kirjoitti:
Itse varmaan olisin tyytyväinen jos pääsisin kiusaajista eroon ja parempaan tiimiin, olettaen siis, että tiimi on kiva, työ melkein samaa ja sanoin ehdoin.
Tiimi on kiva ja olisin itsekin varmasti pyytänyt vaihtoa jo ajat sitten ellei se toisi asioita, jotka vaikuttaa muuhun elämään negatiivisesti (työaikojen muodossa).
Työnantajalla on työnjohto-oikeus ja saa määrätä missä tiimissä teet työsi.
Jos työtehtäväsi eivät siirron myötä ole oleellisesti muuttuneet, eikä palkka ja hommat sujuvat uudessa tiimissä yhtä hyvin kuin entisessäkin niin, miksi tämä on huono juttu?
Mainitsit, että tämä siirto hankaloittaa siviilielämääsi.
Jos työ ei istu muuhun elämääsi, vaihda ihmeessä työpaikkaa. Pääset samalla siitä kiusaajastakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos työtehtäväsi eivät siirron myötä ole oleellisesti muuttuneet, eikä palkka ja hommat sujuvat uudessa tiimissä yhtä hyvin kuin entisessäkin niin, miksi tämä on huono juttu?
Jos työ ei istu muuhun elämääsi, vaihda ihmeessä työpaikkaa. Pääset samalla siitä kiusaajastakin.
Aina ihmiset ehdottaa tuota vaihda työpaikkaa, ei sitä niinvain vaihdeta ainakaan minun alallani, kiva jos toisilla aina uusi odottamassa oven takana. Ap
Täällä taas joku empatiakyvytön jolla omassa elämässä vaikeaa vastailee rumasti Mut asiaan, mä kysyisin kyllä esimieheltä et miksi minä ja ilmaisisin etten halua siirtoa. Tsemppiä! Joka työpaikassa on tuollaisia pomon hanurin nuolijoita jotka saavat olla muille ilkeitä ja siihen ei puututa.
On kokemusta. Hanki vihko ja kynä (niin vanhanaikaista kuin se onkin). Kirjoita vihkoon ne hienovaraiset ja huomaamattomat tapaukset, joista et meille kerro. Missä, mitä, kuka, mitä sanoi/teki, mitä siitä seurasi, millä tavalla se on kiusaamista.
Sitten sinulla on dokumentti, vaikka joutuisit oikeuteen. Toiseksi se helpottaa sinua itseäsi. Saat ne asiat pois päästäsi kirjoihin ja kansiin, niin ei enää tarvitse pyörittää vain omassa mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän nyt, miksi lakimiehet tienaavat hyvin. Jos työnantajan direktio-oikeuden käyttäminen aiheuttaa tällaisen taistelun, niin ilman muuta kannattaa tarjota apuaan ja ottaa kunnon palkkio. Työntekijähän tuossa on se häviävä osapuoli, mutta joku 1500 euron lasku sen sanomisesta on varmasti ilo.
No en minä mitään lakimiehiä tähän ole sotkemassa. Eikö kenenkään mielestä sitä tarvitse selvittää jos on ollut merkkejä työpaikkakiusaamisesta ja vahvoista viittauksista siihen suuntaan että tämä kyseinen henkilö on puhunut minut pois työryhmästään? Kaikille ihan ok asia, ottakoon seuraavan uhrin josta ei pidä? Ap
Oletko ilmoittanut työpaikkakiusaamisesta, onko työsuojelu asiasta tietoinen, onko asiaa käsitelty esimiehen kanssa? Jos ei ole, niin olet aika heikoilla.
Työnantaja saa siirtää sinut toisiin tehtäviin pelkällä ilmoituksella. Onhan mahdollista, että koko työryhmä on tehnytkin sinusta ilmoituksen ja jotta työnantaja välttyisi pahemmilta toimenpiteiltä siirretään sinut toiseen ryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työ ei istu muuhun elämääsi, vaihda ihmeessä työpaikkaa. Pääset samalla siitä kiusaajastakin.Aina ihmiset ehdottaa tuota vaihda työpaikkaa, ei sitä niinvain vaihdeta ainakaan minun alallani, kiva jos toisilla aina uusi odottamassa oven takana. Ap
Jos et hyväksy työnantajan oikeutta määrätä töistäsi, niin et ole oikea henkilö tuohon työpaikkaan. Silloin työpaikkaa tulee vaihtaa sen sijaan että vaatisi työnantajaa toimimaan haluamallaan tavalla.
Oletko ymmärtänyt, että olet siellä töissä, et päättämässä firman toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas joku empatiakyvytön jolla omassa elämässä vaikeaa vastailee rumasti Mut asiaan, mä kysyisin kyllä esimieheltä et miksi minä ja ilmaisisin etten halua siirtoa. Tsemppiä! Joka työpaikassa on tuollaisia pomon hanurin nuolijoita jotka saavat olla muille ilkeitä ja siihen ei puututa.
Esimies vastaisi, koska on katsottu, että sinun siirtämisesi edistää tuloksen saavuttamista ja osaamisen lisäämistä. Jos tämä ei sovi, niin on aina mahdollista, että etsit itsellesi sopivamman työpaikan. Jos tuossa vaiheessa alkaa selittämään työpaikkakiusaamisesta, vastaa pomo, että sittenhän on vain hyvä, että vaihdat toiseen työryhmään.
Eli siis ymmärsinkö oikein? AP ja joku toinen työntekijä vaihtoivat työtehtäviä / tiimiä tms "päittäin" ilman, että kumpikaan oli vaihtoa toivonut tai kummallekaan olisi vaihdosta etukäteen puhuttu ja tämä tehtiin esimiehen päätöksellä? Eli että kummallekin kerrottiin vain, että te nyt vaihdatte tehtäviä?
Mikä oli annettu syyksi vaihtoon?
Mitä mieltä toinen työntekijä oli vaihdosta, oliko se hänelle ok, että siirtyi AP:n paikalle?
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Hanki vihko ja kynä (niin vanhanaikaista kuin se onkin). Kirjoita vihkoon ne hienovaraiset ja huomaamattomat tapaukset, joista et meille kerro. Missä, mitä, kuka, mitä sanoi/teki, mitä siitä seurasi, millä tavalla se on kiusaamista.
Sitten sinulla on dokumentti, vaikka joutuisit oikeuteen. Toiseksi se helpottaa sinua itseäsi. Saat ne asiat pois päästäsi kirjoihin ja kansiin, niin ei enää tarvitse pyörittää vain omassa mielessä.
Tuo on ns. kokemusdokumentti, koska oikeudessa lähinnä hymyillään sille, että ap kertoo Mairen sanoneen kahvipöydässä, että onpa harmaa aamu ja vilkaiseen ap:ta vihjailevasti. Tähän Terhi on todennut, että enpä jaksaisi töitä minäkään, mutta kun on pakko. Sen jälkeen hän on kohauttanut olkapäitään ja poistunut mielenosoituksellisesti kahvihuoneesta, koska ap oli siellä. (mitä tosin kukaan ei ole ääneen sanonut, mutta ap TIETÄÄ, että tämä oli syynä).
Työpaikkakiusaamisesta tehdään ilmoitus esimiehelle, jonka tehtävänä on hoitaa asia. Jos esimies ei toimi, on seuraava askel työsuojeluvaltuutettu ja tarvittaessa asiaa käsitellään työterveyden kanssa, jos toiminta on sellaista, että se aiheuttaa lääketieteellistä apua tarvitsevia oireita. Sitä kautta asia nostetaan ns. kolmikantakeskusteluun. Lisäksi asia tulee saattaa luottamusmiehen tietoon, joka voi varmistaa, että työnantaja tekee oman osuutensa.
Ap on siis käynyt koko tämän ketjun läpi ja nyt hänet siirretään toisiin töihin eli pois kiusaajan läheltä. Eikö juuri tämä ole asia, jolla työnantaja pyrkii kiusaamisen saamaan kuriin eli siellä on asiaan tartuttu ja löydetty keino estää hienovarainekin kiusaaminen, koska ap ja kiusaaja eivät enää ole samassa tiimissä.
Emme tiedä, mitä toimia kiusaajaan kohdistuu. Hän on voinut saada kirjallisen varoituksen tms. Minusta työnantaja on toiminut juuri niin kuin pitääkin, koska takana on pitkä prosessi ja työnantajan tulee toimissaan punnita myös sitä, mikä on laillista. Kiusaajaa ei voi irtisanoa kovin heppoisin perustein.
Minut jätettiin myös pois koulutuksesta, joka olisi ollut mun vahvuusalueella. Ei se mitään! Tiedän, että löydän kyllä töitä muualtakin.
Tasapainoinen aikuinen ei kiusaa, mutta osaa kääntää suuntansa pois kiusaajasta.
Luottamushenkilöt valvovat työsuhteita ja niihin liittyvää juridiikkaa.
Jos koet tulleesi kohdelluksi epäasiallisesti tai epäoikeudenmukaiseksi sinun kuuluu ottaa työsuojeluvaltuutettuun yhteytyä. He ratkovat ristiriitatilanteita, ei luottarit.
Se on kurjaa, mutta työnantajalla on oikeus määrittää missä kukakin tekee töitä (työssäkäyntialueen sisällä toki) JOS työsopimuksessasi ei lue tää xxxx kohteessa.
Jos sinulla on työsopimus vain ympäripyöreästi xxxxx firmaan, niin työnantaja voi siirtää toiseen kohteeseen.
Tarkista sopimuksesi ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työ ei istu muuhun elämääsi, vaihda ihmeessä työpaikkaa. Pääset samalla siitä kiusaajastakin.Aina ihmiset ehdottaa tuota vaihda työpaikkaa, ei sitä niinvain vaihdeta ainakaan minun alallani, kiva jos toisilla aina uusi odottamassa oven takana. Ap
Jos et hyväksy työnantajan oikeutta määrätä töistäsi, niin et ole oikea henkilö tuohon työpaikkaan. Silloin työpaikkaa tulee vaihtaa sen sijaan että vaatisi työnantajaa toimimaan haluamallaan tavalla.
Oletko ymmärtänyt, että olet siellä töissä, et päättämässä firman toiminnasta.
Jos sä jatkat tuota lapsellista jankaamista niin älä nyt innoissas näytä idioottimaisuuttasi niin selkeesti.
Eri
Miksi ihmiset ei vain vaihda duunia jos kollegat tai esimiehet on mulkkuja?
Kyllä minulla on mielestäni oikeus tietää miksi siirto tehtiin yllättäin ja etukäteen ilmoittamatta? En ole vaatimassa sen perumista vaan hyväksynyt asian. Kyllä minä haluan selvittää jos olen saanut osakseni epäoikeudenmukaista kohtelua. Ap