Onko tämä epävakaa persoonallisuushäiriö?
Valtavasti käsittämättömiä riitoja ja draamaa avopuolison kanssa. Nyt kertoi lopulta että hän ei yksinkertaisesti pysty hallitsemaan tunnereaktiota ja käytöstä. Jokin minun sanani tai teko triggeröi hänet ja raivo tulee hetkessä. Ei tarkoita pahaa. Ja ei halua puhua uudestaan mistään kiista aiheesta koska raivo palaa samantien sekunneissa ja siitä ei mitään apua, ei hän pysty selittämään asioita yhtään paremmin myöhemminkään ja kokee kun kysyn jälkikäteen sanotuista asioista että hänet pannaan selkä seinää vastaan eikä ole mitään muuta keinoa kuin raivostua.
Pelkää että hylkään hänet. Että kyllästyn hänen luonteeseen. Kärsii että on niin usein draamaa ja kokee ettei häntä kukaan muu äitiä lukuunottamatta hyväksy täysin. Kokee naiset uhkana, jokainen kerta kun kohtaan naisen voisin valita helpomman naisen.
Tällaista se on, jatkuvaa raivoa ja sitten taas halimista kuin mitään ei ois tapahtunut ja jos oon itse vielä surullinen edellisestä raivosta hän voi kesken halausten raivostua taas uudestaan vain koska häntä ärsyttää etten niin nopeasti ala hymyillä.
Tuli tän kaiken jälkeen mieleen, voisiko tämä epävakaa persoonallisuus kuvata hänen tunne elämää?
Kommentit (15)
AP täällä. Joo, hän kertoo että isoin triggeri on yksinomaan se etten ole vieläkään vienyt vihille vaikka alussa annoin ymmärtää että haluan sellaista pian. No, se oli ennen kuin tämä oireilu alkoi ehkä vajaan vuoden seurustelun jälkeen. Nyt en vain uskalla avioitua ennenkuin tämä ongelma ratkeaa ja hän taas kokee että hänen epävarmuuttaan ruokkii tämä tilanne "kun en ole valinnut häntä".
Vaikea paikka kaikinpuolin.
Minun mies on epävakaa. Ja minä olen myös mt ongelmainen. En väitä, etteikö suhteemme alkuvuodet olisi olleet ihan kamalia, tuskin kukaan olisi kateellinen.Mutta me molemmat käymme nyt terapiassa ja meillä on lääkitykset, ja suhde on parempi nyt. Kyllä mies triggeröityy vielä asioista, mutta tunnistaa nämä reaktiot ja aina pahoittelee jälkikäteen. Onhan se aikamoista vuoristorataa joskus, mutta joskus menee taas 6 kuukauttakin kun elämä on ihan tyyniä ja rauhallista. Miehelläni on ollut lapsuudessa kaikenlaista (traumoja)mistä tämä kaikki kai johtui. Suhteessa tärkeintä on että pystytään luottamaan toisiimme täysin.
Pohdi itse haluatko mt-ongelmaisen kumppanin ja jos haluat, hyväksy valintasi seuraukset. Nuo ongelmat pysyvät läpi elämän ellei niille ole valmis tekemään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Muakin kiinnostaa. Mulla on oikein mukava ja fiksu mies, joka noin 4-7 viikon välein saa menkkaoireita, eli käy ensin puhumattomaksi, sitten alkaa tupakoida entistä enemmän ja lopulta kilahtaa ja lähtee ovesta ulos jonkin pikkuasian takia.
Palailee sitten häntä koipien välissä takaisin, kun tulee ikävä ja mä oon kuitenkin se maailman paras ja ainoa ja ihanin.
Onko tuttua?
Ei tuollaista mutta vuosia sitten kun yritin tulla raskaaksi, kiinnitin huomiota että ehkä viikko kuukautisten jälkeen miehestä tuli etäisempi ja halusi nähdä kaveria. Ehkä vaikutin läheisyyshakuisemmalta ja tietääkseni hänellä ei ollut mitään lapsen saantia vastaan. Ehkä testosteronitasot tai muut miehellä nousivat?
Jotenkin ei kai ymmärtänyt, miksi tiettyyn aikaan olisi pitänyt haluta seksiä eikä hän voinut yhtä lailla päättää.
Kuulostaa pikemminkin aspergerilta. (On muuten äärimmäisen vaikea erotusdiagnostiikan kannalta erottaa komplisoitunut aspergerin oireyhtymä todennäköisine liitännäisoireineen ns. epävakaasta persoonallisuushäiriöstä.)
Oli mitä oli tuollainen naimisiinmenolla kiristäminen on aivan sairasta. Koska sitähän hän tekee, kiristää saamalla raivareita ja yrittää näin manipuloida sinut kosimaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun sukulainen on yhdessä tämmösen miehen kanssa, se mies on ihan selkee narsisti. Valehtelee myös todella paljon ja häntä pitää aina miellyttää kuin jotain pientä vauvaa tai hän suuttuu ja menettää täysin itsehillintänsä.
Narsistiset tyypit osaavat taitavasti rakkauspommituksen taidon. Puhuvat siirappisesti suhteen alkuhuuman aikana uhrin pyörryksiin. Sitten kun saatu sitoutettua niin maski tippuu.
Puhutko Petteri Orvosta?
Siellä päässä kyllä tapahtuu kaikenlaista erikoista ettei tosikaan.
Vierailija kirjoitti:
AP täällä. Joo, hän kertoo että isoin triggeri on yksinomaan se etten ole vieläkään vienyt vihille vaikka alussa annoin ymmärtää että haluan sellaista pian. No, se oli ennen kuin tämä oireilu alkoi ehkä vajaan vuoden seurustelun jälkeen. Nyt en vain uskalla avioitua ennenkuin tämä ongelma ratkeaa ja hän taas kokee että hänen epävarmuuttaan ruokkii tämä tilanne "kun en ole valinnut häntä".
Vaikea paikka kaikinpuolin.
Minulla oli tällainen kumppani, taivaalle kiitos ettei ehditty vihille. Eron jälkeen hulluus vain lisääntyi ja joutui mm. suljetulle.
Kuulostaa epävakaalle persoonallisuushäiriölle: hylätyksi tulemisen pelko ja tunteiden heittely äärilaidasta toiseen. Onko hänellä itsetuhoisia ajatuksia? Kumppanisi tarvitsee varmasti ammattiapua. Oletko keskustellut tästä asiasta? Luuletko, että tästä asiasta voi keskustella hänen kanssaan, jos ette ole vielä keskustelleet?
Tuo ihminen ei taida olla valmis henkisesti olemaan täysvaltainen parisuhteen osapuoli. Raivoaminen käy sun mielenterveyden päälle ennemmin tai myöhemmin.
Epävakaa ja voi olla myös Pelimies -käsikirjaa toteuttava.
Vaikka olisi kuinka kiva ihminen välillä, tuota se pääosin on.