Miten hyväksyä krooninen kipu?
Tähän sairauteen ei kuole, mutta sairastuminen on tehnyt elämästä todella raskasta. Kärsin kroonisesta kivusta, tarkemmin sanottuna kroonisesta migreenistä ja kipu on vain pahentunut tämän vuoden aikana. Sopivaa hoitoa ei ole vuosien saatossa löytynyt, vaikka on kokeiltu lukuisia vaihtoehtoja. Käytössä on jo pitkään olleet biologiset lääkkeet. Lääkkeet vievät hiukset päästä ja niissä on omat haittavaikutuksensa. Neurologit ovat todenneet migreenini hyvin vaikeaksi. Päivittäisen kivun kanssa eläminen on raskasta, elämä on vain töistä, kotitöistä ja lapsiperhearjesta selviämistä. Meillä on pieni lapsi, onneksi mies on osallistuva isä, en muuten jaksaisi. Kivun kroonistuminen on pakottanut heittämään romukoppaan haaveet toisesta lapsesta ja uralla etenemisestä, sillä sairaana en noihin kykenisi.
Krooninen kipu on vienyt jaksamisen: selviän jotenkin töistä ja kotielämästä, mutta mitään ylimääräistä en jaksa. Ainoa, mihin jaksan kodin ja töiden ulkopuolella satsata, on oma terveys: huolehdin nukkumisesta, säännöllisestä syömisestä, käyn kävelylenkeillä ja olen normaalipainoinen. Yritän elintavoillani helpottaa sairauttani. Ylimääräisille asioille ei kuitenkaan riitä energiaa. En ole kuukausiin jaksanut nähdä ystäviä, en jaksa tehdä mitään erityistä tai käydä missään. En mielestäni ole masentunut, voimat ovat vain todella rajalliset ja kipu syö myös henkistä jaksamista. Elämä on kaventunut todella paljon kroonisen kivun takia. Ulospäin en näytä sairaalta ja ihmiset ihmettelevätkin, miksi en jaksa esim. töissä ahkeroida ylimääräistä. "Et sinä näytä sairaalta, tekisit jotain kivaa ja piristyisit", on minulle sanottu monta kertaa. Turhauttaa, kun ihmiset olettavat minun olevan terve, jos en heidän mielestään näytä sairaalta. Tuntuu, että elämä menee kivuista kärsiessä ohi. Koen syyllisyyttä, kun en jaksa sairaimpina hetkinä olla osallistuva äiti tai joustava työntekijä.
Haluaisin kuulla kroonisesta kivusta (migreeni tai muu) kärsivien kokemuksia. Miten olet oppinut hyväksymään kroonisen kivun? Millaista elämäsi on ja miten jaksat kivun kanssa?
Kommentit (79)
Positiivinen asenne, älä pidä itseäsi sairaana, se on ominaisuus jonka kanssa pitää oppia elämään.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on aivan liikaa töitä ja hommia, siksi se pahenee varmaan entisestään. Jos saisit ne minimiin, ehtisit perehtyä paremmin laukaiseviin tekijöihin ja stressin vähentämiseen - vaikka se ei lähdekään geeneistä pois. Entä lääkkeiden haitat, ethän käytä e-pilleriä tai hormonivalmisteita. Oletko kokeillut silmälaseja ja tummentavia laseja. Onko parempaa tyynyä ja kaulaliina kylmällä. Mitä teit silloin kun oireita oli vähemmän, jos oli, nuorempana? Entä hormonitoiminnan vaikutus, kuukautisten aikaan.
Kaikki mahdolliset asiat on katsottu, on uudet silmälasit ja aurinkolasit lähes jatkuvasti ulkona käytössä. Hampaat tarkistettu ja purenta kunnossa. Tyyny vaihdettu, kaulaliina käytössä aina kesäkuukausien ulkopuolella. Migreenini liittyy hormonitoimintaan, aikanaan ennen raskautta ja synnytystä ei ollut näin vaikea migreeni. Töissä teen jo nyt mahdollisimman vähän, en tee mitään ylimääräistä. Kotitöitä tehdään kevennetysti ja pieni lapsi vaatii paljon hoitoa, tästä ei voi tinkiä.
Ap
Miten masennusta on hoidettu, onko lääkitys siihen? Se on myös asia mikä pitää hoitaa että voit paremmin!
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä olet kokeillut? Jos ei opiaatit, triptaanit, tulehduskipulääkkeet, pregabaliini yms. auta, niin monesti kannabis saattaa auttaa. Sitä ei toki tahdo saada helposti reseptille koska laki ns. pelottelee lääkärit kuoliaaksi asti, mutta suosittelen että otat tämän puheeksi. Kaikille ei toki tämäkään auta.
Kannabista en halua kokeilla, koska lähisuvussani on päihteiden laukaisemaa psykoosia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö kipupotilaille ole ihan omat klinikkansa ja vertaistukiryhmänsä?
Otan osaa, en osaa edes kuvitella, millaista jatkuvien kipujen kanssa eläminen on.
Ei sinne kipuklinikalle pääse muulloin kuin terminaalivaiheessa. Vertaistukiryhmissä ei oikein kenelläkään ole mitään neuvoa kun ei edes lääketiede pysty auttamaan.
Luojalle kiitos migreeniä voi ehkäistä muiden estolääkkeiden lisäksi myös biologisella lääkkeellä. Minulla se puolitti kohtauksien määrän.
Monesti ärsyttää kun ihmiset luulevat tavallisen päänsäryn olevan samaa kuin migreeni. Täälläkin intetään päivittäin, että pitäisi juoda alkoholia muiden mieliksi vaikka sitten tulisikin neljän vuorokauden migreenikohtausputki ja olisi lopuksi sairaalassa tipassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on aivan liikaa töitä ja hommia, siksi se pahenee varmaan entisestään. Jos saisit ne minimiin, ehtisit perehtyä paremmin laukaiseviin tekijöihin ja stressin vähentämiseen - vaikka se ei lähdekään geeneistä pois. Entä lääkkeiden haitat, ethän käytä e-pilleriä tai hormonivalmisteita. Oletko kokeillut silmälaseja ja tummentavia laseja. Onko parempaa tyynyä ja kaulaliina kylmällä. Mitä teit silloin kun oireita oli vähemmän, jos oli, nuorempana? Entä hormonitoiminnan vaikutus, kuukautisten aikaan.
Kaikki mahdolliset asiat on katsottu, on uudet silmälasit ja aurinkolasit lähes jatkuvasti ulkona käytössä. Hampaat tarkistettu ja purenta kunnossa. Tyyny vaihdettu, kaulaliina käytössä aina kesäkuukausien ulkopuolella. Migreenini liittyy hormonitoimintaan, aikanaan ennen raskautta ja synnytystä ei ollut näin vaikea migreeni. Töissä teen jo nyt mahdollisimman vähän, en tee mitään ylimääräistä. Kotitöitä tehdään kevennetysti ja pieni lapsi vaatii paljon hoitoa, tästä ei voi tinkiä.
Ap
Mulla ainakin synnytykset on saanut hormoonit niin sekaisin että hormoonikierrukka on ollut ainoa mikä on tasoittanut ne ja niistä johtovat oireet. Vuosi meni sopeutuu kierrukkaan, nyt ollut 5v käytössä ja toiminut hyvin ei tule edes kuukautisia.
Vierailija kirjoitti:
Miten masennusta on hoidettu, onko lääkitys siihen? Se on myös asia mikä pitää hoitaa että voit paremmin!
Minulla ei mielestäni ole masennusta, terveydenhuollossakaan sitä ei epäillä ja masennusseula ei näytä masennusta. Kipuun liittyvät henkisen puolen oireet oireilevat ainoastaan kivun ollessa kovempi, en koe ikäviä tunteita jatkuvasti. Minulla on ollut migreeniin hoitona myös masennuksen hoidossa käytettäviä lääkkeitä, eivätkä nämä ole vaikuttaneet henkiseen vointiini tai auttaneet migreenin kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkkeitä olet kokeillut? Jos ei opiaatit, triptaanit, tulehduskipulääkkeet, pregabaliini yms. auta, niin monesti kannabis saattaa auttaa. Sitä ei toki tahdo saada helposti reseptille koska laki ns. pelottelee lääkärit kuoliaaksi asti, mutta suosittelen että otat tämän puheeksi. Kaikille ei toki tämäkään auta.
Kannabista en halua kokeilla, koska lähisuvussani on päihteiden laukaisemaa psykoosia.
Ap
CBD-öljyn suomenkielisessäkin materiaalissa kerrotaan kannabiksen ja hampun olevan sopimatonta migreenipotilaille. Pahentaa vain ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulla ainakin synnytykset on saanut hormoonit niin sekaisin että hormoonikierrukka on ollut ainoa mikä on tasoittanut ne ja niistä johtovat oireet. Vuosi meni sopeutuu kierrukkaan, nyt ollut 5v käytössä ja toiminut hyvin ei tule edes kuukautisia.
Parhaillaan kokeillaan, auttaisiko hormonikierukka tilanteeseeni. Lääkärit sanoivat, että vaikutuksen arviointiin menee useita kuukausia, joten vielä ei pysty sanomaan. Tähän mennessä ei ole auttanut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Saattaa kuulostaa oudolta metodilta, mutta kokeile sellasta, että alat laskea esim sadasta tai vaikka tuhannesta alaspäin heti, kun kipu alkaa. Siinä aivoille välittyy tieto erilaisesta ärsykkeestä, johon tulee keskittyä.
Kokeile.
Lisäyksenä vielä, että kärsin kroonisesta migreenistä, yli 20 kipupäivää kuukaudessa ja kaikki lääkkeet käyty läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Parhaillaan kokeillaan, auttaisiko hormonikierukka tilanteeseeni. Lääkärit sanoivat, että vaikutuksen arviointiin menee useita kuukausia, joten vielä ei pysty sanomaan. Tähän mennessä ei ole auttanut.
Ap
Minulla migreeni paheni hormonikierukasta. E-pilleritkään eivät sopineet.
Tuollainen asia vaikuttaa koko elämään siksi, ettei kertakaikkiaan voi harrastaa huolettomasti seksiä ilman kondomia. Se tarkoitti tietenkin vähemmän seksuaalikokemuksia sinkkuna kun muiden suhtautumisesta kondomiehkäisyyn ei ole mitään takeita. Aika pian huomasin, että 9/10 nuoresta miehestä ei pidä kondomia mukanaan.
Kuulostaa että teet edelleen kovin paljon, vaikka oletkin joutunut rajaamaan tosi paljon mitä jaksat ja mihin voimasi riittävät. Onko työterveyden kanssa keskusteltu sairauslomasta ja mahdollisuudesta sen jälkeen osa-aikaiseen sairauslomaan? Jos se väliaikaisesti lieventäisi stressitekijöitä ja saisit enemmän lepoa keholle ja mielelle, vaikka tuskin mitenkään ihmeellisesti kroonistuneen migreenin ongelmaa ratkaisee.
Mulla ei ole tuollaista, mutta sen sijaan kroonista kipua peräsuolen seudulla. Ja on todella ikävä vaiva. Ei ole ollut helppoa tottua ajatukseen, että mulla ei ole kivuttomia hetkiä juurikaan, tuskin tämä tästä enää paranee kun on kestänyt jo useita vuosia. Ja olen joutunut luopumaan paljosta, koska jaksaminen, niin fyysinen kuin psyykkinen, ei riitä. Ja suuri osa ajasta menee kivunhallintaan erilaisin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että teet edelleen kovin paljon, vaikka oletkin joutunut rajaamaan tosi paljon mitä jaksat ja mihin voimasi riittävät. Onko työterveyden kanssa keskusteltu sairauslomasta ja mahdollisuudesta sen jälkeen osa-aikaiseen sairauslomaan? Jos se väliaikaisesti lieventäisi stressitekijöitä ja saisit enemmän lepoa keholle ja mielelle, vaikka tuskin mitenkään ihmeellisesti kroonistuneen migreenin ongelmaa ratkaisee.
Olen ollut sairauslomalla ennen töihin palaamista. Osa-aikainen sairausloma on monesta syystä hankala sekä työnantajan että minun kannaltani. Töitä olemme työnantajan kanssa kyllä keventäneet niiltä osin, miltä osin se on mahdollista. Työ toimii jossain määrin voimavarana tämän sairauden kanssa, kun on muutakin ajateltavaa kuin päivittäinen kipu. Haluaisin myös säilyä työkykyisenä, työelämää olisi vielä vuosikymmeniä edessä.
Ap
Mulla on välillä ollut kroonistuva migreeni, tätä on kestänyt silloin kuukausia ja sitten tilanne taas helpottanut. Eli ei sitten kuitenkaan ole vuosiksi jääänyt krooninen kipu päälle. Lisänä kovat selkäkivut, jotka kuitenkin kestän paremmin kuin migreenikivun.
Muistan kuitenkin juurikin tuon, ettei voinut sopia mitään menoja, ei jaksanutkaan oikein mitään, koska kivun kanssa selviäminen vei voimat. Ja nytkin migreeni sanelee tosi monet asiat elämässä.
Silloin selvisin sillä ajatuksella, että ei kuitenkaan ole pään räjäyttävää oksennus-tiputukseen joutumis-kipua koko aikaa, yritin tavallaan löytää sen valonpilkahduksen asiasta, kun mulla migreenkohtaukset vie pimeään makaamaan päiviksi ja välillä sairaalaan tippaan.
Mua auttoi psykologilla opetellut rentoutumisharjoitukset kestämään migreenin sivuoireita, puutumisia ym. jotka on välillä pelottavia.
Vastasin, vaikkei tilanteeni sama ole, mulla on nykyään migreenipäiviä ehkä about 3-8 kuukaudessa, ennen nykyistä estolääkettä söin särkylääkettä käytännössä joka päivä ja se auttoi kipuun aika usein eli ei koko aikaa särkenyt vaikkaa migreeni yritti tulla joka päivä.
Täsmälääkkeet ei mulle sovi, joten keinot oli kans aika vähät. Onneksi viimeinen estolääkekokeilu auttoi, botoxiakin lääkäri väläytteli yhtenä viimeisenä vaihtoehtona, onneksi ei siihen tarvinnut mennä.
Migreenin alkaessa ja kohtauksessakin pidän jäisiä pyyhkeitä päätä vasten, kylmä "harhauttaa" kipuaistimusta edes jonkun verran ja siten tasoittaa kipua hetkellisesti.
Voimia sinulle ap! Ja kuullostaa kyllä siltä, että hienosti jaksat kuitenkin tietyt perusjutut elämässä kivusta huolimatta, ole armollinen itsellesi, ei kaikkea tarvii jaksaa eikä pystyä kun koskee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on välillä ollut kroonistuva migreeni, tätä on kestänyt silloin kuukausia ja sitten tilanne taas helpottanut. Eli ei sitten kuitenkaan ole vuosiksi jääänyt krooninen kipu päälle. Lisänä kovat selkäkivut, jotka kuitenkin kestän paremmin kuin migreenikivun.
Muistan kuitenkin juurikin tuon, ettei voinut sopia mitään menoja, ei jaksanutkaan oikein mitään, koska kivun kanssa selviäminen vei voimat. Ja nytkin migreeni sanelee tosi monet asiat elämässä.
Silloin selvisin sillä ajatuksella, että ei kuitenkaan ole pään räjäyttävää oksennus-tiputukseen joutumis-kipua koko aikaa, yritin tavallaan löytää sen valonpilkahduksen asiasta, kun mulla migreenkohtaukset vie pimeään makaamaan päiviksi ja välillä sairaalaan tippaan.
Mua auttoi psykologilla opetellut rentoutumisharjoitukset kestämään migreenin sivuoireita, puutumisia ym. jotka on välillä pelottavia.
Vastasin, vaikkei tilanteeni sama ole, mulla on nykyään migreenipäiviä ehkä about 3-8 kuukaudessa, ennen nykyistä estolääkettä söin särkylääkettä käytännössä joka päivä ja se auttoi kipuun aika usein eli ei koko aikaa särkenyt vaikkaa migreeni yritti tulla joka päivä.
Täsmälääkkeet ei mulle sovi, joten keinot oli kans aika vähät. Onneksi viimeinen estolääkekokeilu auttoi, botoxiakin lääkäri väläytteli yhtenä viimeisenä vaihtoehtona, onneksi ei siihen tarvinnut mennä.
Migreenin alkaessa ja kohtauksessakin pidän jäisiä pyyhkeitä päätä vasten, kylmä "harhauttaa" kipuaistimusta edes jonkun verran ja siten tasoittaa kipua hetkellisesti.
Voimia sinulle ap! Ja kuullostaa kyllä siltä, että hienosti jaksat kuitenkin tietyt perusjutut elämässä kivusta huolimatta, ole armollinen itsellesi, ei kaikkea tarvii jaksaa eikä pystyä kun koskee.
Kiitos tästä pitkästä viestistä, paljon itsellekin tuttuja ajatuksia! Ja kiitos hyvistä vinkeistä! Haluaisin olla toiveikas, että tilanteeni tästä helpottaisi. Tätä kroonista vaihetta on kuitenkin kestänyt kohta jo puoli vuotta, joten pelottaa, jääkö kipu pysyvästi päälle.
Ap
Mitähän kiinalainen lääketiede sanoo migreenistä ja sen hoidosta esim akupunktio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä pitkästä viestistä, paljon itsellekin tuttuja ajatuksia! Ja kiitos hyvistä vinkeistä! Haluaisin olla toiveikas, että tilanteeni tästä helpottaisi. Tätä kroonista vaihetta on kuitenkin kestänyt kohta jo puoli vuotta, joten pelottaa, jääkö kipu pysyvästi päälle.
Ap
Mulla kesti myös kuukausia se "kroonistumisen" vaihe ja sitten helpotti ilman että oli mitään selkeää syytä tai muutosta joka olisi sen selittänyt. Eli joskus voi käydä myös näin.
Mulla muuten vaikuttaa led-lamput, kun muutettiin uuteen kotiin iski migreeni eikä mennyt ohi. Ja kesti yli viikon jatkuvaa migreeniä, ennen kuin tajusin, että katossa kiinteänä olevat ledivalot oli se mikä laukaisi migreenin koko ajan uudestaan. Vaihdettiin lamput ja ei pidetty noita ledejä enää ollenkaan päällä ja tilanne helpotti. Eli joskus se mikä sen migreenin laukaisee on joku ihan käsittämättömän pieni juttu, jota on vaikea tajuta.
Toivon sydämestani että sulla tilanne helpottaa jossain vaiheessa!
Saattaa kuulostaa oudolta metodilta, mutta kokeile sellasta, että alat laskea esim sadasta tai vaikka tuhannesta alaspäin heti, kun kipu alkaa. Siinä aivoille välittyy tieto erilaisesta ärsykkeestä, johon tulee keskittyä.
Kokeile.