Onko vanhemmilla oikeus takavarikoida alaikäisen (16v) pankkikortti?
En mene yksityiskohtiin, mutta rangaistuksena minulta otettiin itse tuöllä tekemällä rahani ja pankkikorttini pois. Ei ole kovin reilua mielestäni. Tässä kaksi viikkoa oltu ilman rahaa ja kun olen kysellyt koska voisin saada esim korttini takaisin mistä näkevät mitä ostelen. Kuulemma eivät tiedä. Alka aärsyttämään tämä tämmöinen
Kommentit (23)
Käy nostamassa rahaa käteisenä pankin konttorista. Lain mukaan 15 vuotta täyttäneellä on oikeus käyttää itse omalla työllään ansaitsemansa rahat. Pankkikortista ei laki sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaki on asiasta hyvin yksiselitteinen
Jokaisella on oikeus käyttää omaisuuttaan haluamallaan tavalla ja muiden tulee kunnioittaa toisen omaisuutta. Ketään ei voida myöskään estää tai rajoittaa käyttämästä omaa omaisuuttaan parhaaksi katsomallaan tavalla.
Nämä oikeudet koskee yhtäläiseen alaikäisiä.
"Ketään ei voida myöskään estää tai rajoittaa käyttämästä omaa omaisuuttaan parhaaksi katsomallaan tavalla"
Höpsis, oikeassa elämässä voidaan takavarikoida vaikka miljoona omaisuus, jäädyttää pankkitilit jne. jos asianomainen on syyllistynyt rikokseen ja on korvausvelvoitteita ja siitä on oikeudenpäätös.
Ap. ei ole kertonut, miksi vanhemmat ovat takavarikoineet kortin ja onko pankkitili jäädytetty. Ja pukkaako vanhemmille korvausvelvotteita esim. Ap. vahingonteosta.
Poliisiko sen pankkikortin ap:lta takavarikoi? Älä naurata.
Sekin on mahdollista, jos ap. on otettu säilöön tai on tutkintavankeudessa, pankkikortit, kännykät yms. poliisit ottavat talteen ja kun alaikäisestä on kysymys, ne luovutetaan huoltajalle.
Edelleenkin kyse on vain perheen välisestä asiasta. Poliisi ei liity tähän mitnekään. En myy tuotteita käytän niitä ihan itse ja ostan alaikäisenä muilta, joka on rikos sille myyjälle...
Kylläen, mutta en ensimmäisenä keinona puuttua teinin sekoiluun sitä tekisi. Jos sekoilu on kuitenkin pahaa niin pitäähän sitä rajoittaa. Jos on syytä ottaa pankkikortti pois, on varmaan pistettävä poikki myös teinin roikkuminen huonossa seurassa, mikä meinaa, että et näe huonoja kavereitasi enää. Jos alat olla ihmisiksi, elämäsi helpottuu.