Onko teillä muilla yli 40vee vielä runsaat ja kipeät kuukautiset? Mulla on ja ikää 47v.
Kommentit (44)
Sama ikä myös. Kramppaa ja vuotaa. Tämä ei tunnu loppuvan koskaan. Ollapa mies.
Mulla tähän auttoi hormonikierukka. Pääsin sen avulla hienosti siirtymään vaihdevuosiin ja ylikin.
Suosittelen!
Ei kipeät, mutta runsaat. Kivut loppuivat lasten saamiseen. (Vai loppuivatko, mulla itse asiassa oli edellisten kuukautisten aikaan kuukautiskipuja – viimeksi oli ennen lasten saamista, eli yli 10 vuotta sitten.) Olen 42.
Ennen kuukautisten loppumista olivat aivan älyttömät. Oli pakko käyttää Tenan housuvaippoja päivälläkin. Sitten yhtäkkiä viimeisten kuukautisten jälkeen kuin hana olisi lopullisesti suljettu kunnes pari vuotta sen jälkeen yhtäkkiä kuukautiset. Gynekologi sanoi, että välillä elimistö tuuppaa sellaisiakin hormoniryöppyjä.
Oli hyvä, etten hävittänyt kuukautistarvikkeitani. Yksi puhdas kuukuppi kulkee aina laukussa mukana kaiken varalta.
Oli, nyt kohta 50v. ja kohdunpoistoon, hormonikierukka ei auttanut. Hormonit kuulemma edelleen sitä,tasoa, että ihan lähitulevaisuudessa ei kuukautiset itsestään loppuisi. Kuukautiset kestää useita viikkoja, pahimmat päivät käytän aikuisten vaippahousuja. Raudanpuute ja anemia vaivaa.
Vihaan kuukautisia. Kipuja ei onneksi juuri ole, mutta vuodan kuin Niagara.
No loppua kohdenhan ne vaan pahenee.
No siis paheni vain 40 iän jälkeen, sellaista se on, kun vaihdevuodet lähestyy. Nyt on mulla minipillerit eikä menkkoja.
Ennen vaihdevuosia vuoto oli todella runsasta, ja kivut pahenivat. Onneksi nyt olen ollut jo yli vuoden ilman. Olen 52.
Olen 48 v ja vaihtelee kovin näin esivaihdevuosissa. Joskus on sellaiset ihan tavis menkat kuin oli nuorena. Joskus taas tosi niukat, näin erityisesti jos on ollut hyvin lyhyt kierto tyyliin 22 pv. Joskus tulee runsaasti mutta sellaista vetistä vuotoa eikä verta saati limakalvoa. Erityisen hurjia vuotoja on tullut kun välillä on ollut menkat pois kuukausia, kerran 7 kk, ja sitten kun se tulee niin 2 extra plus o.b:tä peräkkäin plus tenat on tarvinnut että pärjää. Kipuja tulee vain niiden suht normivuotojen aikaan, ilmeisesti silloin on vielä tapahtunut ovulaatio ja niissä kivuttomissa ei. Yleisin mulla nykyään on että tulee niukat vuodot 40-50 pv välein. Välillä sitten väliin noita tiheitä yms. (Jo 42-vuotiaana alkoi mulla nämä esivaihdevuositouhut, silloin ennen 30 pv kierto alkoi lyhetä ja muuttui lopulta 21 pv kierroksi, kunnes sitten on myöhemmin pidennyt)
- n 48 v
Menkat loppui, kun olin n 45v. Huh. Pääsin helpolla! Paitsi olihan ne menkat n 5v sitä ennen runsaat aina toisena menkkapvänä. Nyt ah, niin auvoista.
Loppuivat kuin seinään kun kävin pahasti ylikierroksilla kilpirauhasen takia. Tai sit vaan osui samaan saumaan jokin muu häiriö. Ongelma vaAn se että estrogeenia on muttei progesteronia. Kohdun limakalvo paksunee muttei tyhjene spontaanisti. Syönyt vajaan vuoden kuureina primolutia tämän takia.
Pahenee vaan kun ikää tulee. Nyt vasta yli 40-vuotiaana kärsin järjettömistä kivuista ja lisäksi menkat kestää 2-3 päivää pidempään kuin ennen :(
Miks tämänkin pitää olla niin hankalaa naisille? 🤬
Olen 51v erittäin kivuliaat ja runsaat olleet 12v lähtien. Loppuispa pian.
On, ajoissa kun ottaa tulehduskipulääkettä, ei tarvitse tuntea, että lihat revitään reisistä ja vatsasta irti. Vähentää myös vuotoa, joka on 1-2 päivää todella karmeaa. En tiedä millä pitäisi housut vuorata yöksi ennen toista vuotovuorokautta. Aina tulee yli siteen kun nousee sängystä ylös, ei paksuinkaan yöside ime sitä määrää. Yhteensä vuotoa viikon päivät, eka ja kaks vikaa päivää vähän, toka ja kolmas runsasta, neljäs ja viides vähäistä, mutta yleensä jossain vaiheessa iltapäivää tulee tosi epämiellyttävä kipu alavatsaan ja sit hölähtää kerralla oikein kunnolla.Lisäksi alan olla erittäin kyrpiintynyt, kun lyhyttä kiertoa on kestänyt jo yli 3 vuotta, noin 23-24 päivää. Ikää 47v.
Minulla oli nuorempana voimakkaita ps-oireita, kuten alakuloa, ärtyisyyttä ym. Nyt vanhemmiten ko. oireita on kuukautisten aikaan ja muutamia päiviä menkkojen jälkeen. Johtuukohan tämä jostain hormonista? Lääkärit eivät ole asiaan antaneet selitystä, kun olen kertonut.
On ollut kivuliaat ja runsaat. Nyt ekaa kertaa on jäänyt menkat tulematta, tällä hetkellä mennään kp 60. Päivittäin on alavatsassa juilimista, rinnat ja vatsa turvonneet. Saas nähdä, mitkä supermenkat sieltä tulee, jos ovat tullakseen. Ikää pari kk vajaa 50v.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli nuorempana voimakkaita ps-oireita, kuten alakuloa, ärtyisyyttä ym. Nyt vanhemmiten ko. oireita on kuukautisten aikaan ja muutamia päiviä menkkojen jälkeen. Johtuukohan tämä jostain hormonista? Lääkärit eivät ole asiaan antaneet selitystä, kun olen kertonut.[/quote
Mulla vähän samaa. Ja hassua mutta myös hormonifinnit tulevat menkkojen jälkeen eikä ennen, kuten nuorempana.
No on. Sama ikä. Vasta mietin, että milloin näistä pääsee.