Onko teillä muilla yli 40vee vielä runsaat ja kipeät kuukautiset? Mulla on ja ikää 47v.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Sama ikä myös. Kramppaa ja vuotaa. Tämä ei tunnu loppuvan koskaan. Ollapa mies.
Monella miehellä alkaa pissaamisvaikeudet jo tuossa iässä. Andropaussissa saattaa tulla muutakin ikävyyttä esimerkiksi testosteronivajauksen myötä, mitä ei niin yleisesti hoideta kuin naisten estrogeenipuutetta. Lihaksikkaammat miehet alkat usein kuihtua, mikä muuttaa heidän elämäänsä suhteessa enemmän kuin naisen lihasmassan kuihtuminen, ja painonhallinta pettää ja pienetkin alkot menee vyötärölle. Moni mies ei saa elintapojaan muutettua ikääntyessään, ja montaa miestä nuo muutokset syövät pahasti, eivät meinaa pärjätä.
Kunhan pääset vaihdevuosista eikä tulisi kovin paljon vaikka kuumia aaltoja niin ei miesten terveydessä ole juuri kadehtimista. Vaikka testostoreenit säilyisikin niin ei niistä paljoa iloa enää ole.
M
Vierailija kirjoitti:
Olen 48 v ja vaihtelee kovin näin esivaihdevuosissa. Joskus on sellaiset ihan tavis menkat kuin oli nuorena. Joskus taas tosi niukat, näin erityisesti jos on ollut hyvin lyhyt kierto tyyliin 22 pv. Joskus tulee runsaasti mutta sellaista vetistä vuotoa eikä verta saati limakalvoa. Erityisen hurjia vuotoja on tullut kun välillä on ollut menkat pois kuukausia, kerran 7 kk, ja sitten kun se tulee niin 2 extra plus o.b:tä peräkkäin plus tenat on tarvinnut että pärjää. Kipuja tulee vain niiden suht normivuotojen aikaan, ilmeisesti silloin on vielä tapahtunut ovulaatio ja niissä kivuttomissa ei. Yleisin mulla nykyään on että tulee niukat vuodot 40-50 pv välein. Välillä sitten väliin noita tiheitä yms. (Jo 42-vuotiaana alkoi mulla nämä esivaihdevuositouhut, silloin ennen 30 pv kierto alkoi lyhetä ja muuttui lopulta 21 pv kierroksi, kunnes sitten on myöhemmin pidennyt)
- n 48 v
oon samoja ikiä, ja viime vuonna oli 4kk poissa, sit kun tuli, tuli massiivisesti verta! Säikähdin oikein. No sit taas hyvin niukat, sekä pitkä välillä, kunnes nyt taas massiivinen verenvuoto!
Voitko kertoa liittyykö kaamea KYLMYYS niden supervuotojen aikaan ja jälkeen asiaan, vai voiko olla jotain muusta kyse? Mistä tietää pitääkö saada lisäverta tai rautaa noiden suurten verenvuotojen takia`? Ei tää kylmyys ole normaalia oolenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli nuorempana voimakkaita ps-oireita, kuten alakuloa, ärtyisyyttä ym. Nyt vanhemmiten ko. oireita on kuukautisten aikaan ja muutamia päiviä menkkojen jälkeen. Johtuukohan tämä jostain hormonista? Lääkärit eivät ole asiaan antaneet selitystä, kun olen kertonut.
Yksi kaverini sai niiksi päiviksi ihan masennuslääkettä. Ottaa muistaakseni Tolvonia iltaisin niin nukkuu kuin tukki eikä herää aamuyöllä murehtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 48 v ja vaihtelee kovin näin esivaihdevuosissa. Joskus on sellaiset ihan tavis menkat kuin oli nuorena. Joskus taas tosi niukat, näin erityisesti jos on ollut hyvin lyhyt kierto tyyliin 22 pv. Joskus tulee runsaasti mutta sellaista vetistä vuotoa eikä verta saati limakalvoa. Erityisen hurjia vuotoja on tullut kun välillä on ollut menkat pois kuukausia, kerran 7 kk, ja sitten kun se tulee niin 2 extra plus o.b:tä peräkkäin plus tenat on tarvinnut että pärjää. Kipuja tulee vain niiden suht normivuotojen aikaan, ilmeisesti silloin on vielä tapahtunut ovulaatio ja niissä kivuttomissa ei. Yleisin mulla nykyään on että tulee niukat vuodot 40-50 pv välein. Välillä sitten väliin noita tiheitä yms. (Jo 42-vuotiaana alkoi mulla nämä esivaihdevuositouhut, silloin ennen 30 pv kierto alkoi lyhetä ja muuttui lopulta 21 pv kierroksi, kunnes sitten on myöhemmin pidennyt)
- n 48 v
oon samoja ikiä, ja viime vuonna oli 4kk poissa, sit kun tuli, tuli massiivisesti verta! Säikähdin oikein. No sit taas hyvin niukat, sekä pitkä välillä, kunnes nyt taas massiivinen verenvuoto!
Voitko kertoa liittyykö kaamea KYLMYYS niden supervuotojen aikaan ja jälkeen asiaan, vai voiko olla jotain muusta kyse? Mistä tietää pitääkö saada lisäverta tai rautaa noiden suurten verenvuotojen takia`? Ei tää kylmyys ole normaalia oolenkaan.
Cyklocapron-resepti ja villasukat pitäisi saada. Ikä heikentää ääreisverenkiertoa.
Rautakuuri auttoi. Alhainen ferritiini runsastuttaa kuukautisvuotoa.
42 vuotiaana loppui kuukautiset kuin seinään. Luojan kiitos siitä. Minulla kuukautiset olivat koko ajan enemmän kuin runsaat ja kestivät mielellään sen pari viikkoa. Toisinaan tulivat kaksi viikkoa loppukuusta ja sitten kaksi viikkoa seuraavan kuun alusta, siis ihan järkyttävää verenvuotoa. Myöhemmässä vaiheessa minulla todettiin sairaus joka aiheuttaa ylimääräistä verenvuotoa ja vaikeutta saada verentuloa pysähtymään mutta ennen sitä ehdin vuotaa kuin seula.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vaihdevuosia vuoto oli todella runsasta, ja kivut pahenivat. Onneksi nyt olen ollut jo yli vuoden ilman. Olen 52.
Lisäyksenä tähän vielä, että myös rinnat olivat arat ennen menkkoja, nuorempana ei tätä vaivaa ollut lainkaan.
Hormonikierukka vei menkat yli 10 v. sitten.
Miten niin vielä? Nythän ne vasta on. Nuorena olivat niukat ja kivuttomat. N45
Kuukautiset olleet yhtä helvettiä jo yli 10 vuotta, olin 37v. kun myooma alkoi kasvaa ja vaivata. Pahimmillaan on vaippahousuvuoto jatkunut yli kaksi kuukautta. Nyt myös adenomyoosia, limakalvo kasvanut kohdun lihaskudokseen. Cyklokapronia käyttänyt jo jonkun vuoden, ongelmana runsas estrogeeni suhteessa vähäiseen keltarauhashormooniin. Kohdun limakalvo vain paksuuntunut, nyt löytyi myös jotain solumuutoksia sieltä limakalvolta joista voi kehittyä syöpä. Suosittelevat kohdun ja munasarjojen poistoa, kun ei vielä tiedä miten pitkälle kehittyneitä solumuutokset. Eli vuodosta pääsen, mutta siirryn suoraan rajuihin vaihdevuosiin. Toivottavasti kuitenkin vältyn solumyrkyiltä ja sädehoidoilta.
Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että näitä vaivoja pitää juosta valittelemassa vuosia, ennen kuin aletaan tutkia kunnolla tai tehdä jotain. Onko niin, että ns. naisten vaivoja edelleen pidetään vain hysteeristen akkojen vaikerruksena?
Täällä 55-vuotias ja edelleen odottele
n vaihdevuosien alkua. Runsas vuoto ja säännöllinen kierto. Huhhuh!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen onnellinen naiseudestani.
Vierailija kirjoitti:
On ollut kivuliaat ja runsaat. Nyt ekaa kertaa on jäänyt menkat tulematta, tällä hetkellä mennään kp 60. Päivittäin on alavatsassa juilimista, rinnat ja vatsa turvonneet. Saas nähdä, mitkä supermenkat sieltä tulee, jos ovat tullakseen. Ikää pari kk vajaa 50v.
Taitaa tulla pidempi ja runsaampi vuotoaika, kun kierto pitenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tottakai kuuluu naiseuteen kärsiä kaikki kivuta valittamatta. Pas*nmarjat, luultavasti olet mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, tottakai kuuluu naiseuteen kärsiä kaikki kivuta valittamatta. Pas*nmarjat, luultavasti olet mies.
Vastasin tuohon ollapa mies kommenttiin. Itse ole erittäin tyytyväinen että synnyin naiseksi. Kipuja ja särkyä on naisen elämässä ja jokainen kokee sen omalla tavallaan. Ja en sano että nauttisin menkoista. Ne ovat tosi kivuliaat ja ensimmäiset päivät todella runsasta vuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella miehellä alkaa pissaamisvaikeudet jo tuossa iässä. Andropaussissa saattaa tulla muutakin ikävyyttä esimerkiksi testosteronivajauksen myötä, mitä ei niin yleisesti hoideta kuin naisten estrogeenipuutetta. Lihaksikkaammat miehet alkat usein kuihtua, mikä muuttaa heidän elämäänsä suhteessa enemmän kuin naisen lihasmassan kuihtuminen, ja painonhallinta pettää ja pienetkin alkot menee vyötärölle. Moni mies ei saa elintapojaan muutettua ikääntyessään, ja montaa miestä nuo muutokset syövät pahasti, eivät meinaa pärjätä.
Kunhan pääset vaihdevuosista eikä tulisi kovin paljon vaikka kuumia aaltoja niin ei miesten terveydessä ole juuri kadehtimista. Vaikka testostoreenit säilyisikin niin ei niistä paljoa iloa enää ole.
M
Joo, mutta naiset kärsii menkoista VUOSIKYMMENIÄ joka ikinen kuukausi. Ja sitten loppuhuipennuksena veemäiset vaihdevuodet vaipat jalassa.
46v sain ensimmäisen hormonikierukan. Lääkäri sanoi että 7v päästä vaihdetaan vielä uusi. Tämän ikäisenö kohdun limakalvo alkaa paksuuntua kierukka pitää sen ohuena. Paksussa limakalvossa alkaa herkästi kasvaa jotain ylimääräistä. Ei ole normaalia niagaravuodot hyytymineen. Itsellä ei auttanut caprilon eikä ferritiini noussut millään raudansyönnillä.
Vaihdevuodet alkoivat 57-vuotiaana. Loppuun saakka kuukautiset runsaasti vuotavat ja kivuliaat. Tamponi joka toinen tunti (koska tuli jo läpi) ja lääkkeiden napsiminen. Viimeiset aivan mahdottomat, puoli tuntia kesti tamponi. Kivaa kun sihteerinä piti istua pitkissäkin kokouksissa... Itkin onnesta kun loppuivat kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MJoo, mutta naiset kärsii menkoista VUOSIKYMMENIÄ joka ikinen kuukausi. Ja sitten loppuhuipennuksena veemäiset vaihdevuodet vaipat jalassa.
Paskat. Älä yleistä. Mulla on aina ollut helpot menkat. Side housuihin vaan eikä muuta.
Oli kamalat kivut ja vuodot. Myoomia kun kehittyi kohtuun aina uudestaan ja uudestaan (poiston jälkeen), niin sitten 50- vuotiaana kohdunpoistoon. Nyt on hyvä. Hemoglobiini normaali ja kivut ja Niagara-vuodot karmea muisto vain. Vaan kyllähän sitä vuotoa olikin ollut jo 38 vuotta