Maksaisitko teinisi urheilut?
Minulle on itsestäänselvää, että maksan lapsiemme säännölliset harrastukset.
Miten muut suhtautuvat yksittäisiin harrastemenoihin? Esim. lapsi käy kiipeilemässä, tramppaparkissa, pelaamassa tennistä tai uimassa kavereiden kanssa. Maksaisitko nuo, vai menevätkö viikkorahoista?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuka ne teinin uheiluharrastukset maksaa elleivät vanhemmat?
Samaa sarjaa kuin "maksaisitko teinisi ruuat?"
"Maksatko vai meneekö viikkorahoista" oli kysymys.
No eikö ne viikkorahatkin mene loppujen lopuksi sieltä vanhemman lompakosta? Ja jos on ajateltu, että nämä menot lapsi maksaa viikkorahastaan, hän saa sitä varmaan enemmän kuin lapsi, jonka viikkoraha on mitoitettu suuniilleen karkkipäivän karkkien ostamiseen. Että plusmiinusnolla taitanee olla kuitenkin.
Eikös sen viikkorahan tarkoitus ole opettaa lapselle budjetointia. Jos menee laskettelemaan, ei voi käydä Mäkissä tai ostaa peliä. Onhan se kiva, jos noihin kalliisiin huvituksiin ei tarvitse käyttää rahojaan, vaan ne voi tuhlata vaikka karkkiin tai meikkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuollaisia säännöllisiä harrastuksia mistään vikkorahoista makseta.
Kysymys ei koskenut säännöllisiä harrastuksia.
No voi vi*tu, kun on vaikeeta. En maksa epäsäännöllisiä urheiluharrastuksia, sen sijaan annan rahaa viinaan ja huumeisiin.
No oikeastaan ne urheiluharrastukset maksamalla nuori voi käyttää viikkorahansa vaikka viinaan.
Tämä on vähän kysymyksen ohi, mutta vastaan nyt kuitenkin.
Maksoin lapsen jääkiekko harrastuksesta vuosia, 17-vuotiaaksi asti. Olisi pitänyt olla aika iso viikkoraha, jos sillä olisi pitänyt maksaa. Hankki kelpo ammatin itselleen ja valmensi junioreita työn ohessa. Nyt tekee kuitenkin kokopäivätyötä jääkiekon parissa. On kuulemma nyt unelma työssä, kiitteli työn saatuaan harrastuksen mahdollistanutta äitiään.
Harrastukset on monilta kantilta kehittäviä, maksetaan ne sitten millä tavalla tahansa. Harrastaminen kannattaa aina ;-)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maksetaan. Hyvä kun on harrastuksia.
Kyllä. Lapseni ei onneksi innostunut urheilusta, musiikki kiinnosti enemmän. Joitakin tuhansia siihen on vuosien varrella mennyt ja nyt hän on taitava soittaja.
Kyllä mä maksan epäsäännölisetkin huvitukset ja kuskaan tarvittaessa. Just ostin ison sipsipussin tyttöjen leffailtaan viikonloppuna.
Hyvä että on kavereita joden kanssa saavat aina välillä aikaiseksi jotain aktiviteettia.
Nuo ovat ns lapsen päivittäisiä kuluja, jotka on vanhemman vastuulla, ei lapsen itsensä.
Parempihan se on, että nuori käy harrastuksissa kuin notkuu kaupungilla rälläämässä.
Formulakuskiksi harjoittelemista en maksa. Saa pyrkiä niihin kuvioihin ihan omillaan. Pallon voin ostaa. Potkikoon sitä ja opetelkoon kikkailemaan sillä.
Itse maksaisin mieluummin tuollaiset menot suoraan, kuin antaisin jatkuvasti niin paljon viikkorahaa, että on varaa käydä laskettelureissuilla yms. Oon kuitenkin itsekin ollut joskus teini ja tiedän kyllä sen kiusauksen käyttää ne rahat kaljaan ja röökiin.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat ns lapsen päivittäisiä kuluja, jotka on vanhemman vastuulla, ei lapsen itsensä.
No en mä kutsuis meidän 18-vuotiaan laskettelureissua kavereiden kanssa miksikään "päivittäiseksi menoksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä kutsuis meidän 18-vuotiaan laskettelureissua kavereiden kanssa miksikään "päivittäiseksi menoksi".
Vanhempien ei kuulu vastata mistään kivasta? Kavereiden kanssa hengailu ei ole lapsen arkea? Mitä se sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien ei kuulu vastata mistään kivasta? Kavereiden kanssa hengailu ei ole lapsen arkea? Mitä se sitten on?
Ei ollut puhetta kivasta, vaan laskettelureissusta. Ehkä lerran tai pari talvessa ennemminkin kuin päivittäin. Jos siis kyse ei ole lasketteluharrastuksesta.
Ei ole vielä teini-ikäisiä lapsia, mutta maksan ja toivottavasti on maksukykyä suunnitellusti. Jos lapsistamme tulee yhtä epävakaita kuin siskostani teini-iässä niin tulen mukaan ostamaan liput tai vähintään vaadin kuitin maksuista...
Jos rahaa on, niin kyllä.
Kivempihan se on että teini tekee jotain, eikä vain hengaa tyhjänpanttina kauppakeskuksessa.
Jos rahat vähissä, vastaan ei.
Tämä ketju varmisti, että vanhempien pitäisi maksaa, jos heillä on rahaa. Mitä jos eivät maksa ja sanovat vaan, että maksa omista rahoistasi?
Toki me maksamme. Meidän poika harrastaa salibandya. Siihen menee noin 50 euroa kk ja joskus enemmän jos pitää ostaa uusi maila ja kengät. Meidän tytär on jo 16 v se pelaa jalista sm sarjassa. Siihen menee rahaa joitakin satoja euroja kk.
Minä pelasin itse salibandya 26 vuotta eri seuroissa. Kyllä siihen rahaa meni joka kuukausi. Piti tehdä töitä että oli varaa harrastaa koska minulla ei vahempia ollut. Kasvoin lastenkodissa, sain sieltä nuorena harrastusrahaa. Nuorena pelasin jalkapalloa ensin mutta vaihdoin salibandyyn.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapselle on kk-säästetty osakerahastoihin vauvasta saakka.
Nyt teininä jo tietävät paljonko siellä on, ja kustantavat pääosin harrastukset myymällä rahastojaan.
Ei meillä tarvitse harrastuksia rahastoista maksaa, ne on sitä varten kun lähtee omilleen.
Miten te luulette, että teinillä edes riittää aikaa harrastuksille koulun, läksyjen ja kotitöiden jälkeen? Pelkkä koulunkäynti on jo täysiaikaista työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten te luulette, että teinillä edes riittää aikaa harrastuksille koulun, läksyjen ja kotitöiden jälkeen? Pelkkä koulunkäynti on jo täysiaikaista työntekoa.
Mulla ei ole lapsia, mutta kaverin lapset pelaavat jalkapalloa ja tennistä, ja hyvin näkyy aikaa riittävän.
Maksaisin vaikka tuplana, jos urheilisi tai tekisi edes muuta kuin koulujuttuja.