Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TEM : 130 000 työsuhdetta jäänyt syntymättä työvoimapulan vuoksi

Vierailija
09.11.2022 |

"TEMin arvion mukaan noin 130 000 työsuhdetta (joko vakituista tai muuta) on jäänyt syntymättä työvoiman saatavuuden tai työvoimapulan vuoksi kuluneen 12 kuukauden aikana.

– Tämä on kaikki sitä menetettyä talouskasvua, ikävä kyllä. Siksikin meidän on nyt tehtävä kaikkemme, että suuri osa työttömistä työnhakijoista pääsisi työmarkkinoille, kun talouskasvu pääsee vauhtiin, Pylkkänen sanoi.

Päätoimialojen liiketalous on kehittynyt lupaavasti, mikä lupaa työmarkkinoiden kiristymisen vain jatkuvan. Siksi työperäinen maahanmuutto on välttämätöntä."

https://demokraatti.fi/tem-loi-poytaan-karun-luvun-130-000-tyosuhdetta-…

Samaan aikaan työttömiä työnhakijoita on 232900, jotka eivät kelpaa työnantajille: ulkomailta on haettava lisää työvoimaa.

https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx#

Kommentit (221)

Vierailija
201/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan mahdotonta kouluttaa Suomalaisia työttömiä kunnolla ja perusteellisesti osaajiksi ja saada töihin?

Ei ole ollenkaan mahdotonta, kunhan löytyisi niitä oppimishaluisia ja motivoituneita työttömiä opiskelemaan. Aika paljon on niitä ideologisesti työttömiä, jotka mieluummin makaavat kotisohvalla ja nostavat tukia tekemättä mitään elantonsa eteen.

Tukisysteemiä pitää muuttaa ja karsia rutkasti. Jos on työkykyinen ja työikäinen ja varsinkin työhaluinen, töitä kyllä löytyy. Kannattaa myös mieluummin hakeutua opiskelemaan ammatti kuin odottaa saavansa kaiken valmiina yhteiskunnalta.

Vierailija
202/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait niitä on paljon enemmän tai tuo lienee julkinen sektori. Jokaisella on tiedossa hoitajapula, samoin päiväkodin työvoimapula varhaiskasvattajista.

Eikä kysymys ole kelpaamisesta, vaan hoitajaksi ei vain sovellu kaikki, lisäksi tarvitaan koulutus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

130 000 työsuhdetta jäänyt tekemättä, kun kukaan ei suostunut orjaksi 8€ tuntipalkka...

Vierailija
204/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään työvoimapulaa, on vain haluttomuutta maksaa kunnon palkkaa.

Se ei ole kunnon palkkaa, jos sen lisäksi joutuu hakemaan muutakin tukea.

Palkkojen pitäisi nousta Suomessa, jotta ei tarvitse työssäkäyvien ihmisten hakea asumistukea tai muut sellaista.

Suomessa on jo Euroopan korkeimpiin kuuluvat palkat. Se että palkka ei Suomessa riitä johtuu kaiken kalleudesta johon on syynä Euroopan kovin verotus.

Ei todellakaan ole. Suomessa on Pohjois-Euroopan matalin palkkataso, jota Viro alkaa lähestymään. Suomalaisten ostovoima on samaa tasoa Portugalin kanssa, mutta täällä mieluusti pidetään kiinni rapistuvan hyvinvointivaltion harhasta, jolla oikeuttaa surkea ja paikoilleen jämähtänyt politiikka.

Kokoaikaisen palkansaajan keskimääräinen kuukausipalkka Suomessa oli 3 386 euroa kuukaudessa, mikä on sekä nykyisten EU-maiden (2 116 euroa) että euromaiden (2 323 euroa) keskiarvon yläpuolella.

(labore.fi)

Suomalaisten ostovoimaa heikentää kovasta verotuksesta johtuva korkea hintataso. Ei alhaiset palkat. Palkkoja ei Suomessa voi enää nostaa koska muuten menetetään kilpailukyky.

Psst. Se kilpailukuky on jo menetatty.

Nyt lasketellaan alamäkeä velkarahan likustamana, kunnes suomalaiset orjuutetaan myymällä luonnolliset monopolit kansainvälisille sijoittajille velkojien käskystä.

Kuten sähköverkot ja sähkö ja kaikki muukin kansallisvarallisuus...

Suomen sähkömarkkinoilla sähkön hinnan määrää valtion omistama Fortum. Minä olen tyytyväinen valtion harrastamaan hintamonopoliin ja sähkön hyvinkin korkeaan hintaan sillä se menee valtion kassaan korkeina osinkoina.

Höpö löpö, siinä ei ole mitään hyvää että kansa kidutetaan kestokyvyn äärirajoille milloin milläkin verukkeella.

Mutta kansa tykkää monopoleista, sähkö, viina, .... silloin vaan joutuu maksamaan hieman enemmän kun ei ole kilpailua.

Suomessa on kymmeniä sähkön myyjiä ja jakelufirmoja. Periaatteessa mitään monopolia ei pitäisi olla, paitsi siinä jakelussa kun se on paikkasidonnainen.

Fortum tekee suurimman osan Suomen sähköpörssissä myytävästä sähköstä. Se sanelee kuluttajan sähkön hinnan.

Hinta tulee kalliista kaasusähköstä jota Suomessa ei tehdä.

Vierailija
205/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan mahdotonta kouluttaa Suomalaisia työttömiä kunnolla ja perusteellisesti osaajiksi ja saada töihin?

Ilmeisesti on. Ruotsissa ja Tanskassa työttömyyspäivätraha on vastikkeellista eli työttömät velvoitetaan aktiiviseen toimintaan. Ihmiset siellä menee mieluummin nopeasti töihin kuin ovat aktivoitavina. Täällä taas nämä laiskat inisee kun ihan joutuu työpaikkoja hakemaan, joten ei kannata haaveilla että ne muutenkaan viitsisi pistää tikkua ristiin omaksi hyväkseen ja työllistymisen helpottamiseksi.

Vierailija
206/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti on. Ruotsissa ja Tanskassa työttömyyspäivätraha on vastikkeellista eli työttömät velvoitetaan aktiiviseen toimintaan. Ihmiset siellä menee mieluummin nopeasti töihin kuin ovat aktivoitavina. Täällä taas nämä laiskat inisee kun ihan joutuu työpaikkoja hakemaan, joten ei kannata haaveilla että ne muutenkaan viitsisi pistää tikkua ristiin omaksi hyväkseen ja työllistymisen helpottamiseksi.

Sä voit itse mennä tekemään ne 8€/h työt ja katsotaan sen jälkeen kuka inisee..

Vidun idiootti!

Vierailija
207/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan provisiopalkkaiseen puhelinmyyntityöhön?

Vierailija
208/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

130 000 työsuhdetta jäänyt tekemättä, kun kukaan ei suostunut orjaksi 8€ tuntipalkka...

Tuo 8 euroa / h on monella alalla tosiaan se taulukon alin palkka. Koulutuksen myötä jo lähtöpaikka on korkeampi ja työkokemuksen lisääntyessä palkkaluokka nousee. Jostain se työura vaan pitää aloittaa.

Vierailija
209/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ajetaan täysillä "jenkki" mallia vuosikymmen lisää ja palkat ajettu niin alas, että pakko tehdä 2/3 työtä pärjätäkseen

Sitten ihmetellään, kun rikos käyrät osoittavat suoraan ylöspäin 😯

Pätkä töitä, henkilöstöpalvelut(irtisanominen naurettavan helppoa) jne...

Onneksi olen jäämässä kohta eläkkeelle!

Voi teitä nuoria mikä odottaa....😱

Vierailija
210/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä voit itse mennä tekemään ne 8€/h työt ja katsotaan sen jälkeen kuka inisee..

Vidun idiootti!

Sinunkin kannattaisi mennä amikseen. Toisen opiskeluvuoden jälkeen maksavat teollisuudessa ja itc-alalla 10,50 e/h jo harjoittelijoille ja oppisopimuksella opiskeleville. Työpaikka odottaa valmistumisen jälkeen

Vierailija
211/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lomautettu ja valmis mihin tahansa rehelliseen työhön mitä vain osaan. En jaksa uskoa, että firman tilanne paranee. En ole saanut vielä yhtään vastausta. Osaan kyllä tehdä hakemuksia. Viimeksi piti hakea töitä 2010 ja useisiin hakemuksiin vastattiin sekä sain töitä. Nyt vaan oon 12 vuotta vanhempi...En kerro ikää, mutta koulutuksesta ja kokemuksesta voi päätellä. Jatkan kyselyä, mutta pääosin osalta alalta. En lähde enää kouluttautumaan, paitsi joku lyhyt tvp- kurssi voi mennä ajankuluna tai jos sas, vähä avoimessa yliopistossa jotain. Minulla on jo tarpeeksi koulutusta.

Vierailija
212/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota TEM tutkimusta en usko.en rupea edes perustelemaan mielipidettäni.

Vierailija
213/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vastikkeellista se on Suomessakin eikä Ruotsissa ja Tanskassa sentään tämmöistä työnhakurumpaa ole eikä edes tämmöisiä karensseja.sosiaaliturva on näissä maissa parempi kuin suomessa.asiasta ei kannata vääntää.

Vierailija
214/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yli nelikymppinen ja pitkäaikaistyötön. Voisin kuvitella kouluttautuvani puheterapeutiksi. Valmistuessani olisin lähes 50v. ilman työkokemusta.

Mietityttää vain se, että olen aiemminkin kouluttautunut alalle, jolla "töitä riittää" ja kuitenkaan minulle ei.

Puheterapeutiksi on hankalampi päästä opiskelemaan kuin lääkäriksi. Toisaalta kannattaisi miettiä, miksi juuri sinä et työllisty. Mikä sinussa on vikana?

Mikä milloinkin (sarkasmia, huom.).

On se kyllä erikoista, jos jollain alalla on pulaa osaajista, mutta opiskelemaan on vaikeaa päästä.

Vierailija
215/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvio että jopa..miten arvio on tehty ja mihin perustuu? Haastattelut? Puhelinsoitot ? matemaattinen arvio ? .Olisi hyvä nähdä koko arvio kaikkineen. ei kerro mitään ainakaan minulle ja en tee johtopäätöksiä .

Vierailija
216/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kelpaa työnantajille terve, työkykyinen 59v. Että se siitä työvoimapulasta. No,möllötetään kotona.

Joo ei kelpaa. Ikärasismi sallittua.

Vierailija
217/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkee vai ei kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ihan vääristyneet työttömyystilastot kun nykyään sairaseläkkeelle ei pääse eikä edes kuntoutustuelle. Olen liikuntakyvytön vuodepotilas ja omaishoidettava. Tilastoissa olen työtön. Meitä on Suomessa kymmeniä tuhansia. Haluaisin joku päivä kuntoutua työkykyiseksi, mutta se vaatisi ihmeparantumisen.

Tästä aiheesta oli joskus juttua. Siinä arvioitiin, että joka kolmas työtön ei ole työkuntoinen vaan joutaisi sairaseläkkeelle. Tuo on aika iso osuus. Sitä en ymmärrä miksi tätä joukkoa roikotetaan kortistossa kiusattavana.

Rakeenteellista työttömyyttä tarvitaan, että te ihmisillä ja muilla hännystelijöillä riittää työtä vatvos, kouluttaa, kuntouttaa työttömien laumaa.

Järkeä yhtä vähän, kuin nyky politiikassa ja veronmaksajat maksaa tämän lystin.

Esim. Tähän pohjoismaiseen työllisyys systeemiin palkattiin ihan uusia virkailijoita 1200 henkilöä, ei ole vitsi vaikka kuulostaa.

Tässä virallisilta sivuilta

"Jotta yksilöllinen palvelu on mahdollista, olemme lisänneet TE-toimistojen ja kuntien resursseja 70 miljoonalla eurolla. Tällä on palkattu noin 1200 uutta virkailijaa, mikä on liki 40 prosentin lisäys vuoden 2019 resursseihin. Mittaluokassaan tämä on ainutlaatuinen panostus. "

Ja tässä linkki niille ketkä ei taaskaan usko tätä hulluutta.

https://tem.fi/-/suomi-siirtyy-tyollisyyspalveluissa-pohjoismaiselle-li…

Hyvä palkka, pienet tavoitteet=virkamiestyö

Nämä uudet te virkailijat saavat noin 40 000€ palkkaa ja tavoite olisi onnistua työllistämään 8 työtöntä vuodessa, ei edes yhtä kuukaudessa.

8 työtöntä vuodessa

0,7 työtöntä kuukaudessa

0,18 työtöntä viikossa

Eli yhden työllistämisen kustannus veronmaksajalle on.

7200€

Huh huh

Nuo "uudet virkailijat" olivat jo aikaisemminkin määräaikaisina TE-toimistoissa ja heidän pestejään vain jatkettiin. Palkka on mahtava 2300 e/kk eli vuodessa 27600 e. Sivukuluineen tuosta saadaan yli 35 000 e, mutta ei 40 000 e.

Näiden työpaikkojen lisäksi työkkäreissä on koko ajan vapaita vakansseja, joihin työttömät eivät hae nimenomaan alhaisen palkan takia.

Minä haen. Olen hakenut jo ainakin kahteenkymmeneen paikkaan. En ole päässyt yhteenkään haastatteluun. Olen toki jo 51, eli käytännössä sekava vanhus. Yliopistokoulutus kyllä on ja kaikenlaista työkokemusta.

Minä vaihdoin työtä yliopiston tutkimushommista 51 vuotiaana teollisuuden puolelle. Sain tarjouksen kolmelta työnantajalta. Valitsin parhaan ja nostatin vielä palkkaanikin.

Sehän mukavaa. Minä suunnittelen omaa yritystä, mutta nämä YEL-suunnitelmat taitavat kuopata senkin haaveen.

Tekstistä paistaa yrityksen puute. Asenteessasi on perustavaa laatua oleva ongelma. Et tule työllistymään etkä pärjää yrittäjänä.

Heh. Kiitos kannustuksesta :) Kai se on sitten tyydyttävä vaan vedättämään työvoimaviranomaista hamaan tulevaisuuteen.

Vierailija
218/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkee vai ei kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ihan vääristyneet työttömyystilastot kun nykyään sairaseläkkeelle ei pääse eikä edes kuntoutustuelle. Olen liikuntakyvytön vuodepotilas ja omaishoidettava. Tilastoissa olen työtön. Meitä on Suomessa kymmeniä tuhansia. Haluaisin joku päivä kuntoutua työkykyiseksi, mutta se vaatisi ihmeparantumisen.

Tästä aiheesta oli joskus juttua. Siinä arvioitiin, että joka kolmas työtön ei ole työkuntoinen vaan joutaisi sairaseläkkeelle. Tuo on aika iso osuus. Sitä en ymmärrä miksi tätä joukkoa roikotetaan kortistossa kiusattavana.

Rakeenteellista työttömyyttä tarvitaan, että te ihmisillä ja muilla hännystelijöillä riittää työtä vatvos, kouluttaa, kuntouttaa työttömien laumaa.

Järkeä yhtä vähän, kuin nyky politiikassa ja veronmaksajat maksaa tämän lystin.

Esim. Tähän pohjoismaiseen työllisyys systeemiin palkattiin ihan uusia virkailijoita 1200 henkilöä, ei ole vitsi vaikka kuulostaa.

Tässä virallisilta sivuilta

"Jotta yksilöllinen palvelu on mahdollista, olemme lisänneet TE-toimistojen ja kuntien resursseja 70 miljoonalla eurolla. Tällä on palkattu noin 1200 uutta virkailijaa, mikä on liki 40 prosentin lisäys vuoden 2019 resursseihin. Mittaluokassaan tämä on ainutlaatuinen panostus. "

Ja tässä linkki niille ketkä ei taaskaan usko tätä hulluutta.

https://tem.fi/-/suomi-siirtyy-tyollisyyspalveluissa-pohjoismaiselle-li…

Hyvä palkka, pienet tavoitteet=virkamiestyö

Nämä uudet te virkailijat saavat noin 40 000€ palkkaa ja tavoite olisi onnistua työllistämään 8 työtöntä vuodessa, ei edes yhtä kuukaudessa.

8 työtöntä vuodessa

0,7 työtöntä kuukaudessa

0,18 työtöntä viikossa

Eli yhden työllistämisen kustannus veronmaksajalle on.

7200€

Huh huh

Nuo "uudet virkailijat" olivat jo aikaisemminkin määräaikaisina TE-toimistoissa ja heidän pestejään vain jatkettiin. Palkka on mahtava 2300 e/kk eli vuodessa 27600 e. Sivukuluineen tuosta saadaan yli 35 000 e, mutta ei 40 000 e.

Näiden työpaikkojen lisäksi työkkäreissä on koko ajan vapaita vakansseja, joihin työttömät eivät hae nimenomaan alhaisen palkan takia.

Minä haen. Olen hakenut jo ainakin kahteenkymmeneen paikkaan. En ole päässyt yhteenkään haastatteluun. Olen toki jo 51, eli käytännössä sekava vanhus. Yliopistokoulutus kyllä on ja kaikenlaista työkokemusta.

Minä vaihdoin työtä yliopiston tutkimushommista 51 vuotiaana teollisuuden puolelle. Sain tarjouksen kolmelta työnantajalta. Valitsin parhaan ja nostatin vielä palkkaanikin.

Sehän mukavaa. Minä suunnittelen omaa yritystä, mutta nämä YEL-suunnitelmat taitavat kuopata senkin haaveen.

Ihan omaksi parhaaksesihan sitä yeliä maksat.

"Tämä on sinun omaksi parhaaksesi"

Ainakaan lähipiirin yrittäjät eivät ole erityisen innoissaan tuosta uudistuksesta. Kaksi lopettaa varmasti, jos uudistus menee tuollaisenaan läpi. Mutta välitän lohdulliset sanasi heille.

Vierailija
219/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai siksi, että yhteiskunta antaa liikaa rahaa niille, joille työ ei kelpaa. Etuuksien poisto saisi ihmeesti työhaluja aikaan.

Vierailija
220/221 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vastikkeellista se on Suomessakin eikä Ruotsissa ja Tanskassa sentään tämmöistä työnhakurumpaa ole eikä edes tämmöisiä karensseja.sosiaaliturva on näissä maissa parempi kuin suomessa.asiasta ei kannata vääntää.

Ei ole kovinkaan iso vaatimus, että hakee neljää työpaikkaa kuukaudessa. Tai että yrittää edes silloin tällöin saada perceensä laahatuksi koulutukseen tai kuntouttavaan toimintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän