Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hitsauskurssi

Vierailija
09.11.2022 |

Haluaisin oppia h
hitsaamaan. Tehdä pieniä metallitöitä itse. Nyt olisi mahdollisuus ilmoittautua kolmen päivän Mic-hitsauskurssille.
Onko liian noloa mennä sinne? Minulla ei ole mitään metallialan tai rakentamisen peruskoulutusta.
-N43

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metallityökursseja ei ole kansanopistoissa. Sitten pitäisi mennä ihan ammattikouluun.

Sehän on sitten just niin.

T. Kansalaisopiston metallitöiden opettaja.

Vierailija
22/31 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas ja pisin tie on opetella itse. Jos on jonkin verran käden taitoja, niin hankkii laitteet ja rupeaa opettelemaan. Netistä löytyy hyvää materiaalia ja hitsaamaan oppii hitsaamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metallityökursseja ei ole kansanopistoissa. Sitten pitäisi mennä ihan ammattikouluun.

En löytänyt yhtään metallityökurssia keväällä alkavaksi pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
24/31 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi.

Vierailija
25/31 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 euron kurssi on kallis verrattuna kansalaisopistojen vastaaviin.

Itse olen opettanut muutaman hitsaamaan Migillä parissa tunnissa. Ja oppivat perusteet. Tosin tie on vasta alussa mutta teräs tarttuu kiinni ja koneen perussäädöt on tiedossa,

Vierailija
26/31 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En löytänyt yhtään metallityökurssia keväällä alkavaksi pääkaupunkiseudulla.

Väännäppä itsesi tänne pohjoisempaan, niin laitetaan puikko palamaan. Maailmaa on muuallakin kuin Helsingissä.

Vierailija
27/31 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pääkaupunkiseudulla työväenopistot järjestävät puu- ja metallityökursseja. Itse olen samoissa ikävuosissa oleva nainen ja käynyt tuollaisella kurssilla jo toista vuotta. Menin sinne ihan sen takia, että opin hitsaamaan. Ensin juuri mig-hitsausta. Eikä se todellakaan ollut helppoa. Piti tehdä vettä pitävä säiliö, niin kolmeen kertaan jouduin pohjan hitsaamaan, että piti vettä :) Kurssit löytyy Ilmonetissä.

Vierailija
28/31 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
29/31 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsaaminen vaatii käden ja silmän kordinaatiota. Kaikki oppivat jotenkin mutta hyvä hitsari tulee harvasta. Harjoittelua tarvitaan paljon jotta käsi alkaa oikeasti tekemään sitä mitä sen haluaa tekevän( kordinaatio). Aloittelija jännittää ja se saa kädet tärisemään ja lihakset väsymään. Hitsaamaan voi oppia vain hitsaamalla, videot voivat ainoastaan näyttää mitä pitäisi tehdä. Niistä ei myöskään saa palovammoja jos koheltaa niinkuin ei hitsaussimulaattoristakaan. Hyvin tärkeää on myös hyvä opettaja joka neuvoo heti aluksi parhaat tekniikat ja karsii väärät. Olen nähnyt vuosikymmenia pajalla työskennelleitä hitsareita jotka hallitsevat vain muutaman sauman. Vähänkin hankalampi ei sitten oikein suju. (Karmean näköinen ja heikko hitsi.) Hitsaaminen on loputtoman vaihtelevaa, menetelmiä on vähintään kymmeniä, materiaaleja lukemattomia, sauman muotoja ja paksuuksia vaikka kuinka. Kannattaa siis miettiä mitä haluaa tehdä(materiaali, paksuus ja määrä), paljonko koneesta haluaa maksaa ja keskittyä sitten valitun hitsaustavan hienouksiin. Kukaan ei hallitse hyvin kovin montaa menetelmää. Lopuksi: Aloittelijalle helpoin menetelmä on MAG/ MIG (sama kone, kaasu ja raaka-aine vaihtuu) kone kallis, halpaa ei kannata ostaa koska niillä mahdottoman vaikea hitsata mekaanisten puutteiden takia. Puikkokoneet halpoja mutta vaatii paljon harjoitusta. Pitää myös osata valita oikea laatuinen puikko kuhunkin työhön. Ei tarvitse kaasua joka on suuri etu. Kaasu kallista. TIG koneet kalliita ja tarvii kaasun kuten migmag. Tigillä voi hitsata hyvin ohuita materiaaleja ja saumat hyvin siistejä. Ei roiski eikä kipinöi. Vaatii paljon käden treenausta, pikkutarkka ja hidas. Siinä ne yleisimmät suurin piirtein pähkinän kuoressa. Vielä lopuksi, ÄLÄ OSTA HALPAA KONETTA, kadut myöhemmin ja ostat kuitenkin sen ammattilaiskoneen! Siitä saa vielä myydessäkin rahaa, ovat käytettynäkin arvokkaita.

Vierailija
30/31 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migillä on helppo oppia hitsaamaan. Se on varmaan helpoin tapa hitsata. Ei tarvitse muuta osata kuin syöttää arvot koneelle lyödä kaasuhana auki ja pistää peltiä yhteen.

Vierailija
31/31 |
01.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko noloa mennä sinne ilman mitään pohjaa? Metallitöitä ei opeteta missään opistoissakaan.

Hinnasta päätellen ei ole . Kai siinä on jonkunlainen kuvaus kurssista tai kysy sen järjestäjältä. Onhan ne aivan eri kurssit, jotka on tarkoitettu aivan aloittelijoille kuin ammattilaisten näyttökokeisiin valmentavat.

Voit ihan itse ehdottaa lähimpään vapaan sivistystyön oppilaitokseen hitsauskurssia. Ehkä onnistuu, ehkä ei. Meillä olisi ollut opettaja ja kurssilaiset, mutta ei löytynyt sopivaa paikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan