Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Fortnite: minkä ikäisen antaisit pelata?

Vierailija
09.11.2022 |

Lapsen kaveri alotti 10-vuotiaana, nyt mun 11-vuotias kyseli voisko sekin alkaa pelata. Sillä on kavereita, harrastuksia, ei pelaa kovin montaa tuntia viikossa. Eli sen suhteen asiat kunnossa.

Eli mitä sanotte, onko Fortnite ok 11-vuotiaalle?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi jo antaa GTA V pelata.

Vierailija
2/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa mennä vaan, enemmän se on sellaista hippaa pastellimaailmassa kuin oikea ammuskelupeli. Mun tyttö alotti 11-vuotiaana. Välillä pelaa erän pari ja lopettaa taas. En oo huomannut hälyttäviä persoonallisuusmuutoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo antanut 10 vuotiaan pelata. Tosin ei oo sen perään kysellytkään. Moni kaveri kuulemma pelaa, nuorempikin.

Ihmettelen kun on käsittääkseni k12?

Vierailija
4/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo antanut 10 vuotiaan pelata. Tosin ei oo sen perään kysellytkään. Moni kaveri kuulemma pelaa, nuorempikin.

Ihmettelen kun on käsittääkseni k12?

Kattelin vähän tarkemmin. Se pastellihippa on lähinnä se suosituin Battle Royale-moodi. Kun toisen "ampuu", se ei edes kaadu vaan se ikäänkuin teleportataan takaisin lähtöön. 

Mutta jotkut pelimoodit on sellasia, että en välttämättä päästäisi edes 12-vuotiasta pelaamaan. Alkaa mennä survival horror-puolelle nimittäin.

5/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fortnite on ollut meidän taloudessa vähän meh, mutta jos se olisi kiinnostanut, niin olisin antanut pelata vaikka jo 7-vuotiaana. Sen mitä kuvista olen nähnyt kyseistä peliä, niin ainoa "toxic" juttu saattaa olla pelaajien välinen kommunikointi.

Vierailija
6/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin. Mielikuvitusmaailmassa pelattu todella nopeatempoinen räiskintäpeli jossa tärkeintä tuon ikäiselle ovat skinit ja tanssit.

Fortissa eivät veri ja suolenpätkät lentele vaan osuman saanut pöllähtää vain keijupölynä ilmaan.

Huom! Tämä on niitä harvoja pelejä joissa ei tarvita oikealla rahalla maksettavia mikromaksuja vaan tarvittavia vbucks-pelirahoja tienaa pelaamalla.

Vierailija
7/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helkatti kirjoitti:

Fortnite on ollut meidän taloudessa vähän meh, mutta jos se olisi kiinnostanut, niin olisin antanut pelata vaikka jo 7-vuotiaana. Sen mitä kuvista olen nähnyt kyseistä peliä, niin ainoa "toxic" juttu saattaa olla pelaajien välinen kommunikointi.

Okei, kiva kuulla. Mitä pelaajien kommunikointiin tulee, eikö sen voi vaan jättää pois? Ja onko sitä edes suomenkielellä? 

Vierailija
8/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Mielikuvitusmaailmassa pelattu todella nopeatempoinen räiskintäpeli jossa tärkeintä tuon ikäiselle ovat skinit ja tanssit.

Fortissa eivät veri ja suolenpätkät lentele vaan osuman saanut pöllähtää vain keijupölynä ilmaan.

Huom! Tämä on niitä harvoja pelejä joissa ei tarvita oikealla rahalla maksettavia mikromaksuja vaan tarvittavia vbucks-pelirahoja tienaa pelaamalla.

Niin toi rahapuoli. Eikö siis lainkaan pay-to-win? Vaikka en kyllä usko että toikaan olisi lapselle iso ongelma, ei oo silleen pakkomielteisen suorituskeskeinen. On suoraan sanoen mua rennompi tyyppi, onneksi!

Vierailija
9/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v

Vierailija
10/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peliaikaa kantsii säännöstellä ja katsoa että koulutehtävät tehdään jne

Vierailija
11/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisintaan 12-vuotiaana, mutta lapset on yksilöitä eikä välttämättä sovi kaikille vielä silloinkaan. Peleissä ei ole samanlaista kolmen vuoden joustoa niiden intensiivisyyden vuoksi kuin elokuvien ikärajojen kanssa.

Vierailija
12/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se graafisuus olekaan suurin ongelma vaan ihan se, että näissä peleissä tapetaan toisia. Eli tavallaan se idea siitä, että muita tapetaan. Jos multa kysyttäisi Fortnite saisi olla ikärajalla K18, mutta puolueettomasti on arvioitu, että 12-vuotiaat kykenevät tuollaista asiaa jo prosessoimaan. Yhtään ennen 12 ikävuotta en antaisi pelata enkä välttämättä vielä silloinkaan.

Vierailija
13/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peliaikaa kantsii säännöstellä ja katsoa että koulutehtävät tehdään jne

Juu, molemmille lapsille on tuttua että ensin tehdään läksyt, ja peliaikaa on rajallisesti. Ovat tottuneet siitä asti kun ovat mitään pelanneet. En anna pelata Minecraftiakaan pitkiä aikoja, harvoin yli puoli tuntia. 

Mutta hyvä kun muistutit. Yksi mun ekaluokkalaisen kaveri saa pelata liikaa. On pikkasen levoton, huhhuh!

Vierailija
14/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se graafisuus olekaan suurin ongelma vaan ihan se, että näissä peleissä tapetaan toisia. Eli tavallaan se idea siitä, että muita tapetaan. Jos multa kysyttäisi Fortnite saisi olla ikärajalla K18, mutta puolueettomasti on arvioitu, että 12-vuotiaat kykenevät tuollaista asiaa jo prosessoimaan. Yhtään ennen 12 ikävuotta en antaisi pelata enkä välttämättä vielä silloinkaan.

Ymmärrän pointtisi, mutta oon vähän eri mieltä. Kun olin skidi 80-luvulla, me leikittiin sotaa ja kepit oli aseita. En oikein usko, että videopelien rajaaminen täysi-ikäisille oikein vaikuttaisi.

Ja mulla on muuten pari K18-peliä. Niiden väkivalta on kyllä sen verran överiä että huhhuh. En suoraan sanoen itekään oikein välitä niistä.

Vierailija
15/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän pointtisi, mutta oon vähän eri mieltä. Kun olin skidi 80-luvulla, me leikittiin sotaa ja kepit oli aseita. En oikein usko, että videopelien rajaaminen täysi-ikäisille oikein vaikuttaisi.

Ja mulla on muuten pari K18-peliä. Niiden väkivalta on kyllä sen verran överiä että huhhuh. En suoraan sanoen itekään oikein välitä niistä.

Leikkiminen onkin eri asia. Leikeissä mikä tahansa on ok paitsi tietysti väkivalta. Leikeissä käsitellään tunteita ja vaikeita tilanteita. Pelit on ihan eri asia; ne imaisee mukaan puoliväkisin ja pakottaa kokemaan asioita, joita et välttämättä haluaisi.

Olen itse ysärin lapsi ja pelasin CS:ää alaikäisenä, mutta olen sitä mieltä että se oli haitaksi mun psyykkeen kehitykselle. Opin ihannoimaan väkivaltaa ja tappelinkin monesti. Ehkä olisin tullut samanlaiseksi ilman CS, mutta sitä en voi tietää. Ja joo, CS on eri asia kuin Fortnite ihan ikärajojenkin puolesta, mutta oon silti ehdottomasti sitä mieltä, että ikärajoja tulee noudattaa.

Vierailija
16/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkiminen onkin eri asia. Leikeissä mikä tahansa on ok paitsi tietysti väkivalta. Leikeissä käsitellään tunteita ja vaikeita tilanteita. Pelit on ihan eri asia; ne imaisee mukaan puoliväkisin ja pakottaa kokemaan asioita, joita et välttämättä haluaisi.

Olen itse ysärin lapsi ja pelasin CS:ää alaikäisenä, mutta olen sitä mieltä että se oli haitaksi mun psyykkeen kehitykselle. Opin ihannoimaan väkivaltaa ja tappelinkin monesti. Ehkä olisin tullut samanlaiseksi ilman CS, mutta sitä en voi tietää. Ja joo, CS on eri asia kuin Fortnite ihan ikärajojenkin puolesta, mutta oon silti ehdottomasti sitä mieltä, että ikärajoja tulee noudattaa.

Hyvin perusteltu kommentti av:lla! Kiitos tästä, palauttaa uskoa asioihin!!!

Vierailija
17/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varoa ettei kasva lapsesta joku Seppo Hovi tai vielä kamalampaa

Vierailija
18/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-vuotiaan kun elämä alkaa olla game over noin muuten niin on sama vaikka poltella ooppiumia kolotuksiin ja pelata Fortnirea tylsyyteen.

Vierailija
19/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-vuotiaan kun elämä alkaa olla game over noin muuten niin on sama vaikka poltella ooppiumia kolotuksiin ja pelata Fortnirea tylsyyteen.

Ap:n lapsi ei kyllä tainnut olla 60.

Vierailija
20/37 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään nimessä antaisi alle 25-vuotiaan lapsen pelata Fortnight videopeliä. Videopeli sisältää raakaa väkivaltaa ja seksuaalista sisältöä. 11-vuotiaille pojille sopivammat pelit ovat mm. Cookie Clicker 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi