Hitsauskurssi
Haluaisin oppia h
hitsaamaan. Tehdä pieniä metallitöitä itse. Nyt olisi mahdollisuus ilmoittautua kolmen päivän Mic-hitsauskurssille.
Onko liian noloa mennä sinne? Minulla ei ole mitään metallialan tai rakentamisen peruskoulutusta.
-N43
Kommentit (31)
Haluaisin tehdä metallista veistoksia. Näin unessa upean puutarhan, jossa on metalliveistoksia.
Öö, mikä siinä olisi noloa?? Oltiin korkeakoulussa, kun päästiin kokeilemaan hitsaamista. Oli lukion käyneitä, amiksen raksaa ja sähköä käyneitä, mutta se paras hitsaaja oli kyllä nuori nainen, joka oli aiemmalta koulutukseltaan merkonomi. Eli tausta, ikä tai sukupuoli ei määritä sitä, mitä voisi osata tehdä jos vaan kokeilee
Onko noloa mennä sinne ilman mitään pohjaa? Metallitöitä ei opeteta missään opistoissakaan.
Vierailija kirjoitti:
Härskihartikaiset nussii sun puhki. "Opettaja"n johdolla.
No eikä. Mutta olen siellä hoo-moilasena. Koulussa tein viimeksi puutöitä.
Youtubesta löysin Kone Manin videoita. Mutta tarvitsen jotain muutakin ohjausta hitsaamisesta. Pitää rakentaa tulityötilat itselleni.
Se on muten mig-hitsausta. Juu, alkeista näköjään lähdetään, mutta ei tuo kovin vaikeaa ole, mig-hitsaus edes aloittelijalle...
Vierailija kirjoitti:
Öö, mikä siinä olisi noloa?? Oltiin korkeakoulussa, kun päästiin kokeilemaan hitsaamista. Oli lukion käyneitä, amiksen raksaa ja sähköä käyneitä, mutta se paras hitsaaja oli kyllä nuori nainen, joka oli aiemmalta koulutukseltaan merkonomi. Eli tausta, ikä tai sukupuoli ei määritä sitä, mitä voisi osata tehdä jos vaan kokeilee
Toisaalta noinkin. Ja maksaisin kurssin itse. Siellä on firmojen lähettämiä tyyppejä.
Metallityökursseja ei ole kansanopistoissa. Sitten pitäisi mennä ihan ammattikouluun.
Mig-hitsaus. Rohkeasti vain mukaan, jostain se on aloitettava. Tarkista ensin onko kurssille mitään ennakkovaatimuksia osaamiselle, vai sopiiko myös aloittelijalle. Kirjastosta löytyy hyviä kirjoja, jos haluat tutustua teoriapuoleen etukäteen. Yksi hyvä on Hitsaustekniikka ja teräsrakenteet, Lepola & Ylikangas.
Meen kuntosalille pyllistelemään ja kysymään "neuvoja" söpöiltä miehiltä
kyllä ne neuvoo ja sitten aina kyselen joka kerta ja siitä se lähtee 👍
Ehkä voit toimia samoin metallimiehille?
Vierailija kirjoitti:
kyllä ne neuvoo ja sitten aina kyselen joka kerta ja siitä se lähtee 👍Ehkä voit toimia samoin metallimiehille?
Just. Perin hitsauslaitteet. Ja ihan voin maksaa koulutuksesta.
Mietin, että palkkaisin jopa jonkun opettamaan minua.
Vierailija kirjoitti:
kyllä ne neuvoo ja sitten aina kyselen joka kerta ja siitä se lähtee 👍Ehkä voit toimia samoin metallimiehille?
Olen säästänyt rahaa tuon 1000 €, että ei tarvitse pyllistellä kenellekkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt rahaa tuon 1000 €, että ei tarvitse pyllistellä kenellekkään.
asia selvä
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tehdä metallista veistoksia. Näin unessa upean puutarhan, jossa on metalliveistoksia.
Tähän riittää lyhytkin kurssi, jossa opit perusasiat. Veistoksien tekemiseen et tarvitse mitään pätevyyskokeita eikä luokkahitsarin papereita. Teräspalat on helppo saada pysymään toisissaan kiinni, laadukkaan sauman tekeminen on vaikeampaa.
Metalliveistoksissa hitsaus lienee pieni osa kokonaisuutta. Isompi työ on saada muokatua saatavilla olevista metallipaloista halutun muotoiset kappaleet ennen yhteen liittämistä.
Nykyiset hitsaus- ja sorvaustyöt eivät ole missään mustassa pajassa tekemistä. Naiset ovat ihan yhtä hyviä niissä töissä, ellei parempiakin. Ja palkka on hyvä verrattuna perinteisiin lyhyen koulutuksen naisvaltaisiin ammatteihin.
Konepajoille ja vastaaviin voi päästä työharjoitteluun ilman mitään ennakkokursseja.
Minäkin haluaisin oppia hitsaamaan ja olen seurannut lähiseudun kansanopistojen tarjontaa, mutta ei mitään:( Rohkeasti mukaan vaan! Tosin pirun kallis kurssi, toisaalta Suomessa helposti unohtuu, mitä opetuksen toteuttaminen oikeasti maksaa.
Tätä tää on. Meidänkin firmassa on metallialan perusduuneja joihin ei millään saa tekijää. Siinä sivussa voisi opetella hitsaamaan ihan ilmaiseksi.
Mietin vain, että tuolla kurssilla muut ovat metallialan ammattilaisia.
Kurssi maksaa noin 1000 €, maksaisin sen itse.