Minua on noin pari viikkoa vaivannut "positiivinen" unettomuus
Kuulostaa varmaan oudolta. Unettomuus ei johdu siis stressistä tai ahdistuksesta, ennen pahimpina masennusaikoina valvoin ahdistuksen vuoksi mutta nyt tilanne on eri. En pysty nukkumaan, koska päässä on miljoona eri asiaa ja tekisi mieli keskellä yötäkin siivota yms. On myös kyvyttömyyttä istua paikoillaan ja huomaan olevani jotenkin vauhdikkaan kiihtynyt. En myöskään oikeastaan tunne ollenkaan nälkää. Vaikeaa selittää. Ei ole ennen tällaista ollut. Koen silti ettei tuo ihan normaalia ole vaikkei masennusta tällä hetkellä olekkaan. Onko kenelläkään muulla ollut samaa? Liikaa energiaa jos niin voisi sanoa
Kommentit (32)
Jos on ollut pitkään masentunut ja sitten kun masennus hellitää niin voi tulla tarve syleillä koko elämää, voi tulla yltiöpositiiviseksi. Sitä oppii arvostamaan pieniäkin positiivisia asioita. Kannattaa silti seurata tilannetta ja tarpeen tullessa käydä lääkärissä
Sulla on mania päällä. Mene lääkäriin niin saat apua.
Mania. Ota vakavasti koska se voi johtaa psykoosiin. Nyt tuntuu hyvältä mutta lopuksi menee koko järki
Hypomania/mania. Hoitamattomana saat vielä niskaas kauheet määrät itseaiheutettuja ongelmia, joita sitten yrität selvittää sen järkyttävän masennusjakson aikana, ja vaivut vaan enemmän masennukseen.
Mä oireilin tuolla tavalla kun aloitin erään masennuslääkkeen. Masennuslääke laukaisi manian minulla
Kellojen siirto vaikuttaa? Minäkin olen valvonut viime öinä vähän pidempään. Sitten muistin että kelloja on siirretty.
Voiko Ap:lla siirto vaikuttaa päivärytmiin ja sitten muu mania on noussut esiin?
Voiko kaksisuuntainen vain yhtäkkiä tulla ihmiselle? Jos on vuosikausia ollut vain masentunut
Vierailija kirjoitti:
Mä oireilin tuolla tavalla kun aloitin erään masennuslääkkeen. Masennuslääke laukaisi manian minulla
Sama homma. Pahinta oli, ettei mania lähtenyt pois vaikka lääkkeen lopetinkin. Sairastuin siis lääkkeen vuoksi kaksisuuntaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Voiko kaksisuuntainen vain yhtäkkiä tulla ihmiselle? Jos on vuosikausia ollut vain masentunut
Voi tulla.
Klassiset manian oireet. Kannattaa seurailla hetki ja jos ei mene ohi, niin lääkäriin. Maniassa voi alkaa seksihurjastelemaan, kuluttamaan rahojaan hallitsemattomasti ja sotkemaan muutenkin asioitaan kun on ihan voittajafiilis koko ajan.
Maniasta ei todellakaan kannata kertoa lääkärille. Tein ite sen virhee että kerroin ja samantien vaihdettiin lääkitys psykoosilääkkeisiin ja niiden myötä paisuin 15kg lyhyessä ajassa. Sepram siis ajettiin alas, en saa enää käyttää tavallisia masennuslääkkeitä vaan mielentasaajia sekä psykoosilääkkeitä. Ssri,snri, voxra, trisykliset jne on minulta nyt täysin evätty
Voiko kaksisuuntaisesta parantua?
Vai lääkkeet loppuelämän?
Vierailija kirjoitti:
Joku voi pärjätä ilman lääkitystä, jos pitää huolta elintapojen säännöllisyydestä ja terveellisyydestä, ei käytä päihteitä jne.
Mania on pahempi kuin masennus vaikkei siltä nyt tunnukkaan. Seuraukset voivat olla työttömyys, avioero, luottotiedot paskana, ja lapset huostassa.
Mulla aiheuttaa rakastuminen tota.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla oransseja rillejä iltaisin:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25264124/
https://psychnews.psychiatryonline.org/doi/full/10.1176/appi.pn.2016.8a…
Vierailija kirjoitti:
Voi olla melko oireeton, mutta vaatii eirttäin säännöllisen päivärytmin. Itse menen aina samaan aikaan nukkumaan, herään samaan aikaan ja vähintään 8h unta per yö pitää saada. Lisäksi mun arki on muutenkin tosi strukturoitu, teen asioita melko samassa aikataulussa päivittäin. Liikuntaa, terveellistä ruokaa, unta ja sellaista melko rauhallista elämää.
Myös jokin masennustyyppi oireilee noin. Mulla oli sellaista, en nukkunut päiviin ja olin motorisesti kiihtynyt ja hirvittävän levoton. Se meni sitten ajallaan ohitse.
Nykyään mulla on univaikeuksia nimenomaan silloin, kun menee hyvin. Valvoskelen ja pää täyttyy ajatuksista, suunnittelen kaikenlaista. Stressaantuneena nukun hyvin.
Kuulostaa manialta.