Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

varpaan kiilaekskiisio

:)
08.11.2022 |

Aika huomenna kyseiseen operaatioon, onko miten pitkään kipeä ja kuinka pitkä saikku mahdollisesti tulossa? Petipotilasta tuollainen kipu tuskin saa, joten laittaako ne miten isoon pakettiin tuon jalan? Varmaan pitää varata väljemmät kengät että pääsee kotiin?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä voi olla sama edessä pojalla. 3.antibioottikuuri menossa tulehdukseen. Nyt kuitenkin sai itse leikattua isohkon palan isovarpaan kynnen nurkasta joka on painanut ihon aina rikki. Paraneekohan nyt ilman excisiota? Ollaan kylvetetty betadine liuoksella ja annettu betadinen kuivua haavaan ja bacibact puuteria päälle. Onko mitään hoitovinkkejä millä estää tulehtuminen?

Kynnen alle voi panna pumpulia siihen kohtaan, joka painaa lihaan. Jos näyttää että on tulehtumassa, kannattaa laittaa bacibact-voidetta.

Jalkahoitajalla voi myös käydä laittamassa oikaisujousen kynteen. Ei yhtä tehokasta kuin leikkaus, mutta voi siitä olla jotain apua.

Vierailija
22/28 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä voi olla sama edessä pojalla. 3.antibioottikuuri menossa tulehdukseen. Nyt kuitenkin sai itse leikattua isohkon palan isovarpaan kynnen nurkasta joka on painanut ihon aina rikki. Paraneekohan nyt ilman excisiota? Ollaan kylvetetty betadine liuoksella ja annettu betadinen kuivua haavaan ja bacibact puuteria päälle. Onko mitään hoitovinkkejä millä estää tulehtuminen?

Helpoin tapa on tehdä tuo toimenpide, siihen loppuu vaivat. Eli kiilaekskisio ja fenolisaatio.

Ei se välttämättä siihen lopu. Minulla on leikattu kynnen reuna kaksi kertaa ja myöhemmin myös kynnen juuri kahteen kertaan. Silti vaiva on aina uusiutunut.

Tehtiinkö fenolisaatio. Meillä loppui siihen kynnen kanssa vekslaaminen.

Ja kyllä kai terveyskeskuslääkärikin voi osata. Meillä on kokemusta kolmesta ortopedistä, joista yksi oli aivan todella hyvä alusta loppuun, ja yllättäen hänen jäljiltään varvas parantui nopeasti eikä vaiva enää toistunut. Teki siis myös fenolisaation.

Ei. Tai siis en usko. En edes tiedä mikä fenolisaatio on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juurta leikataan, niin lääkäri varmaan kirjoittaa särkylääkettä.

Kuka kirjoittaa ja mitä, jotkut eivät kirjoita juuri mitään.

Mahdollisimman nopeasti sohvalla ja jalka ylös, jottei pääse turpoamaan. Päivän pari voi olla kipeä, unettomaan yöhön voi varautua. Netflix sarjamaratoni päälle.

Vierailija
24/28 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kynnen alle voi panna pumpulia siihen kohtaan, joka painaa lihaan. Jos näyttää että on tulehtumassa, kannattaa laittaa bacibact-voidetta.

Jalkahoitajalla voi myös käydä laittamassa oikaisujousen kynteen. Ei yhtä tehokasta kuin leikkaus, mutta voi siitä olla jotain apua.

Enää ei ole olemassakaan kynnen nurkkaa kun itse leikkasi siitä 1/3 kynnen reunasta. Jos nyt ei tulehdu kun antibioottikuuri loppuu niin voisi ehkä parantua?

Vierailija
25/28 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) kirjoitti:

Eli olisiko parasta ottaa ennen toimenpidettä jo kunnon särkylääke cocktail? Pelkään eniten kipua toimenpiteen aikana, ilmeisesti tulehtunut kudos ei puudu niin hyvin mitä terve

Mutta miten käytännössä on mahdolista liikkua toimenpiteen jälkeen? Joutuuko hyppimään yhdellä jalalla vai voiko laittaa kengän ja kävellä normaalisti? Jos puudutus edelleen vaikuttaa niin eikös se ole silloin tunnoton että voisi jopa pyöräillä tai kävellä bussiin? (en halua maksaa taksista ja muuta kyytiä ei ole)

Sandaalit mukaan ja pyörällä. Vältä kävelyä, vaikka olisikin puudutettu. Tuoreen haavan tulee aina antaa olla rauhassa että paraneminen pääsee hyvin alkuun.

Vierailija
26/28 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enää ei ole olemassakaan kynnen nurkkaa kun itse leikkasi siitä 1/3 kynnen reunasta. Jos nyt ei tulehdu kun antibioottikuuri loppuu niin voisi ehkä parantua?

Suolaakin voi ripotella varpaan päälle, se tappaa bakteereja, vaikka ei tietenkään tulehduksia paranna.

Vierailija
27/28 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olethan perillä Betadinen ominaisuuksista? Se tuhoaa tehokkaasti bakteereja ja _myös_ hidastaa haavan parantumista. Kissoilla ja hevosilla sitä käytetään jotta haava parantuisi sisältäpäin, ihmisen haavoihin sitä sopii käyttää vain erikoistapauksissa, jos tosiaan ymmärtää sen toiminnan (se siis pitää haavaa auki, jos on antibioottikuuri niin kuulostaa ristiriitaiselta). Ruotsissa vastaava Jodopax on vedetty pois ihmisten lääkkeistä, eikä vastaavaa jodipitoista ainetta myydä itsehoitoon ollenkaan.

Vierailija
28/28 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäänkasvava varpaankynsi kannattaa pitää mahdollisimman puhtaana ja kuivana, eikä sitä kannata hautoa umpinaisissa kengissä, tossuissa ja vastaavissa enempää kuin on pakko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän