Sähkön kWh muilla
Paljon teillä muilla on sähkön hinta? Meillä 49,97 snt/kWh ja ihan kohtuuton.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä30320 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmittäjät ei hyödy pörssisähköstä oikeastaan mitään ellei lämmitä asuntoa vain öisin tai silloin kun pörssisähkö on edullista.
Jos ei ole sähkölämmitystä niin silloin pörssisähköllä voi kulutuksen keskittää niille tunneille kun sähkö on halpaa.
Sähkölämmitys on se mikä vie ylivoimaisesti eniten sähköä.Miksi alapeukut??
Minä olen kanssa samaa aina ajatellut; että suorasähkölämmittäjä ei pörssisähköstä hyödy. Onhan "halpoja" tunteja vain muutama vuorokaudessa?
Vai sammutatteko patterit kalleiksi tunneiksi??
No mutta eikös pörssisähkössä katsota nimenomaan sitä keskiarvoa, eikä yksittäisiä tuntihintoja. Nyt viikon keskiarvo on 13,3c. Kalleimmillaan tunti on nyt viime aikoina ollut 40c, halvimmillaan jotain 0,8c.
Niin. Keskiarvo muodostuu omasta kulutuksestasi omalle laskullesi sen mukaan, millaisina tunteina olet käyttänyt sähköä ja paljonko. Sen sijaan nuo yleiset keskiarvot eivät vaikuta laskutukseesi.
Vvvvvvvvoi saatanan tyhmä paska. Keskiarvon voi laskea monella tapaa, yks on vaikka kaikkien tuntien keskiarvo.
No voit laskea vaikka mun keskipalkan tai ihan mitä vaan.
Mutta SÄHKÖLASKULLE tulee veloitus sen mukaan paljonko olet käyttänyt pörssisähköä minkäkin hintaisella tunnilla. Sillä ei ole mitään tekoa sen kanssa, mikä on kuukauden keskihinta pörssisähkölle sähköpörssissä.
Noiden tuotteiden myyminen pitäisi kieltää asiakkaille, jotka eivät ymmärrä mitä ostavat.
Vierailija kirjoitti:
Onko jossain jotain laskuria, josta näkisin että kuinka paljon esim. koneellinen pyykkiä tai saunan lämmitys maksaa silloin, kun sähkön hinta on vaikka 5c vs. 40c? Että kuinka paljon oikeasti tällä tavalla voi säästää kun ajoittaa toimintoja halvan sähkön aikaan? Sähkölämmitys ja 2 tietokonetta näyttöineen kuitenkin päivittäin käytössä, niitä ei voi ajastaa. Pientä ruuanlaittoa päivittäin, sitäkään en ole lähtenyt tekemään yöaikaan, vaan just silloin kun tarvitsee.
Käytän sellaista sovellusta kuin Sähköseuranta (Koodimetsän kehittämä), jossa on laskuriominaisuus. Laskurilla voi tarkistaa eri laitteiden kulutuksen hinnan kuluvana sekä seuraavana päivänä. Esimerkiksi kiukaalle se antaa oletuksena 7,75 kWh/1,5h ja pöytäkoneelle 0,15 kWh/h, mutta noita voi säätää oman laitteen kulutusta vastaamaan. Lisäksi asetuksissa voi syöttää sähkönsiirron sekä pörssisähkön marginaalin hinnan, jolloin ne huomioidaan myös noissa laskelmissa.
Vierailija kirjoitti:
Väre 39.9cent/kwh,pieni rivarikaksio,sähkölämmitys. Päiväkulutus 15-20 kwh. Lokakuun sähkölasku 223e.
HUHHUH!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä30320 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä30320 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölämmittäjät ei hyödy pörssisähköstä oikeastaan mitään ellei lämmitä asuntoa vain öisin tai silloin kun pörssisähkö on edullista.
Jos ei ole sähkölämmitystä niin silloin pörssisähköllä voi kulutuksen keskittää niille tunneille kun sähkö on halpaa.
Minä olen kanssa samaa aina ajatellut; että suorasähkölämmittäjä ei pörssisähköstä hyödy. Onhan "halpoja" tunteja vain muutama vuorokaudessa?
No mutta eikös pörssisähkössä katsota nimenomaan sitä keskiarvoa, eikä yksittäisiä tuntihintoja. Nyt viikon keskiarvo on 13,3c. Kalleimmillaan tunti on nyt viime aikoina ollut 40c, halvimmillaan jotain 0,8c.
Olet ihan oikeassa, ja juuri tällä hetkellähän pörssisähkö on kannattavaa. Mutta miten pitkään??
No se jää tietenkin nähtäväksij ja varmasti sähkölaskut tulevat olemaan talven kylminä kuukausina suuret. Mutta mieluummin maksan sitten vasta kallista hintaa todellisten kustannuksien perusteella, kuin että nyt jo maksaisin varmuuden vuoksi TÄYSIN ylihinnoiteltua sähköä, jonka korkea hinta ei ole tällä hetkellä MITENKÄÄN perusteltavissa. Kyllä nyt kuluttajaa vedätetään, en tajua miten jengi suostuu noihin jopa 40c hintoihin.
Lisäksi käytännössä jokaisessa sähkölämmitteisessä omakotitalossa, jossa tämä sähkönkulutus siis on oikeasti merkittävä asia, on ainakin jonkinlainen tulisija. Kaikkein kalleimmista ajoista pääsee jo varsin hyvin yli polttamalla puuta niinä aikoina oikein olan takaa ja lämmittmällä sähköllä lähinnä yöllä.
Merkittävä ja merkittävä. Jos sähkölämmitteisessä sinkkuasunnossa talvikuukausina kulutus on 1500-2000 kWh, pidän sitä merkittävänä yhden tulonsaajan perheessä näillä nykyhinnoilla. Eikä ole tulisijaa.
Tuossa ei ole muuta mahdollisuutta kuin laskea huonelämpötila 10 asteeseen ja alle. Ei kuitenkaan niin että putket jäätyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väre 39.9cent/kwh,pieni rivarikaksio,sähkölämmitys. Päiväkulutus 15-20 kwh. Lokakuun sähkölasku 223e.
HUHHUH!
Mulla iso rivarikaksio. Säästin kulutusta 10 % edelliseen vuoteen verrattuna. Oomilla lähes sama hinta. Siirtoineen lokakuun lasku 400 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä30320 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä30320 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan oikeassa, ja juuri tällä hetkellähän pörssisähkö on kannattavaa. Mutta miten pitkään??
No se jää tietenkin nähtäväksij ja varmasti sähkölaskut tulevat olemaan talven kylminä kuukausina suuret. Mutta mieluummin maksan sitten vasta kallista hintaa todellisten kustannuksien perusteella, kuin että nyt jo maksaisin varmuuden vuoksi TÄYSIN ylihinnoiteltua sähköä, jonka korkea hinta ei ole tällä hetkellä MITENKÄÄN perusteltavissa. Kyllä nyt kuluttajaa vedätetään, en tajua miten jengi suostuu noihin jopa 40c hintoihin.
Lisäksi käytännössä jokaisessa sähkölämmitteisessä omakotitalossa, jossa tämä sähkönkulutus siis on oikeasti merkittävä asia, on ainakin jonkinlainen tulisija. Kaikkein kalleimmista ajoista pääsee jo varsin hyvin yli polttamalla puuta niinä aikoina oikein olan takaa ja lämmittmällä sähköllä lähinnä yöllä.
Merkittävä ja merkittävä. Jos sähkölämmitteisessä sinkkuasunnossa talvikuukausina kulutus on 1500-2000 kWh, pidän sitä merkittävänä yhden tulonsaajan perheessä näillä nykyhinnoilla. Eikä ole tulisijaa.
Tuossa ei ole muuta mahdollisuutta kuin laskea huonelämpötila 10 asteeseen ja alle. Ei kuitenkaan niin että putket jäätyy.
En ala tuhota asuntoani ja siellä olevia tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUHHUH!
Mulla iso rivarikaksio. Säästin kulutusta 10 % edelliseen vuoteen verrattuna. Oomilla lähes sama hinta. Siirtoineen lokakuun lasku 400 euroa.[/quote
Asun sähkölämmitteisessä talossa 115 neliötä. Takka on. Lokakuun kulutus 420 kwh. Hinta siirtoineen ja veroineen vähän alle 100 euroa. Pörssisähkö.
Käyttäjä30320 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköstä eka lasku tuli viime viikolla ja keskihinta oli 15,72c/kWh. Välityspalkkio 0,99c/kWh, ei perusmaksua.
Ilmi selvästi osaat ajatella suurempaa kokonaisuutta, koska osaat mieltää sähkön hinnan olevan muutakin kuin vain pelkkä energia.
Siihen kuuluu tosiaan välityspalkkio ja perusmaksu, jotka kiitettävästi kerroitkin.
Mutta minne unohdit veron?
Ja toisen veron, joka peritään tuosta edellisestä verosta?
Tuo 15,72c/kWh sisältää alvin. Sähkönsiirrosta en ole vielä saanut laskua, mutta kaivetaanpa edelliseltä laskulta alvilliset luvut esille sinua varten: perusmaksu 5,51e, siirtomaksu 4,07 c/kWh, sähkövero 2,79372 c/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUHHUH!
Mulla iso rivarikaksio. Säästin kulutusta 10 % edelliseen vuoteen verrattuna. Oomilla lähes sama hinta. Siirtoineen lokakuun lasku 400 euroa.
HUHHUH! Mietipä mitä on luvassa kun pakkasta on -20 parin kuukauden ajan.
4,95 c/kWh. Kulutus on vaan lisääntynyt koko sen kolme vuotta, mitä tässä on asuttu, noin 8% vuodessa on ollut kasvua. Osa selittyy etätöillä, mutta myös 2021 ja nyt 2022 kasvu on samaa luokkaa. En tajua, mutta eipä tuo vielä juuri kiinnostakaan. Katsotaan sitten ensi syksynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUHHUH!
Mulla iso rivarikaksio. Säästin kulutusta 10 % edelliseen vuoteen verrattuna. Oomilla lähes sama hinta. Siirtoineen lokakuun lasku 400 euroa.[/quote
Asun sähkölämmitteisessä talossa 115 neliötä. Takka on. Lokakuun kulutus 420 kwh. Hinta siirtoineen ja veroineen vähän alle 100 euroa. Pörssisähkö.
Kyllä. En kuitenkaan pääse tähän sopimukseen takaisin, jos pörssisähkö ampaisee talvella, joten näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUHHUH!
Noin reilu tonni per kk, jos kulutus sama kuin aiempina talvina ja Oomi ei nosta hintaa.
Huonosti on päättäjät huolehtineet kansalaisten energian saannista. Luokattoman huonosti. Surkeaa sakkia. Oikein vätyksiä. Palkka nostetaan, mutta sen eteen ei mitään kansalaista hyödyttävää tehdä.
Päättäjät on ajaneet kaiken kriisiin. Terveydenhuoltoa myöten. Rahan lapiomisen ulkomaille ovat osanneet. Katkeamattomana virtana.
Voi, voi, ette edes hävetä osaa, toistaitoiset vässykät!
Turbiinivika pysäytti Ruotsin suurimman ydinreaktorin
Ruotsin suurin ydinreaktori, Oskarshamn 3, on pysäytetty turbiinivian takia. Ruotsin sähköverkkoja ylläpitävä Svenska Kraftnät totesi keskiviikkona, että viasta voi seurata ongelmia, jos sitä ei saada korjattua talven tullen.
Oskarshamn 3 tuottaa normaalioloissa 1 400 megawattia sähköä.
https://www.karjalainen.fi/talous/turbiinivika-pysaytti-ruotsin-suurimm…
Vierailija kirjoitti:
Sanokaa vähän minkäkokoisessa talossa asutte ja mikä lämmitysjärjestelmä niin vastaukset ovat paremmin vertailukelpoisia.
Miten niin? Kyllä kWh hinta on täysin vertailukelpoinen. Siitä voi sitten jokainen ynnäillä paljon oma sähkölasku voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUHHUH!
Meillä on kerran ollut 400€ aikaisemmin. En nyt muista vuotta, mutta koko helmikuu oli -20C tai alle. Meillä on siirto kWh mukaan ja tuolloin molemmat olivat noin 5 c / kWh. Siirron hinta ei ole muuttunut, mutta sähkön hinta on nyt 33 c / kWh. Eli jos kulutus olisi sama, niin reilut 1200 € voisi pahimmillaan olla sähkölasku. Toki nyt katsotaan kulutusta paljon tarkemmin ja toivottavasti talvi jatkuu leutona mahdollisimman pitkään.
No kyllä mä ajattelen, että se pörssisähkön keskihinta on juurikin se mitä seuraan. Meillä sähkölämmitteinen omakotitalo, enkä todellakaan ole tunneittain rämppäämässä lämpöjä pois ja päälle. Lämmittää mitä lämmittää ja se maksaa pörssisähkön keskiarvion verran. Muihin voin vaikuttaa paremmin itse, kuten saunominen, pyykinpesu, tiskikoneen käyttö ja auton lataus. Nämä olen ajastanut kaikki halvan sähkön aikaan. Niissä pääsen halutessani halvalla.
Niin ja eikö esim. jääkaappi ja pakastinkin maksa juurikin sen keskiarvon verran, kun ovat jatkuvasti päällä?
Hyvä juttu.
Sähkön kulutus vähenee ja helpottaa hintapainetta.