Dysfasia lasten vanhemmat olisi kysymyksiä?
Tervehdys! Kertoisitteko minkä ikäisenä huomasitte lapsestanne että kaikkia ei ole niin kuin pitää? entäs minkä ikäisenä sai diagnoosin? Minkälaisia ongelmia lapsella on? Erityisesti puheentuotossa?
Kommentit (31)
Meillä täällä ihmetellään meidän tytön puheenkehitystä. On käynyt puheterapeutin arvioitavana 2v6kk joilloin sanoi että on hiukan viiveistä ja että katsotaan 3v. uudestaan pian ollaan menossa arvioon. Itse olen ruvennut huomaamaan todella selvän eron muihin kolmivuotiaisiin. Kaksi vuotiaana oli jonkin verran yksittäisiä sanoja 2v6kk joitakin lauseita muuta epäselviä ja paljon omaa puhetta josta ei ymmärrä mitään. Pian täyttää 3v. hitaasti jotain sanoja ja lauseita on tullut mutta todella epäselvää ja sekavaa. Välillä näyttää että nyt puhe lähtee sujumaan ja opitaan uutta mutta seuraavalla viikolla ollaan taas samassa kuin ennen. Tässä tytön lausahduksia: Mä hauun piitätä=Minä haluan piirtää, Oman huonesa nukku=Nukun omassa huoneessa, Ammas= Lammas, Leinona=Leijona, Nintu=Lintu, Too kutkuttia on=Kaupassa on jogurttia, Mä en keinua kiikkaa=Minä keinuin, Iilapallo ylet=Ilmapallo ylhäällä, Toi on=Mikä tuo on?, Äiti katoku saa=?, Tässä dedee tollase=?, A tode ukku toi=?, Siimä=Silmä, Eii tannase=?, Toii nintu täätä=?, Ovala piksaa= Orava pitsaa, Kysyin tytöltä mitä hän haluaa kaapista vastauksesi tuli Ton tatan ton=? Tällaista puhetta meillä kuulostaako tutulta? Lisäksi olen huomannut että hän jää välillä hakemaan sanoja suu kävis mutta sanat eivät vain löydä suuhun. Itse tässä mietiskelen olisikohan kyse dysfasiasta.
Lisäksi huomaan että sotkee esim. ei ja kyllä, pahaa ja hyvää.
Ei sanonut 2v kun pari yhden tavun sanaa. 3v sanoi muutamia kahden lauseen lauseita ja puhe oli hyvin epäselvää, en edes äitinä saanut siitä selvää.
Epäselvä puhe on pikkuhiljaa muuttunut selvemmäksi. On nyt ekalla ja R-kirjainta ei osaa alkuunkaan sanoa, muut kirjaimet osaa, mutta puheessa saattaa jotkin muutkin kirjaimet yhä jäädä pois.
Ei edes puheterapiaan saatu ikinä neuvolasta lähtettä, vaikka sitä pyysin. Ketterä poika ja ymmärtää puhetta, joten ei kuulemma tarvinnut terapiaa.
Nyt on ekalla ja mielestäni tuo liikkuminenkin on ikäisiään huonompaa. Esim. hyppynarulla hyppiminen ei onnistu. Juoksee hitaampaa kuin muut ja jne.
No nyt koulussa saa sitä puheterapiaa, jotta oppii sanomaan r-kirjaimen. Rassukan nimessäkin on se kirjain, joten olisihan se kiva, että nimensä oppisi oikein sanomaan.
Ihmettelen vaan kun luin muiden kokemuksia. Saa nähdä oppiiko poika tämän vuoden aikana lukemaan.
3v muutamia sanoja, saimme lähetteen puheterapia-arvioon kunnalliselle puolelle, jono 6kk. Puheterapeutti seurasin poikaa /arvio 4 kerralla. SEn jälkeen suositus puheterapian jatkamiselle, 6kk puheterapiaa 1x viikossa. Puheteraputin lähete toimintataerapia arvioon, jonoa 4kk.Saimme kaupungilta maksusitoumuksen ja pääsimme heti yksityiselle arvioon. Toiminattaerapiaan tarvetta, rytmitystehtävät vaikeita ja karkeamotoriikan kömpelyyttä.
Vajaa 5v lähete oppimishäiriöpoliklinikalle, siellä foniatrin tapaaminen. Hoitotuki asiat vireelle, kelan maksamana puhe-ja toiminaterapiaan päiväkoti/koulukäynteinä, vaihtoehtoisia kommunikaatiomenetelmiä.
Nyt 1lk, tavitsee vielä puheterapiaa,erityisopetusta. Käyttää kuvia apuna.
Meillä on 2-vuotias poika jolla ei ole yhtään sanaa, ei oikein edes yritä puhua. :( Ymmärtää kyllä puhetta mutta odotan 2v-neuvolaa, että miten tästä eteenpäin...
Ensimmäiset sanat tuli ihan normalisti 1 vuotiaana: esim. äiti. Sanavarasto vaan ei siitä kehittynyt. 2-3 vuotiiana poika oli pääasiassa hiljaa. Aloitti päiväkodin silloin ja onneksi pääsi erityisryhmään. Puheterapiassa käyty 3 vuotiaasta. Diagnoosi saatiin myös niihin aikoihin. F 81.1 taitaa lukea papereissa. Vieläkin puhe on epäselvää, mutta se ei onneksi menoa haittaa. Poika nyt ekaluokalla.
Tutkimuksiin pääsimme kun lapsi oli 1v 10 kk, koska ilmaisin huoleni neuvolassa kun puheen kehityksessä oli ongelmia. Sanoja tuli tuolloin vain pari kappaletta, samanikäisenä olivat sisaruksensa puhuneet kuin papupadat. Pojalla ''puhe'' oli hyminää, koska snoja ei osannut muodostaa kun huulten motoriikka ei toiminut.
Nyt poika on 2v7kk ja puhetta alkaa olla jo ilahduttavassa määrin. Olemme olleet koko ajan puheterapiajonossa ja nyt syksyllä pitäisi terapian alkaa. Poika on hoidossa terapiaperustein puolta päivää, vaikka minä olen vauvan kanssa kotona. Jatkossa seurataan kehitystä ja puheterapia jatkuu ( kunhan nyt alkaa ).
meillä poika nyt 6 vuotta vieläkään ei puhu ihan oikein esim. varpaat ovat jarpaat. ja s tulee oikein lähinnä vain sanan alussa ja lopussa. muuten kyllä jo puhuu ihan oikein,vielä kaks vuotta sitten puhe oli niin epäselvää että sitä eivät muut kunnolla ymmärtäneet kuin me vanhemmat ja isoveli ja sekin meitä paremmin. mitään ei ole diagnosoitu että mikä sillä on mutta foniatrialla on käyty ja puheterapiaa kaks kertaa viikossa. ennen kuin poika oppi puhumaan paremmin niin se oli aika levoton ja varsinkin vieraiden ihmisten kans kun yksin oli jossain keskustelu jutussa niin oli tosi rauhaton joten epäilivät adhd:tä. mutta sitten joku lääkäri sanoi että voi olla että se on sen takia niin rauhaton koska se kokee että tämä vieras ei ymmärrä sitä eikä kukaan perheestä ole apuna tulkkaamassa. isoveljellä varsinkin oli paha tapa aina tulkata kaikki sen puhumiset jos se ei tullut ymmärrettävästi. tässä vähän meidänkin kokemuksia :)
Eri kunnat hoitaa näitä asioita eri tavoin. Koulussa puheterapiaa, kuulostaa vähemmän uskottavalta. Koulussa on erityisopettaja joka voi antaa ärrä ohjausta muttei puheterapiaa todellakaan hallitse.
Vaadi koululääkäriltä lähete puheterapeutille pikaisesti.
Jos puheen tuottamisessa on ongelmia täytyy päästä ammattilaisen arvioon.
Teidän neuvola ei ole toiminut oikein joskus on tehtävä valituksia saadakseen asianmukaista apua.
Tiedän tuttavaperheen jonka lapsella oli laajasti ongelmia ja neuvolasta oli vaikeuksia saada lähetettä mutta äiti taisteli lähetteen ja lapsi on saanut apua jo vuosia, puheterapiaa, neuropsykologista kuntoutusta ja tuolla lapsella on dysfasia yhtenä oireena.
Tapelkaa lastenne eteen älkää vain tyytykö jos tiedätte ettei kaikki ole kunnossa.
puheen ymmärtämisen vaikeutta ja keskittymisvaikeutta. Ongelmat oli niin selviä, että 4-veenä aloitettiin puheterapia ja 5-v. saatiin diagnoosi dysfasia, kuullun ymmärtämisen häiriö + lievä keskittymishäiriö. Lisäksi foniatri totesi tavallista älykkäämmäksi pojaksi.
Meilläkin varpaat on edelleen jarpaat (lapsi nyt 8-v), muuten puhe on selvää ja ymmärrettävään. Pitkät ohjeet pitää pilkkoa pienemmiksi ja lapsi pitää yleensä pysäyttää ja pyytää keskittymään, muuten on ihan varma että huitelee ihan muita juttuja. Kuulee usein aivan väärin ja tulee sekaannuksia. On dysfasia-luokalla ja pärjää hyvin, kokeista melkein aina täydet pisteet. Piirtää todella hyvin, olen harkinnut taidekerhoon laittamista. Kieltenopiskelu voi olla tosissaan hankalaa.
Neuvolasta lähete eteenpäin ja nyt on kuljettu 2 kertaa OYS.ssa foniatrian osastolla tutkittavana ja ohjeita saamassa. Poika täyttää jo 4v. ja puhuu kovasti mutta puhe on erittäin epäselvää ja mm. konsonantit puuttuvat lähes kokonaan, puhuu vokaaleilla esim. äiti on äi-i ja auto on auo jne. Lähipiiri ymmärtää, ulkopuoliset eivät. Diagnoosi saatiin lähes heti ja se on erittäin epäselvä puhe, ei ollut "hienompaa" mainintaa. Mitään muuta ei ole ilmennyt, päinvastoin poika on erittäin hyvä muussa motoriikassa, piirtää hyvin, kiipeää, on ketterä ja nokkela, tekee isoja palapelejä ja on tottelevainen ja ymmärtää hyvin. Ongelma tuntuisi siis olevan suun motoriikassa. Puheterapialla, tukikuvilla ja viittomilla mennään eteenpäin.
Pistettiin muuten merkille jo vauvana, että lapsi oli hiljainen eikä jokellellut vaikka muuten kehittyi nopeammin kuin isoveljensä.